Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, si det...jeg hadde en gang en gammel 70-talls Orange 60w combo (2x12"), som spilte malinga av veggene.

 

En annen ting, jeg registrerte i dag at Smart Club nå selger Peavey Bandit 112 for 2500,- og Behringer et-eller-annet topp til samme pris. Nå vet jeg selvsagt ikke hva denslags koster normalt.....

Lenke til kommentar

Husk at decibelkurven er logaritmisk. Og det er den fordi hørselen fungerer omtrent slik. Øret er laget for å kunne høre en bie summe blandt blomstene og fortsatt fungere etter en Metallica-konsert.

 

Det vil si at lydnivået slik vi oppfatter det ikke dobles når wattstyrken gjøre det. Den må tidobles. En 150 watts Engl er altså "bare" dobbelt så lydsterk som en 15 watts combo. (Dog avhengig av antallet høyttalere etc, selvsagt.) Det er derfor Tumbleweeds 60 watts forsterker lyder nesten like sterkt som en 100 watt'er. Og en liten 30 watter fortsatt kan plage livet av naboene.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til den logaritmiske decibelkurven, men likevel mener jeg at alt over 100W er rimelig unødvendig. Blir bare brifing med tall og ekstra effektkonsum uten merkverdig volumforskjell. På slike decibelnivåer vil de flestes trommehinner være sprengt for lengst allerede.

Lenke til kommentar

Herregud! Hva faen er vitsen med forsterkere på 100W? Mye kulere å ha en liten god rørforsterker (Peavey Classic 30 jeje :yes: ) som man skru ordentlig opp, da får man fet veng i tillegg! (ja, jeg vet at man kan dempe med master volumkontroll :p) Dessuten, hva har man et PA anlegg til?

Lenke til kommentar

Nuvel, antall kabinetter og størrelser på sådan spiller større rolle, spør du meg. Vi kan sette opp en enkel penisstørrelses-formel:

 

[Penisens størrelse gitt fra naturens hold, oppgitt i cm] x [antall watt] ^ [√(diameteren av samtlige høyttalerelementer i riggen slått sammen, oppgitt i mm] = Penisstørrelse

 

Jupp.

Lenke til kommentar

Fiffig formel.. Så for oss uten en forsterker, så står vi igjen med vår gudegitte penisstørrelse. Heldigvis er den enorm fra før.

 

Men, mer gitar, mindre penis: Etter å ha myst på selvangivelsen ser det ut til at det blir litt penger til overs i juni. Så, ettersom jeg ikke har en forsterker, vurderer jeg å investere i en. Nå er greia at jeg har en Boss GT-6 fra før av, som jeg kobler til stereoen, og det funker i og for seg greit. Men litt pinglete kanskje..

Samtidig vil jeg ha en gitar med vibbearm og Floyd Rose..

Noen anbefalinger for en forsterker for hjemmebruk, men som ikke står i veien for å kanskje dras med på et øvingslokale eller to? Primært metall og stoner-rock. Sånne simuleringsgreier er unødvendige, trenger bare et par kanaler og en helseskadelg mengde gain. (Tror jeg).

Lenke til kommentar
Fiffig formel.. Så for oss uten en forsterker, så står vi igjen med vår gudegitte penisstørrelse. Heldigvis er den enorm fra før.

 

Men, mer gitar, mindre penis: Etter å ha myst på selvangivelsen ser det ut til at det blir litt penger til overs i juni. Så, ettersom jeg ikke har en forsterker, vurderer jeg å investere i en. Nå er greia at jeg har en Boss GT-6 fra før av, som jeg kobler til stereoen, og det funker i og for seg greit. Men litt pinglete kanskje..

Samtidig vil jeg ha en gitar med vibbearm og Floyd Rose..

Noen anbefalinger for en forsterker for hjemmebruk, men som ikke står i veien for å kanskje dras med på et øvingslokale eller to? Primært metall og stoner-rock. Sånne simuleringsgreier er unødvendige, trenger bare et par kanaler og en helseskadelg mengde gain. (Tror jeg).

5870115[/snapback]

 

Peavey Valveking 112. 50 watt, amerikansk vreng, gain i bøtter og spann (og enda ett spann), generelt god lyd for penga, brukbar clean, helrør og billig (ca. 4000).

Lenke til kommentar
Nå er det vel en viss motsetning mellom "forsterker for hjemmebruk" og "helseskadelig mengde gain", med mindre du bor mutters alene ut mot havet...

5870420[/snapback]

 

Nå skal jeg ikke late som om jeg har så mye peiling på forsterkere, men er det ikke to "trinn" ? Ett der lyden tas inn omg sendes igjennom rør/transistorer og ett trinn #2 der den sendes ut til høyttalerene? Og gain-saken er i del #1?

Det jeg vil frem til er om det er mulig å gaine opp lyden og diste den _mye_ i førstetrinnet, men samtidig holde ungangsnivået lavt i trinn #2?

 

Eller driver jeg å finner på ting nå igjen? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...