Gå til innhold

Forumets uoffisielle gitar-tråd...


SGE7000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
oo, mange fine gitarer her :)  men til deg geir : synst att din egen "svarte telecoaster" er finere jeg enn den 100%strøkne :)

5550371[/snapback]

Takk for det. Den er spesiell fordi jeg "designet" den selv. (Ja ikke formen da, den har Leo Fender og kompani æren for.) Den ble til etter at jeg beklaget meg over at jeg ikke fant den perfekte telecaster, og noen sa "lag den selv, da vel, hvis du vet hvordan den skal være".

 

Det synes jeg var en god ide, siden jeg visste nøyaktig hvordan den skulle være. (Det eneste jeg diskuterte litt var hvilke pickup'er jeg skulle bruke og om den skulle være dyprød istedet for sort. Det er derfor jeg lager en "mahognyrød" Esquire nå.)

 

Men jeg visste at hvis jeg skulle lage den selv, bokstavelig talt, ville den ikke bli perfekt, så istedet fikk jeg Henki til å lage den for meg. Og den er perfekt.

 

Og så kostet den litt mindre enn 130 000.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Geir er du sånn "u0ber" god på gitar ? hehe, du har mange gitarer, kva er det du spiller? led zeppelin, osv?

5550515[/snapback]

Nei, jeg er ikke spesielt god. Brukte for mye tid på piker, vin og motorsykler, og for lite på å øve. Og det er som de sier: De som har de dyreste bilene er ikke alltid de flinkeste sjåførene... :p

 

Spiller mest keyboards, faktisk. Og mest min egen musikk.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Piano er et lett instrument å starte med, fordi du får en brukbar lyd ut av det med en gang. Trykk ned en tangent, så får du en pen tone. Dette i motsetning til blåseinstrumenter pg strykere hvor selve tonen krever teknikk. (Dermed er det ikke sagt at et godt anslag på pianoet ikke krever øvelse.)

 

Og så har pianoet en logisk oppbygging, det er lett å finne igjen toner på tangentrekka.

 

Men deretter er det ikke lettere enn andre instrumenter. Det er riktignok individuelt, noen fikser piano bedre enn gitar, for andre er det omvendt.

 

Dersom du tenker deg å begynne med noe slikt, er det viktig at det er forskjell på piano (enten akustisk eller elektronisk) og keyboard. Førstnevnte er anslagsfølsomt, sistnevnte som regel ikke. Skal du lære deg å spille piano på ordentlig, må du ha et anslagsfølsomt instrument. (Edit: Anslagsfølsomt betyr at instrumentet reagerer på hvor hardt/raskt du trykker ned tangentene, og tonen blir deretter. Tenk om du hadde en gitar hvor det ikke spilte noen rolle hvor hardt du slo på strengene, det hadde ikke vært noe gøy.)

 

Og det er stor forskjell på ulike merker og modeller også. Selv fortrekker jeg Yamaha blant de elektroniske, jeg synes anslaget er mest naturlig på de. Men det er en smakssak.

 

Men det er en dyr hobby, et piano koster mye mer enn en gitar, og det er absolutt anbefalt å ta timer. Det som er gøy "på fylla" er ikke alltid så gøy når hverdagen kommer og øvingen blir en plikt...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Har ett lite problem med litt støv mellom mic'ene og inngangen til strengene. Er veldig vanskelig og nå dit og pga strengene, tips?

5561628[/snapback]

 

ta av strengene og tørk, tørk, tørk!

5561652[/snapback]

Høres ut som mye slit da, siden støv kommer og kommer. Uansett så er det ikke bra for halsen og ikke bli "dratt" i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...