Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er private skoler bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Teit at du skal leke så jævlig spesiell JoachimR. Det ser kanskje helt ok ut for deg å snakke om din stilling i familiekonsernet og alt det der, men for oss andre ser det umåtelig tragisk ut.

 

Spar stoltheten din til noen som bryr seg..

Jeg viser bare at ikke alle som går på privatskoler er som dere tror. Mange har faktisk ansvarsfulle stillinger. Kjenner en som har en ganske stor stilling i et stort norsk mediekonsern, samtidig med skolegang på (privat)skole.

 

Og det uten hjelp fra sin far. Og her er essensen også. Mange privatskoleelever er mer positive til tidkrevende arbeid. Dette gjelder også innsats på skolen. De er mer positive og har bedre innstilling enn en del andre.

Lenke til kommentar

Den eneste gode grunnen for meg til å fortsette å skrive i denne tråden er at jeg syns det er litt morsomt å se JoachimR drite seg ut gang på gang. Beklager, men ingen av argumentene dine gir noen god mening. Det er jo bare oppgulpet svada, forsøkt bragt opp på et høyere nivå med "flotte" ord. Min mening er at det gjør innleggene desto mer håpløse :!:

 

Fantastisk morsomt. Keep it coming JoachimR, vi trenger noe å more oss over vi som ikke skal på fjellet i påsken :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg går ikke selv på privat skole (VGS) men en ting jeg tror må være en fordel med de fleste privat skoler er at de som går der er der på samme primiser. De er interessert i å lære. Da slepper man frekke kommentarer fra andre elever om du viser at du faktisk kan noe i timene. Vet ikke, men kan dette stemme?

Endret av chris
Lenke til kommentar
Joda, godt mulig. Til alles orientering har den nynorske moderatoren gitt meg "anmerkning" for denne tråden også...

Hvem er den nynorske moderatoren?

Jeg blandet. Han var ikke nynorsk.

 

Jeg går ikke selv på privat skole (VGS) men en ting jeg tror må være en fordel med de fleste privat skoler er at de som går der er der på samme primiser. De er interessert i å lære. Da slepper man frekke kommentarer fra andre elever om du viser at du faktisk kan noe i timene. Vet ikke, men kan dette stemme?
Nettopp dette har jeg forsøkt å si. Det finnes vel i grunn og bunn én i klassen min som avviker fra dette. Men iforhold til hva det ellers kunne vært, så jo, man slipper nettopp unna disse. I følge moderatoren var det rasistisk å si, og jeg sitter derfor med ti prosent ekstra warn.
Lenke til kommentar
Teit at du skal leke så jævlig spesiell JoachimR. Det ser kanskje helt ok ut for deg å snakke om din stilling i familiekonsernet og alt det der, men for oss andre ser det umåtelig tragisk ut.

 

Spar stoltheten din til noen som bryr seg..

Jeg viser bare at ikke alle som går på privatskoler er som dere tror. Mange har faktisk ansvarsfulle stillinger. Kjenner en som har en ganske stor stilling i et stort norsk mediekonsern, samtidig med skolegang på (privat)skole.

 

Og det uten hjelp fra sin far. Og her er essensen også. Mange privatskoleelever er mer positive til tidkrevende arbeid. Dette gjelder også innsats på skolen. De er mer positive og har bedre innstilling enn en del andre.

jeg ser overhode ikke relevansen i den posten der.

 

Det er ikke noe relevant mellom kompetanse foreldrene gir deg, og hvilken skole du går på.

Om du valgte Valler vgs i Bærum, så ville neppe det gjort deg mindre attraktiv til den stillingen for faren din.

 

Det er meningsløst å blande inn ting om familien din i tråder som ikke omhandler dette. For det andre så gir du meg mer og mer inntrykk av en person som liker å hevde seg på andres bekostning.

 

Privatskoler er for de som ønsker en skole med et (kanskje) bedre opplegg enn offentlige skoler, men det er ikke gitt at personer i offentlige skoler er mindreverdige slik du hevder her.

Om det er noen fra Somalia i klassen din så skal ikke du være så trangsynt og si at de kun bidrar til å dra ned.

Undres hvor snevert religionssyn du har egentlig. Hvis du har ansvaret for andre kunder, og blir invitert til en middag av en velstående somalsk familie, så er neppe kristendommen nok til å vite skikker og oppførsel ovenfor dem.

Av egen interesse; har du kun etnisk norske venner, eller fra andre land også? ;)

Grunnen til at jeg spørr er enkel. Mange som har et slikt syn har veldig få eller ingen ikke etniske venner. Det betyr at de kan oppfatte enkelt personer som en fasit for hvordan andre er. Dette er en bekymringsfull utvikling i samfunnet genrelt.

 

 

Jeg går på en skole som er offentlig, den var stemplet som gangster skole i Bærum, og det er mange ikke etniske norske her. I forhold til Valler så er miljøet langt bedre. Fordi det er mangefold, man kan være hvem man er og man utvikler seg i et flerkulturelt miljø.

 

Hvorfor du blander inn mangefold av dressmann,varner osv er meg uforståelig. enten har du for mye penger og leter etter grunner til å være mer blærete enn du var i Bærums tråden, men det kan være at foreldrene dine kastet deg inn i en sort/hvit boble hvor du neppe vil opparbeide noe fnugg av forståelse,empati eller sympati for andre.

 

Private skoler kan være bra og dårlig. Det er kanskje en ide å ta turen innom før du bestemmer deg. Ofte kan offentlige skoler være fine også.

husker en jeg kjente før som skulle begynne på steiner skolen, hun sluttet pga veldig dårlig miljø.

 

og ja JoachimR, jeg støtter det faktum at du lar andre bestemme for deg. Men jeg tror du ikke vil inse det fordi du er oppvokst med verdier som en del andre utenfor Bærum og i Bærum ikke liker eller vil identifisere seg med.

 

modererte og endret noen ting i posten :whistle:

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Det er ikke noe relevant mellom kompetanse foreldrene gir deg, og hvilken skole du går på.

Om du valgte Valler vgs i Bærum, så ville neppe det gjort deg mindre attraktiv til den stillingen for faren din.

Men det jeg vil frem til er at på en privat skole så bryr foreldre seg mer, og sitter iinne på ressurser og kompetanse de fører vidrere til barna. Det er det ikke like mye av på en skole som Hellerud, f.eks.

 

Privatskoler er for de som ønsker en skole med et (kanskje) bedre opplegg enn offentlige skoler, men det er ikke gitt at personer i offentlige skoler er mindreverdige slik du hevder her.

Om det er noen fra Somalia i klassen din så skal ikke du være så trangsynt og si at de kun bidrar til å dra ned.

Undres hvor snevert religionssyn du har egentlig. Hvis du har ansvaret for andre kunder, og blir invitert til en middag av en velstående somalsk familie, så er neppe kristendommen nok til å vite skikker og oppførsel ovenfor dem.

Av egen interesse; har du kun etnisk norske venner, eller fra andre land også? 

Grunnen til at jeg spørr er enkel. Mange som har et slikt syn har veldig få eller ingen ikke etniske venner. Det betyr at de kan oppfatte enkelt personer som en fasit for hvordan andre er. Dette er en bekymringsfull utvikling i samfunnet genrelt.

Personer på offentlige skoler er slettes ikke mindreverdige, det har jeg heller aldri hevdet. Jeg har gått ett par år selv på offentlig skole. :)

 

Hadde jeg blitt invitert hjem på forretningsmiddag til en somalisk familie, gjerne det. Hadde ikke hatt problemer med det. Det ville sikkert vært "ordentlige mennesker", om vi kan kalle det det.

 

Jeg har venner fra mange land. Jeg er selv flerkulturell, halvt tysk. Har også bodd i andre land. Har mange venner i USA og Canada, og en her i Norge som er halvt polsk. I klassen min har vi også en inder, han kjenner jeg godt.

 

Hvorfor du blander inn mangefold av dressmann,varner osv er meg uforståelig. enten har du for mye penger og leter etter grunner til å være mer blærete enn du var i Bærums tråden, men det kan være at foreldrene dine kastet deg inn i en sort/hvit boble hvor du neppe vil opparbeide noe fnugg av forståelse,empati eller sympati for andre.
Jeg viser ofte sympati mot de som lider. Men ikke alle. Jeg velger ut mine kampsaker. I karriere-analysen, ble jeg beskrevet som en som lett ville kunne si opp folk, men som likevel kunne ha omsorg for sine ansatte.

 

 

Private skoler kan være bra og dårlig. Det er kanskje en ide å ta turen innom før du bestemmer deg. Ofte kan offentlige skoler være fine også.

husker en jeg kjente før som skulle begynne på steiner skolen, hun sluttet pga veldig dårlig miljø.

Jeg var på "Åpen dag" på Oslo Handelsgymnasium. Og jeg har som sagt også gått noen år på en privat barneskole.
Lenke til kommentar

problemet i dine svar er at ror deg unna "anklager" ved å vri hva du tidligere har sagt.

 

Jeg har venner fra mange land. Jeg er selv flerkulturell, halvt tysk. Har også bodd i andre land. Har mange venner i USA og Canada, og en her i Norge som er halvt polsk. I klassen min har vi også en inder, han kjenner jeg godt.

 

Normalt vil personbeskrivelser som "pakistaner-ali" osv bli sett på som nedlatende. Ergo står ikke din kommentar til det du tidligere har skrevet.

 

Personer på offentlige skoler er slettes ikke mindreverdige, det har jeg heller aldri hevdet. Jeg har gått ett par år selv på offentlig skole.

 

Med måten du fremhever deg selv og andre, samt de offentlige skolene så gir du et inntrykk av at de som velger offentlig skole enten ikke har foreldre som bryr seg, eller har bare godt av å være der. Med hva du tidligere har skrevet i bakhodet så trekker jeg den slutning at du faktisk ser ned på andre.

 

 

kommer sikkert mer jeg vil kommentere, men nå har jeg noe annet som trenger oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

husker en jeg kjente før som skulle begynne på steiner skolen, hun sluttet pga veldig dårlig miljø.

 

Dette har jeg og opplevd, har selv gått 1.25 år på Steinerskolen i Moss, hele 6.klasse og litt 7.klasse. Problemet her var at forelderne til de ungene som gikk der puttet barnene sine der fordi de trodde at steinerskolen var en slags mirakelskole som fikk orden på alle og enhver... Lærerene satt inn store ressurser på å løse problemene og fikk bukt med store deler av adferdproblemene til disse elevene... Bortsett fra dette er steinerskolen en god skole med gode verdier.

 

Selv mener jeg at JoachimR er tydligvis en flink elev, med ett litt snevert verdensbilde som er gjennomsyret av sine religionske ideer...

Lenke til kommentar

Jeg tror offentlige skoler kan være et meget godt tilbud for de som ikke er fornøyd med det tilbudet de får på de offentlige. Så har vi også det med at skoler i forskjellige regioner og områder kan være bedre og dårligere enn andre.

Hvis du som forelder ser på resultat av forskjellige tester (f.eks nasjonale prøver) på skolene i nærheten og ikke er fornøyd, er det meget ønskelig at det skal være et tilbud for de.

Min søster går på privatskole og er meget mer fornøyd nå enn hva hun var med sin forrige skole.

Lenke til kommentar
Jeg tror offentlige skoler kan være et meget godt tilbud for de som ikke er fornøyd med det tilbudet de får på de offentlige. Så har vi også det med at skoler i forskjellige regioner og områder kan være bedre og dårligere enn andre.

Hvis du som forelder ser på resultat av forskjellige tester (f.eks nasjonale prøver) på skolene i nærheten og ikke er fornøyd, er det meget ønskelig at det skal være et tilbud for de.

Min søster går på privatskole og er meget mer fornøyd nå enn hva hun var med sin forrige skole.

merk:

 

i etterkant har de nasjonale provene vist seg a gi et noelunde misvisende resultat. De er ikke representativt for skolen, da de teknisk sett er og blir stikk prover av diverse kull. Ergo er det ikke gitt at neste kull vil ha samme resultater.

 

en skole i oslo ble forst uthengt for a vare elendig lesere, men kort tid etterpa viste proveresulatet seg feil. Nasjonale prover er etter min mening feilaktig proving for a se et tilfeldig resultat. Med enklere ord: jeg syns ikke det er representativt, da det ikke er mer enn en stikk prove.

Lenke til kommentar
Jeg tror offentlige skoler kan være et meget godt tilbud for de som ikke er fornøyd med det tilbudet de får på de offentlige. Så har vi også det med at skoler i forskjellige regioner og områder kan være bedre og dårligere enn andre.

Hvis du som forelder ser på resultat av forskjellige tester (f.eks nasjonale prøver) på skolene i nærheten og ikke er fornøyd, er det meget ønskelig at det skal være et tilbud for de.

Min søster går på privatskole og er meget mer fornøyd nå enn hva hun var med sin forrige skole.

merk:

 

i etterkant har de nasjonale provene vist seg a gi et noelunde misvisende resultat. De er ikke representativt for skolen, da de teknisk sett er og blir stikk prover av diverse kull. Ergo er det ikke gitt at neste kull vil ha samme resultater.

 

en skole i oslo ble forst uthengt for a vare elendig lesere, men kort tid etterpa viste proveresulatet seg feil. Nasjonale prover er etter min mening feilaktig proving for a se et tilfeldig resultat. Med enklere ord: jeg syns ikke det er representativt, da det ikke er mer enn en stikk prove.

Nå skal det sies at jeg vet ikke så altfor mye rundt dette med nasjonale prøver, men du sier her:

 

"Ergo er det ikke gitt at neste kull vil ha samme resultater"

 

Er det ikke det som er endel av poenget med disse nasjonale prøvene, for å kunne føre en statistikk, og kunne se en utvikling. Også dette for å se at elever i en viss klasse har lært likemye som de skulle ha lært? Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...