Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er private skoler bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En god lærer kan presse mer kunnskap inn i deg, enn en dårlig en. Du sitter igjen med mer kunnskap i en god klasse, enn en klasse med fjorten uinterreserte, og fem innvandrerbarn som ikke forstår noenting.

Jeg går på vanlig offentlig VGS Allmenn. Jeg har flere i klassen som ikke er "etnisk norske", hvorav noen har bodd i Norge nesten hele eller hele livet, og noen har flyttet til Norge senere. Jeg klarer meg helt fint (snitter på nesten 5) - og de klarer seg helt fint.

 

Tror nok ditt (og din families, etter hva jeg forstår) syn på innvandrere og offentlige skoler er litt (:ermm:) på jordet.

Endret av bhsand
Lenke til kommentar
Som jeg kanskje sa, har min mor sittet i "skolestyret" eller noe i den duren i Akershus. Tror nok hun har dekning for det hun mener. Og det er neppe tilfeldig at jeg sendes til privatskole.

Moren din satt i skolestyre. Bush sitter i presidentstolen.

 

Med andre ord behøver ikke hennes posisjon å si at hun gjør riktige valg :p

 

Men fra spøk til alvor...Poenget her er jo blandt annet det faktum at hun gjør valgene for deg. Du skal starte på vgs, og da er du gammel nok til å velge selv. Hun kan sitte i så mange styrer hun bare orker, men det er fortsatt galt å nekte deg å velge egen skole (Uansett om du påstår at det er et bra valg hun har gjort)

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig tenkt til å søke Handelsgym, men det gjorde jeg ikke. Ville neppe benyttet plassen, men er usikker. (Jeg ville kommet inn). Foreldre vil jo alltid ha en god del å si i valg av skole.

 

Mamma har ikke bare sittet i skolestyret, men i styret til Steiner-skoler OG offentlige skoler. Da har man nok klart å få et inntrykk av de forskjellige.

 

Min mor bryr seg. derfor interresserer hun seg for mitt valg av skole. Jeg vet om foreldre som ikke engang aner hva barnet deres har søkt (hushjelpen vår har en like gammel gutt som meg, og aner ingenting om han i det hele tatt har søkt...)

 

Jeg er glad jeg har foreldre som bryr seg. :)

Lenke til kommentar
Nei, bare en litt langttrukket sammenligning.

Er det greit at dine valg innskrenkes bare fordi du ikke hadde tenkt å velge enkelte ting? I så fall synes jeg synd på deg.

Se min signatur. Tenk på ordene FRIHET og MANGFOLD.

haha! Ja du bruker jo argumenter mot deg selv jo! :D Frihet vil si å få gjøre det valget helt selv. Frihet vil si at hvis du vil begynne på ballett-linje på offentlig skole på Holmlia så skal du få lov til det! Hehe....morsomt argument altså

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en haug med ungdommer fra både videregående og ungdomsskoler som får veldig gode karakterer, og de fleste av dem går på offentlige skoler - både på vestkanten og østkanten av byen. Mange av dem har også foreldre som knapt har fullført videregående i hjemlandet sitt, eller ikke tatt noen særlig god utdanning. Litt offtopic dette da, men...

Lenke til kommentar
Det er en forskjell på å bli påvirket og å bli tatt fullstendig kontroll over.

FRIHET - Moren din styrer deg.

ANSVAR - Lett når man får skjøvet alt opp i fanget og skjermes for alt.

MANGFOLD - Dette blir lett når du 'hater' alt som ikke er hvit og litt nytt.

Frihet - jeg stilles overfor reele valg.

 

Ansvar - jeg blir tildelt nøkkelstillinger i familiekonsernet.

 

Mangfold- og det er jeg lei av nå, men det er nå ikke slik at mangdolf m ha med hudfarve. Mangfold av butikker, at du både har dressmann og ferner, at du kan velge, kan også deffineres under mangfold. Dere binder ordene alt for fast. Mangfold er mer enn negere!

Lenke til kommentar
Frihet - jeg stilles overfor reele valg.

Reelle valg?

Jeg blir nektet å søke offentlige vidregående skoler, selvom jeg kommer inn overalt.

 

 

Ansvar - jeg blir tildelt nøkkelstillinger i familiekonsernet.

Nettopp, gjennom din far. Har du jobbet for å få den jobben? Les en gang til hva Beistet skrev: "ANSVAR - Lett når man får skjøvet alt opp i fanget og skjermes for alt."

 

Mangfold av butikker, at du både har dressmann og ferner, at du kan velge, kan også deffineres under mangfold.

Hva med mangfold av skoler?

Lenke til kommentar
Frihet - jeg stilles overfor reele valg.

Reelle valg?

Jeg blir nektet å søke offentlige vidregående skoler, selvom jeg kommer inn overalt.

Men et reelt valg mellom flere private skoler.

 

Ansvar - jeg blir tildelt nøkkelstillinger i familiekonsernet.

Nettopp, gjennom din far. Har du jobbet for å få den jobben? Les en gang til hva Beistet skrev: "ANSVAR - Lett når man får skjøvet alt opp i fanget og skjermes for alt."

Vi snakker ikke om noen få filleting, vi snakker om en del reele situasjoner jeg er ansvarlig for å hindre, eventuelt rette opp i. Ja, uten pappa ville jeg ikke fått denne kompetansen. Men så? Skal ikke jeg få kompetanse fra familien heller nå? Kundeoppfølging tar tid og krever litt, påtross av relativt få klienter. Men det må gjøres. Det er mer ansvar enn "sign here".

 

Mangfold av butikker, at du både har dressmann og ferner, at du kan velge, kan også deffineres under mangfold.

Hva med mangfold av skoler?

Ved å støtte friskoleloven og selv støtte de enkelte skolene, støtter jeg jo nettopp opp mot et mangfold av skoler. Hallo? Skjønner du?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...