Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er private skoler bra?


Anbefalte innlegg

Jeg er en oppegående gutt (snitter på 5) og etter sommeren skal jeg begynne på videregående, allmenn.

Jeg lurte på om det var noen som hadde noen erfaring med de private skolene, som begynner å sprette fram, og om de eventuelt kunne gitt meg et bedre tilbud enn de offentlige kan?

 

Takker for alle innspill :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kamerat av meg gikk på Bjørknes i sin tid, han mente lærerene jobbet mer for at du skulle lære, de var motiverende og hyggelige. Det betyr nødvendigvis ikke at offentlige skoler er noe dårligere, vil du ha resultater finnes det ingen snarveier, du oppnår mest sannsynlig akkurat de samme resultatene ved å gå på en offentlig skole. Det er arbeidet du selv legger i det som har noe å si. Men, for all del, hvis foreldrene dine vil betale massevis av penger for at du skal gå privatskole, kjør på.

Lenke til kommentar

Jeg går på Kvitsund Gymnas som vel har det 3. høyeste snittet i landet...

 

Jeg er ikke best, og ligger vel på et snitt på 3.6 ellerno.

Det som er skummelt med sånne skoler er at alle er så sinnsykt gode...

Litt skummelt egentlig når alle er så mye bedre enn deg, for da går selvtilliten ned. Ikke at det påvirker meg så mye men :p

 

Andre ting som bør nevnes er at dette er en internatskole, og miljøet her er vidunderlig.

Man møter mennesker som man aldri ville fått kontakt med på samme måte, og alle starter likt. Det er nesten umulig å ikke få noen venner, hvis man ikke låser seg inn på rommet da :p

 

Alt i alt vil jeg påstå at denne privatskolen er å anbefale, men ikke tenk at du MÅ være best ;) for det er vanskelig...

 

jeg koser meg :D

Lenke til kommentar

private skoler blir fort bedre, fordi den har bedre muligheter.

 

 

Når friskoleloven blir vedtatt her i Tr.heim, vil det poppe opp flere private skoler. Disse skolene vil motta mer penger av staten enn min skole gjør(som er offentlig). Samtidig vil de private skolene ta betaling.

 

Da er det ikke rart de private skolene fort får mye bedre midler, og kan lokke elever med diverse gaver, og skaffe de beste lærerne.

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å gå på en privat skole, gjør for all del det. har selv søkt på både Akademiet i Oslo og John Bauer har kommer inn på Bauer så blir nok det....:D lærerne er ikke like slappe som på ordinære skoler, har selv gått hele 6. klasse på Steinerskolen så jeg vet hva jeg prater om, lærerene er mer "profesjonelle", jeg sluttet da jeg fikk inntrykk av at denne skolen var en slags problembarn-skole, hvor foreldre puttet ungene sine for å få skikk på de.... Gleder meg til høsten.... Gå for en privat... Hvor bor du forresten?

 

Edit: så du bor i Bergen....

Endret av seroxat
Lenke til kommentar

Jeg gikk offentlig. Det var helt greit... Ser ikke hvorfor jeg skulle ivre etter å ha valgt privat videregående skole. Bjørknes forstår jeg at enkelte tar DERSOM de stryker på noe i offentlig skole. De driller deg jo på akkurat det du får på eksamen (i følge det jeg har hørt).

 

Jeg er hvertfall mot den generelle privatisering av skolesystemet. Å la skoler (og eldrehjem for den saks skyld) legges ut på anbud og styres etter bedriftskalkyler tror jeg ikke det kommer noe godt ut av.

 

Jeg benytter meg fortsatt av det offentlige tilbudet; Går på Høyskolen i Kongsberg på dataingeniørlinja. Samtlige av høstsemesterets 4 eksamner ble bestått med karakter A, så noe skulle man vel tro at jeg har lært selv om jeg ikke betaler for det...

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar

Jeg går på privatskole. Ungdomsskolen på skolen min har vært best i Norge de to siste årene. Lærerne er mer motiverte, det er ikke likgyldig for dem hvordan du gjør det. De er mer imøtekommende. Det er gjerne ikke foreldre uten interresse for barna som sender dem på privatskole. Derfor unngår man en del barn, alt fra pakistanerbarn med foreldre somg ir f. i skolen og lignende. Og uten sånne problemer, stiller man sterkere med engang.

 

Skolen min har også mange spesialgrupper for f.eks. de med dysleksi. Disse tas ut av klassen, og får spesialundervisning, slik at de ikke får problemer, og kan henge med.

 

Skolen min er nok RELATIVT lik den offentlige, men når du ser på f.eks. OPG, (jeg har vært der :) ), så ser du med engang at her går lærerne inn for å gjøre deg god! Og det er stort sett tilfelle med de felste lærere på private skoler.

 

Velg skole - Velg privat!

Lenke til kommentar
Derfor unngår man en del barn, alt fra pakistanerbarn med foreldre som gir f. i skolen og lignende. Og uten sånne problemer, stiller man sterkere med engang.

Hadde foreldrene dine brydd seg sånn om deg så hadde de kanskje lært deg noen bedre holdninger..

Det er en av mammas begrunnelser det. Det er klart at f.eks. fjorten somaliske innvandrerbarn i én klasse trekker hele klassen ned. At alle ihvertfall har foreldre som bryr seg, og betaler det det koser å få en grei utdannelse, siler ut det verste "avskummet". Selvsagt er det de som ikke bryr seg hos oss også, enten de er hvite eller brune. Men de har ett litt bedre utgangspunkt.

 

Og hva er da OPG en forkortelse for?

Oslo Private Gymnasium.
Lenke til kommentar
Det er en av mammas begrunnelser det. Det er klart at f.eks. fjorten somaliske innvandrerbarn i én klasse trekker hele klassen ned. At alle ihvertfall har foreldre som bryr seg, og betaler det det koser å få en grei utdannelse, siler ut det verste "avskummet". Selvsagt er det de som ikke bryr seg hos oss også, enten de er hvite eller brune. Men de har ett litt bedre utgangspunkt.

Kan ikke si at den fantastiske utdannelsen din skinner gjennom hvertfall :w00t:

Lenke til kommentar
Derfor unngår man en del barn, alt fra pakistanerbarn med foreldre som gir f. i skolen og lignende. Og uten sånne problemer, stiller man sterkere med engang.

Hadde foreldrene dine brydd seg sånn om deg så hadde de kanskje lært deg noen bedre holdninger..

Hehe, bra sagt.

 

Det er en store forskjeller på de forskjellige private skolene, akkurat som det er stor forskjeller på de offentlige skolene. Jeg ville ikke valgt en privatskole så tidlig i utdanningen. Du vil kunne få en like god utdannelse ved å velge en offentlig skole som om hvis du velger en privat, bortsett fra at du slipper å betale penger for det.

 

Det at folk sier lærerene er så mye bedre på privatskoler ville jeg tatt med en klype salt. Man kan finne gode og dårlige lærere på både offentlige og private skoler.

 

Kan nevne at jeg gikk offentlig, og er fornøyd med det. Føler at lærerene jeg hadde var gode, og at jeg har fått en like bra utdanning som vennene mine som gikk på privatskole og betalte 40 000 i året.

Lenke til kommentar
Saken er bare den at de som betaler 40.000 i året aldri i livet vil innrømme at pengene ikke er 100% bra investert ;)

Nei. Du har rett. Men du har også feil. Å velge privatskole er noe av det lureste mine foreldre har gjort. Jeg blir nektet å søke offentlige vidregående skoler, selvom jeg kommer inn overalt. Men vi skal ikke ha noe offentlig!

Lenke til kommentar
Nei. Du har rett. Men du har også feil. Å velge privatskole er noe av det lureste mine foreldre har gjort. Jeg blir nektet å søke offentlige vidregående skoler, selvom jeg kommer inn overalt. Men vi skal ikke ha noe offentlig!

Foreldrene dine nekter deg å gå på offentlig skole? Og du føler deg fortsatt heldig?

Lenke til kommentar
Nei. Du har rett. Men du har også feil. Å velge privatskole er noe av det lureste mine foreldre har gjort. Jeg blir nektet å søke offentlige vidregående skoler, selvom jeg kommer inn overalt. Men vi skal ikke ha noe offentlig!

Foreldrene dine nekter deg å gå på offentlig skole? Og du føler deg fortsatt heldig?

Ja. Fordi min mor viser at hun bryr seg.

Lenke til kommentar
Ja. Fordi min mor viser at hun bryr seg.

Så hvis din mor nekter deg å gå på offentlige høyskoler når den tid kommer så er det fortsatt positivt? Skjønner det hvis det er snakk om barneskole altså... Men videregående... Det er tross alt da man skal begynne å gjøre egne valg m.h.t utdannelse..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nei. Du har rett. Men du har også feil. Å velge privatskole er noe av det lureste mine foreldre har gjort. Jeg blir nektet å søke offentlige vidregående skoler, selvom jeg kommer inn overalt. Men vi skal ikke ha noe offentlig!

Foreldrene dine nekter deg å gå på offentlig skole? Og du føler deg fortsatt heldig?

Ja. Fordi min mor viser at hun bryr seg.

Fordi din mor ødelegger det snevet du kanskje har av selvstendighet? Du skal vel aldri flytte ut heller? I alle fall ikke uten pappas kredittkort...

Lenke til kommentar
Saken er bare den at de som betaler 40.000 i året aldri i livet vil innrømme at pengene ikke er 100% bra investert ;)

Det koster ca. 10 000- 7500 og da er bøker og laptop dekket. På en offentlig skole vil jo regningen på bøker nesten kommer på det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...