Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Er private skoler bra?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja. Fordi min mor viser at hun bryr seg.

Så hvis din mor nekter deg å gå på offentlige høyskoler når den tid kommer så er det fortsatt positivt? Skjønner det hvis det er snakk om barneskole altså... Men videregående... Det er tross alt da man skal begynne å gjøre egne valg m.h.t utdannelse..

Hvis jeg kommer inn på Handelshøyskolen i Bergen (den er vel offentlig??), vil pappa få tårer i øynene. Så det er ikke sånn. Men mamma, tidligere skolestyreleder i Akershus for Høyre, vet nok hva hun snakker om. Skolen jeg går på nå, krever et snitt på ca 5 ved førsteinntaket utenfra. Deretter går det nedover. Vi har stort sett meget oppegående lærere, som er interreserte i å lære. Og stort sett er elevene interreserte i å lære. I tillegg har de fleste interreserte foreldre. De har tross alt gjort et aktivt valg, i det de sendte barna sine til en privat ungdomsskole, istedet for den de egentlig sognet til. Dette aktive valget siler ut uinterreserte foreldres barn.

 

Fordi din mor ødelegger det snevet du kanskje har av selvstendighet? Du skal vel aldri flytte ut heller? I alle fall ikke uten pappas kredittkort...
Min mor lar meg BLI selvstendig. Jeg suget ideen med å melde meg inn i Unge Høyre, fra eget hjerte. Mamma ønsker å la meg utvikle meg til noe. Og vil gi meg de beste mulighetene. Da er ikke Hellerud vgs. stedet. Mamma er som sagt interresert i utdannelse, og at jeg skal få en best mulig.

 

Når det gjelder priser, er den billigste privatskolen i Oslo meg bekjent, på ca 10 000 + bøker. Bjørknes og OPG tar rundt 25, bøker inkludert(?). Bøker blir jo ikke de helt store utgiftene, ca 4-5 000 om alt er nytt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
med den tankegangen burde vi jo bare stenge alle offentlige skoler

Ja. Privatisere dem alle sammen. :)

Å skape informasjonskløft? Jada, way to go...

Lenke til kommentar
Saken er bare den at de som betaler 40.000 i året aldri i livet vil innrømme at pengene ikke er 100% bra investert ;)

Det koster ca. 10 000- 7500 og da er bøker og laptop dekket. På en offentlig skole vil jo regningen på bøker nesten kommer på det samme.

Neppe. Går på VKI, offentlig.

Betalte vel rundt 1500,- for bøker i år.

 

Vi har stort sett meget oppegående lærere, som er interreserte i å lære.

:lol:

Endret av Beistet
Lenke til kommentar

Mitt syn på saken er at institusjoner som skole og eldrehjem ikke tjener på å bli styrt etter bedriftskalkyler og markedskrefter..

Og til deg JoachimR. Du skriver at "Dette aktive valget siler ut uinterreserte foreldres barn. "

 

Mener du virkelig at barn som har uinteresserte foreldre skal frarøves muligheten får å komme like langt som andre, og at kun barna med oppegående foreldre skal ha førsteprioritet?? Unskyld meg, men jeg er glad for at du ikke sitter i statsministerstolen..

Lenke til kommentar
Mitt syn på saken er at institusjoner som skole og eldrehjem ikke tjener på å bli styrt etter bedriftskalkyler og markedskrefter..

Det er ikke mitt syn, markedet vet alltid best.

 

Mener du virkelig at barn som har uinteresserte foreldre skal frarøves muligheten får å komme like langt som andre, og at kun barna med oppegående foreldre skal ha førsteprioritet?? Unskyld meg, men jeg er glad for at du ikke sitter i statsministerstolen..
Nå er det en del barn av "ikke-oppgående" foreldre som ikke er særlig oppgående selv heller.. Og den typen mennesker, kan kunsten å trekke en hel klasse ned på sitt nivå. Derfor er spesialskoler/klasser tingen.

 

Foreldrene bør aktivt velge skole, uansett, tror jeg. Gjerne helt fra barneskolen av. I det sosialdemokratiske Sverige går sønnen til advokaten vår der, på John Bauer Gymnas. Han betaler ikke en dritt. Skolen får penger fra staten, og klarer å leve av det.

 

Hvis foreldre i Norge stilles overfor et valg av skole helt fra 1ste klasse av, vil vi ikke få et klasseskille. Men det er faktisk veldig viktig å tenke på at like barn leker best. Jeg på Hellerud, no way. Pakistaner-Ali fra Hellerud her? No way. Medn det vil foreldrene forstå, å velge skole på bakgrunn av. Foreldrene kjenner sitt barn best.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men det er faktisk veldig viktig å tenke på at like barn leker best. Jeg på Hellerud, no way. Pakistaner-Ali fra Hellerud her? No way. Medn det vil foreldrene forstå, å velge skole på bakgrunn av. Foreldrene kjenner sitt barn best.

Jeg har fått med meg at du er kristen, men det tyder på at du er fullstendig i mot "et folk, under Gud" (som forøvrig var et av din helt Bush sitt promoteringsstunt).

Lenke til kommentar

JoachimR: du svarte fortsatt ikke på det jeg konfronterte deg med. Nemlig ditt utsagn om at det er foreldrene som skal være alfa og omega når det gjelder å avgjøre hvilke muligheter et barn skal få. Du legger opp til at barn og ungdom ikke skal være selvstendige, men være dømt utifra deres foreldres tanker og sivil status. At du kan stå for at barn med "udugelige" foreldre ikke bør ha de samme rettigheter og muligheter som andre syns jeg er helt feil!

Og som wh1te poengterte så syns jeg til stadighet du kommer med selvmotsigelser... Virker for meg som om du ikke egentlig har dine egne meninger, men derimot er svært påvirkelig ovenfor dine foreldres meninger...

Endret av knutmarius
Lenke til kommentar
Men det er faktisk veldig viktig å tenke på at like barn leker best. Jeg på Hellerud, no way. Pakistaner-Ali fra Hellerud her? No way. Medn det vil foreldrene forstå, å velge skole på bakgrunn av. Foreldrene kjenner sitt barn best.

Jeg har fått med meg at du er kristen, men det tyder på at du er fullstendig i mot "et folk, under Gud" (som forøvrig var et av din helt Bush sitt promoteringsstunt).

Selvsagt. Jeg går jo på en kristen skole også. "One Nation under God". Siden jeg tviler på dine bibel-kunnskaper, kan jeg fortelle deg at "One Nation under God" er hentet fra salme 33, vers 12. På norsk lyder det verset:

Salig er det folk som har Herren til Gud,

det folk han har valgt til sin eiendom.

 

Forstå det den som kan.

 

Og du andre fjompen her, jeg mener selvsagt ikke at man skal være bundet til sine foreldres økonomi og status. Men foreldre har mye å si for deg og din oppvekst. Skole må jo velges i et sammarbeid mellom foreldre og barn. Det er ikke jeg som er selvmotsigende, men dere som ikke går inn for å forstå.

 

Jeg sier at det er et poeng at du går på en skole med elevmasse som er fra ditt miljø. LIKE BARN LEKER BEST. Og jeg skal si deg, det er noe jeg har følt på kroppen. Det fungerer ikke med en kjæreste fra et annet "lag". Rett og slett. Det går ikke. Man ser så forskjellige på alt mulig. Og JA, da risikerer man et klasseskille. Men så? Alle har det bra. Det er også viktig. Særlig at jeg har det bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Siden du tviler på mine Bibel-kunnskaper? Du har ikke en gang fått med deg at det skrives med stor 'b'. Føler meg temmelig belært når det gjelder Bibelen, men det er ikke poenget her.

 

Poenget er at innleggene dine er gjennomsyret av egoisme og uselvstendighet, og jeg kan garantere deg at du kommer til kort den dag du skal ut i den virkelige verden, for akkurat nå lever du i en boble.

 

Så da tar jeg et jafs av Ha|Tans popkorn og venter på at boblen skal sprekke.

Lenke til kommentar

Bibel med stor B. Gud med stor G. Imidlertid kan man bomme på tastaturet.

 

Jeg er klar for den virkelig verden. Jeg lever i den. Og det er stort sett koselig. I dag var jeg helt nede ved domkirken. Jeg og en venn gikk, og dere som klaget sånn da jeg sa jeg ikke fikk lov til å gå ned dit alene. I dag var jeg der. Jeg synes ikke det var koselig, men jeg var der.

 

Du er klar over at jeg er ansvarlig for drifting av to kunde og klient-databaser? Og utsendelse av giroer og annen info til disse? Den ene basen inneholder bortimot 50 selskaper, den andre rundt 22. De toogtyve krever en utsendelse i månedden. Den er jeg ene og alene, ansvarlig for. Vi snakker om inndrivelse av over 100 000 kroner.

 

Dette er jeg som ikke har fått prøve meg i "den virkelige verden". I "virkeligheten" så har jeg faktisk ganske mye asnvar.

 

Men nå kom vi veldig ut av temaet. Det kan vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar

Meh - privatskoler er jo bare en måte å kjøpe seg vitnemål uten å måtte jobbe for det. I hvertfall her til lands.

Dette baserer jeg på at:

1) De private høyskolene er en stor VITS i forhold til de offentlige universiteter og høyskoler.

2) Videregående skolegang betyr NULL OG NADA i det lange løp dersom:

2a) ... en går allmenn. Og

2b) ... en har et fnugg av fornuft til å forstå at det er i ens egeninteresse å lære seg pensum - med eller uten en god lærer. Etter et år på universitetet betyr det INGENTING uansett!

3) Privatskolene vet dette selv, og sikter dermed mot nisjer:

3a) Religionsspesifikke skoler.

3b) "Alternative" skoler.

3c) Fjernundervisning.

3d) Intensivundervisning.

3e) Fag som verden ikke har bruk for. "Jaaa, la oss 'utdanne' oss innen reiseliv! Og la oss spytte inn noen titalls tusen kroner òg, slik at vi kan få et utdanningsbevis!". :roll:

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Meh - privatskoler er jo bare en måte å kjøpe seg vitnemål uten å måtte jobbe for det. I hvertfall her til lands.

Dette baserer jeg på at:

1) De private høyskolene er en stor VITS i forhold til de offentlige universiteter og høyskoler.

2) Videregående skolegang betyr NULL OG NADA i det lange løp dersom:

2a) ... en går allmenn. Og

2b) ... en har et fnugg av fornuft til å forstå at det er i ens egeninteresse å lære seg pensum - med eller uten en god lærer. Etter et år på universitetet betyr det INGENTING uansett!

3) Privatskolene vet dette selv, og sikter dermed mot nisjer:

3a) Religionsspesifikke skoler.

3b) "Alternative" skoler.

3c) Fjernundervisning.

3d) Intensivundervisning.

3e) Fag som verden ikke har bruk for. "Jaaa, la oss 'utdanne' oss innen reiseliv! Og la oss spytte inn noen titalls tusen kroner òg, slik at vi kan få et utdanningsbevis!". :roll:

Karaktermessig har hverken vgs eller ungdomsskole noe å si. MEN kunnskapen må du ha med deg, og vil du ha nytte av. Jeg vil faktisk dra den så langt at en sekser fra f.eks. Handelsgym, er en god del mer verdt enn en fra Hellerud.

 

En god lærer kan presse mer kunnskap inn i deg, enn en dårlig en. Du sitter igjen med mer kunnskap i en god klasse, enn en klasse med fjorten uinterreserte, og fem innvandrerbarn som ikke forstår noenting.

 

Du skriver at det er en måte å kjøpe seg vitnemål uten å måtte jobbe for det. Det er en vanlig oppfatting her i Norge. Men den er så gal at jeg får vondt. Vi har flere prøver, og like mange prosjekter, somm alle andre norske skolebarn. Selv ikke på Oslo Private Gymnas, OPG, med kanskje Oslos dårligste rykte, kjøper du karakterene. De krever ganske mye jobbing fra deg der også.

 

Men i dette sosialistiske landet, tror halvparten av befolkningen at de som går på private skoler, bare kjøper seg vitnemål. Og det er provoserende. Det er jo langt fra virkeligheten, for de som kjenner privatskolemiljøene rundt om kring. Jeg kjenner jeg blir sint. Jeg jobber for harde livet for å klare 55 poeng.(Ungdomsskole). Hadde jeg gått på en skole på Tveita med sytten innvandrerbarn, og resten norske østkantbarn, kan jeg garantere deg at jeg hadde fått bedre karakterer. Lærere tar tross alt utgangspunkt i elevmassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...