Gå til innhold

Skal jeg installere Linux på min stasjonære?


Anbefalte innlegg

Idag skal du vere j*vlig god om du skal få like mykje funksjonalitet ut av en distro som slack i forhold til suse. prøvar du å innstallere gentoo eller slack på en laptopså sitt du der i fire dagar før du har halvdelen av funkjonaliteten du får fra suse eller mandrake.

Sprøyt. Slackware er kanskje ikke den letteste distroen, men det er langt fra umulig å få samme funksjonalitet av Slackware som med Mandrake. Jeg skal imidlertid være helt enig i at Slackware ikke akkurat er skreddersydd for bærbare PC'er, men på stasjonære maskiner er Slackware en knallgod distro. Det som jeg synes er bra med Slackware er at distroen er ganske lik UNIX, og at det er forholdsvis lett å gå på tyngre operativsystemer som FreeBSD/OpenBSD og tyngre UNIX-varianter. Husk at det som bestemmer maskinvarestøtte er linux-kjernen. Men hvis man ikke er motivert for å bruke Slackware og UNIX-systemer videre, vil jeg ikke anbefale Slackware, men SuSE, Fedora, Ubuntu og andre lette distroer. Jeg for min del sverger til Slacware/FreeBSD (tester for tiden OpenBSD) fordi jeg vil ha kontroll over systemet mitt, pluss at jeg gikk meg bort i installasjonen av Fedora :blush: .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Idag skal du vere j*vlig god om du skal få like mykje funksjonalitet ut av en distro som slack i forhold til suse. prøvar du å innstallere gentoo eller slack på en laptopså sitt du der i fire dagar før du har halvdelen av funkjonaliteten du får fra suse eller mandrake. Som hør og bør sidan dei har eit titals folk som sitt heile arbeidstida og gjer akkurat det samme som du prøvar å gjere. Tida då du satt degned og laga din eigen linux distro er definnetivt forbi, i alle tilfelle om du vil ha ein nyttig distro.

TULL.

 

Jeg fikk tak i meg en bærbar i Desember og det tok meg en time (inkluderer installasjon gjennom en 2x CDROM) før alt fungerte fint (ACPI, Skjerm, skjermkort, lydkort, pcmcia, nettverkskort og trådløst USB nettverkskort). Eneste som ikke var direkte støttet av kernel var det trådløse nettverkskortet, som igjen var et enkelt søk på Google før det var løst.

Lenke til kommentar
jeg gikk meg bort i installasjonen av Fedora :blush: .

Haha! Kødder du? :!:

Nei. Jeg gjør ikke det. Første gang jeg prøvde å boote opp systemet, ville den teste CD'en for å se om den fungerte. Jeg sa nei. Den gikk videre. Så kræsjet installasjonsprogrammet plutselig, og jeg måtte starte maskinen på nytt. Da jeg kom til testing av CD'en sa jeg fortsatt nei til det. Men da begynte systemet å bli kranglete, så jeg ga opp. Prøvde også SuSE live-cd, men syntes alt var overveldende fancy, for fancy. Tenkte på Fedora og SuSE på grunn av multimediastøtten. Men så ga jeg opp, og siste mulighet ble da Slackware (som jeg hadde prøvd før for lenge siden, og som var mitt første møte med linux). Der gikk alt fort og greit, og jeg fant også ut at det meste i maskinen min var støttet. Og da jeg fikk inn 2.6-kjernen virket alt i maskinen, og jeg var svært fornøyd. Nå kjører hovedmaskinen min Slackware 10.1 @ 2.6.10, og alt fungerer ypperlig. Multimediastøtten er helt på topp, og systemet er raskt og responsivt. Fikk også til HTT-støtte og støtte for store mengder minne, noe som ikke er standard. Og takket være at jeg er vant med Slackware, var det heller ikke så vanskelig å sette opp en firewall-boks med FreeBSD som operativsystem, riktignok med litt hjelp fra en som er god på FreeBSD. Og nå tester jeg ut OpenBSD. Slackware har nesten mer til felles med *BSD/UNIX enn de øvrige linux-distroene.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Heisann og hoppsann!

 

Nå har jeg installert Mandrake 9.2 og det er jo kjekt. Har ikke fått testet det ut enda noe spesielt, men har allerede et spørsmål. Hvordan får jeg skrivebordsstørrelsen min ned til et normalt nivå? Det er jo gigantisk. En webside blir jo så stor at jeg må bla nedover og sidelengs...

Har du sjekket i Mandrakes kontrollpanel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...