Gå til innhold

Skal jeg installere Linux på min stasjonære?


Anbefalte innlegg

Nå tenkte jeg på økonomer. Litt for kjapp der. Men uansett, det skader ikke at folk faktisk kan bruke maskinen de sitter på. Lærdom skader ingen. Folk kan faktisk være for ignorante når det kommer til datasystemer.

Vi er nok i bunn og grunn enig. Noen innteresserer seg for data, mens andre bare bruker det. De som bare bruker det tilkaller hjelp når ting ikke funker, og det er nok derfor man har IT-avdelinger rundt og forbi.

 

Selv kan jeg litt mer data enn økonomisjefen, men så fort jeg står fast i en brøk så går det ikke lang tid før jeg står å klorer på døra hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke veldig vanskelig, men heller ikkeno' mora mi...eller alle damene/herrene på økonimavdelingen på jobben er interresert i å pusle med.

 

Hvis "Linux" til folket er det største ønsket så............

Riktig.

 

Men for damene/herrene på økonomiavdelinga er det sikkert ikke krise om de må vente i to dager på at programmet skal komme ut i en aller annen pakkeform.

 

Det er jo dette som er det geniale: Vil du kompilere, så vær så god! Vil du derimot installere med et pakkesystem, er ikke det noe problem heller! :)

Lenke til kommentar
Når det kommer til source- og developmentpakker så har jeg lest flere tråder om folk som skal installere (les: kompilere) drivere og programmer som rett og slett ikke har fått det til. Hvorfor? brukeren har ikke installert source/development. Dette er pakker som burde vært standard i alle installasjoner.

Du blander source- og devel-pakker. Devel-pakkene inneholder header-filer man trenger for å kompilere mot et bibliotek. Source-pakkene inneholder komplett kildekode til et program. Sistnevnte trenger man bare hvis man skal kompilere programmet på egenhånd. Folk flest har overhodet ikke behov for å gjøre det. Egenkompilering er, i motsetning til hva leeto-folkene her tror, ikke en grunnleggende aktivitet i Linux som alle må eller bør ha teft for. Enhver moderne Linux-distribusjon har et pakkesystem som tar seg av all installering og oppdatering av programpakker -- bruk det! Vanlige brukere får ikke kick av å kompilere noe som helst, og ønsker det ikke. Leeto-folk som vil skremme vanlige bruker bort fra fri programvare har jeg lite til overs for.

Lenke til kommentar

Som et svar på spørsmål:

Linux har mulighet til å lese NTFS-partisjoner, men på noen distroer må dette aktiveres eller pakker må installeres. Men jeg ville omformatert harddiskene til linux-filsystem, som f.eks. ext3/ReiserFS/XFS.

Det finnes spill som virker direkte i linux, eksempelvis Doom 3 og UT2004. For å få Battelfield, Farcry, Halflife 2 m.fl. må du ha Cedega for at det skal kjøre i linux.

Hvilken distro du tar, kommer helt an på hva du er ute etter.

Enkelhet i bruk: SuSE, Ubuntu, Fedora

Enkelhet i oppbygning: Debian, Gentoo, Slackware, eventuelt FreeBSD (Med FreeBSD er du helt nødt til å ha et skjermkort fra nVIDIA for i det hele tatt å få 3D-aksellerasjon. Alle Geforce-kort opp til GF6800-baserte er støttet, men ikke GF6600/GF6200. ATI-kort er det bare å glemme hvis det er snakk om 3D).

Lenke til kommentar
Gleder meg til å installere. Nå er jeg seff blitt syk slik at jeg ikke får gjort det akkurat nå. Må dessuten flytte noen filer over fra c-partisjonen siden det er den jeg skal bruke til Linux. Hører Suse skal være bra og enkelt, så jeg har bestemt meg for å teste ut dette.

Bare FYI: SUSE 9.0 og nyere kan resize Windows-partisjonene dine slik at du får plass til å installere Linux.

Lenke til kommentar
Bare FYI: SUSE 9.0 og nyere kan resize Windows-partisjonene dine slik at du får plass til å installere Linux.

Og til ytterligere info: med SuSE 9.2 bør du ikke bruke resize funksjonen med mindre du får tak i en patch som ordner dette (denne ligger tilgjengelig på nettet et sted, men jeg husker ikke hvor). Grunnen til dette er at når SuSE 9.2 resizer så skjer det ett eller annet som gjør resten av disken totalt uleselig!

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar
Bare FYI: SUSE 9.0 og nyere kan resize Windows-partisjonene dine slik at du får plass til å installere Linux.

Og til ytterligere info: med SuSE 9.2 bør du ikke bruke resize funksjonen med mindre du får tak i en patch som ordner dette (denne ligger tilgjengelig på nettet et sted, men jeg husker ikke hvor). Grunnen til dette er at når SuSE 9.2 resizer så skjer det ett eller annet som gjør resten av disken totalt uleselig!

 

mvh

 

Escariot

Hvis du har mindre enn 10gb ledig på Windows-partisjonen kan du fint resize (tror jeg).

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Når vi snakkar om brukarvennlige distroar så må dykk ikkje gløyme mandrake, det er no den største europeiske distroen (suse er amerikansk no) og den distroen som har toppa lista på distrowatch.com i lengre tid.

 

Den har ypperlig støtte for norsk språk og var den første som støtta resize av ntfs.

 

Du kan ikkje kreve at alle skal kunne å installere program frå kildekode eller rekompilere kjerna. folk brukar no windows pcar utan å kunne å åpne ei fil som ikkje ligg i mine dokumenter. i dag er det ikkje behov for å kompilere program om du brukar ein stor distro, sjølvsagt om du skal vise at du på død og liv har ballar og kjører slack så må du kanskje kompilere eit eller anna som ikkje er skreddarsydd til slack.

 

Idag skal du vere j*vlig god om du skal få like mykje funksjonalitet ut av en distro som slack i forhold til suse. prøvar du å innstallere gentoo eller slack på en laptopså sitt du der i fire dagar før du har halvdelen av funkjonaliteten du får fra suse eller mandrake. Som hør og bør sidan dei har eit titals folk som sitt heile arbeidstida og gjer akkurat det samme som du prøvar å gjere. Tida då du satt degned og laga din eigen linux distro er definnetivt forbi, i alle tilfelle om du vil ha ein nyttig distro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...