Gå til innhold

Skal jeg installere Linux på min stasjonære?


Anbefalte innlegg

Skal jeg gå over til Linux? Hvilket linuxdistribusjon anbefales for en som har vært på Windows-platformen hele sitt liv?

 

Jeg er en "vanlig" bruker som bruker programmer som for eksempel Word, Excel, Dreamweaver, MySQL, Daemon Tools, Norton Antivirus og masse annet.

Hva skal jeg bruke i Linuxverdenen?

 

Jeg har også endel partisjoner formatert stort sett i NTFS. Vil Linux kunne lese dette?

 

Er det noen gode linker til hva jeg trenger for å kunne gå over til Linux, og ikke ha Windows i det hele tatt? Noen gode råd og tips i den forbindelse hadde vært kjekt, det også...

 

Årsaken til at jeg har bestemt meg for å kutte ut Windows, er at jeg alltid har hatt lyst til det. Og nå har mit hjertes utkårede fått seg laptop slik at hun ikke har noe behov for å bruke den stasjonære. Og da er det fritt fram.

 

Hvordan blir det forresten med spill? Jeg er en ivrig Battlefield-spiller.

Endret av bono_head
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal jeg gå over til Linux?

det er vel litt opp til deg selv

Hvilket linuxdistribusjon anbefales for en som har vært på Windows-platformen hele sitt liv?

suse, ubuntu, fedora, mepis. i tilfeldig rekkefølge.

SuSE er muligens det letteste og mest grafiske. men prøv flede om du har tid/krefter. liveCDer er en fin ting.

Jeg er en "vanlig" bruker som bruker programmer som for eksempel Word, Excel, Dreamweaver, MySQL, Daemon Tools, Norton Antivirus og masse annet.

Hva skal jeg bruke i Linuxverdenen?

office = openoffice

mysql = mysql

daemon funskjoner finner du i OSet

antivirus trenger du ikke

masse annet finner du i pakkesystemet

Jeg har også endel partisjoner formatert stort sett i NTFS. Vil Linux kunne lese dette?

lese, ja. skrive, nei.

Er det noen gode linker til hva jeg trenger for å kunne gå over til Linux, og ikke ha Windows i det hele tatt? Noen gode råd og tips i den forbindelse hadde vært kjekt, det også...

let på forumet, linuxquestions.org, google, dinside har en test av linux. alt er besvart 100 ganger før

Årsaken til at jeg har bestemt meg for å kutte ut Windows, er at jeg alltid har hatt lyst til det. Og nå har mit hjertes utkårede fått seg laptop slik at hun ikke har noe behov for å bruke den stasjonære. Og da er det fritt fram.

jippi =)

Hvordan blir det forresten med spill? Jeg er en ivrig Battlefield-spiller.

det er en del spill som er laget mhp linux, noen kan emuleres med null stress, og noen må du virkelig sloss for å få i gang (eller betale for cedega)

 

velkommen

Lenke til kommentar

cedega fullversjon koster 15 euro, da.. du kan få tak i en CVS versjon gratis, men den er ingen support på, vanskeligere å bruke, mangler mange viktige features, og kan når som helst gå bonkers.

 

I det siste har wine (gratis) kommet langt, så kan hende du klarer å kjøre Battlefield i den.

Lenke til kommentar

Når det kommer til source- og developmentpakker så har jeg lest flere tråder om folk som skal installere (les: kompilere) drivere og programmer som rett og slett ikke har fått det til. Hvorfor? brukeren har ikke installert source/development. Dette er pakker som burde vært standard i alle installasjoner.

Lenke til kommentar
Når det kommer til source- og developmentpakker så har jeg lest flere tråder om folk som skal installere (les: kompilere) drivere og programmer som rett og slett ikke har fått det til. Hvorfor? brukeren har ikke installert source/development. Dette er pakker som burde vært standard i alle installasjoner.

Hvorfor skal man kompilere pakker hvis man er nybegynner? :roll:

Lenke til kommentar

Fordi det er noe av det grunnleggende man bør kunne i et Linux-system.

Det er klart at dersom det finnes pakker til distroen men bruker, bør disse benyttes.

Men det hender jo at det tar et par dager før splitter nye programmer havner i pakkelagrene.

Hvis man er überkeen på å teste den nye versjonen, er det ingen anne vei å gå enn å kompilere programmet selv.

 

Selv om de fleste nybegynnere ikke trenger å kompilere noe selv, har det seg slik at før eller siden kommer man i en situasjon hvor det er kjekt å snekre sammen koden selv.

 

Og dessuten:

 

./configure

make

make install

 

Ikke så veldig vanskelig, eller? :tease:

Lenke til kommentar

Selv bruker jeg kernel- og developmentpakkene hele tiden når jeg skal installere programmer. Har også installert programmet checkinstall som lager pakker av programmer som installeres via source. Det finnes ikke så mange ferdigkompilerte programmer til den distroen jeg bruker, slackware. Men da får jeg programmer som er kompilert for min maskin. Synes det fungerer svært bra. Det jeg gjør for å installere programmer, er dette:

 

./configure

make (hvis jeg ikke kan bruke checkinstall direkte, men i de fleste tilfeller trenger jeg ikke make, da checkinstall gjør dette også)

checkinstall

Lenke til kommentar
Fordi det er noe av det grunnleggende man bør kunne i et Linux-system.

Det er klart at dersom det finnes pakker til distroen men bruker, bør disse benyttes.

Men det hender jo at det tar et par dager før splitter nye programmer havner i pakkelagrene.

Hvis man er überkeen på å teste den nye versjonen, er det ingen anne vei å gå enn å kompilere programmet selv.

 

Selv om de fleste nybegynnere ikke trenger å kompilere noe selv, har det seg slik at før eller siden kommer man i en situasjon hvor det er kjekt å snekre sammen koden selv.

 

Og dessuten:

 

./configure

make

make install

 

Ikke så veldig vanskelig, eller? :tease:

Ikke veldig vanskelig, men heller ikkeno' mora mi...eller alle damene/herrene på økonimavdelingen på jobben er interresert i å pusle med.

 

Hvis "Linux" til folket er det største ønsket så............

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal beskylde generelle brukere av et datasystem for at IT-bobla sprakk:)

 

Og hvorfor i helvete skal de bruke mer tid på å lære et datasystem, enn den tiden de bruker på lære det de faktisk er satt til å gjøre?

Nå tenkte jeg på økonomer. Litt for kjapp der. Men uansett, det skader ikke at folk faktisk kan bruke maskinen de sitter på. Lærdom skader ingen. Folk kan faktisk være for ignorante når det kommer til datasystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...