Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MÅ jeg ha ISDN boksen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan fortsatt bruke adsl selv om du går tilbake til "vanlig" telefon.

Om det må gjøres noe på selve sentralen vet jeg ikke, noen andre som vet kanskje?

 

Huset mitt har isdn , men min bror som bor i ett annet hus har kun gammel telefon og vi begge kjører med adsl.

Endret av bholmsen
Lenke til kommentar

Det er mulig ADSL leverandøren(Telen...) skal ha litt ekstra når det ikke er aktiv tlf. linje samtidig, noen snakker om 70-100,- ekstra for ADSL - sjekk med de du får ADSL hos. Får du i "kabel-TV" eller radio blir prisene nett som før, "heiv ut" mi ISDN-linje til nyttår, bruker nå Telio "mini" (ei tlf. linje) til 159,- pr.mnd. med gratis tellerskritt til de fleste (69 øre min til mobil?) - fant frem en "gammal" analog tlf...

Lenke til kommentar
Du kan fortsatt bruke adsl selv om du går tilbake til "vanlig" telefon.

Om det må gjøres noe på selve sentralen vet jeg ikke, noen andre som vet kanskje?

 

Huset mitt har isdn , men min bror som bor i ett annet hus har kun gammel telefon og vi begge kjører med adsl.

Telen.. må koble om i sentralen fra ISDN til analog, det er ulik spenning, setter en en analog tlf. i ISDN kontakten blir den "grilla" spenninga er dobbelt? så høy..

Problemet er prisen på "omkoblinga" antakelig billigst å skippe tlf. abo. kanskje gi litt mer for ADSL i Telen.. sine kabler og bruke en IP tlf. leverandør. Bruker selv Telio med mitt gamle tlf. nr. og kan ringes opp av hvem som helst, Tele$$$ la vel på ei særavgift til sine abonenter når de ringer noen med IP tlf, såg ei historie i avisa der Telenorkunder betaler mer for å ringe til Austevoll enn til Australia. Kraftselskapet har lagt øya(ene) i fiber med nett til "alle" og IP telefon, tror mitt siste forhold til Telenor ble brutt for alltid nyttårsaften. Hva skal vi med et tlf. selskap som skal ha "ørten" ulike priser etter hvem vi snakker med... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Du klarer deg fint med analog telefon, eller uten telefon i det hele tatt. Men Telenor tar vel som eneste selskap ekstra gebyr om du har ADSL uten telefonabonnement.

 

Uansett... lett skal det ikke være. Der jeg jobber hadde vi en ISDN linje primært for ADSL bruk da Telenor krevde dette for ett par år siden. Nå vil vi ha det via den analoge linjen samtidig. Det har til nå tatt Telenor 3 dager å ordne dette. Sent i dag fikk vi endelig igjen internett etter 3 dager uten... men nå? Nei, nå får vi ikke ringt internt i bedriften lenger, fordi montøren valgte å koble "rundt" sentralen... og det uten å si ifra til oss :w00t: Så pr. i dag sliter vi med noe som burde være en enkel operasjon.

Lenke til kommentar
Ok,så jeg kan ha ADSL uten ISDN boksen?

Men blir telefonlinjen opptatt når jeg bruker internett da?

Så Telenor må gjøre om linjen i fra digital til analog da eller?

Jeg har masse analoge tlf her så det er 0 problem. :yes:

Du kan bare ha et analogt telefon abo, jeg har det og kan være på nettet og i telefonen samtidig.

Lenke til kommentar

Du må fortsatt bruke en splitter , så derfor kan du bruke internet og fortsatt kan folk ringe til deg uten å få opptatt signal.

Så den eneste forskjellen du vil merke er at du mister det andre tlf nummeret.

På isdn har du 2 nummer, på analog har du kun ett (1) nummer.

Lenke til kommentar
Du må fortsatt bruke en splitter , så derfor kan du bruke internet og fortsatt kan folk ringe til deg uten å få opptatt signal.

Så den eneste forskjellen du vil merke er at du mister det andre tlf nummeret.

På isdn har du 2 nummer, på analog har du kun ett (1) nummer.

vis man har ren aksess kan man ta bort splitteren også :)

Lenke til kommentar
Ok,så jeg kan ha ADSL uten ISDN boksen?

Men blir telefonlinjen opptatt når jeg bruker internett da?

Så Telenor må gjøre om linjen i fra digital til analog da eller?

Jeg har masse analoge tlf her så det er 0 problem.  :yes:

Du kan bare ha et analogt telefon abo, jeg har det og kan være på nettet og i telefonen samtidig.

Ok,da blir den dyre ISDN boksen sagt opp! :mad: Hvordan kobler man det da?

 

Jeg må gjøre følgende:

 

Ut i fra vegge til ett Y-Ledd -<,en kabel til telefon og den andre kabelen til ADSL modemet?

 

Så jeg må si i fra til Telenor at jeg skal si opp ISDN abbonemanget?Også må de gjøre om linjen til analog da eller? :hmm:

Lenke til kommentar
Ok,da blir den dyre ISDN boksen sagt opp! :mad: Hvordan kobler man det da?

 

Jeg må gjøre følgende:

 

Ut i fra vegge til ett Y-Ledd -<,en kabel til telefon og den andre kabelen til ADSL modemet?

 

Så jeg må si i fra til Telenor at jeg skal si opp ISDN abbonemanget?Også må de gjøre om linjen til analog da eller? :hmm:

Bestill en konvertering til Telenor. Da sender telenor ut en ordre til et av sine under-entrepenører om konvertering fra ISDN til PSTN. Montøren kobler da linja fra et digitalt utstyrsnr til et analogt.

 

Hjemme hos deg må du ta ned ISDN boksen, og koble den analoge telefonen til linje inn på ISDN boksen. (NB. Har du gammel splitter med bryter for valg mellom PSTN/POTS og ISDN må du selvsagt flytte på denne.)

Lenke til kommentar
Telen.. må koble om i sentralen fra ISDN til analog, det er ulik spenning, setter en en analog tlf. i ISDN kontakten blir den "grilla" spenninga er dobbelt? så høy..

Riktig det at speningen er dobelt så høy,

 

ISDN opererer på 97 eller 110 Volt.

PSTN ligger på 48 volt.

 

MEN... en analog telefon ryker ikke om du kobler den til en ISDN linje. Ringespeningen på en analog telefon er vel nærmere 100 volt om jeg ikke husker helt feil, så den takler høye speninger helt fint. (Men aparatet vil ikke ringe da sentralen kobler ned linjen da motstanden i et analogt aparat er mye lavere enn i en ISDN boks.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...