Gå til innhold

Litt trøbbel med OC av P4


Rafael

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har sitti her og overklokket littegran. Overklokka til 2.40ghz og så formaterte jeg fordi det var masse driverfeil med skjermkort og slikt.

 

Nå tenkte jeg å klokke enda litt mer, FSB på 125 og da blir hastigheten 2.5Ghz, men da får jeg en Windows ERROR om at det var en fil som ikke fantes eller var korrupt. Dette var klart oc sin skyld, siden jeg ikke fikk melding etter at jeg satt ned hastigheten igjen.

 

Er det noen måte å få bort dette på, eller er det normalt?

 

Edit:

 

P4S533 - bios 1007

P4 2.0Ghz at 2.4ghz at the moment

ATi Radeon 8500 128mb retail

Audiogy

 

 

Mvh

Rafael

 

[ Denne Melding var redigert av: Rafael på 2002-06-26 18:04 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokking påvirker ide-enheter, gjør det ikke? Kan jo hende at hdd'en din ikke henger med.

 

Jeg fikk faktisk dårligere ytelse på min hdd (sjekk sig.) når jeg kjørte [email protected] (willamette) enn når jeg kjørte på 1.8. Ikke vet jeg hva som er feil...

 

Det kan jo hende det er ramen din som svikter(?) selvom det høres litt merkelig ut.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tror nok det er Seagate Barracuda IV som ikke følger med da, den er jo treig i forhold til de andre diskene som f eks WB og slikt. Ihvertfall på testen til HW.no..

 

Jeg har økt volten på rammen fra 2.5 til 2.7, jeg har jo ikke klokket rammen enda, så hvorfor skulle det være noe med den?

 

Cpuen vet jeg ikke hvordan det øder volten på, er det vcore?

 

Jeg har boxed vifte, så jeg vet ikke om jeg børt øke volten så mye.

 

 

Jeg vil også bare si at tempen er den samme uansett om jeg kjører på 2.0Ghz eller 2.4Ghz.

 

Mvh

Rafael

Lenke til kommentar

Satt opp vcore 1.7 nå, fikk til å boote, det er deilig. Skal se hvor mye lengre jeg kommer nå.

 

P4 2.0ghz @ 2.5Ghz - Idle temp: 34

P4 2.0ghz @ 2.6Ghz - Idle temp: 35

P4 2.0ghz @ 2.7Ghz - Idle temp: 35

 

Den blir selvfølgelig veldig fort varm. Skal se om jeg får den opp i 3 ghz.. :grin:

 

Holder meg på 2.7 fordi jeg ikke fikk meg til 2.8. :grin:

Er ganske fornøyd. SWEEEET !

 

Tusen hjertelig TAKK til alle som har hjulpet meg og SLAPPS.com med de supre reviewene og all hjelpen fra byggeren !

 

Mvh

Rafael

 

[ Denne Melding var redigert av: Rafael på 2002-06-26 21:55 ]

Lenke til kommentar

Tusen takk. Det er alltid hyggelig med positive tilbakemeldinger.

 

Dersom du klarer disse hastighetene med originalkjøleren er dette et meget bra resultat, faktisk nesten for bra. Det beste med systemet ditt, er at prosessoren klarer å svive på hastigheter over 2.66GHz, det vil si at du kjører 133MHz FSB. Da er PCI og AGP hastighetene tilbake på spesifikasjonene.

 

Når du kjører med 125MHz FSB er PCI hastigheten 41.5MHz og AGP hastigheten 83MHz (PCI divideren er 1/3, ABP er det dobbelte). Det er derfor ikke utenkelig at f.eks. skjermkortet svikter, jeg mener å ha lest at ATI kortene ikke like høye AGP hastigheter. Dersom du med denne FSB hastigheten har minnet satt på 3:6, vil minnet svive på 250MHz (DDR500), noe som temmelig sikkert ikke er oppnåelig med minnebrikken din.

 

Dersom du er interessert i å presse enda mer ut av prosessoren, bør du gå til anskaffelse av kraftigere kjøleribbbe/vifte (Noe du allerede burde gjort når du kjører prosessoren på disse hastighetene). Med Asuskortet du har som kjent mulighet til å øke spenningen helt opp til 1.9V (nok en jumper), men dette krever altså bedre kjøling en originalkjøleren. Jeg bruker en Swiftech MCX478B, denne klarer å holde en passe temperatur på prosessoren selv med 1.9V.

 

Med FSB hastigheter fra 133MHz og oppover, vil PCI divideren være 1/4. Det vil med andre ord si at ved f.eks 140MHz FSB, så vil PCI svive på 35MHz og AGP på 70MHz. Disse PCI/AGP hastighetene klarer alle komponenter å fungere med. Så det store spørsmålet dersom du oppnår denne hastigheten, er om prosessoren er kapabel til å svive stabilt.

 

Et lite tips: Idle temperaturen på systemer er i og for seg ikke interessant. Det virker ofte som om det er denne temperaturen som brukes som sammenligningsgrunnlag her på forumet. Den temperaturen som betyr noe, er den maksimumstemperaturen som oppnås når prosessoren har jobbet med 100% belastning over lengre tid. Det er denne som forteller om kjølingen på prosessoren er i stand til å transportere bort varmen som genereres. Den enkleste måten å finne maksimumstemperaturen (og muligens den beste), er å kjøre programmet som heter "CPU Stability test". Dette programmer settes på "CPU warming only". Etter f.eks. 30minutters kjøring, vil kjøleribben i et luftkjølt system være stabilisert på maksimumstemperaturen. Det er denne temperaturen som burde være referanse. Det er en fin måte å sjekke om systemet er stabilt.

 

Jeg antar det er en oppdatert versjon av Asusprobe du bruker til å sjekket temperaturene på CPU i windows, hvis ikke kan du klikke på linken og hente den ned. Den versjonen som følger med på Cden, fungerer ikke (den viser alltid omkring 40°C).

 

 

Edit: Rettet et par av skrivefeilene, sikkert ikke alle

 

_________________

Byggeren

 

slapps.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-06-27 10:01 ]

Lenke til kommentar

hei, jeg har også nettopp skaffet meg Asus p4s533 hovedkortet, med crucial minne.

 

Lurer på hvor man klokker opp minnet (gjort bare i bios, ikke jumpere?) og hvor man ser hastigheten på minnet. Kunne ikke se dette i Asusprobe men jeg er vel litt newbie her. :smile:

 

- Xan

Lenke til kommentar

Xan; bra kombinasjon, med et slikt hovedkort kjørte vi crucial minnet stabilt på 218MHz :smile:

 

Noe av dette har jeg klippet ut fra et innlegg jeg hadde i en annen post her på forumet:

 

Slik setter du minnet til DDR400 på Asus P4S533 hovedkortet:

- Dersom du har 133MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 4:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 133MHz * 6 / 4 = 200MHz (som altså er DDR400)

 

- Dersom du har 100MHz FSB og ønsker DDR400 hastighet på minnet, må du sette "CPU/Memory frequencyration" på 3:6. Slik du ser på Dette bildet

Fordi: 100MHz * 6/3 = 200MHz (som altså er DDR400)

 

- Dersom du har 150MHz FSB og setter "CPU/Memory frequencyration" på 4:6, vil du kjøre minnet på:

150MHz * 6 / 4 = 225MHz (som altså er DDR450).

 

For å klare å kjøre stabilt på disse hastigheten må du være heldig med minnebrikken (dersom det er en PC2700 minnebrikke), men du må mest sannsynlig øke minnespenningen. I det siste tilfellet, må du mest sannsynlig montere varmespredere på minnet for at det skal være stabilt.

 

 

For å øke spenningen på minnet, må du flytte en jumper på hovedkortet. Ved å flytte denne jumperen, får du til sammen 3 valg. 2.5V (default), 2.7V og 2.9V. Du kan se jumperen på dette bildet. Det er den blå jumperen som du ser rett til høyre for diskettstasjon porten. Slik jumperen står på bildet, gir den 2.5V til minnet.

 

 

OBS! Ved å øke spenningen på minnet er det gode muligheter for å presse minnet en god del lengre enn ved standardspenning. Men det resulterer også i mer varmeutvikling på minnet, noe som ofte er en begrensende faktor samtidig som det ikke er heldig med tanke på levetiden. Ved å montere varmespredere på minnemodulene vil temperaturen reduseres noe, samtidig som at det faktisk er mulig å nå enda lengre.

Lenke til kommentar

Byggeren: Er det ikke bare å låse PCI/AGP på 33 og 66MHz og kun klokke CPUen?

Jeg har en slik funksjon på HKet mitt(ABIT BD7), heter "Fixed PCI/AGP" Og da ser jeg at når jeg klokker oppover på CPUen så forblir PCI/AGP på 33 og 66MHz. Divider 4:1 er også en fin ting men for å nå de virkelige store høyder med CPUen så er vel "låsing" av PCI/AGP best,ikke sant?

 

En annen ting: Er TwinMos DDR RAM bra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...