Gå til innhold

Jazz for nykommere, hva er et "must have"?


DjSlayer

Anbefalte innlegg

Dette blir vanskelig, i og med at jazz er utrolig mye. Selv er ikke jeg fan av all jazzmusikk. Så før jeg kommer med anbefaling, så må jeg jo vite hva slags musikk DjSlayer er ute etter. Her pøses det jo på med anbefalinger fra absolutt alle jazzens hjørner(ikke Kristian Valens). Dave Brubeck er ikke det samme som King Crimson...

 

Har du noen flere spesifikke band/artister du er ute etter, eller bare en Jazzgren?

Endret av Oleway
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette blir vanskelig, i og med at Jazz er utrolig mye. Selv er ikke jeg fan av all Jazzmusikk. Så før jeg kommer med anbefaling, så må jeg jo vite hva slags musikk DjSlayer er ute etter. Her pøses det jo på med anbefalinger fra absolutt alle Jazzens hjørner(ikke Kristian Valens). Dave Brubeck er ikke det samme som King Crimson...

 

Har du noen flere spesifikke band/artister du er ute etter, eller bare en Jazzgren?

Nå er jeg ikke ute etter noen spesifik Jazzgren, mer ute etter plater som har gjort ett inntykk i musikkhistorien. Siden det er for en "nykommer" bør ikke musikken være for eksperimentell eller sær, la oss si att det er en "intro to Jazz" tråd. Som jeg nevnte i mitt andre innlegg i denne tråden, att det ikke er bare for meg, men for andre som kanskje hadde interesse av jazz, men ikke helt visste hvor man skulle starte. Hvis noen av mine kriterier skulle hvert nevnt, så er jeg ikke glad i storbands jazz (men dette kan forandre seg), ikke er jeg glad i trompeter (men dette kan forandre seg), skal det være vokal foretrekker jeg damer.

 

Håper dette kan forklare bedre.

 

- D.J.

Lenke til kommentar
Dette blir vanskelig, i og med at Jazz er utrolig mye. Selv er ikke jeg fan av all Jazzmusikk. Så før jeg kommer med anbefaling, så må jeg jo vite hva slags musikk DjSlayer er ute etter. Her pøses det jo på med anbefalinger fra absolutt alle Jazzens hjørner(ikke Kristian Valens). Dave Brubeck er ikke det samme som King Crimson...

 

Har du noen flere spesifikke band/artister du er ute etter, eller bare en Jazzgren?

Nå er jeg ikke ute etter noen spesifik Jazzgren, mer ute etter plater som har gjort ett inntykk i musikkhistorien. Siden det er for en "nykommer" bør ikke musikken være for eksperimentell eller sær, la oss si att det er en "intro to Jazz" tråd. Som jeg nevnte i mitt andre innlegg i denne tråden, att det ikke er bare for meg, men for andre som kanskje hadde interesse av jazz, men ikke helt visste hvor man skulle starte. Hvis noen av mine kriterier skulle hvert nevnt, så er jeg ikke glad i storbands jazz (men dette kan forandre seg), ikke er jeg glad i trompeter (men dette kan forandre seg), skal det være vokal foretrekker jeg damer.

 

Håper dette kan forklare bedre.

 

- D.J.

Du misliker med andre ord Harry Connick Jr. og Fransk Sinatra sterkt? :!:

 

Små swingjazz-trioer og kvartetter er stilig - også vil jeg anbefale Nina Simone.

Lenke til kommentar

Finnes ikke cover-låter i jazz, det kalles standard-låter/repertoar. Det er en egen greie at artistene skal tolke standardlåtene.

 

Selv har jeg akkurat nå dilla på hammond-jazz. Nylig avdøde Jimmy Smith er kongen her, lytt f.eks. på Organ Grinder Swing eller andre av hans plater på Verve (Blue Note utgivelsene kjenner jeg ikke så godt men "Bucket " er en kul låt fra den perioden).

 

Hvis du liker Nina Simone bør du også lytte litt på Ketty Lester. Begge disse damene tipper over i soul noen ganger. Av norske jazzsangerinner har vi jo f.eks. Laila Dalseth og mest av alt Karin Krog:

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detai...=glance&s=music

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hørt noe av Thelonious Monk?

for eksempel Monk's Dream cd'en :)

Thelonius Monk bør absolutt sjekkes ut! Jeg anbefaler særlig "Criss Cross". Den viser på en "lettfattlig" måte hvordan han på sitt karakteristiske vis radbrekke standard jazzprogresjoner.

 

Her er mine 5 cents:

 

Miles Davis - "Kind of Blue", "E.S.P"

 

John Coltrane - "Giant Steps", "Love Supreme"

 

Django Reinhardt - alt sammen

 

Wes Montgomery - Gitarlegende, alt han ga ut ør han ble blakk, f.eks "Giant of Jazz". Sjekk ut låter som "Four on six", "Tear it Down", "Full House", "Round Midnight", "Impressions", "Delirium"

 

Art Blakey - "Out of the Past", "Is Jazz". Dette er en trommis du MÅ sjekke ut!

Benny Goodman & Charlie Christian - Enda en gitarlegnde, Christian var 20 år forut for sin tid.

 

Billie Holiday - Her kan det meste anbefales.

 

Jan Johansson - "Jazz På Svenska" - Dette er mannen bak Pippi Langstrømpe sangen (!)

 

Freddie Roach - "Good Move!", hammond for alle penga.

 

Robert Normann - Norsk! Er du gammel nok så husker du en eldre herre med gitar i pausene på NRK. Django Reinhardt hadde faktisk Normann som forbilde på slutten karrieren sin! Det sier virkelig sitt om hvor stor denne mannen faktisk var!

 

Jeg kunne fortsatt i en evighet, men gir meg her!

Lenke til kommentar

"Siri Svale Band" med "Backbird" er kanskje ikke et must. Men flere ting taler for nettop denne CDen. Først og fremst - den er god - norsk - og benyttes som referanse-CD for å demonstrere kavlitet på lydanlegg i USA. I mange år var denne umulig å oppdrive - men heldigvis er den gitt ut på nytt...

Lenke til kommentar

Sitter å spiller poker så litt vanskelig å skrive veldig mye, men kan jo nevne noen favoritter.

 

Norah Jones, Diana Krall, Jamie Cullen og Jan Garbarek er stille og rolig jazz. Bare sette seg ned og kose seg.

 

Og litt fra den andre siden.

 

Nils Petter Molvær, Bugge Wesseltoft og Jaga Jazzist

Lenke til kommentar
Selv er jeg veldig glad i Joao Gilberto og Stan Getz, og i samme åndedrag Astrud Gilberto.

 

Edit: Ops, rota litt der. :]

:D det er vel litt mer bossa? digg musikk uansett

Digg musikk :yes:

 

Frijazz: Liker den tradisjonelle typen.

 

Mange forslag, takker så langt (håper på flere selvsagt).

 

- D.J.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...