Gå til innhold

Brudd på kontrakt ved salg av bil


lie

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har havnet i ett dilemma når det gjelder salg av vår gamle bil.

 

Saken er slik :

 

Vi solgte vår Toyota Camry 1.8 1987 modell 8 januar.

Vi skulle få pengene senest 14 dager fra den dato, da han ventet på forsikringspengene for sin gamle bil.

Vi skrev under kontrakt om dette. Samtidig at bilen mangler ettergodkjenning av EU og ny eier skal betale årsavgift.

Nå har vi fått litt og litt, hvor netto står igjen 2500,- . Nå nærmer fristen seg for årsavgiften skal betales, og vi fortsatt har ikke har fått alt for bilen enda.

Når vi da ringte i går, fikk vi vite at det var noe galt med alarmen. Han hadde da hatt bilen på verksted, for å reparere dette.

Han mener derfor at vi skulle være med på å betale det. Altså, trekke fra gjelda.

Han mener også at vi har forlangt for mye for bilen, og vil derfor betale mindre.

 

Bilen står fortsatt registrert på oss, samtidig at forsikringen er fortsatt gyldig.

 

Hva kan vi gjøre?

 

Mvh.

Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt seint å begynne å prute etter man har skrevet kontrakt da? Står det hvor mye han skal betale i kontrakten, og evt. innen? :dontgetit:

 

Var det noe galt med alarmen når dere solgte den? Han har jo kjøpt den fordi om han ikke har betalt for den har han ikke det da?

Endret av Izor
Lenke til kommentar

Ang. forsikring og årsavgift.

Dere har vel skrevet og levert salgsmelding til biltilsynet?

Altså dokumentert eierskifte?

 

Det er bare å avslutte forsikringa. Årsavgifta er jeg mer usikker på, men vil anta at kravet kommer til dere. Uansett må ny eier betale for å få registrert bilen. Det er også han som må sørge for eu-kontroll. Han må vise papirer for alt dette for å få registrert bilen i sitt navn.

 

Når det gjelder betalinga må jeg nok undre meg litt på avtalen dere inngikk - kontant oppgjør ved overlevering. Alltid (men det er selvsagt altfor seint nå....). Han har ingen prutingsrett så lenge pris er avtalt i kjøpskontrakt, og alle eventualiteter er dekket. Om defekt alarm kan beskrives som vesentlig mangel er vel heller tvilsomt.

 

Et råd: Ta kontakt med forbrukerkontoret der dere bor med en gang og få klarlagt hvordan kontrakten etc står, så er dere i forkant dersom han skulle begynne å krangle.

 

T'Weed

Lenke til kommentar
Ang. forsikring og årsavgift.

Dere har vel skrevet og levert salgsmelding til biltilsynet?

Altså dokumentert eierskifte?

 

Det er bare å avslutte forsikringa. Årsavgifta er jeg mer usikker på, men vil anta at kravet kommer til dere. Uansett må ny eier betale for å få registrert bilen. Det er også han som må sørge for eu-kontroll. Han må vise papirer for alt dette for å få registrert bilen i sitt navn.

 

Når det gjelder betalinga må jeg nok undre meg litt på avtalen dere inngikk - kontant oppgjør ved overlevering. Alltid (men det er selvsagt altfor seint nå....). Han har ingen prutingsrett så lenge pris er avtalt i kjøpskontrakt, og alle eventualiteter er dekket. Om defekt alarm kan beskrives som vesentlig mangel er vel heller tvilsomt.

 

Et råd: Ta kontakt med forbrukerkontoret der dere bor med en gang og få klarlagt hvordan kontrakten etc står, så er dere i forkant dersom han skulle begynne å krangle.

 

T'Weed

Hei.

 

Nei, har enda ikke omregistrert bilen enda.

Vi ville vente til han kom med alle pengene, ergo. Vi står som eier av bilen enda.

Har vi rett til å hente bilen i såfall. Har reserve nøkkel som han skulle få når han betalte alt.

 

 

Står det hvor mye han skal betale i kontrakten, og evt. innen?

 

Ja det står klart og tydelig, 8500,- kontant oppgjør.

Så står det : "Betales innen 14 dager fra dags dato"

 

Var det noe galt med alarmen når dere solgte den? Han har jo kjøpt den fordi om han ikke har betalt for den har han ikke det da?

 

Det var ikke noe galt med den. Har fungert helt tipp topp i 3 år, uten noe problemer. Står også klart i kontrakten : "Selges slik som den står"

 

Forbrukerombudet tar hånd om slike privat saker?

 

Takk for hjelpen så langt. Skal holde dere oppdatert med det her, hvordan det går fremover i tiden.

 

Henrik

Endret av lie
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...