Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenor bygger ut och lanserar ADSL2+


Anbefalte innlegg

Telenor som kan beskrivas som en bredbandsgrossist, har byggt ut sitt DSL-nät i Sverige så att det når 1,5 miljoner hushåll och har tecknat grossistavtal med Tele2, Bredbandsbolaget, Glocalnet, Spray, Tiscali, Rix Telecom, Labs 2 och Eurobell som erbjuder bredbandstjänster till slutkunder.

 

dette er utbygging av stam nette .

Tn er ikke sluttlev til kunden .

dette har bare med oppgradering av fiber mellom sentralene .

som dere ser så er bbb på kundelisten og alle de selskapene må kunne tilby en stor kundemasse (som de har) før utbyggingen startet

 

men som jeg har sagt før , er du ikke fornøyd med tempoet i norge så er det bare å starte opp selv

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, de vil ikke bygge ut i Norge, her heter de at de vil heller satse på "aplikasjoner som gjør at en får mer ut at linjehastigheten" og at "2mbit er mer en nokk for den normale Norske bruker".

Måtte telenor brenne for å bedra sitt eget folk på den måten

Telenor er ikke leverandør til sluttbruker i Sverige, så det har ingenting med utbyggingen til sluttbrukerne å gjøre. I tillegg er det billigere og enklere å bygge ut i Sverige enn i Norge, blandt annet trengs det i de fleste tilfeller mindre arbeid i sentralene når disse skal klargjøres. En av årsakene er f.eks. den hybride løsningen med ISDN som er brukt i Norge. En løsning som ble brukt fordi man fikk kjeft for å jobbe for tregt med utbygging (høres det kjent ut?)

 

Hvorfor er det slik at det helt greit for alle at Telenor skal drive virksomhetene sine med gedigne tap? Dersom det faktisk er penger å tjene på massiv utbyggig av gedigne linjer, hvorfor ikke kjefte like mye på alle andre ISPer som nekter å tilby bedre linjer? Det er absolutt ingen som nekter f.eks. NGT eller Catch å bygge ut fiber til folket eller å lansere 100% dekning av ADSL2+.

Lenke til kommentar
I tillegg er det billigere og enklere å bygge ut i Sverige enn i Norge, blandt annet trengs det i de fleste tilfeller mindre arbeid i sentralene når disse skal klargjøres. En av årsakene er f.eks. den hybride løsningen med ISDN som er brukt i Norge. En løsning som ble brukt fordi man fikk kjeft for å jobbe for tregt med utbygging (høres det kjent ut?)

Den skjønte jeg ikke helt. Forklar.

Lenke til kommentar
Den skjønte jeg ikke helt. Forklar.

I Norge er det brukt en form for hybrid-løsning på ISDN fordi de som nå skriker om at bredbåndsutbyggingen går for sakte klaget over at utbyggingen av ISDN gikk for sakte. Pga denne hybridløsningen er det mer arbeid som må gjøres i sentralene når disse skal klargjøres for DSL, noe som gjør utbyggingen dyrere.

 

I f.eks. Sverige gjorde man jobben skikkelig med ISDN, og møter ikke de samme problemene som i Norge. Ulempen med måten svenskene gjorde det på, er at man ikke får ADSL uten å gå over til vanlig analogt telefonabonnement.

Lenke til kommentar
Den skjønte jeg ikke helt. Forklar.

I Norge er det brukt en form for hybrid-løsning på ISDN fordi de som nå skriker om at bredbåndsutbyggingen går for sakte klaget over at utbyggingen av ISDN gikk for sakte. Pga denne hybridløsningen er det mer arbeid som må gjøres i sentralene når disse skal klargjøres for DSL, noe som gjør utbyggingen dyrere.

 

I f.eks. Sverige gjorde man jobben skikkelig med ISDN, og møter ikke de samme problemene som i Norge. Ulempen med måten svenskene gjorde det på, er at man ikke får ADSL uten å gå over til vanlig analogt telefonabonnement.

Det der må du backe opp med litt mer fakta, for det høres feil ut for meg.

Grunnen til at du må over til et analog abb i Sverige er fordi de har valgt å bruke Annex A for ADSL utstyret sitt ie ADSL over POTS og ikke Annex B som er ADSL over ISDN.

 

Er ikke noe hybrid stuff på gang så fremt jeg vet, men er bare at markedet for Annex B utstyr er mindre enn Annex A og derfor lages Annex A utstyr først.

Det hjelper ikke at verdens største marked for Annex B, Tyskland, ikke bruker standard Annex B, men noe som heter UR2 og den er aviker noe fra standard Annex B.

Så man kan si at først lages det Annex A ustyr, så lages det UR2 ustyr også kommer Annex B.

 

Ikke noe mer hokus pokus enn det.

Lenke til kommentar
[OT]

ISDN hører, og har alltid hørt, fanden til. Greit nok at man kobles opp raskt, men du verden så dyrt og dårlig.

[/OT]

[OT]Selv om ISDN muligens er unyttigt for folk flest, er det en meget viktig tjeneste i nettet! Når du betaler i en minibank, hva tror du overfører transaksjonen? Små/Melomstore bedrifter som trenger 2-28 telefonlinjer, hva tror du de bruker til å overføre tale? Hjemmekontor med faks og telefon, tror du de gidder å betale for 2 analoge linjer?[/OT]

 

Klart telenor ikke gidder å bygge ut ADSL2+ i Norge enda. Med de prisene vi har på raske ADSL linjer nå får du vel et par kunder per sentral du bygger om, noe som vil inntjene investeringen først om et par år. Greit nokk at andre operatører bygger opp et ADSL2+ nett, men de retter seg mot et annet kundesegment enn telenor.

 

Og det er forskjellige selskaper i telenor som eier kobberet og som selger ADSL over linjene. Post og tele passer på at TN som eier kobberet ikke forskjelsbehandler operatører, noe som fører til like priser og forhold for alle som leier kobber. Det være seg telenor, NGT osv.

Lenke til kommentar
Telenor som kan beskrivas som en bredbandsgrossist, har byggt ut sitt DSL-nät i Sverige så att det når 1,5 miljoner hushåll och har tecknat grossistavtal med Tele2, Bredbandsbolaget, Glocalnet, Spray, Tiscali, Rix Telecom, Labs 2 och Eurobell som erbjuder bredbandstjänster till slutkunder.

 

dette er utbygging av stam nette .

Tn er ikke sluttlev til kunden .

dette har bare med oppgradering av fiber mellom sentralene .

som dere ser så er bbb på kundelisten og alle de selskapene må kunne tilby en stor kundemasse (som de har) før utbyggingen startet

 

men som jeg har sagt før , er du ikke fornøyd med tempoet i norge så er det bare å starte opp selv

Telenor skal sluke pengene av svenskene og gji dei til oss nordmenn.

Skjønner ikkje kva som er så felt med det?

Lenke til kommentar
Vel, NextGenTel har nylig lansert ADSL2+, og noen mindre selskaper kan tilby ADSL2+ i et begrenset geografisk område, f.eks. DataGuard (sdsl.no) i Oslo. Så får vi se hvor raskt det går med utbredelsen og betalingsviljen blant folk. Prisen på ADSL2+ fra NGT passer ihvertfall ikke min lommebok.

Vel og bra det, det er jo ingen nyhet. Vet at Telenor har sagt at de skal rulle ut ADSL2 om ikke alt for lenge også. Poenget var jo hylekoret over at Telenor ikke tilbyr dette i Norge, som om de skulle ha noen større plikt til dette enn andre ISP'er...

 

Når det gjelder pris, så vil jeg anta at denne vil bli riktig når de tilbyr TV over linjene, slik at dette blir et alternativ til kabel-TV og satelittmottaker. Fortrinsvis hvis de kan tilby streaming uten setupboks for basiskanalene, som erstattning for det analoge bakkenettet som er planlagt faset ut.

Lenke til kommentar
Det er ikke fullt så enkelt. TeleNor fikk århundrets pakke av staten da de vederlagsfritt overtok all infrastruktur. Dette er en infrastruktur som var betalt med blodpris på telefoni gjennom tiår.

At Telenor har et ansvar langt utover det som kan pålegges/forventes av andre isp'er er hevet over enhver tvil.

 

Vel, de fikk det med på kjøpet og de har og kommer til og tjene mye på dette.

 

Telenor overtok ingenting vederlagsfritt. Verdien av infrastrukturen gikk inn som en del av egenkapitalen i selskapet da Telenor ble omdannet til aksjeselskap. Om kobberet hadde blitt holdt utenfor delprivatiseringen av Telenor, så hadde verdien av selskapet blitt lavere for staten, og investorene som kjøpte seg inn i selskapet.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar
Telenor overtok ingenting vederlagsfritt. Verdien av infrastrukturen gikk inn som en del av egenkapitalen i selskapet da Telenor ble omdannet til aksjeselskap. Om kobberet hadde blitt holdt utenfor delprivatiseringen av Telenor, så hadde verdien av selskapet blitt lavere for staten, og investorene som kjøpte seg inn i selskapet.

Selvfølgelig, men hvor mye ville Telenor Networks som et helt selvstendig selskap hatt for slags verdi og ville det ha hatt noen interesse for eksterne investorer?

PTT sine reguleringer ville antagelig ha ødelagt endel for dem som selvstendig AS.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig, men hvor mye ville Telenor Networks som et helt selvstendig selskap hatt for slags verdi og ville det ha hatt noen interesse for eksterne investorer?

PTT sine reguleringer ville antagelig ha ødelagt endel for dem som selvstendig AS.

Verdien som selvstendig selskap vet jeg ikke, og det blir bare spekulasjoner. Sannsynligvis ville et slikt selskap levd videre som Televerket, tilsvarende dagens Jernbaneverket, som forvalter jernbaneinfrastrukturen. Jeg er av den grunn også skeptisk til om det ville være en god forvaltning av kobberet. Jeg er derfor primært av den oppfatning at dette er historie, og at myndighetene (og vi) får leve med beslutningen og regulere dette slik at vi kan leve med det.

 

Jeg er bare litt lei av påstandene om at dette var noen gavepakke/på kjøpet. Verdien av infrastrukturen ble fastsatt av flere internasjonale konsulentselskaper/analytikere, og var sannsynligvis riktig på det tidspunktet det var fastsatt. Om prisen ikke var nogenlunde riktig, så ville aksjeprisen på spredningssalget normalt justert for dette. Betraktninger om historiske kostnader, er ingenting annet enn historie. Om Telenor nå tjener penger på kobberet, så betaler de for dette gjennom verdi og avkastning på egenkapitalen, noe staten også tjener på.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...