Gå til innhold

Intel promoterer BTX


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er ganske neglisjerbart. Men inntak i bunnen har jo andre fordeler som at luft i gulvhøyde ofte er noen grader kaldere enn luft i knehøyde. Samt at CPU er den komponenten som trenger mest kjøling av alle og derfor er det lurt å optimalsiere kjølingen for den på bekostning av de andre komponentene. CPU kjøles av den friske lufta og den oppvarmede lufta kjøler resten av PC'en. Det er bedre enn dagens løsning der resten av PC'n kjøles av den friske lufta og varmer opp denne før CPU blir kjølt med denne halvvarme lufta. (I begge tilfellene dras lufta ut via PSU og varmes ytligere der)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For meg så virker BTX-standarden som et angrep fra feil vinkel av Intel. Istedenfor å utvikle en kjøligere prosessorer (tenker da på Prescott), så prøver de å gjøre om hovedkortstandarden og forbedre kjølingen.

 

Jeg har ikke noe imot framgang i kjøling og hovedkortutforming, men jeg mener at de heller burde legge vekten på forbedring av varmekilden enn kjølingen.

Endret av gixer
Lenke til kommentar
Jeg tror det er ganske neglisjerbart. Men inntak i bunnen har jo andre fordeler som at luft i gulvhøyde ofte er noen grader kaldere enn luft i knehøyde. Samt at CPU er den komponenten som trenger mest kjøling av alle og derfor er det lurt å optimalsiere kjølingen for den på bekostning av de andre komponentene. CPU kjøles av den friske lufta og den oppvarmede lufta kjøler resten av PC'en. Det er bedre enn dagens løsning der resten av PC'n kjøles av den friske lufta og varmer opp denne før CPU blir kjølt med denne halvvarme lufta. (I begge tilfellene dras lufta ut via PSU og varmes ytligere der)

Enig med det meste. Det er på høy tid å få mer fokus på varmeproblemene og støyen.

 

Vil bare legge til at det er mange problemer med å hente inn luft nederst: spesielt det at maskinen blir som en støvsuger og hybelkaninene flytter inn i kabinettet. Med tilstrekkelig pels på kjøleflatene, er all gevinsten og mer til borte.

 

Dette har ikke forhindret kjente produsenter i å lage gulvmodeller med det som i praksis er støvsugermunnstykker nederst.

Lenke til kommentar
For meg så virker BTX-standarden som et angrep fra feil vinkel av Intel. Istedenfor å utvikle en kjøligere prosessorer (tenker da på Prescott), så prøver de å gjøre om hovedkortstandarden og forbedre kjølingen.

 

Jeg har ikke noe imot framgang i kjøling og hovedkortutforming, men jeg mener at de heller burde legge vekten på forbedring av varmekilden enn kjølingen.

Helt enig! Det er på tide med ny og bedre teknologi. (Kraftigere vifter kan ikke lages i det uendelige)

Lenke til kommentar

Tror vel de fleste her (kanskje også meg?) har bomma litt på poenget her ;)

 

Husker når ATX standarden kom, da hadde vi 20 watt prosessorer og passivt kjølte skjermkort. Vi hadde 2X AGP og svært klumpete hovedkort som skulle romme masse gamle legacy standarder.

 

BTX gir muligheten for fysisk mindre, og enklere-å-kjøle maskiner. Samme om du har en Prescott, en A64, en P-M, et innebygget skjermkort eller en/to 6800 Ultra kort så vil det blir enklere å kjøle det, og kreve færre vifter. Hovedkortene kan også gjøres fysisk mindre og mer praktiske.

 

En suverene majoritet av alle maskiner som selges blir solgt som komplette maskiner. Disse får skjeldent noen oppgradering (isåfall oftes litt ram eller en ekstra disk) så at man trenger nytt kabinett vil for de fleste kunder være et non-issue.

 

My 2 cents :)

Lenke til kommentar

Med forbehold om at jeg da forstår ditt poeng: jeg mener denne standarden er for lite og for sen. Prosessorer har vært som kokeplater i mange år, allerede med PentiumPro fikk Intel problemer med varmen.

 

Ser du på innmaten i en større og moderne Apple-maskin, ser du et langt mer gjennomtenkt termisk design som også tar med støy i designet. Arbeidsstasjoner og servere gra HP, Sun med fler er også bedre, omenn til en helt annen pris. Likevel, det å tenke burde da ikke koste allverden.

 

En bedre design ville ha med

- termisk kanal for prosessoren

- definert(e) plass(er) til kjølevifte foran CPU(er), med luftgjennomstrømning tvers gjennom og ikke opp fra CPUen(e)

- ingen kontakter for tastatur, mus, USB osv. i bakkant av hovedkortet, men en overflatemontert flexistripekontakt for kobling til eget fritt plassert tilkoblingskort i maskinen

Lenke til kommentar

Synes å huske fra tidligere artikler at det var en slags kanal over CPU'en. Det gjør det vel kjedeligere for casemod'dere tenker jeg når de ikke uten videre kan sette på en grom kjøler.

 

Ser ikke helt de store gevinstene med BTX. Helst bare ekstra oppgraderingskostnader. :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...