Gå til innhold

Har sensor vurdert feil?


Anbefalte innlegg

Ok, hadde oppkjøring i dag. Det gikk forsåvidt greit i mine øyne, utenom noen feil jeg gjorde fordi jeg var nervøs. Lurer på om sensor har vurdert riktig i denne sammenhengen. Han har det ryktet at alle skal stryke èn gang før de står. Her er en liten liste over feil, og min forklaring.

 

Feil:

1. Kjørte bak en traktor i noen km, og måtte ligge i 20-30km/t

2. Blinket litt seint

3. Bomgirte èn gang

4. Var litt hard på bremsene 2 ganger

 

Forklaring:

1. Man kjører ikke forbi på is, gjør man vel? Jeg føler meg ikke komfortabel med det hvertfall. Det er den verste veien her oppe på vinter'n med mange svinger og isete vei. Fartsgrense 80 = :hmm: Ikke forsvarlig å kjøre fort der, og hvertfall ikke kjøre forbi en traktor

2. Man skal blinke ca. 5 sek før man svinger har jeg lært. For å være på den sikre sida blinka jeg ca. 6-7 sek før jeg skulle svinge inn. Hvordan kan jeg da blinke for SEINT??

3. Bomgirte kun fordi jeg var pissnervøs og ikke klarte å tenke 100% klart der og da, siden oppkjøringa nærmet seg slutten.

4. Også nervøsitet som gjorde det her. Har hatt litt problem med nedbremsing i større hastigheter og på mindre reduksjonsfelt, men har terpet på det fredag (2 klokketimers kjøring), lørdag (ca. 1 klokketimers kjøring), søndag (nesten 2½ klokketimerskjøring) og i går (1 kjøretime à 45 min). Har da terpet på alt det tekniske, og det har ikke vært no problem.

 

Sensor snakket også med kjørelærer'n min rett etter at jeg hadde fått beskjed om at jeg strøyk, UTEN å få forklart hvorfor jeg gjorde feil og sånn. Kjørelærer'n skjønte ikke en dritt, siden jeg klarte å kjøre så og si feilfritt med han.

Broren min dro innom veivesenet i Kr.Sand i dag for å spørre litt om det med oppkjøring og sensorens vurdering og sånn siden han syns det hørtes VELDIG rart ut at jeg strøyk på de feilene jeg hadde. De sa da at jeg har rett til å få rettet opp feil om det er mulig ved å fortelle hva jeg gjorde galt, og hvorfor det skjedde.

Snakket også med 2 i klassen min som har hatt samme sensor, som har fått bestått selv om de har kjørt mer klønete enn det jeg gjorde.

 

Har sensor vurdert meg feil? Hadde han en dårlig dag? Hva kan jeg gjøre dersom han har gjort feil og kjøre lærer'n min sier at han er enig i at han har gjort feil?

 

Håper noen gidder å svare på det her.

 

 

EDIT: Feilene er jo ikke skrevet ordrett ned. Og forklaringene er heller ikke det jeg sa, siden jeg aldri fikk forklart skikkelig hva som skjedde og hvorfor.

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan begynne med å fortelle at det med blinkingen og bremsingen ikke skal ha så mye å si, grunnen til dette er at ei i mattematikk-klassen min kjørte opp i dag, hun glemte blink 2ganger (altså blink i rundt 1-2sek), og for brå bremsing 2ganger oxo + at hun bomgiret 1gang! hun strøk ikke, og sensor forsto at slike feil kan dukke opp med en og annen som har kraftig nervøsitet, og nå cruiser hun gatn her i "byen" med det brede gliset!... Så den sensoren din må ha hatt en dårlig dag eller hatt lyst til dette i mine øyne, men det kan være oxo andre grunner som ikke jeg vet, men det at man må styke før man får tatt lappen, holl i hode!! hadde jeg vært der, og som oftest er jeg stor i kjeften til folk som kommer med idiotiske utsagn og mener det dem sier, så hadde jeg spurt om han dumpet mange ganger i sin tid + om han dumpet mange ganger på fagprøven!! (måtte bare komme litt ut)

Endret av k_drey
Lenke til kommentar

Flyttes fra bil&motor->annet til bil&motor->Trafikk.

 

Edit : 1,2 og 3 stryker du ikke på, er nok pga nedbremsingen din, men varier voldsomt på sensorene, jeg klarte å feilparkere på oppkjøringa, men fikk bare 2er feil på det. Får du 3 2ere stryker du, var sånn når jeg tok lappen for 3 år siden.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Å ligge i 20-30km/t i 80-sone over tid er brudd på veitrafikkloven.

Minimum hastighet er ca 55km/t i 80-sone når forholdene tillater det, sensor har nok vurdert at forholdene lå tilrette for at du kunne kjøre forbi traktoren og holde en høyere fart.

Lenke til kommentar
Å ligge i 20-30km/t i 80-sone over tid er brudd på veitrafikkloven.

Minimum hastighet er ca 55km/t i 80-sone når forholdene tillater det, sensor har nok vurdert at forholdene lå tilrette for at du kunne kjøre forbi traktoren og holde en høyere fart.

det er da ikke sensor som vet hva elev regner som akseptabel fart når det er isete og dårlige veier. Hvis da denne eleven som er wunderbaum ikke hadde følt seg trygg bak rattet i og med å ta forbikjøring når det også er svinger, det er da ihvertfall uforsvarlig, fattern som jobber i ambulanse og da har førerbevis for uttrykkningskjøretøy + ca. 12års arbeidstid i ambulanse gnikker på nesen ved dette, han hadde selv aldri tatt forbikjøring hvis det hadde vært svært uoversiktlige svinger + isete, for hvem vet hva som kan skje?? wunderbaum er da også ikke heller en av beste eller mest erfarne billister heller!

Lenke til kommentar

k_drey: du har åpenbart ikke lappen eller mye erfaring bak rattet.

1. At pappa sier ditt og datt driter vi i (foreldre, og da spesielt fedre, har nesten alltid feil vaner bak rattet både i rettningen overforsiktig og aggresiv). At det er isete har null og si, har man grep så har det ingenting å si så lenge det er oversiktiglig nok og lang avstand til ev. motgående kjøretøy.

2. Sensor har full rett til å mene hva som er forsvarlig fart på et hvilket som helst underlag. Å kjøre for tregt i trafikken, ikke kjøre forbi (ergo danne kø) o.l er trafikkfarlig og provoserende. Slik oppførsel trekker ned.

3. Kraftig nedbremsing er farlig og uønskelig. Ja, det er fører bak sitt ansvar å holde god nok avstand, men å bremse unødvendig hardt er bare dumt. Bremsing skal foretas i god tid før man skal stoppe, sving o.l

 

wunderbaum:

1. At du ikke kjører forbi en traktor er ikke spesielt bra i trafikken. Det danner kø som igjen provoserer førere bak. Er det klart (god avstand til motgående trafikk, ingen kommer bakfra, osv) så SKAL du kjøre forbi. 20-30km/h er ytterst sjeldent en forsvarlig fart på glatta. Vil faktisk gå så langt at en slik hastighet aldri er høyeste forsvarlige fart på en veg hvor det er 80km/h. Kan personlig husk at jeg kjørte i 40km/h i 80 og kjørelærer spurte hvorfor. Jeg antydet at jeg mente det var forsvarlig fart utifra min erfaring og føret. Dette var kjørelærer enig i, men la til at en erfaren sjåfør med fordel kan legge på 10km/h til og også at hvis sensor spør om noe slik og man ikke svarer det, så er det så å si det samme som å be om stryk. Underlaget var rimlig såpe for å si det slik.

 

2. Om du blinket forseint så sier det vel seg selv at det ikke er bra. Blink i godt tid, og det er bedre å blinke for tidlig enn for seint.

 

3. Dette skal ha ingenting å si, og skal heller egentlig ikke nevnes såvidt jeg har skjønt. Dog mulig jeg tar feil her.

 

4. Au! Ikke bra. Riktig nok ikke ditt ansvar at førere bak holder riktig avstand, men det er ikke bra å bremse kraftig. Dette kan resultere at bilen bak går rett i baken på deg, hvilket du absolutt vil unngå.

 

Alene vil ingen av disse punktene resultere i stryk, men tilsammen _kan_ det være en riktig avgjørelse å gi stryk. Jeg tror rett og slett du bør skaffe til vege en god begrunnelse/forklaring på hvorfor. Dette synes jeg strengt tatt var veldig i gråsonen.

 

Edit: må bare legge til at det også er et helthetlig inntrykk som tilslutt teller. Synes sensor at det hele er spill, altså at man er overforsiktig, er det alene grunn til stryk.

Lenke til kommentar
det er da ikke sensor som vet hva elev regner som akseptabel fart når det er isete og dårlige veier.
Sant, men sensor vet om eleven vurderer feil, det er det som er poenget.

 

Hvis da denne eleven som er wunderbaum ikke hadde følt seg trygg bak rattet i og med å ta forbikjøring når det også er svinger, det er da ihvertfall uforsvarlig
Da skulle han ikke hatt oppkjøring, men flere kjøretimer for å lære seg å vurdere dette bedre.

 

Aner ikke hvordan trådstarter er som billist, men sier dette på generellt grunnlag.

 

*Alt som pappa sa*
Vel, faren din var ikke der, så han kan ikke vurdere situasjonen det er snakk om.

Kun Sensor og kjøreelev kunne vurdert den, og som oftes har sensor godt grunnlag, om han stiller seg kritisk til avgjørelsen som eleven tok.

 

3. Bomgirte kun fordi jeg var pissnervøs og ikke klarte å tenke 100% klart der og da, siden oppkjøringa nærmet seg slutten.
Kan være farlig, kommer helt an på hastighet, situasjon og om du bomgirer opp eller ned. At det er direkte strykgrunnlag? :hmm:
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig med sensor her om forholdene er slik jeg tror. Jeg kommenterer hver ting du fikk klage på etter hva jeg forstår ut fra dem:

 

1. Noen km. i 20-30km/t er grusomt seint, og du MÅ ha hatt en mulighet for å kjøre forbi. Greit nok at det var glatt, men du skal ikke mer enn opp i 40km/t for å kjøre forbi relativt hurtig og sikkert. Tror du kunne kjørt i minst 60km/t uten noen hadde sagt noe på det OM det var så glatt det ikke var forsvarlig å kjøre i 80kmt

 

2. Å blinke for seint er ikke noe som kan forsvares heller. Alt etter situasjon, og fart her. Jeg vet ikke hvordan du kjørte når du blinker for seint, men jeg tror nok du blinket mye seinere enn du tror selv.

 

3. Når du skal kjøre opp bør du kunne gire såppas mye du ikke bomgirer hardt, og i det minste klare å redde deg igjen. Jeg tror vi alle har bomgiret en del ganger, men vi slipper ikke clutchen når vi kjenner vi har bomgiret om situasjonen skulle oppstå. Kjører du i 5'te og bomgirer til 3'dje så vil du kjenne med EN gang om du er i ferd med å bomgire, samt det er en stor sikkerhetsrisiko for traffikken.

 

4. Hard på bremsa syntes jeg også er en god nok grunn fra sensor. Du nevner det var glatt, og når det er glatt skal vi ta det ekstra rolig. Ikke noe er som å få en bil som bråbremser rett foran deg med lite feste. Det kan skape forvirring, og i værstefall ulykker.

 

Jeg tror du bør tenke litt over hvor dårlig du egentlig er til å kjøre (jada, ALLE som kjører opp første gang er generelt sett elendige å kjøre) og heve deg over at du er verdensmester å kjøre bil. Tenk litt fornuftig i bildet, tenk framover og jeg tror du vil klare deg bedre nestegang.

 

Og nei - det er ikke sånn folk stryker en gang før de klarer det. Det kaller jeg inkompetanse og folk som ikke burde få lov å kjøre opp enda for de som gjør det.

Lenke til kommentar
Forklaring:

1. Man kjører ikke forbi på is, gjør man vel? Jeg føler meg ikke komfortabel med det hvertfall. Det er den verste veien her oppe på vinter'n med mange svinger og isete vei. Fartsgrense 80 =  Ikke forsvarlig å kjøre fort der, og hvertfall ikke kjøre forbi en traktor

 

 

Var nok dette du strøyk på, ja. Når du ligger bak en traktor i 20-30 km/t og ikke tør å kjøre forbi, fordi det er litt is, så mente vel sensor at du burde øve mer, for å bli komfortabel med slike forhold. Og det har'n jo forsåvidt rett i.

 

Det med bomgiring og litt sein nedbremsing er i seg selv ikke grunn til å stryke. Bomgiring gir vel knapt nok feil ved oppkjøring. Alle bomgirer, til og med Petter Solberg & Co. Men gjentatte ganger med sein nedbremsing, kan gi sensor det inntrykket at du ikke har full oversikt, ei heller god nok kontroll over bilen.

 

Det er bare å trene mer, så fixer du neste oppkjøring.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
k_drey: du har åpenbart ikke lappen eller mye erfaring bak rattet.

1. At pappa sier ditt og datt driter vi i (foreldre, og da spesielt fedre, har nesten alltid feil vaner bak rattet både i rettningen overforsiktig og aggresiv). At det er isete har null og si, har man grep så har det ingenting å si så lenge det er oversiktiglig nok og lang avstand til ev. motgående kjøretøy.

2. Sensor har full rett til å mene hva som er forsvarlig fart på et hvilket som helst underlag. Å kjøre for tregt i trafikken, ikke kjøre forbi (ergo danne kø) o.l er trafikkfarlig og provoserende. Slik oppførsel trekker ned.

3. Kraftig nedbremsing er farlig og uønskelig. Ja, det er fører bak sitt ansvar å holde god nok avstand, men å bremse unødvendig hardt er bare dumt. Bremsing skal foretas i god tid før man skal stoppe, sving o.l

 

wunderbaum:

1. At du ikke kjører forbi en traktor er ikke spesielt bra i trafikken. Det danner kø som igjen provoserer førere bak. Er det klart (god avstand til motgående trafikk, ingen kommer bakfra, osv) så SKAL du kjøre forbi. 20-30km/h er ytterst sjeldent en forsvarlig fart på glatta. Vil faktisk gå så langt at en slik hastighet aldri er høyeste forsvarlige fart på en veg hvor det er 80km/h. Kan personlig husk at jeg kjørte i 40km/h i 80 og kjørelærer spurte hvorfor. Jeg antydet at jeg mente det var forsvarlig fart utifra min erfaring og føret. Dette var kjørelærer enig i, men la til at en erfaren sjåfør med fordel kan legge på 10km/h til og også at hvis sensor spør om noe slik og man ikke svarer det, så er det så å si det samme som å be om stryk. Underlaget var rimlig såpe for å si det slik.

 

2. Om du blinket forseint så sier det vel seg selv at det ikke er bra. Blink i godt tid, og det er bedre å blinke for tidlig enn for seint.

 

3. Dette skal ha ingenting å si, og skal heller egentlig ikke nevnes såvidt jeg har skjønt. Dog mulig jeg tar feil her.

 

4. Au! Ikke bra. Riktig nok ikke ditt ansvar at førere bak holder riktig avstand, men det er ikke bra å bremse kraftig. Dette kan resultere at bilen bak går rett i baken på deg, hvilket du absolutt vil unngå.

 

Alene vil ingen av disse punktene resultere i stryk, men tilsammen _kan_ det være en riktig avgjørelse å gi stryk. Jeg tror rett og slett du bør skaffe til vege en god begrunnelse/forklaring på hvorfor. Dette synes jeg strengt tatt var veldig i gråsonen.

 

Edit: må bare legge til at det også er et helthetlig inntrykk som tilslutt teller. Synes sensor at det hele er spill, altså at man er overforsiktig, er det alene grunn til stryk.

Lappen har jeg ikke, men hvis som u sier at fedre ikke har rett mange ganger så lurer jeg på hvordan trafikken er da egentli?? Dessuten så hører jeg ofte på hva fattern sier, de er da titt og ofte på kjørekurs siden han arbeider blandt annet i et yrke hvor fart medbringer mye + at det er mye som kan komme i veien for å ødelegge hans arbeids karriere. Når fattern til og med korrigerte en kjørelærer jeg benytter så er det ikke bare fedre som har feil, men er vell det ikke kjørelærere som også er fedre, vil at du skal gi bedre grunnlag på det du sier.

Men nok om både fattern og det jeg og du har skrevet hvis det er ok!

Lenke til kommentar

Tror stort sett de fleste kjørelærere vil være meget enig med meg i at foreldre generelt har dårlig vaner bak rattet. Dette er forøvrig mye av begrunnelsen bak traffikalt grunnkurs, nettopp å gjøre eleven oppmerksom på enkelte ting rundt det å kjøre bil. Har ikke påstått at kjørelærere er perfekte bak rattet, jeg vil heller si at de har MYYYE mer peiling enn svært mange foreldre. At man har mange, mange år bak rattet som yrkessjåfør har ingenting å si. De kan like fult ha dårlige vaner bak rattet.

Lenke til kommentar
Var nok dette du strøyk på, ja. Når du ligger bak en traktor i 20-30 km/t og ikke tør å kjøre forbi, fordi det er litt is, så mente vel sensor at du burde øve mer, for å bli komfortabel med slike forhold. Og det har'n jo forsåvidt rett i.

 

Det med bomgiring og litt sein nedbremsing er i seg selv ikke grunn til å stryke. Bomgiring gir vel knapt nok feil ved oppkjøring. Alle bomgirer, til og med Petter Solberg & Co. Men gjentatte ganger med sein nedbremsing, kan gi sensor det inntrykket at du ikke har full oversikt, ei heller god nok kontroll over bilen.

 

Det er bare å trene mer, så fixer du neste oppkjøring.

 

 

mvh

Pantera

Snakket med kjørelærer'n rett etter oppkjøringa, og han sa at forbikjøring på den veien med rette strekker på maks 15-20m ikke var forsvarlig. Hvertfall ikke i den tilstanden som de veiene der er i. Men det var ikke hovedgrunnen til at jeg strøyk. Det var en blanding av de nevnte feilene mine. Sensoren har forsåvidt kallenavnet "Stryker'n", så dere kan jo tenke dere til saken sjøl.

 

Når du skal kjøre opp bør du kunne gire såppas mye du ikke bomgirer hardt, og i det minste klare å redde deg igjen. Jeg tror vi alle har bomgiret en del ganger, men vi slipper ikke clutchen når vi kjenner vi har bomgiret om situasjonen skulle oppstå

Jeg skulle gir ned fra 3. til 2. men smalt den dessverre i 4. i et kryss. Var ikke store stoppen jeg hadde heller, og det er ikke akkurat lett å redde seg inn igjen når man ikke merker at man har bomgirt før man står der :(

Har allerede hatt en time sånn at jeg skal klare det neste gang. Helst feilfritt som kjørelærer'n sa. Ikke alle er like perfekte i trafikken vettu. Noen er alltid litt flinkere enn andre, og klarer å redde seg unna ting. Jeg er en av de som ikke er så flink til sånt!

Endret av wunderbaum
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Hei, jeg hadde oppkjøring i dag og fikk ikke-bestått. Jeg var glad for det jeg hadde levert med tanke på at jeg ikke kom i noen farlige situasjoner og jeg følte selv at jeg tilpasset farten til forholdene, ingen lovbrudd og kjørte rolig og avslappet. Sensoren derimot hadde en annen oppfatning.

Jeg var selv klar over feilen jeg hadde gjort som var at jeg bomgiret en gang. Denne bomgiringen var når jeg skulle gire fra 3-4 så satte jeg den i 2. Dette rettet jeg raskt opp og i tillegg var det ingen biler bak som jo gjør at det ikke var noen risiko. Jeg har aldri vært så nervøs når jeg har kjørt bil noen gang og dette er årsaken til at jeg gjorde denne enkle feilen. Han brukte som argument at da prøven var ferdig at dette var for stor risiko, at jeg varierte for mye i hastighet og girvalg(det gjorde jeg fordi det var mange svinger der jeg aldri var over fartsgrensen, men hvor jeg heller var maks 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone) ,i tillegg til dette sa han at jeg at noen biler begynte å stresse for å komme forbi meg og at jeg måtte bry meg mer om disse bilene. Trodde drt var slik at man ikke skulle bry seg om at de bilene bak ønsker å komme seg forbi.

Grunnen til at jeg en gang lå 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone var fordi at det var en svingete vei på vei mot Hyggen der jeg følte meg mer komfortabel med å ligge med litt lavere hastighet i slike forhold. Sensoren jeg hadde sa ikke en eneste god ting om meg, men tok hele tiden opp bomgiringen og at jeg ikke var miljøvennlig nok i kjøringen. Han ga meg ikke forklaringer på dette, ikke engang eksempler.

Skal jeg være ærlig mener jeg at han ikke har godt nok grunnlag for å stryke meg. Vurderingene hans av en elev er for høye mener jeg, der han ikke tar hensyn til de sinnsyke nervene jeg hadde og at han legger hele grunnlaget får vurderingen av meg på en enkelthendelse. Ingen klarer å kjøre perfekt i 1 time. Det er ikke mulig og når den feilen jeg gjør ikke fører til noe farlighet og der jeg retter den opp kjapt skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke får bestått! Kan noen hjelpe meg, skjønner noen dette her?

Lenke til kommentar

 

Å ligge i 20-30km/t i 80-sone over tid er brudd på veitrafikkloven.

Minimum hastighet er ca 55km/t i 80-sone når forholdene tillater det, sensor har nok vurdert at forholdene lå tilrette for at du kunne kjøre forbi traktoren og holde en høyere fart.

det er da ikke sensor som vet hva elev regner som akseptabel fart når det er isete og dårlige veier. Hvis da denne eleven som er wunderbaum ikke hadde følt seg trygg bak rattet i og med å ta forbikjøring når det også er svinger, det er da ihvertfall uforsvarlig, fattern som jobber i ambulanse og da har førerbevis for uttrykkningskjøretøy + ca. 12års arbeidstid i ambulanse gnikker på nesen ved dette, han hadde selv aldri tatt forbikjøring hvis det hadde vært svært uoversiktlige svinger + isete, for hvem vet hva som kan skje?? wunderbaum er da også ikke heller en av beste eller mest erfarne billister heller!

 

Nå vet ikke vi hvordan veien ser ut, men synes det høres litt rart ut å ligge bak en traktor i flere km. Trenger ikke rare strekningen for å dra forbi noen i 20km/t. Og at man ikke kan kjøre forbi på is? wtf. Er nok en helhetsvurdering sensor har tatt, virker ikke som du er så veldig trygg i trafikken når du gjør så mye småfeil.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg en gang lå 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone var fordi at det var en svingete vei på vei mot Hyggen der jeg følte meg mer komfortabel med å ligge med litt lavere hastighet i slike forhold. 

Det er nok ikke så smart å bryte vegtrafikkloven under oppkjøringen. 

 

Men denne tråden er over 10 år gammel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg en gang lå 13 km/t under fartsgrensen i 70 sone var fordi at det var en svingete vei på vei mot Hyggen der jeg følte meg mer komfortabel med å ligge med litt lavere hastighet i slike forhold. 

Det er nok ikke så smart å bryte vegtrafikkloven under oppkjøringen. 

 

Men denne tråden er over 10 år gammel...

 

Mener du at det er brudd på veitrafikkloven å ligge 13 km/t under fartsgrensen? Eller var det bare en dårlig formulering...?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...