Gå til innhold

6800GT, Ultra eller X800XT


Anbefalte innlegg

Jeg angrer kjøpet av mitt ATI kort.

Hvorfor bytta du til X800XT-PE da, hvis du var så fornøyd med 6800 Ultra ? :hmm:

Og hvorfor bytter du isåfall ikke bare tilbake til 6800 Ultra hvis du er misfornøyd med X800XT-PE?

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg angrer kjøpet av mitt ATI kort.

Hvorfor bytta du til X800XT-PE da, hvis du var så fornøyd med 6800 Ultra ? :hmm:

Og hvorfor bytter du isåfall ikke bare tilbake til 6800 Ultra hvis du er misfornøyd med X800XT-PE?

Jeg har motsatt erfaring av Vo0do0:

Kjøpte først Ganiward 6800U og var misfornøyd med:

- støy

- stabilitet

- krasja i BFV når jeg spilte i 1600x1200 (kjøpte kortet for dette spillet :( )

- likte ikke driverne

- klarte ikke å klokke pga ustabilitet

 

 

bytta til HiS ATI X800XTPE ICEQ

- Lite støy

- Funka på første forsøk

- bruker omega drivere som funker som en drøm

- Meget klokkevennlig

- Er MEGET fornøyd

 

 

Slik er det, folk har ulike erfaringer. Skal du kjøpe kort for BF2 så vil jeg ha kjøpt ATI.

Endret av kasol
Lenke til kommentar
Vel... Da kan jeg avkrefte det du har hørt/lest av erfaringer...

Er det noe nVidia er bedre på, så er det drivere. 

 

Vil du ha en følelse av at ting går 100% smertefritt, så velger du nVidia...

 

Jeg har sagt det tidligere, og jeg sier det igjen... Man får en større følelse av at man har kjøpt noe av kvalitet når man smeller et nVidia kort i maskinen.

Disse tingene er jeg helt enig i. Vanskelig å forklare hvorfor det er slik men jeg fikk nesten en halleluja opplevelse når jeg kunne bruke nvidia drivere istedet for ati sine.

 

Også kvalitetsfølelsen, uten at jeg helt kan forklare hvorfor men dette er jo veldig individuelt. Det er sikkert mange som opplever det motsatt også.

 

:Edit Kan legge til at jeg sliter jo litt med samme problemstillingene selv. Skal kjøpe nytt kort nå og hadde vel egentlig bestemt meg for 6800GT før jeg hørte at X800XL kommer med AGP. Men følelsene peker mot GT. Mye grunnet driverne.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar

Hvor har du 6800 fra? Jeg har et 5900U@5950U som sitter i en annen maskin her...

Men jeg kjenner flere folk som har 6800U kort, og jeg kan bekrefte at det er et kort mer etter min smak...

Grunnen til at jeg gikk for ATI er at verden er full i ATI fanboys. Ikke fatter jeg hvorfor, men det virker som det er hippt å rake ned på nV. Hver gang de gjør en liten feil blir det blåst opp i skyene. Mens det ATI gjør blir hysjet ned ganske kjapt. Og da jeg ikke undersøkte grundig nok før jeg kjøpte, så endte jeg opp med et kort fra ATI. (For sent å bytte når... Jeg har hivd på en AC4 kjøler og dermed slengt garantien min til helvete.) ;)

For meg som ikke bryr meg om det støyer litt under spilling, og har god plass i pc-en så vil nvidia kort være et bedre valg.

Du ser jo selv i tester at ytelsen i alle spill er upåklaglig jevn. ATI har sine spill, og nVidia har sine.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

Vel, i og med at jeg skal ha vannkjøling på GPU, uansett hvilket kort det blir, så er ikke støy noe og ta hensyn til. Nå bruker jo X800XT-PE rundt 15w i standby, mens 6800U bruker rundt 27-28w i standby (vanlig desktop bruk), så vanntemperaturene blir vel litt høyere med et 6800U i forhold til et X800XT-PE. Under Load så bruker jo X800XT-PE mye mindre enn 6800U også. Det at 6800U bruker mer strøm enn to normale sparepærer bruker i standby modus i forhold til X800XT-PE, er jo også med og påvirker min beslutning.

 

Men jeg har ATI nå (9800 Pro), og liker ikke de nye Catalyst driverne (Catalyst Control Center). ATI driverne vil heller aldri fungere ordentlig med TV-ut på min Samsung 32" Widescreen TV. Må "Force TV Detection" hver eneste gang jeg har restarta PC'en, noe jeg ikke hadde problemer med med mitt gamle GF3 Ti200 :) Bruker TV-Ut ganske ofte, så.. I tillegg forsvinner skinninga på ATI driverne hele tiden, samt at innstillinger av og til blir "glemt".

 

Men så har jo X800XT-PE ViVo, altså video-in. Sikkert en fordel det...?

 

Får se.. skal bestille kort i morgen, heller fram og tilbake hele tiden, og har lest meg gal på tester og reviews. X800XT-PE yter jo stort sett bedre i "mine type spill". I tillegg yter det bedre ved høye oppløsninger, samt med AA/AF på (jeg har en LCD, så jeg vil KUN spille på 1280x1024, helst). Eneste som stopper meg for og gå for X800XT-PE er som sagt at jeg misliker de nye Catalyst driverne mye.

 

Og ang. Omega driverne. Ja de fungerer bra, men de gir INGEN options for TV-Ut funksjonalitet i det heletatt, så de er utelukket for meg. ATI Tray Tools gjør heller ikke jobben ordentlig, så... (bruker TV-Ut veldig ofte som sagt, til og se filmer og slikt).

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Hvor har du 6800 fra? Jeg har et 5900U@5950U som sitter i en annen maskin her...

Men jeg kjenner flere folk som har 6800U kort, og jeg kan bekrefte at det er et kort mer etter min smak...

Grunnen til at jeg gikk for ATI er at verden er full i ATI fanboys. Ikke fatter jeg hvorfor, men det virker som det er hippt å rake ned på nV. Hver gang de gjør en liten feil blir det blåst opp i skyene. Mens det ATI gjør blir hysjet ned ganske kjapt. Og da jeg ikke undersøkte grundig nok før jeg kjøpte, så endte jeg opp med et kort fra ATI. (For sent å bytte når... Jeg har hivd på en AC4 kjøler og dermed slengt garantien min til helvete.) ;) 

For meg som ikke bryr meg om det støyer litt under spilling, og har god plass i pc-en så vil nvidia kort være et bedre valg.

Du ser jo selv i tester at ytelsen i alle spill er upåklaglig jevn. ATI har sine spill, og nVidia har sine.

Jeg må si meg helt enig Vo0do0

 

Særlig det med ATi-fanboys traff spiker'n meget godt!

 

Når det gjelder ytelse er den overall ganske lik, nvidia vinner OpenGL, og i DirectX 9 vinner ATi endel, og nVidia noen (se linken jeg la inn på forrige side)

 

Når det gjelder kvalitetsfølelsen og funksjonalitet nå har ATi fremdeles lang vei igjen etter min mening. Jeg har sittet med et X800XT PE kort og bannet over problemer i Windows (dette ble løst med å klokke kortet ned 20Mhz), og særlig i Linux.

 

Hastighet er ikke alt... :yes: Du kan alltids blodtrimme en Toyota eller japse (ATi) men den blir like smooth som en Porsche (nVidia)

 

Kommer selvsagt til å teste ATi igjen neste generasjon, men as for now så ville jeg ikke byttet 6800 Ultra kortet mitt mot noe ATi kort...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

vivo funksjonen nytter jeg meg ikke i det heletatt, så jeg kan vel egentlig ikke si noe om det... Kjører også på LCD-skjerm og jeg drar self alle spill i 1280x1024. Ytelsen på kortet kan jeg ikke si NOE på.

Eneste jeg har å utsette på kortet er at det er mer arbeid for å få det til å fungere 100%. Det er derfor jeg angrer kjøpet... Som dere ser, klokker kortet ganske bra. Ligger på 35C idle og 55C load. Men jeg MÅ bruke omegadriverene for å få overklokket. Prøvd alle mulige oc-tools med catalyst, men det ble ustabilt eller ga syke artifacts.

Lenke til kommentar

vel jeg kjøpte nvidia pga at nvidia -fanboys var dominerende på bla dette forumet og dessuten var jo BFV støttet av nvidia ( :!: ).

Jeg er ikke spesielt datakyndig og trengte derfor ett plug & play kort som fungerte med en gang. Her feila Gainward kortet totalt.

Jeg har hatt følgende kort:

nvidia T4200 eller no - meget godt fornøyd

ATI 9800 pro - meget godt formøyd

Gainward 6800U - meget misfornøyd som kan skyldes mandagskort :realmad:

ATI X800XTPE - Meget fornøyd

Men som alt annet er dette smak og behag. Begge leverer gode kort med tilnærmet lik ytelse. Men jeg vil anbefale ATI basert på mine erfaringer som selvfølgelig også er basert på mine preferanser.

 

Jeg har lyst på SLI når BF2 kommer da jeg spiller i 1600x1200 men vil vente på at ATI får ut fingeren og lanserer sitt alternativ. Hadde det ikke vært for min dårlige erfaring med det gainwardkortet hadde jeg nok hatt SLI nå.

Lenke til kommentar
Du kjøpte vel ikke 6800 kortet veldig tidlig... Det er kjent at Gainward hadde meget store bois-problemer med det første kortene som ble sendt ut til retailere.

jo, fikk ett av de første..........Men en kvalitets leverandør driver ikke å leverer ut uferdige kort.

Lenke til kommentar
Du kjøpte vel ikke 6800 kortet veldig tidlig... Det er kjent at Gainward hadde meget store bois-problemer med det første kortene som ble sendt ut til retailere.

jo, fikk ett av de første..........Men en kvalitets leverandør driver ikke å leverer ut uferdige kort.

Det er klart dette ikke burde hendt... Men det var fullt og holdent Gainward sin feil at bois-en var fucket. Det hadde ingen ting med kvaliteten nVidia kort. Men hadde du flashet biosen, ville nok problemene dine ordnet seg.

Lenke til kommentar
Det er klart dette ikke burde hendt... Men det var fullt og holdent Gainward sin feil at bois-en var fucket. Det hadde ingen ting med kvaliteten nVidia kort. Men hadde du flashet biosen, ville nok problemene dine ordnet seg.

Jepp, fikset det hos en kamerat. Var enkelt. Bare å kjøre ExpertTools og flashe opp en BIOS.

Lenke til kommentar
Raptor,02/03/2005 : 20:35]
Det er klart dette ikke burde hendt... Men det var fullt og holdent Gainward sin feil at bois-en var fucket. Det hadde ingen ting med kvaliteten nVidia kort. Men hadde du flashet biosen, ville nok problemene dine ordnet seg.

Jepp, fikset det hos en kamerat. Var enkelt. Bare å kjøre ExpertTools og flashe opp en BIOS.

Jeg flasha bios og gjorde den oppgraderinga. Kortet funka jo det til vanlig bruk men under stress så feila det bla i BFV i 1600x1200. Korta funka jo i vanlig 17" LCD oppløsning og i spilling med en slik oppløsning men alså ikke i 1600x1200 i BFV.

Siden jeg hadde kjøpt meg en 20" LCD for å spille i 1600x1200 så ble jeg jo en smule frustert....

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Både nVidia og ATi har gode windows drivere. Begge partner har sine bugs og sine problem spill og sånn er det bare med dagens avanserte kort. Jeg mener S3/VIA og XGI sine forsøk i dette markedet viser hvor komplisert dette har blitt. Men uasett, noe mange ser ut til å overse, er det ikke kun ATi sitt ansvar at et gitt spill fungerer problemfritt på deres kort, spill utviklerene har også et ansvar med at deres spill går problemfritt på ATi kort. nVidia har hatt og forsatt har en fordel her med xbox og generellt bedre støtte fra spill utviklere.

 

Jeg har selv hatt ytterst få problemer med mine egne og andres (venner og bekjente) ATi kort og jeg er borti det meste av spill som kommer ut.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Eneste jeg har å utsette på kortet er at det er mer arbeid for å få det til å fungere 100%. Det er derfor jeg angrer kjøpet... Som dere ser, klokker kortet ganske bra. Ligger på 35C idle og 55C load. Men jeg MÅ bruke omegadriverene for å få overklokket. Prøvd alle mulige oc-tools med catalyst, men det ble ustabilt eller ga syke artifacts.

Hvilkne problemer er det du har konkret? Har du like mye problemer med default klokkehastighet?

Lenke til kommentar

Ved default clock kan jeg ikke stille Texture Preference eller Mipmap Detail Level uten at ting klikker. Går hverken i Catalyst eller Omega. Systemet er nyinstallert to ganger etter jeg satte i kortet. Siste gang er dette prøvd på en 100% clean installasjon.

 

Edit: Det samme hender forsåvidt ved OC og.

Endret av Vo0do0
Lenke til kommentar

Nå har jeg ATI X800 Pro (BBA forøvrig). Har INGEN problemer med dette eller hatt noen merkbare bugs i noen spill siden driver catalyst 4.7 eller der omkring. Men nå kjører jeg alt flatt (ingen overklokking) noe sted, nettopp for å kjøre 100% stabilt. Forsøkt det? Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med at alle skal klokke opp alt som klokkes kan, har man P4 3,2Ghz, ørtn gig ddr minne og X800XT, Nv 6800 osv så spiller det omtrent null rolle om man har klokka det noen mhz eller ikke i ett spill. Jeg tror mye av bugsa kommer pga dette. I benching ja da kan jeg være med på at det har morrofaktor å klokke, men ellers, nope. Gå for stabilitiet mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ATI X800 Pro (BBA forøvrig). Har INGEN problemer med dette eller hatt noen merkbare bugs i noen spill siden driver catalyst 4.7 eller der omkring. Men nå kjører jeg alt flatt (ingen overklokking) noe sted, nettopp for å kjøre 100% stabilt. Forsøkt det? Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med at alle skal klokke opp alt som klokkes kan, har man P4 3,2Ghz, ørtn gig ddr minne og X800XT, Nv 6800 osv så spiller det omtrent null rolle om man har klokka det noen mhz eller ikke i ett spill. Jeg tror mye av bugsa kommer pga dette. I benching ja da kan jeg være med på at det har morrofaktor å klokke, men ellers, nope. Gå for stabilitiet mener nå jeg.

kunne ikke vært mer enig :yes:

Lenke til kommentar
Ved default clock kan jeg ikke stille Texture Preference eller Mipmap Detail Level uten at ting klikker. Går hverken i Catalyst eller Omega. Systemet er nyinstallert to ganger etter jeg satte i kortet. Siste gang er dette prøvd på en 100% clean installasjon.

 

Edit: Det samme hender forsåvidt ved OC og.

Første gang jeg har hørt om dette problemet. Har du prøvd å justere disse instillingene med en tredje parts utility som f.eks Radlinker? Selv ser jeg ikke det store nytten med å endre disse instillingene med dette kortet.

Radlinker syns jeg forøvrig er et genialt program til å sette per-applikasjons instillinger slik man slipper å gå inn i driveren for å justere dette fra spill til spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...