Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, matte2-eksamen var lett, og det samme var egentlig matte1-eksamen i høst, men jeg bekymrer meg på ingen måte for at jeg skal bli stemplet som en som har surfet seg gjennom siv.ing. med lette prøver. Det går i bølger, og jeg synes det er litt over middels mye sutring i tråden over en matte2-eksamen som strengt talt burde tilhøre fortiden.

 

Takk, og god sommer! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der kom resultatene i objektorientert programmering rekende. Må si karakterskalaen hadde en oppsiktsvekkende "pen" fordeling.

 

Resultatene er nå klare. Fordelingen ble (etter de vanlige justeringene):

A: 8%, B: 19%, C: 26%, D: 20%, E: 13% og F: 14.

Endret av Magisk-J
Lenke til kommentar

Ja, matte2-eksamen var lett, og det samme var egentlig matte1-eksamen i høst, men jeg bekymrer meg på ingen måte for at jeg skal bli stemplet som en som har surfet seg gjennom siv.ing. med lette prøver. Det går i bølger, og jeg synes det er litt over middels mye sutring i tråden over en matte2-eksamen som strengt talt burde tilhøre fortiden.

 

Takk, og god sommer! :)

Det er jo ikke rart det blir sutring. Karakterer er ganske viktig for mange, så når andelen som får A i et fag plutselig hopper opp til det 5-dobbelte fra en eksamen til en annen er det vel ikke så rart at noen føler misnøye med C-en de såvidt klarte å karre seg til i 2009. At det ikke er så enkelt å forutse hvordan en eksamen vil slå ut karakter-messig er greit nok, men det føles ikke mindre urettferdig av den grunn.

 

(Om 19% scoret bedre enn en på eksamen 2009 ville dette kvalifisert til en C, mens det i år ville tilsagt en A.)

Endret av hli
Lenke til kommentar

var innom orakeltjenesten og spurte om å få office for studentpc. Har ved en feil fått Windows 7 isteden.

 

Vil jeg kunne installere windows 7 på hvilken som helst maskin, eller funker det bare på studentpc'ene?

Det kommer an på om det du har fått er en lisens til Windows 7 (som kan lastes ned fra MSDNAA), eller om du har fått custom-installasjons-CD-en til student-PC-ene. Hvis førstnevnte, er det en vanlig fullversjon av Win7, som kan brukes med alt. Hvis sistnevnte, er det en ferdigoppsatt med Windows-installasjon med programmer som er beregnet for student-PC-en, sannsynligvis med Office inkludert. Jeg tror forøvrig ikke det er noen sperre som hindrer deg i å installere dette på en annen PC, men det er som sagt ikke en 'plain' Windows.

 

Hvis du sikter til MSDNAA, så får ikke studentene tilgang til MS Office. Du får imidlertid muligheten til å skaffe lisens til blant annet Windows 7 Business, og denne kan installeres på en hvilken som helst PC så lenge maskinvarestøtten er på plass.

 

Dersom en kontorpakke er ønskelig, så kan du prøve Openoffice.org. MS Office må du betale for selv.

Han siktet nok til student-PC-tilbudet, hvor det normalt følger med Office. ;)

Lenke til kommentar

Skal ikke legge ut karakterutskrift også da? Deilig å publisere alle karakterer i offentlighet, helst på facebook med masse utropstegn. JEG FIKK B !!!!!!!!111111111111111

En gang fikk jeg ni A-er på rad. Matte 2 var én av dem.

 

En kan jo lure, hva skjedde med nummer 10?

Lenke til kommentar

Hvis man spør om begrunnelse for karakteren, kan man bli satt ned eller opp da? Eller må man klage da?

 

Jeg er temmelig sikker på at dersom det er gjort en formell feil under sensuren av oppgaven og dette oppdages, vil en begrunnelse kunne føre til karakterendring.

 

Sjansen for det er vel fryktelig liten.

Lenke til kommentar

Hvis man spør om begrunnelse for karakteren, kan man bli satt ned eller opp da? Eller må man klage da?

 

Man kan ikke bli satt ned etter anmodning om begrunnelse, men man kan settes opp dersom "begrunneren" finner at det er gjort en formell feil i rettingen. Men det er altså faglærer som gir begrunnelse (evt den som har rettet besvarelsen). Klage er en litt større operasjon, der faglærer ikke er involvert i det hele tatt. Det oppnevnes i stedet en klagekommisjon, gjerne bestående av en person fra det aktuelle instituttet og en ekstern person som ikke har noen formell tilknytning til NTNU (typisk en fra UiO eller UiB eller noe slikt).

 

Kan fortelle at antallet klager har vært økende i de seinere årene ved Inst for matematiske fag, og er etterhvert blitt en stor kostnad for instituttet, tror det er noe slikt som 500 klager pr eksamensperiode, dette blir det fort årsverk av om en tar med innsatsen til alle involverte personer (kontorpersonal, faglig ansatte ved IMF og ekstern klagesensor).

Dette går naturligvis utover andre oppgaver som instituttet arbeider med for det tilføres ikke ekstra midler dersom antallet klager er stort. Så i noen grad har dere studenter innflytelse på hvordan instituttene fordeler sine bevilgninger mellom klagebehandling og øvrig undervisningsarbeid.

Lenke til kommentar

Jepp. Folk tror de er bedre enn de faktisk er fordi de ufortjent har blitt helter i videregående skole, og når de har kastet bort hele mai måned bare for å få en karakterrekke som høres ut som en nordlending i vinduet på polet (Se! Se! Se! Se!) er hylgrin og tenners gnissel et faktum. Ettersom det er kjempelett å klage, tenker du at det garantert er noen andres feil at ting har blitt som det har, og det skader ikke å levere oppgaven til dobbelsjekk...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man spør om begrunnelse for karakteren, kan man bli satt ned eller opp da? Eller må man klage da?

 

Man kan ikke bli satt ned etter anmodning om begrunnelse, men man kan settes opp dersom "begrunneren" finner at det er gjort en formell feil i rettingen. Men det er altså faglærer som gir begrunnelse (evt den som har rettet besvarelsen). Klage er en litt større operasjon, der faglærer ikke er involvert i det hele tatt. Det oppnevnes i stedet en klagekommisjon, gjerne bestående av en person fra det aktuelle instituttet og en ekstern person som ikke har noen formell tilknytning til NTNU (typisk en fra UiO eller UiB eller noe slikt).

 

Kan fortelle at antallet klager har vært økende i de seinere årene ved Inst for matematiske fag, og er etterhvert blitt en stor kostnad for instituttet, tror det er noe slikt som 500 klager pr eksamensperiode, dette blir det fort årsverk av om en tar med innsatsen til alle involverte personer (kontorpersonal, faglig ansatte ved IMF og ekstern klagesensor).

Dette går naturligvis utover andre oppgaver som instituttet arbeider med for det tilføres ikke ekstra midler dersom antallet klager er stort. Så i noen grad har dere studenter innflytelse på hvordan instituttene fordeler sine bevilgninger mellom klagebehandling og øvrig undervisningsarbeid.

 

IMF er vel stinn av gryn uansett? Har alle de store mattefagene og små utgifter til utstytr/lab osv.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...