Gå til innhold

Hvor kan jeg få tak i STOR 3-fas kabel?


Anbefalte innlegg

Jeg skal legge opp et 230V 3-fas kabel fra et aggregat.

Denne kablen skal belastes med ca 70A og jeg trenger derfor en solid ledningsstørrelse. Kablen blir ca 8 meter lang, og jeg har fått anbefalt 4*6mm2.

 

Mitt spørsmål er om dette er nok, og om hvor jeg kan få tak i en så stor kabel.

 

Takk for all hjelp.

 

BTW: Post nr 700 :)

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en kabel som tåler 70A så må du opp i 4x16mm2.

For å få tak i så grov gummikabel må du ta kontakt med et elektrikerfirma, dersom du ikke har noen lure kontakter.

Husk at du samtidig må ha noen lugubre kontakter i endene av kabelen, vil personlig anbefale 4X80A flatstiftkontakter, da de tåler litt mer en rundstiftkontaktert og brenner ikke så lett.

Mulig du kan gå ned til 4x10mm2 men er ikke sikker, må finlese forskriftene litt først og det blir i hvertfall ikke i dag.

 

EDIT: Mulig du får tak i kabel på Biltema, men dersom de har det kjøp IKKE kontaktene der.

Alt elmaterielle Biltema har er skikkelig SØPPELKVALITET på.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hmm flatstiftkontakt tror jeg dessverre blir uaktuelt for aggregatet har vanlig kontakt. Men hvis jeg ikke husker feil så kan man vel totalt trekke på en slik kontakt 32A pr leder? dvs 32*roten av 3=1,74ca 32*1,74=55A totalt?

 

Dette kan holde.. det blir en dynamisk på kablen, så det vil ikke bli 70A kontinuerlig.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Tror du skal droppe det hele.

Man regner ikke røtter på strømmen, det gjør man om man skal finne effekten på 3 fase.

70A på 1 fase og 70A på 3 fase er 70A pr. leder.

Skal du finne effekten så regner man UxIx 1,732. (kvadratrota av 3)

Som i ditt tilfelle er 230x70x1,732 = 27885,2W

 

Er litt usikker på hva du mener med en vanlig kontakt.

Det fremgår av merkeskiltet på agregatet hvor mye det kan gi og kontakten på agregatet er da dimensjonert for maks last.

Er det mulig å trekke 70A ut av det er det nok en stor kontakt som står der.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Sorry blandet, men for å si det sånn da:

Jeg skal totalt ha ut minimum 20800W ved ny beregning.

Aggregatet er godt for over 40000W, utfordringen ligger i å frakte strømmen :yes:

 

Det er vanlige 230V forsterkere som skal kobles til mellom fasene.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

Fare for det space. :)

 

perpyro: Mest sannsynlig er det "vanlige" 3-fas kontakter på aggregatet (de runde med 3 tynne og en tykk pinne). Får man disse godkjent til mer enn 32A?

Siden dette som sagt vil trekke ca 50A så går jeg utifra at en kontakt blir i spinkleste laget? Må Kabelen splittes i 2 32A kontakter for å kobles til da?

 

Takker så mye for god hjelp.

 

Tror vi kjører buss pc`n på 24V forøvrig, så kan jeg være på ok.no selv da aggregatet er av! :D

Lenke til kommentar

Dersom agregatet leverer 40KW på 230V så må det nødvendigvis være kontakter som tåler belastningen.

Mulig det er fordelt på flere kontakter med hver sin sikring.

I såtilfelle må du finne ut om det er 50A eller større.

Høres forresten ut som du har skaffa et gammelt veivesneagregat.

Rundstiftkontakter finnes som lord hassan sier både i 63 og 125A så det må nødvendigvis være en av disse.

Merkestrømmen bruker å stå stemplet på kontakten.

Paralellkobling bør unngåes da det kan skape uønskede komplikasjoner, spesielt på 3-fase. (pang)

Lenke til kommentar

men det pleier vel å være flere sikringer på et sånt aggregat? Hvis ikke bør du få karen som skal gjøre det til å dele opp anlegget. Du har ikke noe bruk for 32A kurser til vanlige forsterkere. Eller rettere sagt, det er ikke lov, med tanke på at vanlige støpsler er 16A. Men det er ikke noe problem for en elektriker å splitte kursen litt, til flere små (og lovlige størrelser). Er også smart av andre grunner. Du kan slippe problemer hvis det skjer noe med en av forsterkerene. At f.eks hele anlegget tar kvelden samtidig. Har du 2 forsterkere på en kurs eller lignende, går bare de to, og ikke alt. Bare en tanke :)

Lenke til kommentar

ok, da høres det fagmessig ut her igjen :yes: Men tversnittet bør være ganske bøst. 16 eller 25 mm2. 16 mm2 tåler 76A forlagt åpent, ved vanlig omgivelses tempratur (30 grader ca), og hvis den ligger alene. Altså ingen andre kabler som ligger inntil.

Endret av Lord Hassan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...