Gå til innhold

Er det mer negativt ved Mac enn PC?


Anbefalte innlegg

Hei... jeg har ikke noe imot Mac/Mac-brukere egentlig, jeg vil bare ikke bruke det selv. For slik jeg ser det er det mange negative sider med Mac:

 

- Få programmer/spill til Mac i forhold til PC. De fleste bruker PC, altså lager de fleste programvareprodusenter til PC. Dermed blir det enda flere PC-brukere, og produksjonen blir enda mer konsentrert mot PC. En ond sirkel vil kanskje Mac-folk kalle det.

 

- Bare én museknapp. Ja, jeg vet at det for mange år siden (veldig mange) var et argument at Mac skulle være så mye lettere å bruke enn PC og man derfor ikke trengte mer enn én knapp. But let's face it: Det er mer praktisk med flere knapper i stedet for å måtte bruke en haug med tastekombinasjoner på tastaturet! (selv om dét også kan være praktisk noen ganger, men det har man jo på PC også)

 

- Jeg liker ikke Mac OS. OK, det er kanskje mer en personlig sak ;)

 

Positive sider er det dog også:

 

- Fancy design; Mac ser virkelig kult ut (min teori er at de er nødt til det for å selge nok)

 

- Tilsynelatende billige priser på enkelte modeller (samtidig er andre svindyre)

 

 

Noen Mac-folk vil kanskje legge til stabilitet på den positive siden, men med WinXPs inntog er det ikke merkbar forskjell på Mac og PC hva angår stabilitet. Men poenget mitt er uansett: Hva er så mye bedre med Mac enn med PC? Mange Mac-brukere påstår nemlig nettopp det, at Mac er så mye bedre, og kommer med utsagn som "once you go Mac, you never go back" og slikt... noen som har kommentarer til dette for/mot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Er da bare et fåtall programmer som mangler til mac, hvis man ser bort fra spill vil jeg si dette er et ubrukelig argument.

 

-Er da ingen som tvinger deg til å bruke Apple si mus, forsåvidt går det helt fint å bruke en knapp i OSX.

 

-Du har glemt å argumentere dette punktet.

 

-Det er jo et ganske funksjonelt design og da, dem putter jo ikke noe dilldall på produktene akkurat.

 

-De bærbare maskinene har ganske konkurransedyktige priser, selv om maskinvaren begynner å henge etter.

 

Det beste er vel at du prøver ut en Mac selv, ingenting er særlig overbevisende før du opplever det selv.

Lenke til kommentar

Så og si ingen virus eller spyware. Fikk tak i en Mac til mamma og hun har aldri vært mer lykkelig. Nå sender hun mail, surfer o.s.v

Og jeg trenger ikke være redd for at hun skal få virus eller annet tull.

 

Så jeg vil på en måte si at Mac er mer brukervennlig enn PC. (Blir vel slakta nå :p )

Lenke til kommentar
Ser at du på brukerinfo har skrevet at du har en PC... så du klarer deg ikke uten nei... takk for kommentarer forresten. Og ja, jeg har prøvd Mac.

Her er man saklig :roll:

Poenget er: Hvis Mac er så utrolig bra, må det vel gå an å klare seg på Mac alene? Jeg klarer meg utmerket med PC alene.

Nå er det slik at mac er dyrt, og ikke alle har råd til å kjøpe en like god mac som de kunne kjøpt en pc for.

Lenke til kommentar

det går fint å bruke flere knappers mus på mac.. OS X har native støtte for 3 knapper og hjul (slik at du ikke trenger å isntallere drivere o.l).

Samboeren min bruker en Microsoft Intellieye til sin mac.. fungerer helt ypperlig den..

hun har også konfigurert at det nedre, venstre hjørnet på touchpaden (hun har en iBook laptop) fungerer som venstre musknapp, for JA, den er veldig grei å ha, selv om den ikke er helt nødvendig..

Lenke til kommentar
...

Poenget er: Hvis Mac er så utrolig bra, må det vel gå an å klare seg på Mac alene? Jeg klarer meg utmerket med PC alene.

Nå er det slik at mac er dyrt, og ikke alle har råd til å kjøpe en like god mac som de kunne kjøpt en pc for.

Ah, en negativ side ved Mac ja... vel, du kan vel kanskje ha rett i det du sier, at ikke alle har råd til en så god mac som de kan kjøpe PC for. Allikevel faller argumentet på sin egen logikk: Hvis de i stedet for å kjøpe en dårligere Mac og en PC i tillegg, hvorfor ikke bare kjøpe en god Mac alene? Vel er PC billigere enn de gode Mac's, men man får fint råd til dem om man dropper å kjøpe seg ny PC i tillegg.

Lenke til kommentar
Ah, en negativ side ved Mac ja... vel, du kan vel kanskje ha rett i det du sier, at ikke alle har råd til en så god mac som de kan kjøpe PC for. Allikevel faller argumentet på sin egen logikk: Hvis de i stedet for å kjøpe en dårligere Mac og en PC i tillegg, hvorfor ikke bare kjøpe en god Mac alene? Vel er PC billigere enn de gode Mac's, men man får fint råd til dem om man dropper å kjøpe seg ny PC i tillegg.

Ja selfølgelig, men så er jo dette en smaks-sak om du vil ha Mac eller PC. Og vi kan jo ikke vite hva som ligger bak hans valg. Kanskje han er en gamer ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
det går fint å bruke flere knappers mus på mac.. OS X har native støtte for 3 knapper og hjul (slik at du ikke trenger å isntallere drivere o.l).

Samboeren min bruker en Microsoft Intellieye til sin mac.. fungerer helt ypperlig den..

hun har også konfigurert at det nedre, venstre hjørnet på touchpaden (hun har en iBook laptop) fungerer som venstre musknapp, for JA, den er veldig grei å ha, selv om den ikke er helt nødvendig..

Flott at Mac har forstått at dette kan være kjekt ja... dette var jeg faktisk ikke klar over. For 10-15 år siden var et av Mac's hovedargumenter nettopp dette med at de var så lette å bruke at bare den éne museknappen var nok.

Lenke til kommentar
Bare én museknapp. Ja, jeg vet at det for mange år siden (veldig mange) var et argument at Mac skulle være så mye lettere å bruke enn PC og man derfor ikke trengte mer enn én knapp. But let's face it: Det er mer praktisk med flere knapper i stedet for å måtte bruke en haug med tastekombinasjoner på tastaturet! (selv om dét også kan være praktisk noen ganger, men det har man jo på PC også)

 

Hvorfor i all verden har de bare èn museknapp?? så teit! har de ikke fulgt med i det siste? Nokia hadde jo også en periode da de var så kjente for å lage mobiler som var så enkle å bruker pga de bare hadde tre hovedknapper (les 3110 osv)! var alles bestemødre å dumme folk sin drøm da de hadde mindre knapper å konsentrere seg om da dette ofte førte til høy varmeutvikling i de små hodene deres! Nå finner man ikke mobiltelefoner mer med så latterlig få knapper da dette overhode ikke er brukervenlig å heller mye mer tungvindt!

Lenke til kommentar
Bare én museknapp. Ja, jeg vet at det for mange år siden (veldig mange) var et argument at Mac skulle være så mye lettere å bruke enn PC og man derfor ikke trengte mer enn én knapp. But let's face it: Det er mer praktisk med flere knapper i stedet for å måtte bruke en haug med tastekombinasjoner på tastaturet! (selv om dét også kan være praktisk noen ganger, men det har man jo på PC også)

 

Hvorfor i all verden har de bare èn museknapp?? så teit! har de ikke fulgt med i det siste? Nokia hadde jo også en periode da de var så kjente for å lage mobiler som var så enkle å bruker pga de bare hadde tre hovedknapper (les 3110 osv)! var alles bestemødre å dumme folk sin drøm da de hadde mindre knapper å konsentrere seg om da dette ofte førte til høy varmeutvikling i de små hodene deres! Nå finner man ikke mobiltelefoner mer med så latterlig få knapper da dette overhode ikke er brukervenlig å heller mye mer tungvindt!

Men så er ikke mac OS X bygd opp på samme måten som Windows heller. Å sammenligne det med mobiltelefoner blir litt drøyt etter mitt syn.

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Ser at du på brukerinfo har skrevet at du har en PC... så du klarer deg ikke uten nei... takk for kommentarer forresten. Og ja, jeg har prøvd Mac.

Klarer meg fint uten, men nå er jeg så glad i å bygge maskiner og spille at da er det jo like greit med begge deler :)

 

Vil uansett si at begge platformene stiller likt med unntak av litt mer spesialiserte områder.

Lenke til kommentar

Jeg vil iallefall etter egne erfaringer påstå at OSX er mye mer stabilt en det WinXp er. Jeg bruker nå for tiden kun PowerBooken min, men har en pc stående hjemme på rommet mitt i Norge. I motsettning til veldig mange andre pc'er kjører ikke denne Windows, men Linux.

 

Viktig å huske på at PC (x86) ikke er synonymt med windows.

Lenke til kommentar

hmmm, bruker selv både mac og pc. Mac til jobbing og pc til spilling.

 

Er faktisk veldig fornøyd med begge deler. Når jeg tenker meg om så har jeg egentlig ikke noen gode grunner for å bruke noen av maskinene, da jeg uansett opplever problemer på begge plattformer. Personlig så opplever jeg Mac som enklere og derfor mer brukervennlig å bruke, (på pc synes jeg det er alltid mer som man må sette seg inn i), og det er nok hovedgrunnen til at jeg bruker Mac mest til jobben.

 

Når det kommer til programmer så er det ikke noe noe problem, Mac har alle programmer jeg trenger og mer enn det. Ja jeg vet at pc har flere prgrammer, men ærelig talt så har jeg aldri bruk for det. OK, bortsett fra spill da, som var grunnen til at jeg kjøpte en pc..

 

Nå er ikke jeg noe datanerd, men pc`en jeg har er på papiret mye kraftigere en min Mac, men jeg merker ikke noen forskjell i jobbsammenheng (jobber som designer, hovedsaklig med photoshop, illustrator, premier og after effects).

 

Når det kommer til spill, så er det en forskjell, men så har jeg jo også 256 mb x800 xt på min pc, mens min gode gamle Mac har 64 mb 7200 grafikk kort,... så det sier seg selv.

 

Mac er dessverre mye dyrere enn en pc, men om det er fornuft eller et snev av galskap, så sverger jeg til Mac som en bedre maskin tross alt.

 

:roll:

Lenke til kommentar
Poenget er: Hvis Mac er så utrolig bra, må det vel gå an å klare seg på Mac alene? Jeg klarer meg utmerket med PC alene.

Jeg klarer meg utmerket uten en PC stående. Jeg har forsåvidt aldri eid noen PC heller, så det er ikke noe nytt for meg å ha det sånn.

 

Monstar

Ingen spill.

 

Forferdelig uriktig. Du kan jo forsøke å presse dette argumentet på alle World of Warcraft-spillende macentusiaster og se hvor fort du blir ledd ut av byen.

 

Fat_ASS

Hvorfor i all verden har de bare èn museknapp?? så teit! har de ikke fulgt med i det siste? Nokia hadde jo også en periode da de var så kjente for å lage mobiler som var så enkle å bruker pga de bare hadde tre hovedknapper (les 3110 osv)! var alles bestemødre å dumme folk sin drøm da de hadde mindre knapper å konsentrere seg om da dette ofte førte til høy varmeutvikling i de små hodene deres! Nå finner man ikke mobiltelefoner mer med så latterlig få knapper da dette overhode ikke er brukervenlig å heller mye mer tungvindt!

 

Grunnen til at Apple shipper maskinene sine med bare én museknapp er at de tvinger utviklere til å lage programmene sine slik at alle funksjoner er tilgjengelige uten å måtte bruke to museknapper eller fler. Men om man ikke liker å bare bruke én knapp, så kan man lett koble til en mus med fler. Selv bruker jeg Logitech MX510, som har 8 knapper, og alle har på min mac sin egen funksjon ved bruk i OS-et.

 

jonmagne

- Få programmer/spill til Mac i forhold til PC. De fleste bruker PC, altså lager de fleste programvareprodusenter til PC. Dermed blir det enda flere PC-brukere, og produksjonen blir enda mer konsentrert mot PC. En ond sirkel vil kanskje Mac-folk kalle det.

Delvis riktig angående spill. Det er en urokkelig sannhet at det er ferre spill til Mac, men et utall programvarehus jobber på spreng med å porte over spillene til Mac. Og det blir bare bedre og bedre (mao. flere og flere spill).

Angående programmer har du et minimalt poeng. Alle de generelle behovene er godt oppdekte av brukbar programvare, og du er nødt til å være i et spesialfelt om du ikke skal finne det du leter etter. Er det noe spesielt du sikter til av programvare du ville savne på Mac? Ellers er jeg redd du ikke har noen sak, min gode mann. Selve antallet programvare er ikke en måte man kan måle brukeropplevelsen på plattformen hva programvaretilgjengelighet angår.

 

jonmagne

Flott at Mac har forstått at dette kan være kjekt ja... dette var jeg faktisk ikke klar over. For 10-15 år siden var et av Mac's hovedargumenter nettopp dette med at de var så lette å bruke at bare den éne museknappen var nok.

 

Min mening er at om du jobber i f.eks. DTP eller design, så trenger man faktisk ikke mer enn én knapp, verken for 15 år siden eller i dag. God programvare innen disse fagfeltene takler dette finfint. Selv bruker jeg noen arkaiske G4-er på 400 MHz, med Mac OS 9.0.4 og enknappsmus, på jobb, og selve musa er ikke noe problem i seg selv. Jeg tviler i det hele tatt på at flere knapper ville hjulpet meg spesielt mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...