Gå til innhold

Er det mer negativt ved Mac enn PC?


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Som rein arbeidsplattform synes jeg egentlig mac er direkte genialt... Det krasjer ikke særlig ofte, og når det gjør det, så går ikke hele operaivsystemet i stå, sånn som i xp, men du kan ofte klare deg med å starte programmet på nytt.

 

Det jeg liker best med mac, og som jeg virkelig synes microsoft bør skjerpe seg på snart er native støtte for utstyr, sånn at jeg kan koble til så og si hva som helst i USB eller FireWire porten og ta det i bruk uten å finne fra og installere drivere. Jeg bruker en del slikt utstyr, for eksempel en gammel Creative mp3spiller, printere, harddisker, kameraer osv, og alt sammen fungerer enten enkelt og greit sånn som det skal, eller assosieres automatisk med et vettugt program.

 

Jeg har brukt mac hver dag halvannet år nå, og var veldig skeptisk til å begynne med. Hadde det ikke vært for at mac ikke har det samme utvalget i spill som Pc har, så hadde jeg ikke vært i tvil om hva mitt valg hadde falt på.

Endret av Tonberry
Lenke til kommentar

Mine krav til en datamaskin:

 

- Den må ha et stabilt OS

- Jeg må kunne ha tilgang til følgende programmer: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Indesign, Macromedia Flash, Macromedia Dreamweaver, Blender, The Gimp og Final Cut

- Muligheten til å legge inn programmer som brukes i utdanningen min

- Gjerne muligheten til å spille BF og Q3 på LAN

- Muligheten til å surfe med Firefox

- Muligheten til å chatte via IRC og MSN

- Den må være stillegående

- Den må være lett nok til å kunne drasses med på LAN

- Jeg må slippe stadige sikkerhetsoppdateringer

- Jeg må slippe å bekymre meg for virus og spywares

 

En Mac gir meg alt dette. Derfor velger jeg Mac ;)

Lenke til kommentar
Mine krav til en datamaskin:

 

- Den må ha et stabilt OS

- Jeg må kunne ha tilgang til følgende programmer: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe Indesign, Macromedia Flash, Macromedia Dreamweaver, Blender, The Gimp og Final Cut

- Muligheten til å legge inn programmer som brukes i utdanningen min

- Gjerne muligheten til å spille BF og Q3 på LAN

- Muligheten til å surfe med Firefox

- Muligheten til å chatte via IRC og MSN

- Den må være stillegående

- Den må være lett nok til å kunne drasses med på LAN

- Jeg må slippe stadige sikkerhetsoppdateringer

- Jeg må slippe å bekymre meg for virus og spywares

 

En Mac gir meg alt dette. Derfor velger jeg Mac ;)

Jeg kunne ikke sagt det bedre selv!

 

(bortsett fra quake III, da. :sick:)

 

 

:tease:

Lenke til kommentar

Mac er rett og slett billigere. Enkelt og greit. Det er 2 hovedkostnader med datamaskiner, de er inkjøp og så vedlikehold. Ved inkjøp så er prisene mer eller mindre like for samme tingen. Eksempelvis så er serverene til Apple svært billige i forhold til mer eller mindre alt annet ute på markedet, og mac mini er billig.

 

http://forgetcomputers.com/~jdroz/pages/03.html

 

http://www.linuxinsider.com/story/36120.html

 

Her er et resume om hvordan en skole opplevde å gå fra hovedsaklig mac til windows.

http://macvspc.info/

Det er vanskelig å vise hvor mye vedlikehold det blir for en privatperson, så den eneste måten å gjøre det fornufig på er å se på en større bedrift for så å finne ut gjennomsnittet.

 

Og når det gjelder programmvarer så er det bare to steder der det gjelder at mac er betydelig svakere enn windows det er spill og regnskaps programmer. Men så er jo windows betydelig svakere enn mac os x på videoredigering og pro lyd programmer. At det er få spill på mac er et godt argument, men det stemmer nok ikke så bra lengre. WoW, Doom 3, Myst blant flere større titler finnes på mac. Men for en hardcore spiller så vil det aldri være nok, de må ha allespill og kan ikke vente et sekund før de spiller det nyestespillet. Dette vil neppe skje med det første, i macverden.

 

Angående hastighet diskusjon så er jo det en helt grei nok diskusjon det, men såfall alle macene som selges nye i dag er raske nok til den aller største delen av databrukerene. Der de svakeste maskinen er eMac og iBook, som funker fint for alle de som ikke er hard core nørder( der i blant meg). Men jeg synes at mac er bedre på multitasking og at pc er bedre på singeltasking.

 

http://www.linuxinsider.com/story/36964.html

 

Selve OSene er den størse forskjellen, brukervenlighet er et ord som blir sett på at selvmormor vil klare å finne ut av det. Dette er sant, men det er mye mer enn det. Det er hvor effektivt du kan arbeide med det, og at OSet ikke står i veien. Det er også hvor enkelt det er å optimalisere OSet til dine personlige behov.

 

Elegansen i et OS er ikke en nødvendighet men et pluss, der skårer Mac os X høyere enn alle os jeg har har hatt instalert og brukt mer enn 6 månder som er Ubuntu, Mac os 9, mac os x (10,1/ 10,2 / 10,3 / 10,4 Beta), windosw (98/ 2000/ XP).

 

Når det gjelder stabilitet så er det ikke lengre noe som er så veldig viktig siden win 2000 og XP er innen rimelighetens grenser stabilt. Det er ikke like stabilt som mac os x.

 

Virus, trojaner og sikkerhelt så er windows bare en elendig skygge av et os. Og Mac os x er blant de aller aller beste ( sammen med mer eller mindre alle andre gode unix os)

 

Som et geni en gang sa

"The Macintosh may only have 10% of the market, but it is clearly the top 10%."

Douglas Adams

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg bruker firewall, og har i tillegg installert et antivirusprogram mest for å være snill mot windows-vennene mine. Det oppdager evt virus i e-postvedlegg for eksempel, slik at jeg ikke sender det til noen andre. Bortsett fra det, har jeg ikke bruk for antivirus i det hele tatt. (og hadde jeg ikke fått det gratis, ville jeg neppe brydd meg om å ha det heller)

Jeg skiftet til mac for ca et år siden, og har ikke angret en dag på det. Mer stabilt og slipper virus/spyware. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Som trådstarter nevner klarer en eller annen fyr seg ikke uten pc. Det spørs akkurat hva denne pc'en brukes til. Selv har jeg en PBG4 12" som desktop, og en PC med Slackware 10.0 til server. Er ikke alle mac-fan som gidder å bruke mac til server vet du.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Er ikke så lett å lage virus som gjør store skader til Linux/UNIX(os x) som til windows, fordi i disse plattformene kjører man ikke som administrator hele tiden, men det bes om å taste inn admin pwd når det er noe som skal gjørs som trenger disse privilegiene.

Lenke til kommentar

Mine meninger om mac vs pc:

 

Mac:

 

+ ok design

+ lite virus/spyware

+ brukervennlig (?)

 

- dyrt

- dårlig på spill

- ikke oppgraderingsvennlig

- bare en type design

 

Pc:

 

+ billig

+ oppgraderingsvennlig

+ mye bra design å velge i (visst man vil)

+ bra på spill

 

- mer spyware/virus

- mindre brukervennlig (?)

 

 

 

sånn kort sagt hvertfall, sikkert mye mer og trekke frem men er nå det jeg kommer på i farta. hovedgrunnen til at jeg ikke velger mac er pris og at det er lite fremtidsretta grunnet manglende muligheter til å oppgradere. til tross for at jeg driver med grafisk design, et yrke som er veldig mac preget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det spørs litt om du skal oppgradere en bærbar eller en stasjonær. Det er veldig enkelt å oppgradere stasjonære mac'er iallefall. Enklere enn i pc, pga alt er sykt ryddig innvendig.

 

Mac er ikke så veldig mye dyrere enn vanlige pc'er, nei. Det er bare det at du får så mye mer med.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Det spørs litt om du skal oppgradere en bærbar eller en stasjonær. Det er veldig enkelt å oppgradere stasjonære mac'er iallefall. Enklere enn i pc, pga alt er sykt ryddig innvendig.

 

Mac er ikke så veldig mye dyrere enn vanlige pc'er, nei. Det er bare det at du får så mye mer med.

snakket om stasjonær nå ja, hvordan det kan være enklere og oppgradere en mac skjønner jeg ikke helt.. først må man jo finne noen som selger hovedkort og cpu til mac, så må man jo spare opp en enorm sum med penger for så og ta frem dremel'n for og tilpasse g3 kabinettet ditt til g5 hovedkortet osv osv..

 

vil påstå at det er enklere på en pc ja. ;)

 

og det med at en mac er mer ryddig enn en pc er jo bare hva du gjør det til selv da.

 

og JO mac er dyrer uansett hvor mye dill dall de hiver med. og tar du med det faktum at du må kaste mac'n i søppla etter tre år ettersom den ikke kan oppgraderes, ja så blir det enda dyrere.

Lenke til kommentar
og JO mac er dyrer uansett hvor mye dill dall de hiver med. og tar du med det faktum at du må kaste mac'n i søppla etter tre år ettersom den ikke kan oppgraderes, ja så blir det enda dyrere.

 

Eldre Mac'er kan fint oppgraderes de, oppgraderte nettopp en gammel (1996) PowerBook 1400c og en iMac fra 2000 til henholdsvis G3 og G4-prosessorer. Tok bare ti minutter å finne sider som solgte deler på Google.

Lenke til kommentar

 

Eldre Mac'er kan fint oppgraderes de, oppgraderte nettopp en gammel (1996) PowerBook 1400c og en iMac fra 2000 til henholdsvis G3 og G4-prosessorer. Tok bare ti minutter å finne sider som solgte deler på Google.

link og pris? oppgraderte du hovedkort også eller bare cpu?

Lenke til kommentar

 

Eldre Mac'er kan fint oppgraderes de, oppgraderte nettopp en gammel (1996) PowerBook 1400c og en iMac fra 2000 til henholdsvis G3 og G4-prosessorer. Tok bare ti minutter å finne sider som solgte deler på Google.

link og pris? oppgraderte du hovedkort også eller bare cpu?

PowerBooken ble oppgradert med et "Crescendo PB G3" kort fra Sonnet. Kjøpte det aktuelle kortet fra eBay, men det er listet på Sonnets nettsider så det er helt sikkert mulig å kjøpe et slikt nytt óg. Oppgraderingskortet for iMacen var et iMAXpowr G4/433 som jeg også kjøpte fra eBay.

 

Lenker:

 

Crescendo PB G3: http://www.sonnettech.com/product/crescendo_pb.html

iMAXpowr G4/433: http://www.xlr8yourmac.com/G4CARDS/iMac_G4/

Lenke til kommentar

det er ting jeg liker med begge plattformene,

men OSX ligger nok nærmest hjertet mitt.

stabiliteten er ganske lik på på begge (hvis du vet hvordan du vedlikeholder et system),

men forskjellig;

jeg har faktisk opplevd flere krasjer der jeg har måttet ty til av knappen

på iMac en min en på xp laptopen.

Dette har ikke vært kernal panics, men bare evigvarende spinnende badeballer som ikke har latt seg

omgå på andre måter, heller ikke restarte finder eller logout.

Synes faktisk windows task manager funker bedre enn osx sitt force quit system .

Men dette var mest på 10.2 og vi er nå på 10.4.

Det skal også nevnes at XP var helt jævelig før sp1 kom ut (hele systemet råttna på noen månder i mange tilfeller)..

Det kjipe med en xp/2k installasjon er at den bare blir dårligere og dårligere over tid og at det ikke finnes

noen god måte å løse dette på enn en reinstallasjon. du kan prøve å fikse registeret og gjøre ditt å datt

men når alt kommer til alt blir det aldri som nytt , du vet egentlig ikke hva du driver med og sitter kanskje

igjen med et enda mer fokka system en du hadde etter diverse register rens programmer.

En annen ting er at det trengs å rebootes ganske jevnlig for å beholde hastighet mens OSX er som

andre unix/linux systemer og du kjenner ikke noen forskjell om oppetiden er 5 minutter eller 2 månder.

Multi taskingen er heller ikke like bra på dagens NT baserte systemer grunnet dårligere minne håndtering og ting begynner å kjennes treigt

ved flere åpne programmer og systemet kan slutte å respondrere i flere titalls sekunder på treige maskiner i hardt pressa situasjoner.

Likevel klarer xp seg som oftest til slutt og jeg er rimelig fornøyd med brukeropplevelsen.

(Og vi skall heller ikke glemme spinnende spinnende badeballer)

 

en knapps musen til apple er jeg ingen fan av heller, du kan kjøpe en annen , hvorfor skal du måtte det?

Tror apple hadde tjent på å selge en god mus med to knapper og scroll weel, hvis de biter i seg stoltheten...(vi var først, sånn var det på 80-tallet, det er enkelt bla, bla)

 

synes også at mange av maskinene er for dyre selv om noen kommer relativt godt ut.

 

Apple kan være et ganske kult selvskap til tider og også tilsvarende kjipt til andre tider.

MS synses jeg er ganske kjipe over hele linja, selv om det kan være vanskelig å se da det desverre ikke

finnes mye å sammenligne med. lol

 

ellers vil jeg si at denne diskusjonen kan pågå i evigheter, og jeg tror mange er så vant med windows at

det vil ta dem en god stund å få en god følelse på på noen annen plattform, det være seg osx, linux

Beos whatever...

Du kan få gjort så godt som de samme jobbene på disse plattformene (Mac/windows) , og feeling og vaner er den største forskjellen.

 

selv gikk jeg rett fra IBM pc-dos til osx med sikkert ti år imellom nesten uten å røre en datamaskin.

Kjøpte da en iMac G4 for alle sa at Mac var bedre på musikk (som var det jeg skulle bruke den til).

Sannheten er at det funker nesten helt likt på begge plattformene og jeg har nå også brukt xp i cirka 2år.

Føler derfor at jeg har et mer nøytralt forhold enn mange av dere som sikkert har vokst opp med windows. og jeg kan ikke si jeg føler meg mer eller mindre hjemme på noen av systemene unntatt at

osx gir meg en litt mer "good feeling"..

 

ok (mer enn)nok fra meg

sitter forøvrig og skriver dette fra ubuntu, om det er ppc eller x86 utgavenen for dere bare gjette dere til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...