Gå til innhold

HTPC trinn for trinn - del 2


Anbefalte innlegg

Mastiff: Er det ingen programmer som kan telle dropped frames etter prosessering med fddshow? Så kunne du klokket CPU'en opp og ned for å teste forskjellige hastigheter. Kanskje komplett eller noen kunne lånt deg en Celeron LGA775 så du får testet den også på forskjellige hastgigheter. Jeg tror veldig mange ville likt å se resultatet.

 

Osse: Godt poeng det med vanlig PC og TV-ut og vanlig TV, men det må nok bli en oppgave for andre enn Mastiff. Jeg skulle gjerne likt å lese en sånn artikkel siden det er realiteten her hos meg. Kort fortalt så blir vel en sånn artikkel å gå ut på to deler: 1. Hvordan man kan komprimere DVD ned til f.eks 700MB uten alt for mye tap av bildekvalitet. 2. Hvordan spille av en slik film på TV'n. (S-video vs composite, og programvare). Det eneste vi trenger er en skribent som har lyst til å skrive en slik artikkel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mastiff:  Takk for to grundige og informative artikler !  Etter det jeg har forstått skal en HTPC primært erstatte hjemmekinoanleggets DVD-spiller.  Dagens DVD-spillere i prisklassen opp mot HTPCén du setter sammen, er også utmerkede avspillere av CD, SACD og DVD-Audio.  En HTPC er vel ikke spesielt brukervennlig ved avspilling av CD, og har så vidt jeg vet ikke mulighet for SACD og DVD-audio.  Man er m.a.o. i praksis avhengig av en separat DVD spiller av god kvalitet i tillegg til HTPCén.

Avspilling av musikk er jo 1000 ganger mer brukervennlig på en pc enn på ett anlegg. Personlig har jeg stuet bort alle cdene mine til fordel for lagring på en datamaskin.

 

AtW

Mitt poeng er at det ikke er særlig brukervennlig å måtte "fyre opp" projektoren (i mitt tilfelle), for å kunne spille av en CD. Fordelen med å ha CDéne liggende på harddisk er åpenbar. Ja takk - begge deler

Endret av Anton 64
Lenke til kommentar

jl, resize i ffdshow har ingenting med den oppløsningen man kjører ut. ffdshow skal kjøres med så høy resize som mulig for å få best mulig bilde. Så skal skjermkortet få det ned igjen til den oppløsningen prosjektøren skal ha. Det fins veldig fine og veldig teoretiske forklaringer på hvordan det fungerer, og jeg skøjnner ingeting av dem. Jeg ser bare resultatet i praksis: Å gå fra min forrige innstilling og opp til mer enn 2000x2000 i resize ga et merkbart bedre bilde. Og jeg har 1152x864-oppløsning til min prosjektør. Kjører jeg den høyere, begynner linjene å løpe over i hverandre, og da blir bildet mindre skarpt.

 

Anton 64, nå legger du ord i munnen min...tastaturet mitt som jeg aldri har sagt. Jeg har satt at man kan få en forholdsvis mye større andel av bildekvaliteten i forhold til prisen, ikke at den blir bedre. SACD går ikke, men har man et Audigy-lydkort, kan man kjøre DVD Audio. Og vanlige cd-er ripper man til harddisken og har alt tilgjengelig på få sekunder. Og ja og nei, den er primært satt opp for å er statte signalkilden, men sånn som denne blir når den er ferdig, blir den veldig mye mer enn det, uten at det går ut over denne primæroppgaven.

 

Når deg gjelder å teste dem opp mot hverandre, er det ett økonomisk problem og ett praktisk. Det praktiske er å få mannen som har justert inn prosjektøren min opp hit igjen, fra Rogaland. Det er neppe mulig å de nærmste 3-4 månedene. Dessuten koster en full innjustering, som må gjøres hvis sammenligningen skal bety noe som helst, en del tusenlapper. Så dessverre. Det er heller noe som noen med digital prosjektør kunne prøvd.

 

Simen1, jeg har ikke hørt om slik programvare. Det eneste måten jeg kan gjøre det på, er ved å se om panoreringer er jevne. F.eks. når Gandalf ankommer Bilbos hus i Lommekroken helt i begynnelsen av Ringens brorskap. Da sveiper kameraet langsomt over hele dalen. Det så direkte råttent ut på kino, men her går det mykt som smør.

 

Anton 64, slutt å skrive mens jeg holder på å svare deg! :hrm: Hvem har sagt noe om å fyre opp prosjektøren? Tro meg, det vil bli ordnet på en mye mer elegant måte...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Nominerer Simen1 til å skrive en slik artikkel :fun:

Hehe .. Jeg skal tenke på det. Tror i hvertfall jeg venter noen uker og ser hva mastiff kommer med. Jeg trenger i så fall også en del tid til å sette meg inn i emnet, teste forskjellige løsninger, skrive og korrigere. Vi får se hva det blir til, men jeg lover ingenting ennå.

Lenke til kommentar
Mastiff:  Takk for to grundige og informative artikler !  Etter det jeg har forstått skal en HTPC primært erstatte hjemmekinoanleggets DVD-spiller.  Dagens DVD-spillere i prisklassen opp mot HTPCén du setter sammen, er også utmerkede avspillere av CD, SACD og DVD-Audio.  En HTPC er vel ikke spesielt brukervennlig ved avspilling av CD, og har så vidt jeg vet ikke mulighet for SACD og DVD-audio.  Man er m.a.o. i praksis avhengig av en separat DVD spiller av god kvalitet i tillegg til HTPCén.

Avspilling av musikk er jo 1000 ganger mer brukervennlig på en pc enn på ett anlegg. Personlig har jeg stuet bort alle cdene mine til fordel for lagring på en datamaskin.

 

AtW

Mitt poeng er at det ikke er særlig brukervennlig å måtte "fyre opp" projektoren (i mitt tilfelle), for å kunne spille av en CD. Fordelen med å ha CDéne liggende på harddisk er åpenbar. Ja takk - begge deler

Har selvsagt en ekstra dataskjerm koblet til.

Lenke til kommentar

Angående diskettstasjon, så har jeg opplevd problemer uten...

 

Skulle sette opp en ny pc med s-ata disker.

Så kom jeg til winXP installasjon og hva skjer? Jo, jeg må legge inn satadriverne for å finne disken. Spør WinXP etter CD? Selvfølgelig ikke. Her MÅ du ha diskett.

 

Utrolig tåpelig.. :thumbdown:

 

Heldigvis har en jo som regel en gammel maskin en kan låne diskettstasjonen fra, men kan være noe å huske på.

 

[space]

Lenke til kommentar
Mitt poeng er at det ikke er særlig brukervennlig å måtte "fyre opp" projektoren (i mitt tilfelle), for å kunne spille av en CD.  Fordelen med å ha CDéne liggende på harddisk er åpenbar.  Ja takk - begge deler

Dersom du er åpen for litt tweaking for å få dette til så holder jeg på med et lite prosjekt. Jeg sier ikke på noen måte at det er "lurt" og "økonomisk" og "bra" og sånn, men... det er nå engang et prosjekt.

 

Here goes:

- HTPC står i stereoracket dersom den har pent kabinett/lav støy.

- HTPC står i annet rom (fortrinnsvis vegg mot vegg til kinorom) med normalt kabinett, og normal kjøling

 

- For å få frigjøre plass i et trangt HTPC kabinett, og får å få mulighet for å behandle den som en vanlig dvd/cd spiller uten OnScreenDisplay så har jeg valgt å modifisere en NAD dvd spiller som har dødd på seg. Jeg bruker da en dvd rom med firewire tilkobling (brenner) moddet inn slik at den passer med luka på NAD`en. Knappene på NAD`en modifiseres slik at de går inn på et gamepad-hovedkort som er tatt ut av en billig logitech game pad usb. Det er 10 knapper på NAD`en, nok til å styre dvd og cd. I NAD kabinettet setter jeg inn et 2x16 VFD panel for tilbakemeldinger. Jeg bruker Girder på htpcen for å binde disse komponentene sammen.

 

Fra NAD kabinettet til HTPCen går det altså en firewire kabel, en printerport kabel (for vfd displayet) og en usb-kabel. Usb kabelen kan godt være en billig passiv usb-hub inni NAD`en slik at man også kan koble til en IR-mottaker eller andre ting man måtte komme på.

 

 

Hovedpoenget er hvertfall at nå kan jeg behandle htpen som en hvilken som helst stasjonær dvd-spiller. Jeg trykker "open". Luken kommer ut. Schmokk, inn med dvden eller cden. Girder merker om det er en cd eller en dvd og starter zoomplayer eller winamp alt etter som på htpcen. Når jeg trykker "play" så spiller den av enten første sangen eller første kapittel av filmen.

 

NADT513TI_1_b.jpg

 

Som dere ser av denne billige spilleren fra NAD i titanutførelse så har den de 5 geniale menystyringsknappene man trenger. Altså høyre, venstre, opp, ned, enter og meny.

 

Røsk ut innmaten (den koster 1100,-) plasser dvd-rom, usb-gamepad og vfdpanel inni. Trekk tre kabler til HTPCen (firewire, printerkabel og usb) som ser slik ut -->

 

kanam_ht200s.jpg

 

... så kan det bli både stilig og brukervennlig. Man får også frigjort plass i kanam kabinettet til evt vannkjøling eller andre ting. (flere disker for de som ønsker det)

 

EDIT: må bare nevne at prisen for å ha disse to kabinettene oppå hverandre blir bare noen hundrelapper dyrere enn Kanams HT400 serie kabinetter :dribble:

 

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

DrErling, elegant løsning! Så avgjort for viderekommende, men veldig elegant!

 

hpeike, det er ikke så god bildekvalitet på dette som på et 6600/6800, men ellers er det greit. Jeg har et 9800 AIW på kjøkkenet, som fjernsyn, med en LCD-skjerm.

 

For øvrig blir del tre en liten tanke forsinket pga. det såkalte virkelige liv, så den kommer ikke nå på fredag, men i neste uke. Deretter vil de forhåpentligvis komme i rask rekkefølge, én gang i uka.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med billedkvaliteten på S-VIDEO utgangen på 6600? Er denne også det beste som er å få tak i?

Her er det mindre forskjeller såvidt jeg vet. Den største begrensningen ligger vel i selve kabelen, altså at det er begrenset hva man får ut av svideo uansett?

 

Men som flere har diskutert over så finnes det 6600GT kort med Komponent adapter som opsjon. Da får du kjørt dette til tven (dersom tven støtter det selvfølgelig). Dette virker som å være en god løsning så lenge man sitter med crt -tv (men også til plasma kan komponent være av det beste)

 

DrE

Lenke til kommentar

Når det gjelder mine worklogger så har jeg vel to-tre gående allerede som aldri blir ferdig. Dette prosjektet luftet jeg mest for å høre hva folk synes. Har to NAD cd spillere som jeg holder på å modifisere (men ting tar tid).

 

Jeg tar noe bilder underveis, så vi får se hva jeg evt legger ut etter hvert.

 

DrE

Lenke til kommentar
Hvordan er det med billedkvaliteten på S-VIDEO utgangen på 6600?  Er denne også det beste som er å få tak i?

Her er det mindre forskjeller såvidt jeg vet. Den største begrensningen ligger vel i selve kabelen, altså at det er begrenset hva man får ut av svideo uansett?

 

Men som flere har diskutert over så finnes det 6600GT kort med Komponent adapter som opsjon. Da får du kjørt dette til tven (dersom tven støtter det selvfølgelig). Dette virker som å være en god løsning så lenge man sitter med crt -tv (men også til plasma kan komponent være av det beste)

 

DrE

Er nok dessverre ikke mange billedrørs TV'er som har komponentinngang såvidt jeg vet. Har selv en 32" 100hz 16:9 WS som kostet 10k i 2001, uten; Scart inngang med RGB signal er nok det som er vanligst på gode billedrørsfjernsyn. Komponent er kan vel egentlig sies å være den amerikanske varianten av RGB og er endel plasmaskjermer som støtter...

 

Uansett: Kvalitetsforskjeller VET jeg det er ute å går. Hadde en stund et Gainward 6800LE. Kvaliteten på dette var veldig dårlig; helt ubrukelig i forhold til mitt Radeon9000, enda jeg ikke er helt fornøyd med dette. Hadde et 9100 kort før (fucked atm) jeg innbiller meg hadde litt bedre kvalitet enn det igjen uten at jeg sammenlignet. Og jeg har en standard billig S-Video plugg jeg kjøpte for hundrelappen med fjernsynet.

 

Det er utvilsomt store forskjeller ute å går, og såvidt jeg har forstått det er det ikke S-Video kabelen som er flaskehalsen, men signalet ut. Sier ikke at det ikke kan være noe å hente på kabel og for den del. Kan godt være at dette gir merkbart utslag, uten at jeg har prøvd (kjøper ikke en dyr kabel for å prøve uten at man vet det er verdt det gjør man?).

 

Men at mine usikre spekulasjoner og kanskje motstridene erfaringer gir bare enda en god grunn til å akkurat få og skrevet artikkel om dette temaet så vi kan få litt håndfaste bevis på hva som skal til for å få et godt signal på "hvermannsens" helt greie 28-32" fjernsyn. For som sagt; i den grad en HTPC løsning er aktuelt for 98% av leserne her inne, er det denne problemstillingen som er mest aktuell da. Derfor blir det en smule absurd om man skulle lage en artikkelserie som ikke inkluderer det som er viktigst for de fleste, men heller legger all kraft ned i flisespikking med mikroskop for de få % med prosjektor og plasma.

Endret av bsman
Lenke til kommentar
Er nok dessverre ikke mange billedrørs TV'er som har komponentinngang såvidt jeg vet. Har selv en 32" 100hz 16:9 WS som kostet 10k i 2001, uten; Scart inngang med RGB signal er nok det som er vanligst på gode billedrørsfjernsyn. Komponent er kan vel egentlig sies å være den amerikanske varianten av RGB og er endel plasmaskjermer som støtter...

Dette er jo litt interessant, jeg har personlig null erfaring med component, men har hørt at det er noe dårligere enn RGB, er det noen som har noen inspill på det?

 

AtW

Lenke til kommentar

ro ro til fiskeskjær. Jeg er ute å kjører i min forrige post :roll:

 

Roter mellom komponent og RGB. Det er selvfølgelig RGB man skulle fått ut av skjermkortet til bruk på normalt gode crt-tver.

 

Når jeg mente at svideo hadde begrensninger, så mente jeg ikke bare selve kabelstumpen, men hele begrepet svideo...

 

Nei, på tide å sove litt nå.

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...