Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Mener du å si at et hvert ikke-salg er et tap? At hvis en selger prøver å få solgt en bil, og kunden bestemmer seg for å ikke kjøpe bilen, så fører det til et tap for bilselgeren?

 

Prøv og se om du kan formulere setningene dine uten å gå til personangrep denne gangen. Prøv også å se om du faktisk kan imøtegå argumentene som legges frem, og ikke bare avfeie dem uten å engang komme med motargumenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mener du å si at et hvert ikke-salg er et tap? At hvis en selger prøver å få solgt en bil, og kunden bestemmer seg for å ikke kjøpe bilen, så fører det til et tap for bilselgeren?

Nei, men dersom noen har laget en helt maken kopi som de deler ut gratis utenfor butikken, og kunden tar den gratis bilen istedet for å betale, slik han hadde tenkt til, så er det et tap.

 

Hvor pokkers vanskelig kan det være for deg å fatte noe så enkelt?

Lenke til kommentar
Hvis jeg bæsjer i en serviett og prøver å selge dette, men ikke klarer det, så betyr ikke det at jeg har tapt noe på det bare fordi ingen gidder å kjøpe det.

Er du virkelig så utrolig dum som dette, eller gjør du deg til så fort du skriver på hw. no?

Han prøver vel bare å oppsummere argumentene dine.

Lenke til kommentar

Ett av punktene som har fått musikk og filmindustrien til å reagere på fildelingen er kvaliteten på kopiene. Hvis kvaliteten på musikken hadde vært i mono kvalitet hadde neppe musikkbransjen reagert så sterkt på fildelingen som de gjør.

(Jeg husker i sin tid den debatten som oppsto da DAT systemet kom på markedet, med mulighet for å lage identiske kloner av musikkfiler. Men dette systemet ble skviset ut av billige CD løsninger, og i dag kun i bruk i høykvalitets lydopptak/radiobruk.)

 

Siden man med enkelt datautstyr kan lage nesten like gode koiper som orginalen så er dette en direkte kloning av beskyttet materiale. Og derfor er reaksjonene så sterke mot kopiering.

 

Jeg lurer på hvordan lydkvaliteten blir hvis man kopierer fra DAB radosendinger..? Noen som har prøvd dette? Regner med at det blir restriksjoner fra å gjøre dette hvis kvaliteten blir identisk med orginalen.

Lenke til kommentar
Mener du å si at et hvert ikke-salg er et tap? At hvis en selger prøver å få solgt en bil, og kunden bestemmer seg for å ikke kjøpe bilen, så fører det til et tap for bilselgeren?

Nei, men dersom noen har laget en helt maken kopi som de deler ut gratis utenfor butikken, og kunden tar den gratis bilen istedet for å betale, slik han hadde tenkt til, så er det et tap.

 

Hvor pokkers vanskelig kan det være for deg å fatte noe så enkelt?

Da går du ut ifra at han var villig til å kjøpe bilen til den prisen i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Da går du ut ifra at han var villig til å kjøpe bilen til den prisen i utgangspunktet.

Har jeg i det hele tatt snakket om noe annet? :roll: Jeg har fra første stund snakket om de som henter samme vare gratis istedet for å betale for den som tapte salg. Og motargumentene dine har så langt dreid seg om mord, tyveri av fysiske varer, bilselgere og bæsjing i servietter.

 

:no:

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan lydkvaliteten blir hvis man kopierer fra DAB radosendinger..? Noen som har prøvd dette? Regner med at det blir restriksjoner fra å gjøre dette hvis kvaliteten blir identisk med orginalen.

Jeg vil påstå at det ikke er noe forskjell om du bruker mono, stereo, 64kbps, 128kbps, 256 kbps, synger eller traller en sang. Så lenge dette fremføres offentlig er dere skyldig for plagiat og piratkopiering.

Lenke til kommentar
Han prøver vel bare å oppsummere argumentene dine.

Han viser bare at han ikke har filla av peiling på hva et tapt salg faktisk er. I likehet med bl.a. deg.

Hans definisjon av tapt salg er nok den rette. Synes denne tråden er forsøplet av kveruleringer over den samme saken om og om igjen.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare dette, det TEE mener er at de som laster ned ei plate og som normalt sett ville kjøpt denne platen i butikken dersom fildeling ikke hadde eksistert. Ja det er tapte kroner for plateindustrien, det burde det ikke råde noen som helst tvil om her inne. Jeg er uenig med TEE på mange punkter, men når det gjelder dette punktet så er det selvfølgelig tapte kroner for plateindustrien.

Lenke til kommentar
de som blir tatt for deling er vel bare de som deler mange terra. noen hundre gig har ikke så mye å si.

Nei det er ikke sant. På NTNU ble et par studenter tatt for å ha delt Ringenes Herre fra pc'ene deres. Tror de fikk rundt 10.000 i bøter på hver.

 

Edit:

De var fem stykker som ble tatt.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Kan bare snakke for meg selv, men jeg har ikke kjøpt en eneste CD siden det ble mulig å laste ned fra nettet. (når jeg fikk med ADSL for 5 år siden)

 

Dette er direkte tap hos produsenten. De taper også på at jeg utsetter kjøp av DVD filmer jeg har sett på DiVX til at de blir billigere. (er filmen bra så kjøper jeg den uansett, men ikke nødvendigvis med en gang)(passert 600 filmer nå)

Lenke til kommentar
Microsoft tilbyr nå rabatt på Windows XP hvis en forteller hvor piratkopiene kommer ifra. Personlig vet jeg om flere bekjente som har distribuert ulovlige kopier til naboer og venner. Disse er iallefall noter i min bok som jeg skal videresende til Microsoft.

Ja da blir du nok veldig populær. Sånt har jeg ikke sansen for i det hele tatt, man skal ikke blande seg inn i andres saker. Mulig det var spøk fra din side, men har ikke noe til overs for sånt.

 

Men siste ordet er definitivt ikke sagt i denne saken, skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg i fremtiden.

Lenke til kommentar
Microsoft tilbyr nå rabatt på Windows XP hvis en forteller hvor piratkopiene kommer ifra. Personlig vet jeg om flere bekjente som har distribuert ulovlige kopier til naboer og venner. Disse er iallefall noter i min bok som jeg skal videresende til Microsoft.

Du må jo ha misforstått hele stykket du linker til. Det gjelder China.

Du har jo selvfølgelig full rett til å angi bekjente, venner og naboer.

 

Ellers er jeg 100% enig med "overlord". Jeg gjør akkurat det samme. Ned med musikk og filmer, som det passer meg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...