Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Microsoft tilbyr nå rabatt på Windows XP hvis en forteller hvor piratkopiene kommer ifra. Personlig vet jeg om flere bekjente som har distribuert ulovlige kopier til naboer og venner. Disse er iallefall noter i min bok som jeg skal videresende til Microsoft.

Vel nå er vel tyste-tilbudet fra Microsoft kun rettet mot organisert salg av Windows, så om du tyster på dine venner og bekjente som har tilfeldig gitt bort ulovlige kopier så kan du nok ikke vente å få noenting. (bortsett fra kanskje en god omgang juling hvis de finner ut at du har tystet på dem :lol: ) Hadde jo vært stilig også om man kunne fortelle dem at man fikk tak i en piratversjon på internett, og så fikk man 50% rabatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Microsoft tilbyr nå rabatt på Windows XP hvis en forteller hvor piratkopiene kommer ifra. Personlig vet jeg om flere bekjente som har distribuert ulovlige kopier til naboer og venner. Disse er iallefall noter i min bok som jeg skal videresende til Microsoft.

Ja da blir du nok veldig populær. Sånt har jeg ikke sansen for i det hele tatt, man skal ikke blande seg inn i andres saker. Mulig det var spøk fra din side, men har ikke noe til overs for sånt.

 

Men siste ordet er definitivt ikke sagt i denne saken, skal bli spennende å se hvordan det utvikler seg i fremtiden.

Det er jo en glimrende ide. Bruker jo bare samme taktikk som piratene. Personlig ville jeg ha satt dette inn i et pyramidespill, hvor en som blir tatt får valget mellom å betalen en klekkelig bot eller å tyste om 5 andre piratbrukere. Da hadde det nok blitt andre boller.

Lenke til kommentar
de som blir tatt for deling er vel bare de som deler mange terra. noen hundre gig har ikke så mye å si.

drøm og ønsketenkning.

Platebransjen krever 1 mill. dollar pr. låt i USA.

1gig/4mb=$$$$$ :no:

ble litt dårlig forklart av meg det der.

 

det jeg mente var at purken leter vel hardest etter de som deler mest. de tar vell de som deler mange terra før de tar de som deler mindre. selv deler jeg ikke mer en 50-60gig men kjenner en som deler 4,3terra++ og purken har vært hos ham en gang. de fant ikke maskinen hans for den(og litt tyvegods hehe) står i et eget rom som døren er skjult i veggen. skal si deg at den døren ser man ikke selv om man vet at den er der og går helt innåt. blir heller ikke sånn hul lyd når man banker på den. men når han blir tatt da havner han i fengsel trur jeg. synd han er en veldig grei kar.

Lenke til kommentar
Det er jo en glimrende ide. Bruker jo bare samme taktikk som piratene. Personlig ville jeg ha satt dette inn i et pyramidespill, hvor en som blir tatt får valget mellom å betalen en klekkelig bot eller å tyste om 5 andre piratbrukere. Da hadde det nok blitt andre boller.

Jeg har en sterk mistanke om at du bare troller, men skulle det være slik at du faktisk er seriøs, så er det slik i et "tystersamfunn" at det ikke bare er de "skyldige" som kan få problemer pga. tysting. Hvis du hadde vært tyster for nazistene under andre verdenskrig, så kunne du opplevd at andre "tystet" på deg selv om du ikke drev med ulovligheter. Men det er ikke så viktig. Det viktige er at tysterne selv får trøbbel.

 

Og så kan man sabotere tystersystemet ved at alle tyster på mange som ikke har gjort noe slikt.

 

Men uansett er det umulig for Microsoft å følge det opp hvis du tyster på kameraten din. De har ingen måte å verifisere på at det du sier faktisk er sant.

Lenke til kommentar
Jeg har en sterk mistanke om at du bare troller, men skulle det være slik at du faktisk er seriøs, så er det slik i et "tystersamfunn" at det ikke bare er de "skyldige" som kan få problemer pga. tysting. Hvis du hadde vært tyster for nazistene under andre verdenskrig, så kunne du opplevd at andre "tystet" på deg selv om du ikke drev med ulovligheter. Men det er ikke så viktig. Det viktige er at tysterne selv får trøbbel.

 

Og så kan man sabotere tystersystemet ved at alle tyster på mange som ikke har gjort noe slikt.

 

Men uansett er det umulig for Microsoft å følge det opp hvis du tyster på kameraten din. De har ingen måte å verifisere på at det du sier faktisk er sant.

Det er da ingen problem hvis det opprettes regionale sentra. Der kan egne kontrollører ta oppgavene med å undersøke påstandene. Alle elektriske apparater stråler elektromagnetiske signaler til omgivelsene. Det ble jo demonstrert allerede i 1980-årene at signalene til en monitor kunne overvåkes på flere hundre meters avstand. En teknikk NRK har brukt for å ta sine tyvtittere i mange år nå. Denne kan jo enkelt utvides til å gjelde piratbrukere også. Kontrollørene kan gis fullmakter på lik linje som vektere og dermed beslaglegge utstyr. Bøter som innsamles vil finansiere denne virksomheten.

 

avraspx.jpg

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
de som blir tatt for deling er vel bare de som deler mange terra. noen hundre gig har ikke så mye å si.

Nei det er ikke sant. På NTNU ble et par studenter tatt for å ha delt Ringenes Herre fra pc'ene deres. Tror de fikk rundt 10.000 i bøter på hver.

 

Edit:

De var fem stykker som ble tatt.

De fikk bøter mener du? Kilde?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det vel en gang slik at dersom du anmelder naboen for hjemmebrenning, så vil vel purken ikke gjøre noe i 90% av tilfellene, av den gode grunn at 1: du har ikke noe med hva naboen gjør, og 2: han har ikke gjort deg noe. Du kan ikke anmelde folk i hytt og gevær. Når ble det da en norm å tyste på andre når det gjelder Windows??

 

Peilebilen til nrk er ikke mer enn en myte :!:

 

Å gå ut i fra at alle ville kjøpt ei plate bare fordi de får den hos naboen eller tanta eller hvemsomhelst er bak mål, men vi ser til stadighet at politikere vimser bak der hele tida.

Man kan bare håpe at det ikke blir større forandringer enn det er i dag, altså at de som deler blir tatt, mens den menige normale mann i gata får fred hvis han henter en film eller musikk. Har selv 10 divx'er og 450 originale dvd'er, hvis noen skulle synes at jeg da snylter ville jeg bli rimelig pissed.

Lenke til kommentar

Her er hvordan jeg føler dette hysteriet med fildeling, for det er ett hysteri.

Kan nevnes i tre grupper.

 

1. Programvareindustrien.

Her tenker jeg spesielt på Microsoft og Deres monopolsituasjon. Med dette monopolet i bakhånd, så har selskapet styrt utviklingen, og gjerne trenert utviklingen, akkurat som det passer best for Deres egen pengesekk.

De har ut fra sin posisjon hatt ufattelige muligheter til å senke prisene til oss brukere, noe de aldri har gjort, og neppe kommer til å gjøre heller.

Jeg synes vel ikke synd på dem om det ligger noen pirater rundt omkring. Bill Gates og kompani har så det holder allikevel.

 

2. Filmindustrien.

Først så selges filmen til kunder via kinoer. Etter at filmen har rullet rundt hele kloden, så selges selvfølgelig filmen til utleie, og også til sluttbrukere. Om ikke det er nok, så selges jo selvfølgelig filmen også til Canal +, med flere, dette for å tyne alt ut fra konseptet.

Jeg tror jaggu med at de har hentet ut de pengene de behøver for å kunne overleve. Det ser jo heller ikke ut som filmstjernene lider noen nød, og de hever jo tross alt lønna si via meg og alle Dere andre som ser på filmer via filmselskapenes distribusjonsnett.

Ett hederlig unntak er dog Chuck Norris, han betaler jo nærmest for at vi skal se på mølet hans.

 

3. Musikkindustrien.

Hører du en note, så kan du være sikker på at den er betalt. Den påstanden er like sikker som Norges bank.

Musikken selges på plater, via kringkastningen, osv.

Det ser faktisk ut som at artistene har tjent seg ganske så rike på våre kjøp. Robbie Williams er blitt millionær, vel snart milliardær, for sin sangstemme.

Bare tenk på Jackson f.eks. Mannen er jo en rabbiat etter smågutter. Får han problemer med loven, så er det bare en haug med stjerneadvokater på saken.

Ikke kom og fortell meg at musikkbransjen er fattig og har dårlige levekår.

 

 

 

Alle tre gruppene hyler og bræker om hverandre for denne styggdommen ”fildelingen” er blitt for dem. De er visst snart på konkursens rand spåes det fra dommedagsprofetene.

Vel, jeg tror neppe de er det. De er bare grinete og sure for at de ikke lenger får tynt den siste skillingen ut av alle sine såkalte potensielle kunder.

 

Hadde alle disse tre gruppene brukt skallen sin, og senket prisene til ett levelig nivå, så hadde aldri piratvirksomheten og fildelingen vært så stor som den er i dag.

 

Konklusjon.

 

Fildelingen. Det er en gave fra himmelen til jordas undertrykte befolkning.

 

Det eneste som kan ødelegge dette tilbudet for oss brukere, er om dustegjengen inne på stortinget fatter noen dramatiske vedtak, og pusher hele politikorpset etter oss stakkars brukere.

Lenke til kommentar
Greie sider og dokumenter du viser til der hishadow, men det beviser da ingenting?! Betviler ikke et sekund at slike ting som beskrevet der går an, men eksempelet bilen til nrk er en myte. Men man beveger seg litt off topic her  :p

Da er vi enige om at bruk at slikt utstyr kan være fordelaktig for kampen mot pirater, slik som vår venn over. Ved å opprette et system hvor piratvirksomhet kan rapporteres , kan kontrollører anvend overvåkningsutstyr for å samle bevismateriale. Kontrollørene kan da, i samarbeid med politet kontakte vedkommende og si: "disse foto bevisene har vi samlet om deg. vi gir deg valget mellom en rettsak og bøter eller å fortelle hvor disse piratkopiene kom ifra og hvem andre inneha dem." På denne måten benytter man seg av nettverkstankegangen som ironisk nok P2P også bruker.

Lenke til kommentar

Du ser da vel ikke for deg no scenario hvor dette gjennomføres??? Kan du forestille deg de ressursene som ville kreves??

 

Ergo: ikke noe løsning på problemet.

 

P2P avslører seg jo selv da, men litt av poenget her er at rettsvesen vil ikke foreta seg noe uten at det foreligger grunn, f.eks anmeldelse fra antipiratselskaper som er direkte berørt. Hvor skal disse hente sin info fra, er det fra bredbåndstilbyderne? Kan ikke tenke meg at det skal gå uten videre, og er igjen tilbake til utgangspunktet: man blir ikke "skyldig" uten en vanvittig god grunn. Du kan for eksempel ikke anmelde en pirat for å hjelpe antipiratselskaper, du må være en part, og det er du neppe. Du tjener eller taper vel ingenting på at noen andre gir vekk cd'er i fleng?

 

Kanskje de får til slike ekstreme tilfeller i Usa for å statuere eksempler, men slikt går ikke an her.

 

Og hvor skal du henvende deg dersom du "tyster"? Politi? De gjør ikke noe om du så blir voldtatt mens du tyster :D

Antipiratselskaper? Hva skal de gjøre? Komme hjem til deg og spørre fint hva du har, eller leie en purk i hånda hjem til deg? Purken er nemlig opptatt med å ta seg av trafikkbøter i stort omfang.

 

Vi kommer tilbake til start, det er de store som er problemet og som kan bli prioritert. Tror INGEN trenger være bekymret for at man skal bli lovbryter over natta.

 

Det meste går på skremselspropaganda slik det alltid har gjort: peilebiler, tv-pirater osv som viser til utgangspunktet: Hva du gjør er din sak så lenge du ikke skader noen, og det gjør du jo ikke. Det er sprederen som skader, men sånt gjør vel ikke du? :!:

 

Har ikke noe problem med at folk som sprer masse greier til alle og enhver blir tatt heller da, og grunnen til at det ikke har vært gjort før er at det har vært lite fokus. Akkurat det tror jeg nok det kan bli en endring på.

 

God natt.

 

Edit: hvem er avataren din, hishadow???

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Du ser da vel ikke for deg no scenario hvor dette gjennomføres??? Kan du forestille deg de ressursene som ville kreves??

 

Ergo: ikke noe løsning på problemet.

 

P2P avslører seg jo selv da, men litt av poenget her er at rettsvesen vil ikke foreta seg noe uten at det foreligger grunn, f.eks anmeldelse fra antipiratselskaper som er direkte berørt. Hvor skal disse hente sin info fra, er det fra bredbåndstilbyderne? Kan ikke tenke meg at det skal gå uten videre, og er igjen tilbake til utgangspunktet: man blir ikke "skyldig" uten en vanvittig god grunn. Du kan for eksempel ikke anmelde en pirat for å hjelpe antipiratselskaper, du må være en part, og det er du neppe. Du tjener eller taper vel ingenting på at noen andre gir vekk cd'er i fleng?

 

Kanskje de får til slike ekstreme tilfeller i Usa for å statuere eksempler, men slikt går ikke an her.

 

Og hvor skal du henvende deg dersom du "tyster"? Politi? De gjør ikke noe om du så blir voldtatt mens du tyster  :D

Antipiratselskaper? Hva skal de gjøre? Komme hjem til deg og spørre fint hva du har, eller leie en purk i hånda hjem til deg? Purken er nemlig opptatt med å ta seg av trafikkbøter i stort omfang.

 

Vi kommer tilbake til start, det er de store som er problemet og som kan bli prioritert. Tror INGEN trenger være bekymret for at man skal bli lovbryter over natta.

 

Det meste går på skremselspropaganda slik det alltid har gjort: peilebiler, tv-pirater osv som viser til utgangspunktet: Hva du gjør er din sak så lenge du ikke skader noen, og det gjør du jo ikke. Det er sprederen som skader, men sånt gjør vel ikke du?  :!:

 

Har ikke noe problem med at folk som sprer masse greier til alle og enhver blir tatt heller da, og grunnen til at det ikke har vært gjort før er at det har vært lite fokus. Akkurat det tror jeg nok det kan bli en endring på.

 

God natt.

 

Edit: hvem er avataren din, hishadow???

Jeg skal forklare sammenhengen i hvordan angivernettverket fungerer:

 

Ideen:

  • En piratsiktet person får valget mellom å gå i retten eller å angi andre pirater.
  • Mange vil velge å angi en eller flere personer for å slippe rettsforfølgelse.

Metoden:

  • Avansert overvåkingsutstyr anvendes av kvalifiserte inspektører for å samle bevis .

Finansieringen:

  • Etterhvert som pirater må gå til retten og betaler bøtene sine, vil disse være med å betale den videre utviklingen av nettverket.
  • Inntektene vil vokse proporsjonalt med antall pirater som tas.

(Avataren er Public Domain.)

 

Edit:

Pyramidespill-skandalene som har versert de siste årene viser at folk ikke har noen problemer med å "verve" venner og familie for å mele sin egen kake.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du mener, men dette er ikke en hollywoodfilm. Håper du sikter til storpiratene, men disse eksponerer jo seg selv ved deling. Man viser flere ganger til usa, men rettssystemet der er utformet slik at alle kan gjøre som de vil, så hvis de vil anmelde noen for å gå forbi husdøra så gjør de det.

 

Dersom du mener at den menige mann blir mer utsatt på grunn av noen lovendring tar du nok feil. Ser ikke at antipirattiltakene mot tvkort har blitt fulgt opp i det hele tatt i andre tilfeller enn der en har solgt dette.

 

Jeg har ikke noe problem å se hvor folk vil med innleggene sine her, men tiltak er generelt lite gjennomtenkt.

 

Du har noen gode argumenter der i forhold til mange andre og holder deg seriøs, men her er vi nok bare uenige ;) Er ikke verre enn det

 

Edit: at f.eks. microsoft gir deg rabatt eller whatever for å oppgi en pirat har da ingen juridisk betydning. Det er ene og alene et tiltak for å appellere til folks moral og å gi dem et tilbud de ikke kan takke nei til, for alle ønsker innerst inne å ha en original windows. Dette er enda en gang et forsøk på å nå de store.

 

Edit: skriveleif

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar
Har politiet lov til å se på filene man har på maskinen?

Med metoden som jeg skisserte tidligere trenger ikke politet å sjekke datamaskinen fysisk. Det holder med å overvåke den elektromagnetiske stålingen fra datakomponenter, slik som CRT eller LCD monitoren, eller en TV. Så hvis noen ser en piratkopiert film på skjermen kan dette monitores og filmes fra et overvåkingsteam i nærheten av huset.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar

Nåvel, ikke alle ser filmer med overskriften UNAUTHORIZED COPY feiende over skjermen... :!: Og da er jo alle filmene potensielle kopier.

 

Igjen, dette er vel mer propaganda enn realitet, og det trenger ingen hyperventilere for.

Vi får vel bare se hva fremtiden bringer, er vel ikke annet å gjøre.

Lenke til kommentar
Har politiet lov til å se på filene man har på maskinen?

Med metoden som jeg skisserte tidligere trenger ikke politet å sjekke datamaskinen fysisk. Det holder med å overvåke den elektromagnetiske stålingen fra datakomponenter, slik som CRT eller LCD monitoren, eller en TV. Så hvis noen ser en piratkopiert film på skjermen kan dette monitores og filmes fra et overvåkingsteam i nærheten av huset.

Denne ideen er jo bare skrot, du får ikke bevist noe som helst ved å kanskje få ut litt informasjon fra ett skjermbilde (noe som helt sikkert er vasnkeligere med LCD også). I tillegg er det ulovlig overvåkning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...