Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telefon fungerer ikke hvis jeg bruker router.


Anbefalte innlegg

Hei

 

En kammerat av meg lurte på om vi skulle ha et lite LAN i helgen med oss 2 og noen kammerater.

Jeg syntes det var en god ide, tenkte det skulle bli kos jeg.

Det skulle da være hos meg..

 

Men så kom jeg på forrige gang en venn skulle ta med PCen og vi skulle ha «LAN», jeg har bare denne PCen så jeg har bare et modem jeg fikk fra Telenor.

Jeg har Online ADSL via. ISDN.

Når vi fikk koblet opp router osv. så funket nettet, men telefonen fungerte ikke.

At telefonen ikke funker er et «nei-nei» i dette huset. Foreldrene mine trenger telefonen når de jobber hjemme osv. (noe de gjør ofte).

Jeg har hørt noe om at du må ha noe "PPoE" og ikke "PPoE2" eller no når du har ISDN (det hjalp ikke meg så mye, og det jeg skrev om PPoE var sikkert feil :p)

 

Hjelp?

Jeg vil så gjerne ha dette LANet. :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg har en splitter her. (Det står Speedtouch Splitter) Men den er allerede koblet til modemet og vekkintaket tror jeg.

 

Helt til venstre er det bilde av en telefon, jeg har koblet en sort kabel til den.

 

I midten står det ADSL, i den har jeg koblet en sort kabel.

 

Helt til høyre står det Line, i den har jeg koblet en grå kabel.

Lenke til kommentar

Dette kommer nok at feilkobling.

 

Slik skal det stå:

 

-Fra veggkontakten inn på splitter på "line"

-Fra splitter på "modem/DSL" til ruter på "DSL"

-Fra ruter på "ethernet/LAN" til PC (vanlig ukrysset kabel for thompson mener jeg å huske)

-Fra splitter på "phone" til ISDN-boks

 

Da skal du ha det back in bussiness =)

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Det er akkurat sånn den står nå bare at jeg ikke har en router men et modem.

Så da mener du at der hvor modemet er koblet inn skal routeren kobles inn? Så jeg skal ikke bruke modemet i det hele tatt?

 

For det jeg tror jeg gjorde på «LANet» jeg hadde når ikke telfonen funket var å koble en nettverkskabel fra router til modemet i «hullet» jeg kobler vanligvis netteverkskabelen fra PC til modem. Eller virker det umulig?

For det er vel det eneste muligheten jeg kan ha gjort da?

 

Ops.. Dette ble litt _vel_ dårlig formulert, men jeg håper du fortstår hva jeg mener :blush:

Endret av Stish
Lenke til kommentar

Om du ikke har en ruter&modem i ett løsning, så bytt ut ordet "ruter" med "modem", så har du hvordan du skal koble det opp. Eller har du BÅDE ruter OG modem, men ikke i samme boks?

 

Da lurer jeg også på om du blander litt hva en ruter er. Mener du switch eller hub? Eller er det en bredbåndsruter sli kat du kan ha på flere maskiner på linjen?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Forstår jeg deg rett nå;

Du tok kabelen fra modemet ut av et nettverkskort og puttet den inn i en ruter/switch, og følgende skjedde:

 

1. du fikk internettlinje til alle som koblet til switchen

2. telefonen sluttet å virke

 

Dette virker veldig merkelig og jeg kan ikke forstå hva som har skjedd.

Sikker på at du ikke koblet om på noe på "wan-siden" (internett-siden) av modemet ditt? Hvis ikke du har gjort det finnes det ingen fornuftig grunn til at telefonen skal slutte å virke.

Lenke til kommentar

Da skal du bruke modemet først, så switch/hub tilkoblet etterpå ja.

 

Hvordan du kobler på bak ruteren har ingen påvirkning på om telefonen funker eller ikke. Er du sikker på at det var dette som gjorde at telefonen forsvant? Kan du prøve å bare ta vekk switchen fort, og se om den kommer tilbake da i såfall? Det kan ikke ha noe å si..

 

-Stigma

Lenke til kommentar

En switch er en sak som kan koble alle maskinene dere har i heimen sammen, slik at dere kan laste ned stuff fra hverandre, spille over lan osv.

Dere kan IKKE la switchen dele adsl tilkoblingen du har til alle de andre maskinene som er på switchen. Isåfall må du la en pc da seg av den jobben...

 

En router er stort sett det samme som som en switch, men du kan i tillegg koble adsl linja di til den. Da vil alle som er koblet til denne få automatisk tilgang til internett.

Mange routere har også innebygget firewall, som er kjekt å ha ;)

 

Ta en titt på inngangene på swichen/routern din.

Finner du en inngang som det står noe annet på ?

Dsl el. noe slikt...?

Isåfall er det mest sansynlig en router.

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...