Gå til innhold

Garantitid på Harddisker? Kjøpsloven?


rvenes

Anbefalte innlegg

Hallois

 

 

Kor lenge er egentlig garantien på harddisker i følge kjøpsloven her i dette landet?

Og når trådde kjøpsloven i gang?

 

Saken er den at eg har ein 2 år gammal Seagate disk som webshopen nekta og ta inn pga tida var utgått. (kjøpt januar 03). Den har nå bad sectors, sa programmet fra Seagate + at maskina er smårar. Visse filer eg ikkje fikk lese heller, men eg fikk backup av alt sammen.

 

Det som er veldig rart er at på sida der eg kjøpte disken står det 5 års garanti.

Om det er fabrikkgaranti eller webshopens garanti veit eg ikkje.

I følge seagate var disken gått ut på garanti i februar 04.

 

Skal eg bare kaste disken i bosset eller er det vits i og mase vidre på webshopen og kontakte forbruker rådet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Då må skille garanti frå lovmessig reklamasjon.

Garanti er noko produsenten/leverandøren gir på produkta sine. Det einaste som står i loven om garanti er at den skal i rettigheitar overgå kjøpsloven, kor lenge den gjeld er opp til produsent/leverandør. ein garanti kan vere frå 1 minutt til livstid for produktet.

 

Forbrukerkjøpsloven definerer ei reklamasjonstid på anten 2 eller 5 år på produkta, alt etter antatt levetid til produktet. Om harddisker har 2 eller 5 har eg ikkje oversikt over, men den har iallefall 2 år, om det finnes eit vedtak i forbrukertvistutvalget på hders levetid så er dette gjeldane for alle.

 

Når det gjeld garantien

Om det står 5 års garanti på produktet no betyr det ikkje at din automatisk har 5 års garanti frå produsent, sidan dei kan ha hatt berre 1 års garanti når din disk blei produsert.

 

Så eg ville ha sjekka opp om det er vedtak på levetida til harddisker før eg hadde tatt saka vidare, fordi viss det ikkje er vedtak på det kan det nok gå heilt til forliksrådet før det blir avgjort.

 

mvh

JanEirik

 

PS flytter denne over i webshop/butikkdiskusjon då den passer bedre der.

Lenke til kommentar
tviler på at hd'er er ment å vare vesentlig lengre enn to år (snakker da om rettigheter du har ifølge kjøpsloven). men har du garanti fra produsent så er det jo greit!

Tidligere saker om harddisker sier faktisk at man har 5 års reklamasjonsrett på disse. Da har det riktignok vært snakk om disker som sitter i ferdigbygde maskiner, men kan jo være greit å nevne overfor butikken.

Lenke til kommentar
dersom det står på hjemmesidene til de du kjøpte den av at det er 5 års garanti og dette er garanti sak så har du krav på ny disk\penga tilbake eller link....(etter min mening)

Ifølge trådstarter hadde hjemmesiden til Seagate dette å si:

I følge seagate var disken gått ut på garanti i februar 04.

Så enten kom 5 års garanti fra Seagate etter at han kjøpte disken eller så er ikke den disken han kjøpte med blandt de som har 5 års garanti.

 

Om han fortsatt har reklamasjonsretten er et mer åpent spørsmål.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, er det to spørsmål i denne saken:

 

1. Reklamasjonsfrist

Det som er avgjørende for om kjøpslovens reklamasjonstid er 2 eller fem år, er hvor lang varighet produktet må kunne antas å skulle ha. Denne diskusjonenen går jo f.eks. varmt mellom forbrukerombudet og elektrobransjen når det gjelder mobiltelefoner, hvor ombudet hevder fem år, mens elektrobransjen fastholder to.

 

Etter min mening er det ikke noe spørsmål i det hele tatt om at man bør kunne forvente en lengre levetid på harddisker enn to år - og det tror jeg alle hd-fabrikanter vil være enig i. (hvis ikke gir de seg selv et fryktelig dårlig rykte)

 

2. Foreligger det en mangel?

For at man skal kunne reklamere og evt. kreve ny vare, så må det foreligge en "mangel". Her vil jeg tro det blir avgjørende hvor mange bad sectors det er på disken din, evt. hvorvidt du kan påvise at "rar maskin" kan tilskrives harddisken.

 

Hvis det er 16000 bytes av en 120 gig hd som ikke fungerer, så vil det nok kunne diskuteres om du har krav på noe i henhold til kjøpsloven. Dersom harddisken derimot er ustabil i bruk/forårsaker datatap, eller at antall bad sectors vokser kontinuerlig, eller at antall bad sectors er så høyt at det utgjør en vesentlig del av lagringsplassen din, så er det ingen tvil om at du har en gyldig reklamasjonsgrunn.

 

EDIT: Her snakker jeg kun i forhold til reklamasjonsrett - innenfor garantitiden vil jo selvfølgelig 1 bad sector være nok til å kunne kreve ny disk hos de fleste produsenter.

 

EDIT2: Hvis de som har solgt deg disken hevder at dette ikke skyldes fabrikasjonsfeil, da hevder de samtidig at dette skyldes feil/overdreven bruk av disken. Isåfall ligger bevisbyrden hos forhandleren, ifølge forbrukerombudet. Dvs. de er pliktig å påvise ovenfor deg som kunde eksakt hva feilen er og hvorfor du er årsaken til at den har oppstått.

 

Puh! Dette ble langt, men jeg håper det var til hjelp. Lykke til med kranglingen!

 

Kristian

Endret av khare
Lenke til kommentar
Står det at det er 5 års garanti så er det 5 års garanti.

Det er ikke diskuterbart engang.

Diskuterbart er det jo - det hjelper ikke at det står 5 års garanti nå, hvis det ikke sto det for to år siden når han kjøpte disken. Faktisk så tror jeg Seagate opererte med 1 års garanti på en del modeller på den tiden..

Lenke til kommentar
Står det at det er 5 års garanti så er det 5 års garanti.

Det er ikke diskuterbart engang.

Diskuterbart er det jo - det hjelper ikke at det står 5 års garanti nå, hvis det ikke sto det for to år siden når han kjøpte disken. Faktisk så tror jeg Seagate opererte med 1 års garanti på en del modeller på den tiden..

Forsto det slik at det sto 5 års garanti når han kjøpte disken..

Hvis ikke jeg tar feil....

Står det på siden nå har det ingenting å si....

Da kan man ikke kreve 5år...MEN sto det 5 år den gangen, da er det bare å kjøre på!

Lenke til kommentar
Står det at det er 5 års garanti så er det 5 års garanti.

Det er ikke diskuterbart engang.

Ifølge websidene til Seagate gikk jo garantien på disken ut i 2004. Så da er vel i så fall det like udiskerbart da?

 

Greit å forholde seg til fakta istedet for å være altfor bastant. Var det ikke 5 års garanti når han kjøpte disken hjelper det ikke om det er det nå. Uansett har ikke garantitiden fra Seagate noe å si på reklamasjonsretten, som kunden kan benytte uansett.

Lenke til kommentar

Fikk mail fra Forbrukerrådet

 

Dersom denne varen er kjøpt til privat bruk vil det være 5 års reklamasjonsfrist på varen. Dette følger av Forbrukerkjøpsloven som sier at det er en reklamasjonsfrist på 5 år på varer som er ment å vare betydelig lengre enn 2 år. Etter Forbrukerrådets mening vil en HD inngå i denne kategorien.

 

Med vennlig hilsen

Trond H. Nilsen

Forbrukerrådet i Hordaland,

Sogn og Fjordane

 

 

Da er vel saken klar?

Disken var til privat bruk.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Hold oss oppdatert i denne saken, er nyskjerrig på hva bransjen praktiserer i slike tilfeller. Jeg har vært borti endel saker og der har man praktisert 2 år reklamasjon på hdd. Men legg merke til at Forbrukerrådets tolkning er akkuratt det, en tolkning eller en mening om du vil. Skal man vite 100% må man sjekke med forbrukertvist utvalget om de har noen saker som gjelder samme produkt i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...