Gå til innhold

Postvesenet i Norge - Latsabber?


Anbefalte innlegg

Brittene med deres Royal Mail og Parcelforce er suverent overlegne

Tuller du? De suger jo gamle gymsokker begge to!

 

Royal Mail: Jeg skulle få oversendt noen prøvetrykk fra et trykkeri, i forbindelse med et fotooppdrag som jeg vurderte å trykke hos dem. Konvolutten var for stor til at postmannen greide å få den gjennom sprekken, og han la derfor igjen en hentelapp istedet. På den lappen stod det at jeg kunne hente sendingen - ikke på postkontoret rundt hjørnet - ikke på hovedpostkontoret borti gaten - men på postfordelingskontoret langt faenivold i en annen bydel - og først 48 timer etter at postmannen hadde forsøkt å levere pakken. Som om ikke det var nok, er åpningstidene 07:00 - 12:00, og jeg står som kjent kun motvillig opp før 12, pluss at de utrolig nok forlanger noen kroner i ekstraporto for denne "tjenesten". Anyway, jeg tråkket ned dit på et passende tidspunkt og stod i kø for å hente prøvetrykkene mine. Køen gikk ut døren og nedover gaten, så det tok ca en times tid. Da det endelig nesten var min tur, var det noe trøbbel med henne som stod foran meg i køen. Det viste seg at postfunksjonæren ikke greide å finne sendingen hennes, så hun måtte skrive ned telefonnummeret, så skulle de ringe henne når den var funnet. Stakkars, tenkte jeg. En time i kø, bare for å bli møtt med sånt. jaja. Lite visste jeg at det samme skjedde med meg! Det var i august, og jeg har ennå ikke hørt noe fra dem. Sist jeg var nede og spurte, fikk jeg beskjed om å glemme hele sendingen. Den er lost for godt.

 

Parcelforce: bestilte 200GB SATA og R9800Pro pluss noe småknask fra Komplett.co.uk, og fikk vite hvilken dag sendingen skulle leveres av Parcelforce. Den dagen gikk jeg på sokkelesten, hadde alle dører åpne, mobilen på (de hadde nummeret mitt, pluss at jeg klistret lapp på døren med beskjed om at jeg var hjemme), men ingen sending kom. Sjekket pakkesporingen, og fikk bare beskjed om at pakken var levert. Noen dager etter møter jeg tilfeldigvis den døve gamle dama som bor ved siden av, og hun sa hun hadde en pakke til meg. Det viste seg at Parcelforce på mystisk vis hadde funnet ut at jeg ikke var hjemme og leverte sendingen min til naboen istedet, uten å gi meg beskjed på noe som helst vis. Denne naboen er skrøpelig til beins og jeg så henne max en gang hver tredje måned. Hadde ikke jeg tilfeldigvis funnet ut hvor pakken min hadde havnet, kunne dette blitt en temmelig stygg sak. Jeg har senere sett Parcelforce-pakker liggende på fortauet foran dører i London sentrum, til alle døgnets tider.

 

Nei, takke meg til Posten Norge!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt at noen vil forsvare Posten. Det er ingen menneskerett å ha fri i helger og på søndager. Det bør være hensiktsmessig at posten går døgnet rundt, så får heller portoen gå litt opp som kompensasjon.

 

Selv bestillte jeg en nylig en pakke fra Oslo. Den brukte posten i underkant av 24 timer på å flytte fra Oslo til Bergen, og nye 24 timer på å flytte den de siste 2 kilometrene fra omlastingsterminalen til det lokale postkontoret. Det er for dårlig, spør du meg. Rimer ikke helt at det skal ta like lang tid å flytte en pakke 50 mil som å flytte den 2 kilometer.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar

Mye rart kan sies om Posten her i landet. En ting er sikkert - når vi venter på pakker, da blir vi både små-hissige, ukritiske og til tider regelrett frustrerte, pakken vår SKAL frem FØRST :p Jeg er bosatt utenfor Kristiansand selv, og har mange og til tider merkelige opplevelser med pakkeleveringer via Posten. Det jeg imidlertid har lagt merke til er følgende: bestiller jeg noe som skal sendes til meg fra Vestlandet, da får jeg stort sett pakken levert etter 1 - max 2 dager. Bestiller jeg samme ting et sted på Østlandet, så skal pakken gjennom STOKKE terminalen, og der tror jeg nokså bestemt at der til tider skjer mye rart. Har gjentatte ganger opplevd at mine pakker blir liggende der i både 1, 2 og i verste fall 3 dager, før de blir sendt videre. Bare til opplysning, jeg får i snitt 1-2 sendinger hver uke gjennom denne terminalen, så dette handler ikke om 1 spesifikk sending eller tilfeldigheter. Jeg har til og med opplevd at sendinger blir sendt fra leverandør til STOKKE, deretter til OSLO, for deretter igjen å bli sendt til STOKKE, og så fraktet videre sørover!! At folk blir frustrerte av mindre, det har jeg FULL forståelse for (til eventuelle post-ansatte som måtte lese dette: beklager, ikke meningen å rakke ned på arbeidsinnsats og slikt, systemet dere jobber under holder bare ikke mål).

 

Diverse rasjonaliseringsprosesser, oppsigelser, nedleggelser av avdelinger, omstruktureringer osv - sluttresultatet blir ikke alltid til det bedre for oss forbrukere, Posten er et veldig godt eksempel på det i så måte. Men så lenge vi betaler for en tjeneste, så må vi ha lov til å kritisere når ting ikke fungerer. "Posten gjør så godt de kan" holder bare ikke som argumentasjon.

 

Jeg bestiller f.eks PC-deler direkte fra Taiwan i ny og ne, det tar rimelig nøyaktig 3 dager fra bestillingen er foretatt til DELENE ER PÅ DØRA MI. For de som ikke har peiling i det hele tatt - Taiwan ligger på andre siden av kloden!! Når slikt går an uten problemer i det hele tatt, ja da blir "Det Kongelige Norske Postvesen" noe molboaktig og uforståelig til tider :D Det er og blir et "merkelig vesen" :dribble:

Lenke til kommentar
Sjekk denne her før du bestiller: Fremsendingstider Innland

 

Den pakken ble levert såpass seint at den ikke vil bli sendt før den 11. fra Kristiansand. Postenansatte har som de fleste andre fri på søndager.

 

Må vel henge meg på og si de ikke er spesielt raske.

Innlevert stokke kl 1920 11.02.05 og i følge fremsendingstider så vil den ikke være hos meg før 16.02.05

 

Hvis jeg innleverer det samme i morgen på stokke vil jeg få den pakken samtidig som den over. Ser ikke ut som de kjører ut veldig ofte

Lenke til kommentar

Mye lite konstruktiv kritikk synes jeg..

 

Pakker man får fra utlandet fort betaler man faktisk for, og transportfirmaet må konkurrere med andre om å gi et bra tilbud.

Kan også betale for å få pakker fort fram i Norge og. Dyrt som faen seff, men muligheten er der.

 

Det som er mest dumt for oss forbrukere er at det mangler ordentlig konkurranse. Ikke at det er posten sin skyld, selv om de gjør sitt beste med å kjøpe opp alle konkurrentene. Det er landets myndigheter som skal fikse opp i det. Men nå tillater de massesparking av ansatte, nedbygging og oppkjøp av mulige konkurrenter. Selvsagt gjør posten det da, når de tjener penger og ingen stopper dem. Hvilket selskap som vil tjene penger gjør vel ikke hva de vil? Når hverken forbrukere eller myndigheter gjør noe.

 

På en annen side... Med norges langstrakte land, og utrolig råtne infrastruktur, spørs det om vi vil se noen konkurranse i nærmeste fremtid. Litt dumt og, om det blir full konkurranse på Vestfold, Oslo, Trondheim, Bergen og Kristiansand. Er bare der pengene ligger. Dumt for utkantstrøkene da de vil bli glemt.

 

Videre har Norgespakken no sånt som 5 dagers frist. Pakker som ikke kommer innen fristen skal du kreve penga tilbake. Du har tilogmed rett til det.

 

Bestille pakka på søndag eller mandag er og en fordel... Da får man den ihvertfall iløpet av uka. Sannsynligvis ihvertfall :p

 

Nei... Dette er ikke for å forsvare posten, jeg drar bare fram litt fakta så folk kanskje kan bli litt mer bevisste forbrukere.

Synes det er teit med all denne "pakka jeg betalte masse for fra utlandet kom fram på tre dager, mens norgespakka fra komplett tok fire dager å sende til en annen kant av landet"

Da har en ikke undersøkt noe...

Lenke til kommentar

zzzneo: kan være du mener det er ukonstruktiv kritikk når jeg f.eks drar frem pakker bestilt fra utlandet. Jeg vet ikke hva du pleier å betale for varer du bestiller innenlands, jeg har handlet via web i snart 5 år - og syns forskjellen mellom fraktpriser her i landet og på varer bestilt fra utlandet er minimale i utgangspunktet. Jeg betaler gjerne en 100-lapp eller to mer av og til, for å få varer levert raskt, og når de atpåtil da blir levert på døra mi, så blir jeg enda mer fornøyd. Siste hovedkort og harddisk jeg fikk tilsendt fra Taiwan kostet meg den nette sum av 275,- i frakt, ble levert på litt over 3 dager. Bestiller jeg samme hovedkort og harddisk f.eks fra Komplett, MPX eller en annen leverandør her i landet, så har jeg det ikke noe raskere, snarere tvert i mot - og det til en pris som skiller minimalt.

 

Ukonstruktivt? Joda, sikkert - men faktum er at jeg faktisk har undersøkt. Spørsmålet mitt til deg blir: har du undersøkt?

 

Jeg er fullstendig klar over at Posten her til lands ikke er eneste alternativ, og at det er veldig mulig å få ting "levert på døra" av både det ene og det andre firmaet her i landet. Men poenget mitt var liksom at det koster det også, legg inn en middels ordre på Komplett og se hva du må betale for å få det levert på døra!! Og når tiden det tar å få levert varene ikke er vesentlig forskjellig, ja da blir iallfall jeg rimelig frustrert av og til. Det der med "grisgrendt natur, humper i veien, sauer som beiter foran Postbilene" osv.osv. den holder bare ikke mål i dag den - ikke når samme forbannede varer kan leveres på samme tid fra andre kanten av kloden!! Jaggu sa jeg "humper i veien" :!:

Lenke til kommentar

heh...

hmm... Veit ikke helt hva jeg skal svare til det jeg. Vi er på en måte liksom egentlig enige.... Post i Norge er latterlig dyrt.

 

Men jeg ville liksom si at det er tull å klage på at pakka tar fire dager å sende, hvis man bestiller et produkt som har fem eller seks dagers frist. Undersøk hva man har rett på.

 

Og bor man i Vadsø.. skal man kunne få pakka dagen etter. (ref: https://www.eposten.no/ppf/index.jsp) Sålenge det ikke er lørdag eller søndag sannsynligvis.. veit ikke... Selv om det kan koste godt over utrolige 400 spenn.

 

Dårlig av komplett å bare tilby servicepakke og bedriftspakke ekspress over natten.. Burde hatt bedriftspakke postkontor som mellomting.

 

Og du som fikk pakke etter ei uke... Se til helvete å klage og få fraktbeløpet tilbake.

Undersøk dine rettigheter.

 

Inlegget mitt var liksom ikke angrep på noen... Jeg bare funderte litt åpent på transportmulighetene i Norge.

 

Og jeg sa da for pokker ikke at posten er bra. Derfor bør man liksom gjøre det lille man kan... klage til posten isteden for bare å irritere seg

Endret av zzzneo
Lenke til kommentar

Kan på ingen måte anbefale TNT. Ringte å spurte dem om maks sendingstide, da fikk jeg som svar at det hadde de ikke. Altså kan de bruke 100 år på å få fram pakka de, og du kan ikke si noe. Kundeservices viste heller ikke når ting kom. Fikk beskjed i tre dager om at den kommer idag, kommer idag. Kom aldri. Til slutt var det en overarbeidet stakkar som kom. Brukte over ei uke gjorde de, og de kaller det express.

 

Til de som lurte, TNT er en del av Posten.

Endret av msulland
Lenke til kommentar

Nå er det vell heller ikke riktig og sammenligne posten i norge med selskaper i andre land. Det er ikke så mange innbyggere i Norge og landet er ganske langt også..

Det har MYE og si..

 

Men såklart det er jo dårlig av posten hvis det noen steder tar ekstremt lang tid iforhold til andre f.eks STOKKE som var nevnt her..

Lenke til kommentar

Hei,

 

I Norge er Posten ikke et serviceorgan - men en stats-ejet overskudsforretning (1 Milliard i året) hvor overskuddet ikke er øremerket til å forbedre Posten - men hellere brukes til U-landshjelp og andre 'viktige' ting.

Postgangen er tregere i dag - end den var for 50 år siden.

 

PS. En afrikansk langdistanceløber kan springe fra Sandefjord til Karmoy på 2 dager - med en 21" CRT på ryggen.

Posten bruker 3-5 dager på det.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Posten gjør ikke så godt den kan, men den prøver gjennom å nedbemanne og stenge div. postkontor.

Det er ikke bare dere som blir frustrerte, men også de som jobber i posten. Noen av de har også gått MYE ned i lønn i det siste. og ja jeg har jobbet litt i posten som postmann. Kjenner noen som hadde gått ned 150-300k i året (gjennom reklame som posten fant ut at de skulle ha fortjenesten av), pluss at de har MYE mer og gjøre (når et team på 8-10 plutelig mister 2,5 årsverk må de resterende gjøre opp for disse årsverkene. Som om ikke det var nok fant de ut at postmennene kunne også sortere ut til teamene før de kunne begynne å hekke ut til sine egne ruter :no: ). Men det finnes nok noen latsabber i posten, men jeg tror ikke det er noe mer en det som er vanlig i andre jobber.

 

Har noen andre forresten lagt merke til at etter "post i butikk" tokk av så tar det jaggumeg lengre tid før pakker kommer?

 

Etter min mening (for og svare på Overskrifte) så er ikke Postansatte noen latsabber, de jobber bare i et vanvittig dårlig system som de ikke kan gjøre noe med (mange har prøvd). Og det med Konkuransje hadde vært kjempefint det, det er bare et problem med det; For og få en verdig konkurent må man tilby samme pris over hele landet (enig?). Dermed er det ingen som vil konkurere med posten av den enkle grunnen at posten tjener ikke penger (de omsetter for mye ja). De eneste stedene posten tjener penger er i de store byene og de taper så det jomer i gisgrente strøk samt småbyene. Men for all del posten burde vært billiger og raskere. Gidder ikke å skrive mer nå, trøtt og jævlig. Så mye som kan sies (for og imot) men altfor liten tid, konklusjonen er postmenn=som alle andre menesker (ikke bedre enn systemet de jobber under).

 

Ps; har du lyst på Posten (brev) litt fortere så om du kan gå sammen med naboen om ett felles sted og ha poskassene, da gjør du mange rygger veldig glade :love: (samt du får posten raskere :thumbup: )

PS2; ikke ta dette opp feil er like mye imot posten som dere andre bare ikke de vanlige dødlige som jobber der.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke posten, men politikerne og velgerne. Ingen ting i Norge skal koste penger lenger, og istedet for at post, jernbane, fergenettverk etc skal være en gode for befolkningen, slik som det var før, skal det nå tjene penger på alle bauger og kanter. dermed får vi reklame i statskanaler, jernbanebilletter som koster mer enn å fly samme strekningen, og posten som sier opp folk pga nedskjæringer samtidig som en eller annen dresskledt blåruss i sjefsstolen "tenker nytt" og får en heftig bonus. Det er i det hele tatt dypt umoralsk, men ikke postansattes feil.

 

Så kom dere ut og STEM ved valget i høst, folkens!

Lenke til kommentar
Ps; har du lyst på Posten (brev) litt fortere så om du kan gå sammen med naboen om ett felles sted og ha poskassene, da gjør du mange rygger veldig glade :love:  (samt du får posten raskere  :thumbup: )

Hei,

 

Hmmm...! Ja - såen er vi skandinaver så forskjellige!

 

I Danmark kjører Posten fremdeles ut med brevposten på sykkel (tettstederne) og springer opp på 5 etasje med brevet og stopper det inn gennem brevsprekken i døren. Dette sker dagen efter - uannsett hvor i Danmark brevet ble sendt fra.

Tilmed vanlig pakkepost (under 25kg) blir levert på døren med bil - og er du ikke hjemme - da får man en hentelap i postkassen.

 

PS. I Danmark er Posten et stats-ejet serviceorgan, der ikke gir overskud - men akkurat går rundt. Det er også kåret som verdens hurtigste og mest effektive.

Posten.dk deler ikke ut reklamer/gratisaviser heller - dette varetas av private firmaer.

I Danmark får man reklamerne om Søndagen og har da en sjans for at nå 'løb-og-kjøp' tilbud mandag morgen.

Her på karmøy får jeg først reklamerne fra Posten mandag middag og har aldrig nått et 'løb-og-kjøp' tibud - altid utsolgt :thumbdown: Helt på trynen - spør du mig! Presterne sku ha holdt sig til kirken og ikke begyndt å rote med politik,

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
At folk kan få seg til å prate så utrolig mye bullshit i samme post?  :nei:

 

Tror du/dere at posten kun har EN pakke å betjene og det er din pakke?

Hørt for noe tullprat fra en unge.

 

Bor i USA. Bestilte julegave til madammen den 23.12.2004 klokken 1500. Den ble levert på døra 22 timer senere!. Jeg betalte 70 kroner for forsendelsen.

 

Å si at Posten har for mange pakker til at de skal klare å levere en overpriset forsendelse er tull.

Lenke til kommentar
Og tror dere noen av pakkene har kommet frem enda? NEI.

Ut ifra det jeg har sett, så virker det som disse slaskene i postvesenet tar helgefri.

Jeg har vært møkk lei av posten i årevis nå, men dette tok kaka.

 

Her er sporingen på ene pakken min:

 

10.02.05 21.21 Innlevert postterminal 4606 KRISTIANSAND S

11.02.05 09.59 Videresendt 0024 OSLO

14.02.05 10.30 Registrert omlastingsterminal 7007 TRONDHEIM

 

....

 

Jaha? Var vel vanskelig å videresende pakken fra Oslo fredagsmorgen, så den fikk likesågreit tilbringe helga i Oslo.

Det verste med alt dette er at det finnes da pinadø meg ikke noen alternativ, annet enn å levere pakker selv. Synes Posten burde ha konkurranse, så kanskje de har hivd seg rundt litt på både pris og hastighet.

Takk

Skjønner ikke hva du syter etter. Tror du virkelig at pakken din lå i oslo helt til mandag, før den på mystisk vis bare var i Trondheim klar til sortering. Pakken din ble sent fra Oslo på fredag, med siden det ikke er sortering av pakkepost i helgene var det ingen til å sortere den når pakken kom til Trondheim. Derfor ble den sortert på mandag der.

 

På samme måte som slaskene ellers i det private næringslivet har fri i helgene, med endel unntak, har også deler av posten det. :roll:

 

Og det er konkurranse. Tollpost og Linjegods i tillegg til stort antall lokale budfirmaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...