Gå til innhold

Hva er det som er så fint med å bo i Norge?


Anbefalte innlegg

Greit nok at Norge er flott osv, men det er masse ting som er helt idiotisk når det gjelder politikk. Norge har kunnet vært et langt bedre land om mange av disse dumme lovene hadde gått bort. Nå tenker jeg mye på strafferammer og politikk generelt.

Vi bor i et såkalt "demokrati", hvor enkeltindividet skal ha muligheten til å ytre sin mening. Bruk den muligheten, om du mener Norge er så til de grader på trynet.

Norge er ikke til så til de grader på trynet. Jeg sier bare at det finnes så masse firkanta dritt her i Norge. Og jeg som enkeltperson kan nok ikke gjøre noen forskjell uansett..

Nei, men alle de 100 000 som tenker at de som enkeltpersoner ikke kan gjøre forskjell, kan jo faktisk gjøre forskjell!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Greit nok at Norge er flott osv, men det er masse ting som er helt idiotisk når det gjelder politikk. Norge har kunnet vært et langt bedre land om mange av disse dumme lovene hadde gått bort. Nå tenker jeg mye på strafferammer og politikk generelt.

Vi bor i et såkalt "demokrati", hvor enkeltindividet skal ha muligheten til å ytre sin mening. Bruk den muligheten, om du mener Norge er så til de grader på trynet.

:!: :!: :!:

 

----

 

 

Ikke relatert til innlegget jeg siterte:

 

Enda godt lykke måles i penger, ellers hadde Norge vært et mindre lykkelig land. :whistle:

Lenke til kommentar

Er et flott land dette her. Største problemet er vel at vi har det så fint at vi "avler" frem bortskjemte individer som absolutt skal syte og klage over det meste og som ikke evner å verdsette livet.

 

Er så fint her at til og med idioter kan få makt, spesielt når de kommer i mengder.... :roll:

 

Om man har vanskeligheter med å se hvorfor vi har det fint i Norge, så børe man sperre opp øynene litt og se ekstra godt etter ;)

Lenke til kommentar
jeg har besteforeldre, tante, onkel, søskenebarn i brasil og de lever et mye bedre liv selv om de tener litt indre enn her i norge. der er alt minst 30-50% billigere, de lever et godt og gjeldsfritt liv, bensinen koster 2,00kr osv.

De lever et mye bedre liv en hvem? Hvis de er fra Brasil er det jo bare rimelig at de aldri kunne tenke seg å flytte hit, akkurat som at de færreste av oss ville flyttet til Brasil. Uansett, selv om Brasil har forbedret seg utrolig de siste årene har jeg fortsatt inntrykk av at det er en nasjon preget av mye fattigdom. Sammenligner du Ola Norman med Pablo antar jeg hat Ola har en bedre utdannelse, et bedre helsetilbud, høyere lønn, større kjøpekraft og at han lever i ett tryggere samfunn med flere sosiale goder.

Lenke til kommentar
Er så utrolig enig med deg!

Norge er ikke perfekt nei, faktisk laaangt i fra!

Kan ikke du si hvilket land som er bedre enn Norge da? hvilke land som faktisk ER perfekt.

Siden Norge er et av de beste landene å leve i er det vel ikke så mange, men hva er poenget ditt? Selv om det er et bra land å leve i kan vi vel gjøre det bedre!?!

Endret av anders888
Lenke til kommentar
Sammenligner du Ola Norman med Pablo antar jeg hat Ola har en bedre utdannelse, et bedre helsetilbud, høyere lønn, større kjøpekraft og at han lever i ett tryggere samfunn med flere sosiale goder.

Sammenligner du en velstående brasilianer med en velstående nordmann så har antageligvis brasilianeren det matrielt sett bedre, mindre skatt, lavt kostnadsnivå, utdannelse, helse og andre ting som er "gratis" i Norge kan han kjøpe, og fremdeles sitter han igjen med mer penger av lønnen enn det han hadde fått i Norge.

Lenke til kommentar
jeg har besteforeldre, tante, onkel, søskenebarn i brasil og de lever et mye bedre liv selv om de tener litt indre enn her i norge. der er alt minst 30-50% billigere, de lever et godt og gjeldsfritt liv, bensinen koster 2,00kr osv.

det er ikke så rart at man har billigere bensin når folka der tjener mange ganger så lite som oss... de som driver bensinstasjonene vil jo sikkert selge litt bensin også.

Lenke til kommentar
Sammenligner du Ola Norman med Pablo antar jeg hat Ola har en bedre utdannelse, et bedre helsetilbud, høyere lønn, større kjøpekraft og at han lever i ett tryggere samfunn med flere sosiale goder.

Sammenligner du en velstående brasilianer med en velstående nordmann så har antageligvis brasilianeren det matrielt sett bedre, mindre skatt, lavt kostnadsnivå, utdannelse, helse og andre ting som er "gratis" i Norge kan han kjøpe, og fremdeles sitter han igjen med mer penger av lønnen enn det han hadde fått i Norge.

Vel, det kan du nok ha rett i.

 

Men jeg er glad rike blir skattet hardt her i Norge så ujevnhetene blir jevnet ut, så de aller rikeste betaler for mange av godene til de ikke fult så heldige i vårt land.

 

Mindre skatt betyr mindre sosiale goder.

 

Nå skal jeg ikke si noe fakta om Brazil, men jeg tør tippe at ujevnhetene er mye større der enn her. Og det kan jo ha en direkte sammenheng med de "positive" tingene du fremhever der.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

 

Men jeg er glad rike blir skattet hardt her i Norge så ujevnhetene blir jevnet ut, så de aller rikeste betaler for mange av godene til de ikke fult så heldige i vårt land.

 

 

Hvor kommer "heldig" fra? Folk som er velstående har neppe fått pengene dettende ned fra himmelen, de har jobbet for de i årevis, eller arvet de. Er det rettferdig at en som har studert i fem år, har 60-timers arbeidsuke og millionlønn skal finansiere trygden til en som er for lat til å stå opp om morgenen? Er det rettferdig at en med millionlønn blir ranet for en større andel av bruttoinntekten enn en med 300 000 i lønn?

 

 

Mindre skatt betyr mindre sosiale goder.

 

 

Hvorfor det? Det er ikke gitt at staten skal ordne alt mellom himmel og jord.

 

 

Nå skal jeg ikke si noe fakta om Brazil, men jeg tør tippe at ujevnhetene er mye større der enn her.

 

Enig.

Lenke til kommentar

 

Hvor kommer "heldig" fra? Folk som er velstående har neppe fått pengene dettende ned fra himmelen, de har jobbet for de i årevis, eller arvet de. Er det rettferdig at en som har studert i fem år, har 60-timers arbeidsuke og millionlønn skal finansiere trygden til en som er for lat til å stå opp om morgenen? Er det rettferdig at en med millionlønn blir ranet for en større andel av bruttoinntekten enn en med 300 000 i lønn?

 

Kjenner mange rike, ingen av de har jobbet noe særlig for pengene. En person som tjener 200k i året yter etter det eg erfarer ofte mer enn en med 10 mill i året.

 

For de fleste idag arver rikdom eller får spesielle fordeler gjennom rik familie og får da bedre betalt for å yte det samme som en som ikke er født med slike fordeler.

 

Er sikkert mange polakker som jobber langt mer for pengene enn oss nordmenn, men vi er allikevel rikere fordi at omstendighetene gjør at vi har det adskillig lettere.

 

Det er fullt mulig å være en bortskjemt drittunge med crappy holdninger og null arbeidsmoral i dette landet og allikevel ha det godt.

 

Eksemplene du nevner er ikke rettferdig forresten.

Lenke til kommentar
Hva med fengsel og asylordninger her til lands? ganske kjørt vil jeg si..

Jammen er det mulig da!!

 

Hva var det jeg sa lengre opp i tråden. Å slenge ut svada kan vi alle.

 

Hvis du mener det er noe galt med Asylordning og fengsel så bli konkret. Skriv HVA det er som plager deg. Vi anner jo ikke dine holdninger.

 

Hvor kommer "heldig" fra? Folk som er velstående har neppe fått pengene dettende ned fra himmelen, de har jobbet for de i årevis, eller arvet de. Er det rettferdig at en som har studert i fem år, har 60-timers arbeidsuke og millionlønn skal finansiere trygden til en som er for lat til å stå opp om morgenen? Er det rettferdig at en med millionlønn blir ranet for en større andel av bruttoinntekten enn en med 300 000 i lønn?

 

Dette var da langt over grensen til banal sammenligning, og som faller på sin egen urimelighet. Staten har større utgifter til de sosiale godene enn det tilsier at vi kan ha lik skatt til alle nivåer av inntekter. Derfor må de som tjener mye mer enn vanlig mennesker betale litt mer. Det du vil er at ALLE skal ha like lav skatt. Men skulle alle hatt lik skatt ville den gått opp for meningmann, for den tapte inntekten hos de rike måtte blitt hentet igjen hos massene (de som tjener under 300 000). Så grunntanken din for å i det hele tatt bruke dette som eksempel er selvmotsigende og ville skapt et samfunn med ENDA større ulikheter.

 

Ja, det finnes de som er for late å stå opp og lever på sosialen, men å dra alle i norge uten jobb med en kam og kalle dam tapere sier mer om deg enn våre lover som er inkluderende. Jeg er VELDIG stolt av å bo i et land så godt som Norge. Det er langt fra perfekt, vi har urettferigheter her og, men sammenlignet med mange andre land er dette nesten så perfekt som det kan bli i en verden hvor individet og egoismen står i fokus hos de fleste.

 

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

syns det er litt drøyt at fengsela her har så "høy" standard.. asså, jeg har ikke vert å sett sjøl men etter det jeg har _hørt_ (løse rykter?) virker som om invandrere kommer inn, raner en kiosk, sitten noen dager på "hotell" og så blir de kanskje sendt hjem igjen.. litt søkt så de sier..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva er det som er så fint med å bo i Norge?

 

- Høy lønn

- Bra trygdesystem

- Høy levealder

- Nøytralitetspolitikk

- Oljeressurser

- Bra skoler

- Alle har likt utgangspunkt, skolemessig

- Bra helsevesen

 

Nå er ikke jeg noen statsviter, men jeg har det i alle fall sabla bra.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
syns det er litt drøyt at fengsela her har så "høy" standard.. asså, jeg har ikke vert å sett sjøl men etter det jeg har _hørt_ (løse rykter?) virker som om invandrere kommer inn, raner en kiosk, sitten noen dager på "hotell" og så blir de kanskje sendt hjem igjen.. litt søkt så de sier..

Da har du hørt litt for mye.

 

Greit nok at fanger i Norge ikke bor i rottehøl, men noe luksus er det så absolutt ikke. Du tror vel ikke at man får noen på den smale vei av å pine de i noen år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...