Gå til innhold

Konspirasjonsteorier i Da Vinci-koden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg foreslår du tar deg en titt i siste nummer av Illustrert Vitenskap..

Står noe ganske annet der..

De Mayo-folka har studert disse hendelsene slik Bibelen har beskrevet dem og det som står i Illustrert Vitenskap er temmelig tynt. De har f.eks helt glemt å nevne at det gikk fint an å puste før leggene ble brukket... Når de ble brukket kunne ikke beina bære noe vekt og man måtte løfte størsteparten av kroppsvekten hver gang man pustet inn...det var det som gjorde at man ble langsomt kvalt.

 

At det står i Illustrert Vitenskap gjør det ikke til sannhet. Du husker vel fadesen med den fjærkledde flyveøgla? :roll:

Lenke til kommentar
At det står i Illustrert Vitenskap gjør det ikke til sannhet. Du husker vel fadesen med den fjærkledde flyveøgla? :roll:

Kan ikke si jeg husker den , men har da lest om evolusjonen og at mine forfedre engang var både apekatter og amøber, så kan vel ikke si jeg tar alt som står der for god fisk.. :p

 

Og til det som står rett over her *peke opp* Det står der svart på hvitt :cool:

Lenke til kommentar
Hva står der svart på hvitt? Intetsigende vissvass egentlig :shrug:

At Jesus viste frem arrene for å bevise hvem han var. Tror det var det han mente.

 

Er ihvertfall det jeg lærte i kristendomslæren på skolen.

Står ikke noe om det, hverken i evangeliene eller Illustrert Vitenskap. Det som står i Illustrert Vitenskap er at det tok Jesus 3-6 timer å dø på korset og at han ble slått og pisket i forkant. De har visst helt glemt å nevne at Jesus sine legger ikke ble brukket så at han ble kvalt er utelukket. De glemmer å nevne at han ikke kunne ha dødd av blodtap... Tåpelig og overfladisk.

 

Jeg lærte det samme, men fant ut etterhvert at det ikke er tilfelle. Det hele er en veldig løs tolkning av hendelsene i Johannesevangeliet. Det står ikke at Jesus faktisk viste frem noen sår.

Lenke til kommentar

Har ingen bibel her i huset, men tok en kjapp leit på internett. Der står det igvertfall at de kjente han igjen da han brøt brødetr i to da han spiste sammen med to av disiplene. HDe dro for å fortelle dette ettersom han forsvant, og da viste han seg igjen.

 

Mens de var der og fortalte om dette, stod Jesus plutselig der sammen med dem. Disiplene ble redde, for de trodde det var et gjenferd, men da de fikk kjenne på ham, og se sårene fra korsfestelsen, skjønte de at det virkelig var ham, og at han hadde stått opp fra de døde.

 

Fant det her

 

Om det er diktet opp på den aktuelle siden kan godt være, jeg har som sagt ingen bibel å referere til, men ser ikke helt hvorfor det blir fortalt at han viste sårene om det ikke står i bibelen.

 

Edit: Lenger ned er det vist quotet fra bibelen (luk24):

"Hvorfor er dere forferdet, og hvorfor lar dere tvilen stige opp i dere?" Se på mine hender og mine føtter; det er meg. Ta på meg og se! En ånd har da ikke kjøtt og ben, som dere ser at jeg har." Dermed viste han dem sine hender og føtter.

 

Står ingenting sepsifikt om sår der. Men det er vel en normal ting å tolke det dit hen at han viste frem hendene og føttene for å vise sine sår, hvorfor ellers?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Står ikke noe om det, hverken i evangeliene eller Illustrert Vitenskap. Det som står i Illustrert Vitenskap er at det tok Jesus 3-6 timer å dø på korset og at han ble slått og pisket i forkant. De har visst helt glemt å nevne at Jesus sine legger ikke ble brukket så at han ble kvalt er utelukket. De glemmer å nevne at han ikke kunne ha dødd av blodtap... Tåpelig og overfladisk

 

Selv om ikke de knuste leggene hans er det jo fortsatt fullt mulig at han ble kvalt..

Etter å ha blitt pisket og måttet bære korset sitt nesten hele veien opp til Golgata for så bli hengt på et kors og naglet gjennom hender og føtter (+++ sikkert flere ting han gikk gjennom) tar det nok ikke så lange tiden før man ikke orker å holde kroppen oppreist.

Og når man ikke klarer det så gjør den stillingen at man blir kvalt.. :hmm:

 

Merkelige setninger (litt trøtt) :p

Lenke til kommentar

Zyklon: Jesus fikk jo store bolter gjennom føttene. Hvem vet om de brakk noe da de traff, eller at de skapte så store smerter at han ikke lente noen vekt på dem ? Kanskje Jesus ville dø fortest mulig og lot vær å lene vekt på beina sine med vilje ?

 

 

Men dette blir vel litt søkt kanskje. :p

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...