Gå til innhold

Regjeringens nye lovforslag ang kopi beskyttelse.


Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg satt og leste på vg nett da jeg kom over en artikkel om den nye loven mot kopibeskyttelse. jeg ble ganske provosert over regjerningens forlag, og ser at dette inskrenker våre rettigheter som forbrukere kraftig. Jeg ble faktisk så provosert at jeg registrerte meg på vg netts diskusjonssider og skrev et veldig langt innlegg som kan leses her. ( http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=138...kopibeskyttelse. )

Etter å ha skrevet alt det der kom jeg til slutten og sjekke medlemmstallene for hardware.nos forum, jeg regner med at det er flere enn meg på dette forumet som er imot en slik lov og 65.000 brukere er rimelig mye når man tenker på at norges kanksje mest innflytelsesrike organisasjon LO "bare" har 850.000 medlemmer, dermed burde det være en mulighet for å bli hørt, når vi er såpass mange. En underskirfts kampanje eller lignende hadde vært flott, men vi bor jo så spredt, så jeg lurte på om noen hadde en god i det for å bli virkelig hørt hos regjerningen ?

Håper det er flere som engasjerer seg

mvh

Joakim T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et slikt forslag går gjennom uansett, for å tilpasse våre lover til EU. Ikke noen vits i å protestere.. Ved å protestere vedgår du jo også at du driver med slikt?

At jeg driver med slikt ? ja, jeg innrømmer gjerne at jeg har mp3 på min mp3 spiller, noe jeg helt klart syns at jeg bør få lov til.

 

At regjerningen innskrenker våre rettigheter, jo, jeg kjøper en cd, da bør jeg få lov til å spille av den musikken jeg har kjøpt ( det er musikken jeg kjøper ikke cden) på hvilken som helst maskin eller i hvilket som helst format, det samme gjelder film, jeg har 1 bærbar uten dvd rom og 1 stasjonær pc med dvd rom, skal jeg da se på film på den bærbare pcen blir det ofte divX\Xvid, dette vil jo ikke være lov etter det nye lov forslaget

Lenke til kommentar

er det sånn at de skal slutte å selge mp3 spillere i butikker da? har man ikke lov til å laste ned mp3 på siuder som itunes, der du betaler får hver sang.. nei dette blir for dumt, når jeg handler cd er det ikke cden jeg kjøper, det er musikken og når jeg vil høre på den med mp3 spilleren min, nei nå går de får langt.....

 

edit:

 

dette vil jo ikke stoppe de som laster ned ulovelig hvis staten tror det, de straffer jo kun de som faktisk er lovlydige, men med disse lovene spørs det jo om de ønsker å betale, nei går dette gjennom så tror jeg platesalget går ned og ulovelig nedlasting opp, vill jo få en helt motsatt virkning av det staten ønsker..

huff, :no: blir oppgitt av de som styrer landet her

Endret av Fry
Lenke til kommentar
«Om bruker f.eks. kjøper en CD-plate, kan ikke bruker ha noen rimelig forventning om å kunne spille denne direkte av i en MP3-spiller som ofte er på størrelse med et armbåndsur, er integrert i mobiltelefonen eller finnes som programvare på datamaskinen,» skriver regjeringen i sine merknader til forslaget til ny åndsverkslov, som ble lagt frem i dag.

 

Høres ut som et bra opplegg..

Lenke til kommentar
«Om bruker f.eks. kjøper en CD-plate, kan ikke bruker ha noen rimelig forventning om å kunne spille denne direkte av i en MP3-spiller som ofte er på størrelse med et armbåndsur, er integrert i mobiltelefonen eller finnes som programvare på datamaskinen,» skriver regjeringen i sine merknader til forslaget til ny åndsverkslov, som ble lagt frem i dag.

 

Høres ut som et bra opplegg..

håper virkelig du var ironisk her, herregud.

Dette er håpløst, jeg bor faktisk på kolbotn, samme sted som bondevik, (*skamme seg* :nei: ) vurderer nesten å gå å ringe på hos han og ta en liten diskusjon, skulle gjerne likt å sett hjemmepcene til alle på stortinget, er vel sikkert litt mp3 osv på barnas pc, for å ikke si på dems...

latterlig, de vet ikke hva de legger opp til, uansett kommer loven til å bli umulig å håndheve, den kommer bare til å føre til mange søksmål mot privatpersoner osv

Lenke til kommentar
Den nye loven vil gjøre nedlasting av opphavsrettsbeskyttet musikk og film over nettet ulovlig.

Hjertens enig. Dette faller under eiendomsretten og er således noe jeg er prinsipielt for.

 

Det vil også bli ulovlig å kopiere musikk fra en CD du selv har kjøpt, til PC-en eller MP3-spilleren din, dersom CD-en er kopibeskyttet.

Fullstendig uenig. Denne delen av loven setter en effektiv bom i veien for eiendomsrett da man ikke lenger bestemmer over egenkjøpte CD-er og egenkjøpte mp3-spillere. Med første del av lovforslaget som gjengitt over er den dessuten overflødig.

 

Dette er nok et eksempel på den sittende regjeringens frem-og-tilbake-er-like-langt-politikk.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Det vil også bli ulovlig å kopiere musikk fra en CD du selv har kjøpt, til PC-en eller MP3-spilleren din, dersom CD-en er kopibeskyttet.

Fullstendig uenig. Denne delen av loven setter en effektiv bom i veien for eiendomsrett da man ikke lenger bestemmer over egenkjøpte CD-er og egenkjøpte mp3-spillere. Med første del av lovforslaget som gjengitt over er den dessuten overflødig.

Som den vaskeekte kapitalist du er, tror jeg du misforstår litt. Eiendomsrett er ikke noe som er innfelt i naturlovene, men bestemmes av mennesker og kan fungere helt forskjellig i ulike kontekster.

 

Hvis du f.eks kjøper kommersiell programvare, kjøper du IKKE eiendomsrett over programvaren. Tvert imot kjøper du kun en lisens som gir deg rett til å bruke produktet på en bestemt måte (nedfelt i en såkalt EULA). All annen bruk av programvaren vil være ulovlig. Bruksretten din kan også være tidsbegrenset, og det er følgelig ulovlig å forsøke å omgå denne.

 

Skjønner du derfor hvorfor jeg bruker GNU/Linux og annen fri programvare som gir MEG kontrollen over programvaren? :yes:

 

 

Forøvrig ble jeg positivt overrasket da jeg så Dagsrevyen, siden han politisjef-duden (som jeg ikke husker navnet på) var imot dette lovforslaget siden han mente det ville bli umulig å håndheve.

 

Jeg er ihvertfall en stor motstander av dette fordi det ødelegger prinsippene bak "fair use", og gir altfor mye makt til industrien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Er jo opp til plateprodusentene hvordan deres produkter skal nyttest?

Men det er ikke platebransjens varer som står plassert i min cd-hylle. De har jeg betalt masse penger for, og det er JEG som eier dem. Derfor forlanger jeg også å kunne bestemme hvordan jeg benytter MINE egne produkter.

 

At jeg ikke har noen distribusjonerett for disse produktene er jo greit nok å svelge for de fleste, men jeg forlanger å ha uinnskrenket privat bruksrett på platene som jeg har kjøpt.

 

 

Siden jeg akkurat kommer hjem fra skiferie, kan jeg jo ta en sammenlikning:

 

Tenk hvis Madshus (eller en hvilken som helst skiprodusent) som selger både rimeligere ski og dyrere proff-ski, plutselig sier at det er strengt forbudt å skøyte med de rimeligste skiene. For hvis man vil skøyte må man da kjøpe langt dyrere skimodellene. Også skaffer produsenten seg kontrollører og tystere ute i skiløypene som passer på at folk ikke "misbruker" skiene. Problemet er jo selvfølgelig at det er kundenes ski, og ingen andre har noen verdens ting de skulle sagt om hvordan de skal brukes etter man har kjøpt og betalt produktene. Hvis jeg går tomt for ved på hyttetur kan jeg til og med bruke skiene mine til fyring. Særdeles uøkonomisk, men det er tross alt mine ski.

Lenke til kommentar

Jaja, må vel bli kriminell en gang jeg også :roll:

 

Men kommer nok ikke akkurat til å skamme meg hvis det er dette som skal til for å bure meg inn :whistle:

 

 

Nå må vi bestemme oss snart. enten melder vi oss ut av EØS eller så melder vi oss inn i EU. Virker som om de eneste politiske vedtakene som gjelder for oss nordmenn er de som blir tatt i EU.

Lenke til kommentar

Dette viser sosialistorganisasjonen EU sitt sanne ansikt. Handel klarer vi uten hjelp av EU ved å fjerne tollbarrieren, melde oss ut av EØS og kanskje benytte anledningen til å be EU om å drite og dra med nazilovene sine. dessverre så har ikke den såkalte høyresiden på Stortinget baller nok til å holde fast på egne prinsipper (frihet til individet). Slik verner vi oss også mot en patentlovgiving (et tidsspørsmål før den vedtas) som er industrifiendtlig, konkurransefiendtlig og krenker individets rett til å spre egne idèer

 

At nedlasting av musikk og film blir ulovlig er en selvfølge i et samfunn som verdsetter integriteten til privat eiendom.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...