Gå til innhold

TEST: Vi bygger HTPC - del 4


Anbefalte innlegg

bOMS, P4, ikke Celeron. Hvis jeg ikke husker feil, har det cache å gjøre. Husk at jeg ikke vet noe særlig om avanserte maskinvareinstrukser og lignende, så jeg kan ikke forklare hvorfor i veldig mange tilfeller. Men det jeg har, er kontakt med Andy, som har programmert de raskeste SSE2-versjonene av ffdshow, så jeg gjentar som regel det han har sagt til meg.

OK, trenger ingen teknisk forklaring. Lurte bare på om det var et utprøvd alternativ.

 

Lånte prosjektor fra jobben og satt i helgen og lekte med min vanlige arbeidsmaskin, og det fungerte tilfredsstillende det. Måtte selvfølgelig byttet litt deler til lyd og slikt hvis det skulle blitt en HTPC, men tror den ville fungert. Så er inne på tanken av å skaffe en PC til TV'en, men ønsker å gjøre det så billig som mulig. Så da må man sjekke ut alle muligheter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du som sliter med ffdshow og Nvidia, har du SP2 etterinstallert? Det skaper visse problemer.

Ja, jeg har SP2 installert. kom over en ganske ny versjon av ffdshow (ffdshow-20050204), og det funka faktisk å spille av dvdene med dette. Men jeg hadde en veldig dårlig ytelse når jeg hadde "Resize and Aspect" enabled. Prøvde med lavere oppløsninger som Multiply by 2.0 og 1280x1024, men filmen gikk ennå ikke glatt.

 

Jeg har en AMD64 3000+ @ 2200MHz, 1GB minne og 220 fsb (440DDR).

Lenke til kommentar

niXmaster, de nyeste versjonen er ikke brukbare. Det er Andys versjon (som det er linket til i artikkelen) som fremdeles er den beste, nærmere bestemt den som står som "preview". Ganske vittig at den er blitt brukt og har vært den beste siden august i fjor, og er kalt "forhåndstitt"...

 

BadLoser, ja, originale kodeks funker klart best. XViD har jeg hatt mange morsomme feil med i ffdshow når jeg har testet. Det har bare vært for testens skyld jeg har brukt dem, å se film som er mer komprimert enn DVD er så fælt at jeg ikke orker det... ;)

Lenke til kommentar
Ko_deZ, egner seg ikke og egner seg ikke...artikkelserien sikter seg nok inn på et litt annet segment. Klart man kan få til det meste med Linux hvis man har tid til å fikle. Men på den andre siden har jeg ingen problemer med å sette sammen en 100 % fungerende XP-pc for htpc-bruk i løpet av en arbeidsdag eller to (ikke konsentrert arbeid, mens jeg jobber med min vanlige jobb).

Å installere HTPC-programvare på en standard linux-distribusjon kan være en utfordring for folk som ikke har noen erfaring med linux fra før. Det kan fort bli mye knoting av det, og man kan fort bruke en dag eller to.

 

Da er knoppmyth mye enklere. Sett inn CD, start installasjonen, la maskinen hente oversikt over kanaler med tv-guide hos dagbladet, velg hvilke av disse kanalene du har og på hvilke frekvenser de er på, og installasjonen er ferdig, ca. 30 minutter etter at installasjonen startet.

 

Da har man en maskin som kan: spille DVD, rippe DVD, spille CD, rippe CD, spille filmer og musikkfiler med de fleste filformater, vise bilder, surfe på nettet, værmelding med animerte satelittfoto, nyheter (RSS), EPG-programguide (som blir oppdatert automatisk hver dag), TV med timeshift og opptaksmuligheter (som kan styres fra internett). Alt konfigureres enkelt i GUI til mythtv. Ingen tekstfiler som må editeres. I tillegg har maskinen også en sambaserver slik at de andre maskinene i nettet også kan få tilgang til f.eks mediafilene som ligger på denne maskinen. Samba konfigureres enkelt vha. av et webgrensesnitt.

 

Ønsker man å spille de siste og kuleste spillene har man alltids en windowsmaskin stående at annet sted i huset med et kraftig og støyende skjermkort. Min HTPC som står i stuen skal være mest mulig lydløs, noe som har gått utover skjermkortet, og den hadde derfor ikke vært egnet til spill selv om det hadde vært windows på den.

 

Vanskeligere og mer tidkrevende enn dette trenger det ikke å være dersom man velger å gå for linux og knoppmyth.

 

Og til dere andre der ute som bruker mythtv. Versjon 0.17 er akkurat sluppet. Sikkert derfor websiden var nede tidligere i dag :-)

Endret av Dromle
Lenke til kommentar

Apropo det med lydløst skjermkort og slikt.

 

Jeg har et x800xt pe som jeg har satt en artic cooler på. Og det båker jo en del slik som det er i utganspunktet. Men så fant jeg ut at man i ati-tools kunne stille inn viftehastigheter dynamisk etter hvilken temperatur skjermkortet har. Så når jeg lekte med maskinen i helgen kunne jeg sette at viften skulle ikke gå så lenge temperaturen var under 55°C. Og det fungerer bra siden kortet da lå på 49°C når jeg brukte det til 2D aplikasjoner.

 

Det samme har jeg med viften til CPU. Den lar jeg asus HK'et justere vifte hastigheten på. Så da er den også slått av ved normalt bruk.

 

Og soden dette fungerte uten kabbinett vifte, har jeg bare å finne en lydløs, evt. vifteløs PSU for å kunne bruke min løsning som en lydløs stue PC.

 

Skrev egentlig dette for å kunne gi håp til alle som ofrer grafikkort for å få HTPC'en lydløs. Regner med at nVIDIA har en lignende løsning.

Eneste kan vel være at det kanskje kan bli problematisk hvis man bruker et lite kabinett.

Lenke til kommentar

Dromle, den hørtes morsom ut. Nesten så jeg får lyst til å prøve. Kanskje jeg gjør det en dag jeg har lite å gjøre.

 

bOMS, det stemmer. Iallfall på 6600/6800-kortene kan man skru ned hastigheten på vifta.

 

Muffinman, et annet alternativ er vel Thermaltake Big Water, som skal være et enkelt, veldig billig og greit vannkjølingssett med lite støy. Og ikke minst: Det kan også kjøle skjermkortet. Jeg har sett at mange mener at Reseratoren får problemer hvis den skal ta mer enn prosessoren.

Lenke til kommentar
Dromle, den hørtes morsom ut. Nesten så jeg får lyst til å prøve. Kanskje jeg gjør det en dag jeg har lite å gjøre.

 

bOMS, det stemmer. Iallfall på 6600/6800-kortene kan man skru ned hastigheten på vifta.

 

Muffinman, et annet alternativ er vel Thermaltake Big Water, som skal være et enkelt, veldig billig og greit vannkjølingssett med lite støy. Og ikke minst: Det kan også kjøle skjermkortet. Jeg har sett at mange mener at Reseratoren får problemer hvis den skal ta mer enn prosessoren.

Tror de probleme eventualt kommer av at gpu-kjøleren som hører til settet er litt veik, men det er bare å kjøpe en annen. Selve pumpa er over dobbelt så kraftig som på bigwater. Forøvrig har også thermaltake kommet med en vifteløs variant nå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Muffinman, et annet alternativ er vel Thermaltake Big Water, som skal være et enkelt, veldig billig og greit vannkjølingssett med lite støy. Og ikke minst: Det kan også kjøle skjermkortet.

Er en av de som venter på et slik sett fra PSData 16.02. Får vel testet det ut på lekePC`en da. Har en anelse om at til rå overklokking med gpu-blokk i tillegg på dette settet bør jeg kjøpe et sett til. Pumpe-radiator-cpu-radiator-gpu f.eks, eller det som måtte bli mest gunstig. Bonus: reserve pumpe.

Jeg har sett at mange mener at Reseratoren får problemer hvis den skal ta mer enn prosessoren.

:hmm: 2x Reserator? Dyrt, men venter heller litt med investeringen hvis det medfører at det blir skikkelig...

 

EDIT: Det er ikke plass til Bigwater i det lille LC04-kabinettet mitt uansett...så ekstern løsning er å foretrekke.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Artikkelen nevner dessverre ikke at Windows XP Media Center Edition:

 

1) Foreløbig ikke finnes i norsk versjon

 

2) Aldri selges direkte til PC-brukere, kun forhåndsinstallert på PC'er fra Dell, HP og andre godkjente forhandlere. Da blir det jo snodig å nevne det i en artikkel med tittelen "Vi bygger HTPC" ;)

Jeg skal ikke si hvordan(retningslinjer), men jeg har det jeg. Og jeg har verken kjøpt Dell eller HP PC'er i det siste :thumbup:

 

Men det er klart, et godt poeng. Men det er jo også et program som er veldig vanlig og antakeligvis blir enda vanligere så det er vel fair and square og nevne det.

Lenke til kommentar
2) Aldri selges direkte til PC-brukere, kun forhåndsinstallert på PC'er fra Dell, HP og andre godkjente forhandlere. Da blir det jo snodig å nevne det i en artikkel med tittelen "Vi bygger HTPC" ;)

Vel, det er ikke helt sant.

 

WinXP MCE kan kjøpes her: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4544

 

Følgende står på NetShop's sider da: OEM OS kan selges sammen en 3.parts HW som er essensielt for at PCen skal fungere.

Så kjøper du TV kort eller lignende samtidig, kvalifiserer du til å kjøpe din kopi..

 

WinXP MCE Fjernkontroll kan du kjøpe her:

http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...agerantall=10pl

 

 

MEN, jeg synes det er utrolig tynt av hw.no og presantere en artikkel som bare bygger rundt WinXP MCE da det finnes mange alternativer der ute.

 

Meedio er et glimrende alternativ etter MIN mening. Den får du også i norsk versjon (man bruker språkfiler som kan redigeres etter egene ønsker.. vil du ha trøndersk media pc får du det om du gidder å oversette.), noe jeg mener er essensielt om du vil beholde WAF'en.

 

Har selv en media center pc hjemme (kaller det ikke HTPC da den etter min mening ikke er kraftig nok til det. Men det er en annen diskusjon..), har prøvd med WinXP MCE, Meedio, Media Portal og diverse andre.

 

Etter mye prøving og feiling, samt mange omformateringer har jeg (fremdeles min mening) kommet frem til at Meedio er den beste front end man kan kjøre. Denne har også ett stort utvalg av Skins og Plunins man kan laste ned. Samt at man kan lage egene plugins om man kan programmere. Her er støtte for å programmere i den smaken man liker best.

 

MIN erfaring er at linux ikke duger, men dette kan ha med min hardware og gjøre. Her mener jeg også man ikke skal være nødt til å kjøpe seg ny hardware for å få ting til å fungere tilfredsstillende, og da er det kun WindowsXP som fungerer til dette formålet.

 

EDIT: Du har også muligheten til å filtrere og grupere visningen av musikken din, blandt annet ved hjelp av View's og Filters. Sistnevnte er SqlLite, og læringskurven for å sette opp dette på en fornuftig måte er relativt grei. Du får kontroll over musikken din på en måte du aldri har hatt før. Eneste som er negativt med dette er at det er en fordel at du tag'er mp3ene dine godt for å oppnå ett bra resultat. Men, det er verd den tiden det tar..

 

Dette er fremdeles mine meninger og mine erfaringer.

 

\ Daniel

Endret av Liquified
Lenke til kommentar

Det er mange som nevner at andre frontend-løsninger burde vært gått gjennom her. Det er to ting jeg mener om dette:

 

1. Det er grenser for hva man skal kunne ta opp i løpet av en artikkelserie. Hvor skal man sette grensen, og hva skal man ta med. Uansett hva man velger så kommer en eller annen til å klage over at hans favoritt ble utelatt. Jeg synes MCE var et helt greit valg, da det er enkelt å sette opp for de som ikke har enorm innsikt, samt at det er en kjent produsent, og kjører sømløst på det mest brukte operativsystemet.

 

2. Hardware.no omtaler... ja, hardware. I I forbindelse med en slik artikkel er det fornuftig å vise et eksempel på en ferdig løsning, men de dype analysene av programvare hører vel strengt tatt hjemme på programmer.no, ikke hardware.no.

 

Til slutt vil jeg si at dette sansynligvis ikke er den enste artikkelen som kommer om dette temaet fra hw-nettverket, så vi skal vel ikke se bort fra at man kan få sett på ulike programvareløsninger etter hvert :)

Lenke til kommentar
Det er mange som nevner at andre frontend-løsninger burde vært gått gjennom her. Det er to ting jeg mener om dette:

 

1. Det er grenser for hva man skal kunne ta opp i løpet av en artikkelserie. Hvor skal man sette grensen, og hva skal man ta med. Uansett hva man velger så kommer en eller annen til å klage over at hans favoritt ble utelatt. Jeg synes MCE var et helt greit valg, da det er enkelt å sette opp for de som ikke har enorm innsikt, samt at det er en kjent produsent, og kjører sømløst på det mest brukte operativsystemet.

 

2. Hardware.no omtaler... ja, hardware. I I forbindelse med en slik artikkel er det fornuftig å vise et eksempel på en ferdig løsning, men de dype analysene av programvare hører vel strengt tatt hjemme på programmer.no, ikke hardware.no.

 

Til slutt vil jeg si at dette sansynligvis ikke er den enste artikkelen som kommer om dette temaet fra hw-nettverket, så vi skal vel ikke se bort fra at man kan få sett på ulike programvareløsninger etter hvert :)

Vel, det er sant at man ikke kan dekke alt i en artikkel av denne størrelsen. Men det er på sin plass å nevne at det finnes alternativer der ute.

 

Når det gjelder Windows XP MCE:

- så er den enda mer kresen når det gjelder hardware enn linux er.

- så kommer det frem at innehaver av dette ikke kan gjøre rede for hvor man kan skaffet dette. Å bygge en artikkel som er ment for "mann i gata", rundt ett produkt som ikke er tilgjengelig for "mann i gata" er totalt meningsløst. Ikke at det er noe problem å laste ned en versjon av MCE, men at hw nettverket har denne holdningen skremmer meg. Hva dem gjør privat er en helt annen sak, og har ikke jeg noe med å gjøre.

- er det kansje et greit valg hvist du har 10-15 lapper å sette av til en helt ny pc, men "mann i gata" som nevnes utallige ganger, har ikke dette å sette av til en pc for å teste ut mulighetene som finnes. Da burde man komme med alternativer som kan kjøres på "gammelmaskina" som ble satt til side når man kjøpte seg ny pc.

 

Dette er ment som konstruktiv kritikk og skrives ikke for å rakke ned på verken HW eller personene som har bidratt til denne artikkelen. Jeg, personlig, synes det er flott at dette emnet omtales gjennom flere artikkeler i en serie som dette, da dette vil få flere inn på tanken om å sette opp en media pc. Som igjen vil presse priser på hardware/software og gi oss større utvalg i hardware og front ends som brukes til dette formålet.

 

\ Daniel

Lenke til kommentar
- så kommer det frem at innehaver av dette ikke kan gjøre rede for hvor man kan skaffet dette. Å bygge en artikkel som er ment for "mann i gata", rundt ett produkt som ikke er tilgjengelig for "mann i gata" er totalt meningsløst. Ikke at det er noe problem å laste ned en versjon av MCE, men at hw nettverket har denne holdningen skremmer meg. Hva dem gjør privat er en helt annen sak, og har ikke jeg noe med å gjøre.

Hvor har det kommet fram at han ikke kunne gjøre rede for hvor programmet kommer fra? Det fikk jeg rett og slett ikke med meg. De er jo fullt mulig å kjøpe en OEM-versjon fra den nettbutikken som tilfeldigvis har vært samarbeidsoartner i denne artikkelen.

 

Ellers har du muligens et par poeng, men jeg har ikke nok innsikt her til å kunne kommentere så veldig. Mulig jeg tok meg vann overhodet med kommentaren om valg av MCE :)

Lenke til kommentar

Har du røkt noe Liquiefied? Jeg ser at du har to innlegg på samme side. I det 1. innlegget ditt bekrefter du at Windows XP MCE kan kjøpes fra netshop. I det neste sier du at det ikke er tilgjengelig for den vanlige mann på gata. Ellers så syns jeg det er veldig mange som er flinke til å klage istedetfor å bidra med positiv kritikk / utfyllende kommentarer til emnet som artikkelserien omhandler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...