Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linksys WRT54G signal problemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte for noen uker siden en Linksys WRT54G trådløs ruter etter å ha lest blandt annet brukererfaringene på prisguiden der den får masse skryt.

Jeg får ikke mer 20-30% signal styrke og detter ut hele tida.

Huset jeg bor i er gammelt, jeg vet ikke helt hva veggene består av, men det er ikke mer enn ca 10 meter fra ruteren til den pcen.

Ruteren er i første etasje, mens pcen er i andre.

Bruker nyeste firmware. Har lest at det finnes uoffisielle firmwares som skal blandt annet øke signal styrken.

Jeg begynner lure på om kanskje den er defekt eller noe..

Noen som har noen gode tips hva jeg kan prøve for å bedre signal styrken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde det samme problemet.... Det jeg gjorde var å bytte til kanal 3 på ruteren, vips så var alt MYE bedre! Husk at hvis du feks har en basestasjon til trådløs telefon rett i nærheten av ruteren kan dett oxo gå utover signalkvaliteten!

Håper disse tiltakene hjelper deg !!!

huz

Skrevet

Har lest noe om at antenna på aksesspunkter bare er omnidireksjonal i det horisontale plan, og at det anbefales at man tipper antenna 45 grader for å nå litt dypere hvis det er forskjellige etasjer det er snakk om.

Skal ikke si dette for sikkert tho, har ikke fått det bekreftet eller utprøvd, og internett som kildehenvisning er ikke akkurat det mest troverdige bestandig. ;)

Skrevet (endret)

Har prøvd alle kanaler fra 1-13, gjør ingen forskjell i mitt tilfelle.

Må man betale til sweasoft eller holder det med å registrere seg?

edit: Har prøvd vri antennene så ofte på både ruteren og nettverkskortet i alle mulige posisjoner at jeg holder på bli gal :cry:

Endret av Kneipp
Skrevet
Har prøvd alle kanaler fra 1-13, gjør ingen forskjell i mitt tilfelle.

Må man betale til sweasoft eller holder det med å registrere seg?

edit: Har prøvd vri antennene så ofte på både ruteren og nettverkskortet i alle mulige posisjoner at jeg holder på bli gal :cry:

Man trenger ikke betale for Sweasoft firmware.

Kildekoden er GPL lisensiert (eller skal være) så du gjør ikke noe ulovlig selv om du ikke betaler, men man får ikke support osv.

Last ned her: http://wrt54g.thermoman.de/

Er ikke bare sendestyrken man kan øke, det er en HAUG med andre nye ting som blir lagt inn med den firmwaren.

Skrevet
Legg inn sweasoft firmware saa kan du oeke sendestyrken fra 23mw til 250mw :)

Når det er snakk om så korte avstander er ikke sendeeffekten det første man ser på, da er det bedre å begynne med å se på antenneplassering/retning, evt å sette på en rettet antenne som peker i den retningen man ønsker signal.

Sterkest signal får man 90 grader på antenna, en mulighet kan være å vri den ene antenna så den står rett ut horisontalt.

Generelt bør økning av sendeeffekt være siste mulighet, da det er i alles interesse at man ikke forurenser med unødvendig RF.

Sveasoft fraråder uansett effekt over 84 mW, da dette "smører" ut signalet og lekker RF til nabokanaler.

Når det gjelder bytte av kanal som det nevnes her bør man bruke en minst 5 kanaler unna andre nett i nærheten, for å unngå interferens. Jeg bytter alltid til 1 eller 11, da jeg regner med at de fleste beholder default kanal 6.

Skrevet
Jeg kjøpte for noen uker siden en Linksys WRT54G trådløs ruter etter å ha lest blandt annet brukererfaringene på prisguiden der den får masse skryt.

Jeg får ikke mer 20-30% signal styrke og detter ut hele tida.

Huset jeg bor i er gammelt, jeg vet ikke helt hva veggene består av, men det er ikke mer enn ca 10 meter fra ruteren til den pcen.

Ruteren er i første etasje, mens pcen er i andre.

Bruker nyeste firmware. Har lest at det finnes uoffisielle firmwares som skal blandt annet øke signal styrken.

Jeg begynner lure på om kanskje den er defekt eller noe..

Noen som har noen gode tips hva jeg kan prøve for å bedre signal styrken?

Har du undersøkt om det kan være i din PC problemet ligger, har du prøvd den mot andre rutere, eventuelt prøvd andre trådløse kort mot din ruter?

Skrevet

Har nå lagt inn Sveasoft software til min Linksys WRT54G. Alt virker fint, bortsett fra at jeg ikke finner den "Bandwidth mgmnt" under "administratror-fanen"

Noen som har peiling på hvor denne har gjemt seg? =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...