Gå til innhold

TV-kort til onkel - enkelt


KjellV

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min kjære onkel har gitt meg i oppgave å få tak i et TV-kort og programvare til ham. Tanken er at han skal koble en vanlig video til PCen og få familiefilmene over fra VHS til dataen, og forhåpentligvis brenne de ut på DVD.

 

Hvilket TV-kort anbefales? Forhåpentligvis et billig et, men det må jo selvsagt være bra.

 

Hvilket redigeringsprogram anbefales her? Onkelen min har egentlig ikke veldig god peiling på data, men klarer seg stort sett greit. Gjennomsnittlig kan man si om nivået hans. Han vil selvsagt redigere filmene, og kanskje legge på tekst og kanskje litt musikk på de. Stikkordet er enkelt :)

 

Hva sier de proffe? Må ærlig innrømme at når det kommer til TV-kort og videoredigering stiller jeg like blankt som et nytt word-dokument, så jeg stoler på de viderekomne på forumet.

 

Takk for eventuelle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte mitt tv kort som demo vare Terratec Cinergy 400 http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=119408 er godt fornøyd med det.

 

Det jeg synes er bra med softwaren så kan man encode til divx eller annen komprimeringsformat når du tar opp så slipper man å encode store filer på 10gb og over det. Også Planleggingsplan for opptak hvis man ønsker det.

 

Dette er et kort man ikke betaler en formue på, får sikkert bedre kort en dette men må da gå opp litt i pris.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte mitt tv kort som demo vare Terratec Cinergy 400 http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=119408 er godt fornøyd med det.

 

Det jeg synes er bra med softwaren så kan man encode til divx eller annen komprimeringsformat når du tar opp så slipper man å encode store filer på 10gb og over det. Også Planleggingsplan for opptak hvis man ønsker det.

 

Dette er et kort man ikke betaler en formue på, får sikkert bedre kort en dette men må da gå opp litt i pris.

Det er nok ett godt valg til en rimelig penge..Du kan for øvrig lese testen av kortet her :!:

Lenke til kommentar

Hauppauge PVR 250.

Har hardware mpeg encoder, noe som gjør at det komprimerer direkte til mpeg1/2 (altså DVD standard om ønskelig) direkte i hardware og bruker MYE mindre CPU på dette enn de billige møkkakortene fra Terratec. Dessuten trenger du ikke å rekomprimere filene etterpå hvis det er DVD de skal brukes til (trenger bare "demuxes", dette gjør et "dvd-lagings program" for deg. Personlig bruker jeg for ögonblicket PVR250 sammen med WinTV 2000 og Ulead DVD MovieFactory (følger med i pakken begge deler, og det funker veldig greit hvis du vil ha det brukervennlig).

 

Eneste minuset jeg har funnet med kortet hittil er at det ikke har hardware deinterlacing, noe som gjør at du får en liten "stripe bug" ved kjappe kamerabevegelser når du viser resultatet på en PC-skjerm eller projektor, men på TV oppstår ikke denne buggen da "tv'en deinterlacer bildet selv".

 

Har også en Plextor USB sak på jobb (husker ikke navn og nummer på den i farten) og den har samme funksjonalitet som PVR250, men har i tillegg hardware deinterlacing (men er en 200-lapp dyrere). Vil anbefale denne på det aller høyeste da den i tillegg også har støtte for divx encoding i hardware.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Vel Pinnacle er et ok kort, med 1000 vis a barnesykdommer, om du trenger et dyrtere tv kort avhenger mye av resten av pc'en (Pinnacle anbefales ikke) og til deg som bare hadde problemer med det i xp, selv har jeg klart å få det godt til med xp etter mye om og men, hos en annen var eneste som hjalp og fjerne fjernkontrollen fra com utgangen.

 

 

har han f.eks en eldre PC, så vil et kort med egen decoder være nødvending, har han en nyere så holder det med et av de billigere som har mulighet for ok opptak, dvs mpegII

 

på en xp2400 med 512 ram vil det hakke litt ved oppdak i DVD kvalitet på et Pinnacle pctv pro, på en 1 ghh via klarer det f.eks bare mpegI

 

så har han en dårlig pc og du kjøper han et tv kort uten egen decoder, ja da er det penger utav vinduet.

 

Oh hvis du finner et kort rimelig som tar ok opp på en Low end maskin idag, vennligst post tilbakemelding, vel jeg mener som gir godt opptak, vise tv bilden ok gjør da selv de rimligste kortenen.

 

Edit:

Barnesykdommer er vel feil, det som feiler pinnacle sin nåværende tv kort serie, er vel helder alderdomssvakheter :D

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Ofte så er også programmene som følger med sånne tv-kort av varierende kvalitet.

 

jeg har selv en terra tv-value, greit billigkort, men jeg fikk mye mer glede ut av det etter at jeg tok i bruk programmet chris-tv (www.chris-tv.com)

 

www.tv-cards.com <- er en veldig bra side for alle som er nyskjerrige på tv-kort.

Lenke til kommentar

Har brukt en Pinnacle PCI kort (PRO utgaven) i nesten ett år både med XP ver.1 og 2. Aldri hatt et eneste problem, verken under installering eller i bruk.

Meget stabilt kort. Bildekvaliteten er utmerket.

 

Bruker kortet også til å konvertere gamle VHS og VHS-C bånd. Fungerer kjempebra.

 

Har også tidligere brukt en USB utgave av Pinnacle. Denne fungerte like stabilt.

Lenke til kommentar

vitamin2

 

Joda, det er pro utgaven jeg også har, og den fungerer ok stabilt hos meg, men det er et problemkort for veldig mange, installasonen er plug and pray. Og det er et meget resursskrevende kort. Og som sagt jeg selger ikke et pinnacle pctvpro for ei eske snus til en kompis , hvis jeg hadde vært fornøyd med det :no: - Og joda jeg har det også på xp. vs sp1 og 2

Lenke til kommentar

Og et lite irritasjonsukk , både til hw og andre datasider, det er sjelden en ser en ordlig test med hvordan opptakskvaliteten er, vel high end maskiner tar vel ok opptak, men så er det hvordan "billig" kort og pctvpro gjør det på ikke high end maskiner, minste spes som oppgis er jo for å se på tv, mens opptak krever mer, tar vi Pinnacle PCTVpro så står det at for maks opptakskvalitet så krevest P4 1800 mhz ellr tilsvarende. Ved opptak fra vhs klarer f. eks en xp2400 m/512 minne det greit, men ved maks opptakskvalitet fra TV så blir det litt hakking. så det hadde vært et ønske at når dt testes tv kort at det ble testa på nogelunde min spes for maks opptakskvalitet......

Lenke til kommentar

Til OSSE

 

Jeg skjønner dessverre ikke problemstillingen din helt:

 

- Pinnacle kortet ditt fungerer tydeligvis like problemfritt som mitt.

- Du er negativ til kortet fordi andre har/hatt problemer.

 

Da er spørsmålet mitt enkelt:

 

Hvilke problemer ?

og..

Er disse "problemene" generelt større med Pinnacle enn andre tvkort.

 

Kravene du nevte om maskinvaren synes jeg var fint at du fikk frem, men strengt tatt er vel dette egentlig ikke ett "problem" hvis folk med tilfredsstillende maskinvare kjøper dette kortet ?

Lenke til kommentar
Oh hvis du finner et kort rimelig som tar ok opp på en Low end maskin idag, vennligst post tilbakemelding, vel jeg mener som gir godt opptak, vise tv bilden ok gjør da selv de rimligste kortenen.

 

jeg velger å overse dine irritable skrivefeil og IGJEN anbefale PVR250 eller et annet kort med mulighet for encodig i HARDWARE(!) da dette sparer veldig mye CPU kraft! De billige pinnacle og Terratec kortene komprimerer via software, og tar opp i "rå avi", og dette krever _svært_ mye av harddisk og prosessor.

 

Svaret er enkelt. Kjøper man et billigkort og setter det i tillegg i en "billigpc" så ber man om bråk. Man får det man betaler for og da synes jeg det er unødvendig å sutre om noe annet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Vitamin 2: Vel PinnaclePCTVpro koster nesten like mye som et tvkort med decoder.

 

Trøbel jeg har hatt: Syncronisering av lyd - Korrigert (etter mye leting på nettet for løsninger)

Irriternde at menyer dukker opp av seg selv av ogtil - Ikke korrigert - Men utkobling av fjernkontroll eliminerer dette.

Programvaren stopper å fungere med av og til, særskilt etter Windows oppgraderinger - Løsning reinstaller programvare.

 

Meget resurskrevende - Løsning kjøpe bedre PC :)

 

Og Vitamin2, jeg kan ikke anbefale et kort som jeg har hadd problemer med selv om det nå fungerer bra, ikke etter de irritasjonsmomenter jeg har hadd med det, det må da være bedre kort i den prisklassen kr 1095 hos komplett.

 

Og siden jeg ikke har testet andre kort, kan jeg ikke anbefale han et annet, men følger intresert med i andre sine erfaringer, siden jeg skal ha et nytt kort.

 

Eller gjør som JKJK anbefaler kjøp enten PVR 250 eller annet kort med gode anbefalninger .

 

Ellers er jeg helt ening med JKJK - Men en kraftig PC skulle kunne åpne for et rimeligere TV-kort, det er kun det jeg vil frem til.

 

Fint du overser mine skriveleifer :thumbup:

Lenke til kommentar

Joda, kjøpte et PVR 250 kort fordi dette skulle ha hardware encoding og samtidig være støttet i linux freebsd ... men det viste seg selfølgelig at min versjon av kortet hadde en chip som ikkje er støttet av linux driverene, men et "TV kort til onkel - enkelt" tregner vel ikkje så mye linux støtte :)

 

Fant selfølgelig ikkje ut av manglende linux støtte før min koselige angrefrist var gått ut, men skal ta kontakt med netshop og se om eg får byttet det, hvis ikkje kan eg evt gi deg en god deal på kortet :)

Lenke til kommentar

Anbefaler veldig at du vurderer TV-kort med en hardware-encoder. Hadde 2 software baserte kort, bl.a. terratec 400 før jeg kjøpte Hauppauge pvr250 og kvalitetsforskjellen er som natt og dag.

 

Hauppauge har kommet med en oppfølger som heter pvr150 som, til tross for navnet, er bedre og rimeligere enn pvr250. Sjekk pris her: Happuage PVR150

Lenke til kommentar
Jeg skjønner dessverre ikke problemstillingen din helt:

 

- Pinnacle kortet ditt fungerer tydeligvis like problemfritt som mitt.

- Du er negativ til kortet fordi andre har/hatt problemer.

 

Det veldig mange som har problemer med å få Pinnacle PCTV-kort til å fungere. Det er ikke vanskelig å få øye på ved et søk på internett. Driverne til bl.a. Pinnacle er faktisk så dårlige at mange ikke får driten til å fungere i det hele tatt. Noen får det til med alternative drivere:

http://btwincap.sourceforge.net/

http://www.iulabs.com/drv/index.shtml

http://www.video-drivers.com/drivers/71/71493.htm

 

Hvis du fortsatt ikke tror at Pinnacle er noe søppel, så kan du forsøke å søke på dette forumet etter pinnacle i denne kategorien. Du vil få mange poster med folk som har problemer. Og de siste innleggene fra Pinnacles eget forum:

Pinnacle PCTV + Windows XP SP2 - Read this      
Feb 09, 2005 - 13:59 
PCTV USB2 crashes Windows XP to Blue Screen      
Feb 09, 2005 - 10:09 
PCTV Stereo will never work with Win XP SP2      
Feb 09, 2005 - 09:05 
when can I install PCTV PRO on windows xp sp2      
Feb 09, 2005 - 07:15 
DVB Tuning in Mediacenter 300i      
Feb 09, 2005 - 02:19 
PCTV Stereo Card is not recognized by my mobo      
Feb 09, 2005 - 02:16 
[PCTV Pro] Problems after installing Studio 9 Plus      
Feb 09, 2005 - 01:47 
pctv vision not responding      
Feb 09, 2005 - 01:37 
(PCTV Rave) can't install hardware on XP SP2      
Feb 09, 2005 - 01:12 
PCTV pro & XP SP2      
Feb 09, 2005 - 00:19 
PCTV Rave is rubbish; buy from another supplier!      
Feb 08, 2005 - 14:24 
PROBLEMS FOR FAR TOO LONG      
Feb 08, 2005 - 05:40 
PCTV USB2 and Toshiba Notebooks 

 

Konklusjonen er klar (for min del): hold dere langt unna Pinnacle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...