Gå til innhold

POV 6800GT eller Sapphire X850XT?


Obi-Wan

Anbefalte innlegg

(Hvis du ikke kan holde deg litt objektiv er ikke denne for deg. Vil ikke ha enda en klassisk ATI vs nVidia tråd med masse drittslenging og liksomfakta)

 

Kjøpte meg ny pc denne uken. Men var så uheldig å få et av de "buggy" kortene til MSI.

 

Jeg har snakket med netshop og skal få byttet kortet. Jeg vurderer å få det byttet i et POV GF6800GT eller i et Sapphire X850XT.

 

Men er litt usikker på hva jeg skal velge. Hvis jeg tar POV kortet kan jeg jo kjøpe et nytt et senere (eventuelt når de blir billigere) og kjøre SLI. Velger jeg Sapphire får jeg Video Inn i tillegg (Skulle kopiert noen gamle VHS filmer jeg har liggende), men da mister jeg jo muligheten for SLI.

 

Bruker også pc'en til å spille av en del ting på TV'en. Med nvidia har jeg aldri hatt noe problemer med det, og oppsettet har vært veldig greit å få til. Hvordan er dette på ATI kort? I tillegg, vil jeg kunne bruke den video inngangen til å ta opp fra video med eller funker det bare på digitale saker slik som dvd for eksempel?

 

Siste jeg lurer på er støynivået, noen som vet hvordan dette er på enten POV eller Sapphire kortet? Eventuelt om du vet hvordan det er på begge og kan sammenligne er det topp :)

 

Her er forøvrig resten av pc'en jeg kjøpte

 

Takker for alle saklige svar :)

 

Edit: Noen som vet hva som er bundlet med de to forskjellige kortene (Spill, software)? Var ikke mye å finne på Sapphire eller POV sine sider.

Endret av Obi-Wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grattis med ny data :thumbup: . Skulle ønske det var jeg som eide den :D.

 

Jeg ville nok satset på sapphire x850xt som er det kjappeste kortet som finnes. Vet ikke om det er noen store forskjeller når det gjelder støy. Spør du meg så koster nok SLI mer enn det smaker. Dessuten er sapphire kortet mye vassere i hl2. Et veldig vikitg spill med tanke på at det kommer drøssevis av modder med tiden.

Lenke til kommentar

Ville heller gått for X800XT eller 6800U/GT fordi X850 kortene skal visstnok støye mye og utvikle mye varme...

 

men et 6800GT kan lett klokkes til U, så jeg ville gått for 6800GT i tospann... (et nå, et senere ;) ) AMR (ATI sitt motstykke til SLI, er på utviklingsstadiet.... så ville ikke ventet på det!)

 

Men to 6800GT støyer en del og utvikler en del varme det og... så vil kjøpt meg et par kabinettvifter (80x80mm) ihvertfall når du får to 6800GT!

 

Når du kjøper et 6800GT til, så er nok driverne optimalisert for SLI og da BANKER det x800xt og mest sannsynlig X850XT og!

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
sats heller på Nvidia siden du har sli hovedkort. sli er ikke så bra i spill nå men det retter seg når det kommer nye drivere. Nvidia har jo også PS 3 VS 3. ati kortet yter bedre men med sli kan du let oppgradere.

Har selv agp versjonen av 6800gt men har verken merka mye til den revolusjonerede ps3støtten og ytelsesøkning eller at det er spesiellt stille. Kortet er oki bra, og klokker lett til over ultraspeed. Men om man ikke har tenkt å bruke bruke idiotisk mye penger på to kort som foreløpig kun gir store ytelses hopp i benchmarks så er x850xt mye bedre. Ville heller gått for det. Er det nest hvasseste kortet på markedet, og 6800gt er bare lillebroren til 6800ultra.

Lenke til kommentar

I de testene jeg har lest er det stort sett lite forskjell i ytelse, så det er ikke så alt for viktig.

 

Det viktigste for meg er støy og video stuff. Kjøper jeg nvidia kortet må jeg ha et tv-kort senere. Men har jo ikke anelse om hvordan kvaliteten er på video capturing med ATI kort.

 

Uansett hva jeg kjøper så er det "lillebroren til noen", 6800GT har Ultra over seg og x850XT har x850XT PE over seg. (er det bare meg som blir litt svimmel av alle disse navnene nå for tiden? :p )

 

Velger jeg 6800Gt kortet så blir det uansett lenge til jeg eventuelt kjøper et til (student budskjett, må la være å spise i 2 uker nå etter jeg kjøpte pc'en)

 

Egentlig burde jeg ha valgt x800XL kanskje når jeg først kjøpte pc'en siden man sparer 1000 cash. Men det var ikke på lager når jeg bestilte. Så kortet jeg uansett bestemmer meg for må være i 3800,- klassen siden det var det jeg brukte orginalt.

 

Hmm, men så nå at dem hadde fått inn noen XFX 6800GT kort. Er jo også en mulighet.

 

Argh! Så mange valg, så mange muligheter.. og så mye penger.

Lenke til kommentar

Spør deg selv: Er du fornøyd med nV? Av egen erfaring, så skal det MYE til før jeg går vekk fra nV på framtidige kort.

 

Og hvis svaret er ja på spørsmålet over, så har man jo muligheten for SLI senere hvis behov. Uansett får du et knall kort !

 

Har POV agp 6800GT kortet, støyer ikke vil jeg si.

Lenke til kommentar
Er du kjent med klassiske ATi VS nVidia kriger, burde du også være kjent med at det finnes guider, og femhundre poster om akkurat dette her

Akurat slike "saklige" innspill som ikke hjelper.

 

Har forresten søkt på en god del review, er ikke alle som nevner støy, VIVO, bundle osv. Spesifikke kort er det ofte vansklig å finne tester av(spesifikt i henhold til merke OG brikke).

 

Det finnes kanskje 500 poster der det diskuteres nvidia vs ati generelt, men som jeg skrev øverst så er det ikke det jeg er interessert i, det er featurene til de spesifikke kortene. Så ta deg en kake, og stikk av sted om du ikke har noe konstruktivt å komme med.

Lenke til kommentar

Utifra mine egne erfaringer kan jeg si at ati kort generelt sett er litt bedre når det kommer til tv inn/ut delen. Så hvis du har tenkt å bruke pc'en til en god del slikt vil jeg anbefale ati. Derimot hvis du kommer til å bruke pc'en mye i OpenGL spill o.l. er nok nvidia tingen. Håper dette kan hjelpe deg noe på vei ;-)

Lenke til kommentar
Er du kjent med klassiske ATi VS nVidia kriger, burde du også være kjent med at det finnes guider, og femhundre poster om akkurat dette her

Akurat slike "saklige" innspill som ikke hjelper.

 

Har forresten søkt på en god del review, er ikke alle som nevner støy, VIVO, bundle osv. Spesifikke kort er det ofte vansklig å finne tester av(spesifikt i henhold til merke OG brikke).

 

Det finnes kanskje 500 poster der det diskuteres nvidia vs ati generelt, men som jeg skrev øverst så er det ikke det jeg er interessert i, det er featurene til de spesifikke kortene. Så ta deg en kake, og stikk av sted om du ikke har noe konstruktivt å komme med.

Jeg har nå x850xt pe ,og har hatt 6800GT støy er ikke noe problem på noen av disse kortene ,jeg mener ati kortet støyer minst ,det støyer mye i det maskinen starter,men går da til et behagelig lavt støynivå,

og temperaturen er 44 grader i windows mens 6800Gt kortet ligger på ca 57grader.

I HL2 merker jeg ikke forskjell på disse kortene ,da med 1280 x1024 4aa +8af

elles er de andre verdiene på high.

Det er riktig at Ati kortet klarer flere fps ,men vel så viktig er hva som er kortets laveste fps i spillet ,her er ikke ati kortet så veldig mye bedre.

I 3d mark 05 er x850 xt (pe) ca 20% raskere er 6800GT

Jeg klarte 5223 med 6800GT (overklokket) og Jeg klarer 6483 med x850Xt pe

men dette med 3 dmark ,vektlegger jeg ikke så mye.

Jeg mener Ati kortet gir mest for pengene ved pci-e ,men du mister da muligheten for SLI dersom dette er viktig .

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg går for ATI, hovedsaklig på grunn av video inn delen, hvis det i tillegg bråker mindre er det enda et pluss å ta med.

 

Nå spørs det bare om det kommer inn den 9 februar da, det står ubekreftet på siden.

 

Uansett, takk for svar til alle sammen :)

Endret av Obi-Wan
Lenke til kommentar

Om kjøleløsningen til X850XT (PE):

The large visible fan is a radial fan, or blower, which draws in airflow from around the spindle area and pushes it out with the vertical fins - the shape of the casing means that this sucks air in from the case at the back of the board and pushes it out the back of the case. In doing so, airflow is pass over the finned copper plate (which appears to be machined and not with the fins soldered on, as with previous boards) which makes contact with the core. With such an arrangement, rather than letting the PSU and other case fans deal with all the heat generated by the CPU and graphics processor, as well as other components, this board is helping air flow through and out of the case which can actually help to lower case temperatures. Due to the size of the fan, its not required to spin excessively fast under load, which helps reduce noise - whilst it does spin up initially on boot up, under normal running modes, both desktop and 3D, it certainly couldn't be heard over the CPU fan noise.

- http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r480/index.php?p=3

Lenke til kommentar

Tja, så har man jo muligheten til å få ordnet seg en alternativ kjøleløsning som er bedre og stillere enn den som kommer som standard, eneste minus er at man må vite hva man gjør da man mister garantien ved å skifte kjøleløsning.

 

Tror at du kommer til å like x850xt men geforce kortet er heller ikke en dårlig løsning.

Lenke til kommentar

Leste på sapphire sine sider at det kun er platinum kortet som har VIVO, det vanlige har kun Video ut. Hmm, 300kr mer er jo ikke så mye når man først er oppe i en slik prisklasse, men syns egentlig at jeg har brukt MER en nok på skjermkortet :-/

 

Btw, er du sikkert på du mister garantien ved skifting av kjøler? Høres jo meget merkelig ut, da burde man miste garantien bare ved å sette sammen egen pc. Er jo ikke noe vanskligere enn å skifte/montere en cpu kjøler.

Lenke til kommentar
Btw, er du sikkert på du mister garantien ved skifting av kjøler? Høres jo meget merkelig ut, da burde man miste garantien bare ved å sette sammen egen pc. Er jo ikke noe vanskligere enn å skifte/montere en cpu kjøler.

Nei, fordi når man bygger en PC gjør man ikke modifikasjoner til et gjeldende design fra produsentens side.

Dette gjør man når man skifter kjøleløsning på produkter som har kjøleløsning fra produsent. Du må gjøre et "inngrep" i et produkt, og det blir sett på samme måte som om du åpner en kaffetrakter kunn for å se på delene, eller evt. bytte en kabel, for å så skru den sammen, du har brutt garantien der også ;)

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar
Leste på sapphire sine sider at det kun er platinum kortet som har VIVO, det vanlige har kun Video ut. Hmm, 300kr mer er jo ikke så mye når man først er oppe i en slik prisklasse, men syns egentlig at jeg har brukt MER en nok på skjermkortet :-/

 

Btw, er du sikkert på du mister garantien ved skifting av kjøler? Høres jo meget merkelig ut, da burde man miste garantien bare ved å sette sammen egen pc. Er jo ikke noe vanskligere enn å skifte/montere en cpu kjøler.

Hmm , det høres rart ut.

 

Og hvis det er dette kortet det er snakk om har det vivo.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5528

 

Har selv x800xt pe og er veldig fornøyd. Synes også vivo funksjonen fungerer helt utmerket. Bruker også forøvrig ATItool og der kan du gå å justere viftehastigheter som det passer deg. Fungerer bra for meg, og nå går viften på 10% så lenge temperaturen er under 60°C, og det er den utenom når jeg spiller. Eneste jeg hører i kabinettet mitt nå er strømforsyning.

 

Ellers så er vel 6800gt litt billigere, og har nok kraft i massevis. Men har ingen erfaring med nVIDIA siden geforce 2, så kan ikke sammenligne.

 

Tror uansett du kommer til å bli fornøyd

 

EDIT: så at 6800gt ikke var billigere, så da er vel det ikke et gyldig argument. Da tror jeg egentlig at jeg ikke hadde tenkt meg så veldig mye om med mindre du skulle ha ønske om SLI.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar
Hmm , det høres rart ut.

 

Og hvis det er dette kortet det er snakk om har det vivo.

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5528

Hvis du vet dette på bakgrunn av egen erfaring skal jeg diskutere, men det står ikke i feature listen på sapphire. I tillegg så har bare boksen et "Tv-out" icon i motsetning til det andre som har "ViVO" ikonet. Er jo mulig netshop har skrevet feil, jeg vet ikke bedre enn det jeg leser.

 

linkzor:

http://www.sapphiretech.com/vga/x850-pe.asp

 

http://www.sapphiretech.com/vga/x850-xt.asp

Lenke til kommentar
Er du kjent med klassiske ATi VS nVidia kriger, burde du også være kjent med at det finnes guider, og femhundre poster om akkurat dette her

Akurat slike "saklige" innspill som ikke hjelper.

 

Har forresten søkt på en god del review, er ikke alle som nevner støy, VIVO, bundle osv. Spesifikke kort er det ofte vansklig å finne tester av(spesifikt i henhold til merke OG brikke).

 

Det finnes kanskje 500 poster der det diskuteres nvidia vs ati generelt, men som jeg skrev øverst så er det ikke det jeg er interessert i, det er featurene til de spesifikke kortene. Så ta deg en kake, og stikk av sted om du ikke har noe konstruktivt å komme med.

Jeg har nå x850xt pe ,og har hatt 6800GT støy er ikke noe problem på noen av disse kortene ,jeg mener ati kortet støyer minst ,det støyer mye i det maskinen starter,men går da til et behagelig lavt støynivå,

og temperaturen er 44 grader i windows mens 6800Gt kortet ligger på ca 57grader.

I HL2 merker jeg ikke forskjell på disse kortene ,da med 1280 x1024 4aa +8af

elles er de andre verdiene på high.

Det er riktig at Ati kortet klarer flere fps ,men vel så viktig er hva som er kortets laveste fps i spillet ,her er ikke ati kortet så veldig mye bedre.

I 3d mark 05 er x850 xt (pe) ca 20% raskere er 6800GT

Jeg klarte 5223 med 6800GT (overklokket) og Jeg klarer 6483 med x850Xt pe

men dette med 3 dmark ,vektlegger jeg ikke så mye.

Jeg mener Ati kortet gir mest for pengene ved pci-e ,men du mister da muligheten for SLI dersom dette er viktig .

ooops, feil :love:

Endret av Fredrik Larsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...