Gå til innhold

VG`s nye mobil artikkel, om priser!


scoot

Anbefalte innlegg

dessverre har jeg ikke lykkes i å finne artikkelen på internett enda, men de som har kjøpt dagens vg vil skjønne hva jeg mener ( 04.02 )..

 

 

Vg har igjen vært ute å satt priser på mobiler, etter hva jeg husker sa de at "billigst u/abbonomang" på Nokia 3220 var "7990,-" eller noe i den duren.. ( ja, du leste riktig, nesten 8k ! ) .. Jeg vet ikke om jeg missforsto artikkelen, eller om de NOK EN GANG har dreti seg skikkelig ut med mobil priser.. Men skulle jo egentlig ikke forundre meg om de har klart det igjen ;)

 

Hvorfor klarer de ikke få det rìktig? .. Kan aldri huske å ha sett mobiler med så høye priser, selv i elkjøp osv..

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men et eksempel på at det er billigere å kjøpe med abbonoment er D500!! Den står også i artikkelen, selvom det blir billigere uten abbonoment!! Stadig dårlig av VG på mobilfronten... :thumbdown:

 

skulle stå at det blir billigere MED abbonoment!!

Endret av Kridal
Lenke til kommentar
men et eksempel på at det er billigere å kjøpe med abbonoment er D500!! Den står også i artikkelen, selvom det blir billigere uten abbonoment!! Stadig dårlig av VG på mobilfronten... :thumbdown:

 

skulle stå at det blir billigere MED abbonoment!!

Hææææ?? Nå tror jeg du har misforstått, ellers så er det jeg som misforstår deg... :hmm:

 

Først sier du at det er billigere å kjøpe D500 med abonnement, så sier du at den blir billigere uten, og til sist sier du at den blir billigere med...uansett hva du mener, så kommer det jo klart frem i artikkelen at mobilen er billigere uten abonnement :thumbup:

 

Storbruker: sparer 1805,- på å kjøpe den u/abonnement

Ungdomsbruker: sparer 239,- på å kjøpe den u/abonnement

 

Tror nok de fleste som kjøper denne telefonen uten binding vil falle under storbruker, så her er det penger å spare... :yes:

Lenke til kommentar

Synes det er underlig at de kun tar med telenor og netcom. Tele2 har jo tross alt bedre priser/rabatter enn, i alle fall telenor.

 

Har selv en SE K500i som jeg fikk for 50 øre. Regnet ut mitt årskostnaden for mitt forbruk vs å kjøpe telefonen u.binning med mobyson og falt da (desember) ned på tele2 sitt tilbud som var billigst.

 

sjekket ungdomsabb. som de har som eksempel, for k500. Den ble 100 kr billigere enn det billigste alternativet de hadde på vg, med tele2s dyreste abb.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan sette opp et regnestykke som beviser at det kan lønne seg å kjøpe subsidiert telefon:

 

Sett at jeg ønsker meg Motorola RAZR V3. Laveste pris i prisguiden uten binding er kr. 3999,-

 

Nå er jeg storbruker, og kjøper et abonnement med subsidiert telefon. Da får jeg telefonen for kr. 2519,- med et bestemt storbruker-abonnement. En subsidie på 1480 kroner. Abonnementet kan også nytegnes med ny subsidie etter 12 måneder.

 

De totale kostnadene i løpet av et år etter VGs regnestykke blir:

 

Innmelding: 0,-

Månedsavgift: 121,90 x 12 = 1462,80,-

Taletid: 500 minutter x 0,67 x 12 = 4020,-

Oppstart: 200 samtaler x 0,46 x 12 = 1114,-

SMS: 4 sms x 0,57 x 365 = 832,20,-

------------------------------------------------------

Sum: 7429,-

 

Samtaler til mobil, fastelefon og alle telenett koster det samme, uansett tid på døgnet.

 

Den totale summen med subsidie blir så 7429 + 2519 = 9948,-

Den totale summen uten subsidie blir så 7429 + 3999 = 11428,-

 

Nå bør man vel helst sammenligne med Chess Busy, men det er ingen vits, siden det har månedsavgift på kr. 129,- / samtalepris på kr. 0,89,- / SMS til 0,54,- og startavgift på 0,59. Dyrere hele veien.

 

For moroskyld kan man jo sammenligne med Chess Knock-Out som definitivt er billig, men har sine begrensninger, da du må betale for kundeservice o.l.

 

Regnestykket med Chess Knock-Out er som følger:

 

500 x 0,69 x 12 = 4140,-

200 x 0,69 x 12 = 1656,-

4 x 0,69 x 365 = 1007,40,-

----------------------------------------------

Sum: 6803,40,-

 

Da får vi en total sum som er 6803,40,- + 3999,- = 10802,40,-

 

Dette er fortsatt dyrere.

 

Nå ble det litt mye addisjon her, men tenkte det var like greit for å avsløre hvordan jeg har kommet fram til summene.

 

Nå hevder jo VG bastant at det ER dyrere å kjøpe subsidert, så jeg begynner nesten å lure litt. Nå har VG har tatt utgangspunkt i de vanligste abonnementene til NetCom og Telenor, men det er rett og slett for dårlig at de ikke undersøker om det er mulig å få tak i løsninger med subsidierte telefoner som lønner seg, slik at folk ikke blir skremt vekk fra gunstige tilbud.

 

Dersom jeg har regnet feil eller glemt noe helt fundamentalt, får folket rope ut :)

 

Noen som klarer å få det til å ikke lønne seg?

Lenke til kommentar

om du sammenlignet med et bedriftsabonnement så skjønner jeg godt at du opererte med 0.67,- men da måtte du også ha sammenlignet mot et bedriftsabonnement... dessuten ville det vel vært bedre å sammenligne med mobyson eller talkmore da de er generelt billigst. knock-out egner seg bare for de som ringer mye og lenge av gangen og sender minimalt med sms, og dessuten, hvor var mms (som de aller fleste sender noen av) i din sammenligning? Jeg synes det blir for dumt å sammenligne slik. Tadet heller på denne måte: si at den gitte mobilen koster 2519,- med netcom activetalk:

 

Innmelding: 199,-

Månedsavgift: 129 x 12 = 1548,-

Taletid: 500 minutter x 0,89 x 12 = 5340,-

Oppstart: 200 samtaler x 0,59 x 12 = 1416,-

SMS: 4 sms x 0,69 x 365 = 1007,4,-

Tlf: 2519,-

SUM: 12029,4,-

 

Talkmore:

Innmelding: 299,-

Månedsavgift: 0 x 12 = 0,-

Taletid: 500 minutter x 0,80 x 12 = 4800,-

Oppstart: 200 samtaler x 0,67 x 12 = 1608,-

SMS: 4 sms x 0,69 x 365 = 627,8,-

Tlf: 3999,-

SUM: 11333,8,-

 

Om du sender mye mms tror jeg det går opp i opp selv om talkmore også her er rimkeligere grunnet gratiskampansjene som netcom av og til har...

 

Du skal være ganske treig for å unngå å se at det er endel kroner å spare på å kjøpe usubsidiert tlf med billig-abonnement...

Endret av Bamsemoms
Lenke til kommentar
men et eksempel på at det er billigere å kjøpe med abbonoment er D500!! Den står også i artikkelen, selvom det blir billigere uten abbonoment!! Stadig dårlig av VG på mobilfronten... :thumbdown:

 

skulle stå at det blir billigere MED abbonoment!!

Hææææ?? Nå tror jeg du har misforstått, ellers så er det jeg som misforstår deg... :hmm:

 

Først sier du at det er billigere å kjøpe D500 med abonnement, så sier du at den blir billigere uten, og til sist sier du at den blir billigere med...uansett hva du mener, så kommer det jo klart frem i artikkelen at mobilen er billigere uten abonnement :thumbup:

 

Storbruker: sparer 1805,- på å kjøpe den u/abonnement

Ungdomsbruker: sparer 239,- på å kjøpe den u/abonnement

 

Tror nok de fleste som kjøper denne telefonen uten binding vil falle under storbruker, så her er det penger å spare... :yes:

Skulle stå sånn "edit", men det greide jeg ikke.. da jeg skrev at det var billigere uten abbonoment skulle det stå MED. :blush:

 

Men har regnet på det jeg også.. For i artikkelen til VG har de ikke tatt med Tele2 abbonomentet som er billigere enn de som VG har tatt med i sin artikkel!!

Lenke til kommentar

Men det er jo faktisk _lov_ å låse opp operatørsperre også?

 

Edit: Og en ting til - Hvis telefonen er kjøpt med netcom active talk og låst med operatør sperre. Går det ikke an å bruke et mobyson sim i den likevel når mobyson bruker netcom sitt nett?

Endret av patPost
Lenke til kommentar
om du sammenlignet med et bedriftsabonnement så skjønner jeg godt at du opererte med 0.67,- men da måtte du også ha sammenlignet mot et bedriftsabonnement... dessuten ville det vel vært bedre å sammenligne med mobyson eller talkmore da de er generelt billigst.

--

Du skal være ganske treig for å unngå å se at det er endel kroner å spare på å kjøpe usubsidiert tlf med billig-abonnement...

Det var et bedriftsabonnement, ja, men det er tilgjengelig for private, og egentlig ikke et bedriftsabonnement i den forstand at bare bedrifter får kjøpt det og ringt med det. Alle her kan jo tegne dette abonnementet uten videre.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Edit: Og en ting til - Hvis telefonen er kjøpt med netcom active talk og låst med operatør sperre. Går det ikke an å bruke et mobyson sim i den likevel når mobyson bruker netcom sitt nett?

Nei, den tid er forbi. Dvs, vanligvis låses telefonene til operatør nå, i stedet for nettverk (unntaket i den senere tid er vel Samsung D500, som er låst til Telenor sitt nett, og dermed kan brukes av chess etc.).

 

Marasmus: Å sammenligne med bedriftsabonnement blir uansett litt feil. Har også litt tvil på at det er meningen at hvem som helst kan kjøpe bedriftsabonnementet. Tror nok det har skjedd en liten feil en eller annen plass. Det er nok en grunn til at det heter bedriftsabonnement.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...