Gå til innhold

Rottefella Chili-bindinger som ryker. Vanlig prob?


Anbefalte innlegg

Forrige helg var jeg i Hemsedal med mine "nye" telemarkski, et par Atomic Beta-Carve 9.18 med Rottefella Chili-bindinger jeg kjøpte av onkelen min, er vel 3-5 år gamle tror jeg.

 

På søndagen tok jeg meg da min hundre-tusende gang i kuleløypen, men midt i et "hopp" (krapp sving mellom to kuler) kjente jeg at den ene hælen var mye løsere enn den andre og stoppet derfor. Til min forskrekkelse så jeg at wiren som går fra leddet på "tåen" til fjæren hadde røket tvers over. Jeg la merke til at wiren var godt gjennomrustet, ikke bare den ene wiren, men faktisk begge wirene på begge skiene/bindingene.

 

Er dette et kjent problem? Jeg skulle tro at alt som var i kontakt med snø/vann var rustfritt, spesielt wirere som er utsatt for stor belastning. Pappa sine Chili-bindinger er ca. 2 år gamle og har ikke antydning til rust, så er da de gamleste typene ikke rustfrie, mens nyere bindinger er det?

 

Det hele endte da med at jeg måtte gå hele kuleløypen ned og kjøre på én ski et lite stykke (ikke pokker om jeg går med skiene i hendene i en blå-grønn løype) frem til nærmeste ski-fikse-sted/utleie for å spørre om råd. Der kom plutselig gutten bak disken frem med en liten gjenget metallstang med det nødvendige leddet i enden, som da erstattet både wiren og leddet helt bak til fjæren (ble skrudd rett inn i fjæren). Bindingen ble i helt tipp-topp stand (kanskje bedre enn før?), men dette kostet meg da 150,- for én slik del.

 

Så hovedspørsmålet: Bør jeg stikke til nærmeste sportsbutikk og svi av nesten 500,- på slike metallstenger (trenger 3 stk for å bytte ut alle wirene som er rustet), eller skal jeg kjøre med de rustede wirene og håpe på at de ikke ryker?

Og er det slike metallstenger som brukes på de aller nyeste bindingene i dag (både chili og cobra)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Bruker den vanlige chili-bindingen og har ikke opplevd et slikt problem. Men det hender at jeg trakker ut av bindingen, selv om jeg strammer god til.

 

Vil anbefale å kjøpe nye hvis det er mye rust. Samtidig kan du jo huske at skiene ikke bør ligge i snøene når de ikke er i bruk. Mulig du kan prøve på en reklamasjon til Rottefella. Hvis du har en sportsbutikk du besøker ofte kan de være villig til å fikse bindingen til en litt lavere pris. F.eks. ved at de tar deler fra andre bindinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...