Gå til innhold

Blåskjerm ved 99% formatert disk


Anbefalte innlegg

Har fått nytt hovedkort, CPU og Ram.

Har to disker i pcen. Denene 120gb funker fint og jeg har innstallert Windows på den.

 

Mens jeg har store problemer med den andre.

Er en:

Hitachi 250GB Harddisk

7200RPM, 8.5ms, 8MB cache, UDMA100

 

Når jeg skal formatere disken kommer det opp en blåskjerm etter 99% som viser

" MACHINE-CHECK-EXCEPTION " og en tallrekke. Jeg blir nødt til å restarte og når jeg kommer inn i windows igjen står det at det er 0MB på disken.

 

Bruker formateringen i Windows XP Pro.

 

Disken har funket før, skjønner ikke hva som kan være feil ?

 

 

P.S

 

(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300872)

MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939

nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR

 

(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304045)

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 GHz

Socket 939, 512KB cache, BOXED

 

(http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305609)

TwinMOS PC3200 TwiSTER PRO DDR 512MB

CL2-2-2-5, (DDR-PC400MHz)

Endret av Eirikdh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet i grunnen ikke...disken har fungert bra tidligere går jeg ut i fra.

 

Det kan være det er problemer med noe av den nye hardwaren du har installert.

En "Machine Check Exception" er som regel når det oppstår en feil i CPU eller RAM.

 

Har du oppdatert BIOS og chipset drivere for HK?

Prøvd å sette RAM-brikken i en annen slot?

Evnt. kjøre en memory-test for å sjekke RAM'en.

Lenke til kommentar
Jeg vet i grunnen ikke...disken har fungert bra tidligere går jeg ut i fra.

 

Det kan være det er problemer med noe av den nye hardwaren du har installert.

En "Machine Check Exception" er som regel når det oppstår en feil i CPU eller RAM.

 

Har du oppdatert BIOS og chipset drivere for HK?

Prøvd å sette RAM-brikken i en annen slot?

Evnt. kjøre en memory-test for å sjekke RAM'en.

Har ikke prøvd å sette RAMen i annen slot eller kjøre memory-test...

Hvordan kjører jeg Mem-test? :)

 

Disken har funket bra før ja. Skjønner ikke hva problemet er.

Får hele tiden feil når jeg kjører en fil på den nå. Blue-screen og samme beskjed.

BIOSEN "tror" jeg er fullt oppgradert. Siden jeg har kjøpt et nytt HK og tror de nyeste driverne er innstallert? Hvordan sjekker jeg om de siste og beste driverne er innstallert?

 

Jeg ser disken og dens 232GB og kan skrive til disken som bare det, men når jeg leser fra den kommer bluescreenen :( Meget frustrerende siden jeg ikke skjønner hva som er feil...

Lenke til kommentar

Kjørte: " Drive Fitness Test (v4.01) ". Den fant ingen feil...

 

Hva kan det være som gjøre at jeg BARE får bluescreen når jeg bruker den HDen da?

Kan vel ikke være RAM eller CPU da? Det skjønner jeg ikke at det kan være?

 

Noen andre gode tips? Andre program som kan formatere HDen og fikse feil på BEST måte. Kanskje jeg ikke har fått en god nok formatering av disken?

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg hadde sett noe liknende ett sted...

 

Fra AMD forum:

 

I had the exact same stop error (MCE) with the exact same hex code dumps, and the problem for me wound up being with the mobo manufacturer's IDE drivers that I'd installed. After I uninstalled them and went with the WinXP default IDE drivers, the problem disappeared.

 

It's my intuition that the specific hex code dumps that we've gotten refer to corrupt code that the CPU's getting from the IDE channels that it doesn't know what to do with, thereby causing it to call a MCE and crash. My mobo was based on an nVidia nForce3 chipset, whereas yours seems to be based on a VIA K8T800Pro/VT8237 chipset, so I'm not sure which drivers in particular may be at fault. My recommendation would be to go into Device Manager, expand the "IDE ATA/ATAPI Controllers" category, and replace the Primary and Secondary IDE Channel drivers with the generic Microsoft drivers (5.1.2600.0, I believe, is the correct version). See if that works before you go spending any money on anything. If it doesn't, well, it takes 5 minutes of reinstalling the mobo manufacturer's drivers to fix. If it does, you save yourself some significant change.

 

Link til hele tråden her

Lenke til kommentar
Jeg trodde jeg hadde sett noe liknende ett sted...

 

Fra AMD forum:

 

I had the exact same stop error (MCE) with the exact same hex code dumps, and the problem for me wound up being with the mobo manufacturer's IDE drivers that I'd installed. After I uninstalled them and went with the WinXP default IDE drivers, the problem disappeared.

 

It's my intuition that the specific hex code dumps that we've gotten refer to corrupt code that the CPU's getting from the IDE channels that it doesn't know what to do with, thereby causing it to call a MCE and crash. My mobo was based on an nVidia nForce3 chipset, whereas yours seems to be based on a VIA K8T800Pro/VT8237 chipset, so I'm not sure which drivers in particular may be at fault. My recommendation would be to go into Device Manager, expand the "IDE ATA/ATAPI Controllers" category, and replace the Primary and Secondary IDE Channel drivers with the generic Microsoft drivers (5.1.2600.0, I believe, is the correct version). See if that works before you go spending any money on anything. If it doesn't, well, it takes 5 minutes of reinstalling the mobo manufacturer's drivers to fix. If it does, you save yourself some significant change.

 

Link til hele tråden her

Nettopp. Det tenkte jeg også det kunne være....Men neida.

Skifte driver og sliter fortsatt med bluescreen!

 

Det er skikkelig ille. Så lenge jeg ikke rører disken kan jeg gjøre hva jeg vil.

Sitter nå på pc'en. har windows innstallert på en annen disk.

Men bare jeg går inn på den andre disken kommer den forbanna bluescreenen opp. Dette er MEGA tragisk altså!

Lenke til kommentar

Et bra emnefelt er et emnefelt som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese emnefeltet. Emnefeltet i denne tråden var ikke godt nok, og har derfor blitt endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden inneholder. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd.

Lenke til kommentar
Du har ikke en RAM brikke eller en CPU du kan låne av en kamerat eller noe sånt?

Bare for å få bekreftet hvor feilen ligger.... Skjedde det rett atter at du har koblet på annen hardware er det stor sjanse for at feilen ligger der.

Hvorfor skulle feilen ligge på CUPen eller RAMen egentlig når jeg kjører en annen disk helt perfekt på samme hardware ? Den jeg sitter og tuttler på nå...

Lenke til kommentar

Der....ENDELIG!

 

Etter å ha prøvd alt jeg kunne komme på i løpet av de siste to dagene er gåten løst!

Gjett hva det var da....IDE kabelen som fulgte med MSI hovedkortet var fucka. Den som gjorde at jeg fikk bluescreen. Har nå skifta tilbake til min gammle IDE-kabel og alt går som smurt!

 

Hvis dette skulle skje med noen andre. Sjekk IDE-Kabelen FØRST!

 

Så synd at jeg alltid bruker evigheter på å finne ut at det egentlig var en liten bagatell..

 

Men, men nå er alt som det skal! YEAH!!! :D

 

P.S

 

Vil takke alle for innspill. Og særlig deg som sa at det kunne være IDE-KABELEN. Da gikk det opp for meg ;) Takker og bukker til alle! :D

Endret av Eirikdh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...