Gå til innhold

Ny Barebone til 4,5K. Trenger input ang oppsettet.


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Etter å ha gått og siklet på et barebone system har jeg endelig fått pengene til å kjøpe et. Jeg har sånn noenlunde bestemt meg for hva jeg skal kjøpe, men vil gjerne ha en slags "endelig velsignelse" fra dere før jeg går til innkjøp.

 

PC'en skal hovedsakelig brukes til lett spilling, tv-titting, surfing o.l.

Har planer om å klokke litt, men er ikke kjempeviktig.

 

Fra før av har jeg endel komponenter, disse er som følger:

-Gainward GeForce 6800LE

-200GB Seagate Barracuda

-200GB Seagate Barracuda i eksternt kabinett

-Skjerm, Tastatur, Mus, Høyttalere.

 

Det jeg har planer om å gå til innkjøp av er da følgende:

-Shuttle SN41G2 for Socket A

-AMD Athlon XP-M 2400+ CPU

-Corsair PC3200 512MB RAM

-120GB Seagate Barracuda

 

Tilsammen vil dette kommer på rundt 4400 kroner, avhenging av hvor jeg kjøper det fra + frakt. Har ikke mulighet til å bruke mer enn maks 4500 på dette systemet.

 

Jeg kommer til å bruke 120GB's disken til systemdisk for windows og diverse spill og programmer, mens de to 200GB's diskene vil være rene lagringsdisker.

Når jeg får litt mer penger kommer jeg også til å kjøpe en til ram brikke av samme slag.

 

Så kommer da spørsmålene:

 

Hva synest dere? Burde jeg skifte noen komponenter, eller kjøpe noe annet? Noe som ikke passer sammen? Kom med deres komentarer om dette oppsettet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er plass til to harddisker hvis man sløyfer diskettstasjonen, noe jeg har planer om å gjøre. Så det går fint.

 

*EDIT: og ja, vet at det bare står at det er en plass i prisguiden, men alle tester jeg har lest av dette kabinettet sier det er to plasser.

Endret av Wazu
Lenke til kommentar

Ville vurdert Antec Aria .. for evt oppgradering...

Spesifikasjoner

Størrelse: Mini

Formfaktor: Micro ATX

Strømforsyning: 300 Watt

5.25 brønner: 1

3.5 brønner, interne: 3

Vifteplasser: 1

Lyd I/O i front: Ja

USB-porter i front: Ja

Firewire-porter i front: Ja

 

+ kortleser tror jeg

 

 

antec_aria_pg.jpg

 

EDIT: Er ikke "barebone", men et lite micro kab. med plass til alle typer mATX kort

 

EDIT2:; forslag til HK

MSI K8NM FISRB Hovedkort for S754, Bulk nForce3 250,SATA,GbLAN,m-ATX,Raid 699,-

Endret av Okay
Lenke til kommentar

Kjøper du barebone på grunn av sparing av plass, eller?

Jeg har lyst på barebone, men hvis du skal ha det samme som er inne i en PC så må man bruke litt mer penger og det blir fort varmt inne i den lille boksen så da er vannkjøling et alternativ

 

 

Edit: Leif was here

Endret av perstian
Lenke til kommentar

I hovedsak kjøper jeg barebone på grunn av plassen den tar (eller mangelen på dette rettere sagt), Kjekt å ha barebone når man skal på LAN. Tror ikke varmen skal bli noe stort problem, ettersom xp-m prosessoren er beregnet for bærbare pc'er, og dermed produserer mindre varme.

Men som du nevner går det jo alltids ann å montere vannkjøling for å få ned varmen, men etter å ha sett på en kamerat som har vannkjølt sin shuttle, tror jeg ikke det blir noe av med det første. Jeg vil helst ha alt inne i boksen, og da er det nok ikke plass til vannkjøling uten store modifikasjoner.

 

Angående Okay sitt forslag om et micro-atx system tror jeg nok jeg heller vil gå for en shuttle, ettersom de er litt mindre (antar jeg?), og, etter min mening, ser bedre ut i mine øyne.

 

Men for all del, kom med tanker og forslag, alt hjelper.

Lenke til kommentar

Les gjerne testene av Antec kabinettet....

 

... så god og stille (120mm vifte) PSU får du nok ikke på Shuttlen.

Socket A kan kasseres om kort tid?

Merk: 3HDD plasser....

Tidligere medfølgte bæreveske (!) og noe vifte styr .... synes ikke brukererfaringene til shuttle var noe å hoppe i taket av.

 

Finnes også andre bra SFF/barebones enn shuttle (Asus, Aopen, Epox og en som jeg ikke kommer på navnet til, men som så svært lovende ut).

 

Men smaken er som worldmap_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjørt windows osv på den ene 200gb-disken din og gitt faen i å kjøpe ny disk. Så hadde jeg brukt de pengene på å kjøpe 14dBA SilenX-vifter fra www.vendur.no og byttet på ICE-systemet og psu hvertfall. Vet ikke åssen viftene på geforce'n din er .. men kanskje en ide og bytte ut den også.

Lenke til kommentar

Wow, masse bra respons her ja, får ta det fra begynnelsen.

 

@Okay: Antec'en ser bra ut den, og at den har plass til 3HDD er jo bare positivt. Men det er jo ikek til å komme utenom at den er større enn en shuttle, og den ser ikke like bra ut i mine øyne. Hadde det ikke vært for dette hadde jeg nok valgt Antec'en. I min mening ser SN41G2'en utrolig lekker ut, har enda ikke sett noen penere barebones (kun min subjektive mening)

 

@General_musa: Vannkjøling går fint i shuttle, har sett det gjort på nært hold. Men ved å ta utav ICE-kjøleren, som står for 90% av luftstrømmen i kassen, blir de andre komponentene endel varmere, så dette gjør jeg nok ikke.

 

@CrZy_T: Er veldig i tvil om jeg skal gidde og kjøpe en ny harddisk, siden jeg jo har to. men sånn jeg ser det tar det ikke lange tiden før jeg fyller opp den ene av 200GB-diskene med stuff, den andre er allerede smikkfull. Så tror jeg trenger plassen.

Og angående og kjøpe vifter fra vendur, kom jeg over en gammel tråd om dette da jeg søkte litt rundt her igår, der jeg leste bl.a. dine innlegg, og ble veldig fristet til å bytte ut ihvertfall psu-viften. Så med litt tid gjør jeg helt sikkert det, så takk for forslaget. Viften på Geforcen min er rimelig stille, så foreløpig gjør jeg nok ikke noe med den. (må nesten vente å se i forhold til det generelle støynivået på shuttlen).

 

@perstian: Som CrZt_T sa, noe av poenget med denne pc'en var størrelsen, så noe Reserator tror jeg ikke det blir, selv om det nok hadde vært stillere.

 

@suzze: Takk for den kommentaren, bekrefter det jeg trodde og klarte å måle meg fram til om at den ikke er så liten som en shuttle.

 

Masse nyttig input her ja, etter å ha hørt deres meninger om ting og tang tror jeg nok jeg går for de delene jeg har satt opp her, med mindre noen av dere har stor vrangforestillinger mot det (noe det ikke later til though).

 

Da bestiller jeg forhåpentlig snart, sier isåfall fra om resultatet.

Lenke til kommentar
Wow, masse bra respons her ja, får ta det fra begynnelsen.

 

 

@CrZy_T: Er veldig i tvil om jeg skal gidde og kjøpe en ny harddisk, siden jeg jo har to. men sånn jeg ser det tar det ikke lange tiden før jeg fyller opp den ene av 200GB-diskene med stuff, den andre er allerede smikkfull. Så tror jeg trenger plassen.

Og angående og kjøpe vifter fra vendur, kom jeg over en gammel tråd om dette da jeg søkte litt rundt her igår, der jeg leste bl.a. dine innlegg, og ble veldig fristet til å bytte ut ihvertfall psu-viften. Så med litt tid gjør jeg helt sikkert det, så takk for forslaget. Viften på Geforcen min er rimelig stille, så foreløpig gjør jeg nok ikke noe med den. (må nesten vente å se i forhold til det generelle støynivået på shuttlen).

 

Da bestiller jeg forhåpentlig snart, sier isåfall fra om resultatet.

Hvis du kun bytter psu-vifta kommer du til å irritere deg over ICE-systemet etter 2 dager :D Når det gjelder plass ... så bruker du alltid så mye plass du har. Har du 3TB-disk så fyller du opp de 3 TB'a og fatter ikke åssen du kan klare deg med mindre. Har du 160GB så er det akkurat samme dealen. Du fyller det og klarer deg greit, men fatter ikke at folk kan klare seg med mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...