Gå til innhold

HTPC-BOX 2.0 (update side 3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqZexW9o
...snipp....

Planen er da å ta ut innmaten, og sette inn XBOXen!  :D

 

Blir ikke det fett! Kanskje jeg tilogmed klarer å kombinere den med karusellen. (veldig usannsynlig, men man kan vel drømme litt)

 

Veldig bra.

Håper du ikke tar noe patent eller copyright på arbeidet og ideene dine. Skal bruke mye av triksa dine selv. Rå "bruksanvisning" :thumbup:

Lenke til kommentar

Bra prosjekt! Jeg planlegger noe lignende, men det tar litt tid da jeg er i militæret og ikke har spesielt god råd.

 

Jeg har lyst å putte xboxen inn i et annet kabinett som matcher hifi komponentene. Fant dette kabinettet som er spesiallaget for xbox:

http://xbox.dalquen.com/

1.jpg

 

Her kan dere se den ferdig montert:

http://warlock-xbox.rodmod.de/html/body__xbox-galerie.html

 

Den jeg har tenkt å lage ligner på den som kalles "HI-Case von Mike1001", men jeg har tenkt å ha svart matt front. Og jeg har tenkt å ha et vanlig lcd display foran, ikke et mini farge display som viser det samme som tv skjermen som på denne.

 

Jeg er ikke sikker på om den produseres lenger, og den er ikke billig! 129 euro + mva + porto!

 

Legg merke til at kabinettet har ir-filter i front for montering av intern ir-dongle og uttak for masse ekstra porter bak: USB, RCA, osv.

Lenke til kommentar
Fant dette kabinettet som er spesiallaget for xbox:

 

1.jpg

 

Jeg er ikke sikker på om den produseres lenger, og den er ikke billig! 129 euro + mva + porto!

 

Legg merke til at kabinettet har ir-filter i front for montering av intern ir-dongle og uttak for masse ekstra porter bak: USB, RCA, osv.

Dette er jo AKKURAT det jeg leter etter!!! 129 euro er jo ikke all verden, med tanke på hva et vanlig HTPC kabinett koster. Dette kabinettet er jo uansett det fineste jeg har sett, pluss at det vil passe perfekt i stereoracket mitt!

 

Jeg prøvde siden, men det ser ut til at det kan være noe galt med den.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg mottatt CD-veksleren og begynt å planlegge hva jeg skal gjøre.

 

Her er et forslag av hvordan det vil se ut når den er ferdig:

sony.JPG

 

Planen er som følger:

Ta ut cd-mekanisme og sette inn et stykke sotet plexi, som jeg får glassmesteren til å frese ut til meg, slik at jeg får en CDluke og hull til portene.

 

På innsiden skal jeg prøve å benytte meg av de allerede påmonterte phono-kontaktene, og forhåpentligvis Toslinken!

 

De fleste knappene skal jeg prøve å gjøre funksjonell, slik at jeg kan styre alt fra fronten. Planen er å demontere fjernkontrollen til DVD-kit'et og koble ledninger fra SONY fronten til fjernkontroll-kretskortet. (Eller hvet noen om en annen måte man kan gjøre dette på? En direkte støtte til USB matrisetastatur?)

 

Dette er bare et foreløpig forslag... er det noen som har en annen god ide, må dere gjerne si ifra! :D

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann alle sammen! Jeg kan tenke meg at dere ikke har sovet på en hel måned i påvente av en update på nyprosjektet :-) ...eller ikke. Uansett, her er en etterlengtet update av mitt prosjekt!

 

Her er det ribbete kabinettet:

IMG_1434_th.jpg

I åpningen har jeg tenkt å få satt inn et sotete plexiglass som jeg skal få freset slik at jeg får en CD-luke og to kontrollerporter

 

IMG_1433_th.jpg

Her er baksiden. Jeg skal skjære hull til LAN og multipluggen, pluss viftehull til en 80x80-vifte. Forhåpentligvis skal jeg koble til de orginale phonokontaktene pluss Toslinken.

 

IMG_1430_th.jpg

Her er selve rommet. Hovedkortet skal plasseres øverst til venstre, slik at jeg får plass til en vifte uten å ofre phonokontaktene.

 

 

For å få plassert hovedkortet har jeg gjort noe jeg selv mener var svært genialt... Jeg har rett og slett kuttet det orginale XBOX-kabinettet slik at jeg beholder de orginale festepunktene. Siden sidekantene er bøyd i en vinkel, har jeg brukt noen korte skruer som avstandsstykker, og som selve feste har jeg tenkt å bruke de opprinnelige hullene som brukes til å feste XBOXens topplokk.

 

IMG_1438_th.jpg

 

IMG_1439_th.jpg

(Jeg vet at bildene er uskarpe, men det var det beste jeg fikk til)

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Nå har jeg gjort følgende:

 

1. Skjært hull til vifter og porter:

IMG_1436_th.jpg

IMG_1440_th.jpg

Ikke perfekt, men det funker :)

 

2. Plassert hovedkortet:

IMG_1443_th.jpg

 

3. Satt inn dioder i frontkretskortet, samt plassert ny power-knapp og viderekoblet eject-knappen:

IMG_1445_th.jpg

IMG_1444_th.jpg

De to "blanke" diodene er de orginale xbox-diodene som er koblet sammen slik at de blir oransje. Dette fordi jeg vil at det skal matche stereoanlegget mitt.

 

4. Pusset vekk overflødig silketrykk fra fronten:

IMG_1446_th.jpg

(brukte "disc repair", kjøpt på clas ohlson: funker som slipemiddel)

 

5. Skjøtet strøm- og signalledningen til DVDspilleren:

IMG_1456_th.jpg

 

6. Montert DVDspiller og harddisk.

IMG_1448_th.jpg

For å få hevet DVDspilleren slik at den når opp til åpningen i fronten har jeg plassert avstandsstykker av kork. Dette fordi den absorberer vibrasjoner. Harddisken er plassert i en ramme av patentband, slik at det blir avstand mellom spilleren og harddisken (for kjøling). Patentbandet fungerer også som feste av spilleren.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt ferdig. Ennå gjenstår det å få en plexiplate i fronten, og litt småtukling. Men den fungerer utmerket slik den er nå! :w00t:

 

Her er en video som viser de funnksjonene jeg har lagt til. Lysene som blinker kommer av at AV-pluggen ikke er koblet til. Dette har jeg gjort for å demonstrere hvordan lysene fungerer. Videoen er tatt av mitt gamle IXUS 330, derfor får jeg ikke filmet lengre enn 15 sek.

 

enjoy!

 

EDIT: Obs! filmen er nesten 4 MB stor!

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da var endelig eksamen slutt for denne gang... får håpe resultatene reflekterer innsatsen :D

 

Jeg beklager den svært lange pausen i denne worklogen, men som nevnt ovenfor -> skole fremfor hobby.

 

Og så til saken:

Det som har skjedd de siste månedene er at jeg har bestilt frontplate til å dekke den opprinnelige CD-skuffen. Den er under produksjon hos en som har en datastyrt fres... dette kommer til å se skikkelig fett ut når det er ferdig! :D Bilder kommer!!!

 

Og så over til den faktiske progresjonen:

 

Jeg har studert fjernkontrollen nøye, og prøvd å finne ut hvilke pinner på styrings-IC'en som er en del av matrisen. Planen, som jeg kanskje har nevnt tidligere er å bruke fjernkontrollen til å kontrollere knappene på fremsiden av kabinettet, slik at jeg får funksjonelle knapper.

 

Slik ser en demontert fjernkontroll ut:

IMG_1466_th.jpg

 

Jeg var litt i tvil om hva det var som trigget kommandoene; enten var det resistans eller kapasitans. Når jeg tenker meg om vil ikke kapasitans ha mye å si i en likestrømskrets, så da må resistans være tingen. Etter å ha målt resistans på undersiden av gummimatta (knappematta) fant jeg ut at det var svært lav resistans, og det samme gjaldt de sorte feltene på kretskortet. Derfor må det være en kortslutning som trigger kommandoene.

 

Etter å ha brukt et par timer på å måle systematisk, og skrive ned det jeg målte kan jeg vise til følgende matrise:

fjernkontroll-skjema.GIF

De "ubrukte" pinnene på IC'en brukes til klokkefrekvens, spenning, jord og sånn..

 

Hvilke knapper som gjør hva finner du i denne tabellen:

tabell.gif

 

Da er det bare å lodde ledninger fra IC'en og til panelet på kabinettet... en skikkelig drittjobb, men det blir verdt det :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...