Gå til innhold

Fotokonkurranse; Februar 2005. Tema: "Liv"


Anbefalte innlegg

Viktig: I denne tråden skal det KUN legges inn bidrag til fotokonkurransen. Alle andre innlegg vil bli slettet.

 

Konkurransen avsluttes 19. februar klokken 22:00 (så kommer jeg ikke så sent i seng). Samtidig opprettes en poll som skal være klar senest klokken 00:00 20. februar.

 

Da sparker vi i gang forumets første månedlige fotokonkurranse. Planen er at alle vinnerne fra og med februar til og med november er finalister i desember med det bildet de tidligere vant med.

 

Slik virker det: Du legger inn ditt bidrag her. Jeg anbefaler at alle lager en liten versjon av bildet som de legger med som vedlagt fil (grensen er 256 kb tror jeg) og hvis man vil at folk skal ha mulighet til å se bildet i fullversjon så legger man ved en link til den (må legges på egen hjemmesideplass). Det er viktig at alle uansett legger bildet med som vedlagt fil, slik at vi ved et raskt overblikk kan se hvilke bilder som tilhører hvem. Vil også anbefale alle deltakere å legge ved en liten kommentar i samme innlegg som bildet. Kommentaren kan være hvordan bildet ble tatt, hvilken teknikker du har brukt, om du har manipulert bildet og så videre. På den måten kan alle lære litt av hverandre.

 

Å legge inn bidrag kan du gjøre til og med den 19. i hver måned (til ca. klokken 22:00).

 

Den 20. i hver måned starter vi en poll. Her kan alle brukerne stemme på det bildet de liker best. Den som står igjen med flest stemmer den siste dagen i måneden, vinner månedens fotokonkurranse og går altså videre til finalen i desember.

 

Det er en viss fare for at vi får for mange bidrag til å lage en poll. Tror maksimum alternativer i en poll er 40 eller 50. Om dette skulle skje, vil jeg velge ut noen på forumet som har vist at de har en viss fotografisk interesse, og spørre om de vil hjelpe meg med å fjerne noen bilder.

 

Dette er som sagt første gang vi avholder en slik konkurranse, og regler og fremgangsmåte vil nok bli noe forandret etterhvert. Men her er reglene som gjelder for februar (kan justeres frem til og med 31. januar).

 

1. Du kan kun legge inn foto i denne tråden. Alt snakk, kommentarer eller lignende vil bli slettet. Ta heller slike ting i denne tråden. Men du kan legge inn dine egne kommentarer til ditt eget bilde i samme innlegg. Her anbefales det at man skriver litt om hvordan man tok bildet, teknikker man brukte, om man evt. har etterbehandlet det osv. slik at vi kan lære litt av hverandre.

 

2. Du kan kun legge inn ETT bilde hver måned.

 

3. Temaet er forskjellig fra måned til måned. Temaet er kun ett ord, og kan tolkes relativt fritt. Hvis du er langt ute på viddene fra temaet, anbefales det at du skriver litt om hvordan du har tolket tema.

 

4. Man kan kun vinne to ganger pr. år. Det er fritt å delta hvis du har vunnet to ganger, men vinner du en tredje gang, vil finaleplassen tilfalle nummer to den måneden. Men hvis man har vunnet mer enn to ganger, kan brukeren selv velge hvilke to bilder han vil delta i finalen med.

 

5. Vil man manipulere/etterbehandle bildet, er det greit, men det anbefales at man da skriver hva man har gjort med bildet. Overdreven manipulasjon anbefales ikke, da vi ønsker å holde dette som en fotokonkurranse. Forandring av farger, pålegging av filter osv... er greit, men blir denne regelen misbrukt, må vi ilegge strengere regler angående manipulasjon.

 

6. Det har ingenting å si om bildet er tatt med filmbasert eller digitalt kamera. Du kan gjerne ta bilder med et kompakt kamera eller et engangskamera om du ønsker det også, men vær klar over at enkelte nok vil reagere på et uskarpt bilde. Det anbefales derfor, for din egen skyld, at du tar bilder med det beste fotoutstyret du har tilgjengelig.

 

7. Det må være du som har tatt bildet du legger inn som bidrag. Det er altså ikke tillatt å bruke andres bilder. Legges det inn bilder med copyright, står brukeren selv ansvarlig for eventuelle følger.

 

8. Har du lagt inn et bilde, så er det dette bildet som gjelder. Du kan altså ikke forandre bidraget ditt når det først er lagt til.

 

9. Lurer du på noe, ta kontakt med meg via PM før du legger inn ditt bidrag.

 

10. Sist, men ikke minst. Ha det gøy :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liv! (Skulle vel egentlig legge inn bilde av Liv Tyler, men hadde ikke no..)

 

Litt om bildet:

Når jeg hører liv, tenker jeg bevegelse, og det er dette jeg prøver å fremstille for dere. Brukt litt PS for lys og kontrast, men ikke mye.

Bildet er tatt i vår.

post-209-1108061640_thumb.jpg

Endret av Lapette
Lenke til kommentar

Liv på ulivsplass

 

Denne blomsten fant jeg forrige sommer på en blomst- og gudsforlatt fjelltopp i Finnmark. Den var helt enslig der den stod. De mørke blånyansene øvert i bildet er stein.

 

Det fullstendig steinbekledde terrenget kaster seg nedover ved foten av blomsten. Det er mer stein, og så er det vann. Iskaldt vann. Når det blåser riktig vei, heller blomsten med vinden og titter rett ned i Barentshavet. Den lever på kanten av Finnmark – på kanten av alt liv.

 

Jeg kuttet bildet til et kvadrat og fremhevet de mørke fargene litt, slik at blomsten sto i kontrast med alt annet. Og så brettet jeg rundt en ramme som dere ser.

 

(Ikke spør om tittelen. Jeg syntes kreativiteten funket bedre enn ordboka i dag.)

post-209-1108139614_thumb.jpg

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Vanligvis møter man på disse i flokk, men denne enslige svømmeren som svevde så alene over meg gjorde skamme på sine artsfellers vaner. Forvist, forlatt, eller kanskje fiskens svar på en eremittilværelse? Ikke vet jeg, men foreviget, det fortjente den ensommes liv å bli.

 

Bilde er tatt med et Canon S60 i et WP-DC40 uv-hus.

post-209-1108257491_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mor og barn

 

En fødsel er starten på et nytt liv. Dermed fant jeg frem dette bildet fra november i fjor. Mor hviler mens min 30 minutter gamle datter forsøker å fordøye inntrykkene fra denne store, nye verdenen hun nettopp ble tvunget ut til. Fortsatt er mors bryst det eneste trygge.

 

Jeg har juster skarphet, levels og fargebalanse, samt klonet bort noen hvite flekker som ble igjen på den sorte bakgrunnen etter justeringene (sykehusutstyr, siden bildet ikke er "oppstilt"...).

 

Kamera: Lånt Nikon Coolpix 3100 på full auto

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...