Gå til innhold

databushastighet? maks 1000Mhz eller 2000Mhz?

OPG

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er egentlig databushastighet? og hva har det og si?

skal ha nytt hovedkort til s 939 og har sett litt på dette : komplett.no

men nå er jeg dritt lei av å vente! og har dermed sett på flere alternativer i samme prisklasse. men det viser seg at flere av disse har en maks databushastighet på 1000 Mhz. hva har dette og si? bør jeg heller gå for ett kort med maks databushastighet på 2000Mhz??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal du ikke overklokke så er det samme hva du velger. Når det står 2000 Mhz, så har ASUS testet at kortet kan kjøre stabilt på dette, så det sier litt om overklokke egenskapene til ASUS kort.

Skrevet

1000 MHz og 2000 MHz er samme greien. Socket 939-hovedkort kjører på 1000 MHz HyperTransport-hastighet, men HyperTrasport-bussen kan sende og motta data samtidig (kjøre data begge veier samtidig). Derfor velger mange å skrive det som 2000 MHz, siden 1000 MHz * 2 veier samtidig = 2000 MHz

Databusshastighet er hastigheten på bussen mellom CPU og NorthBridge. På socket 939 (og 754 og 940) så er dette en HyperTransport-buss. Dette er omtrent samme bussen som den gamle FSB'en, men kall for guds skyld ikke HyperTransport-bussen for FSB selv om de har noen felles funskjoner, så er det langt fra like busser.

Skrevet
men kall for guds skyld ikke HyperTransport-bussen for FSB selv om de har noen felles funskjoner, så er det langt fra like busser.

Hehe, ikke første posten jeg ser du diskré nevner dette :thumbup:

Men det er en viktig forskjell.

Som sagt er dette databussen mellom CPU og NB. Man sier gjerne at Socket 939 har en HTT-buss på 1000MHz, men pga. full duplex blir dette effektivt 2*1000MHz= 2000MHz/2GHz.

Det er derfor ikke en begrensning på selve CPU-frekvensen på 2GHz. Der er det opp til hver enkelt CPU hvor kjapp den er ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...