Gå til innhold

Hvordan universet ble til !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spoersmaal som ikke kan besvares er irrelevante. Her i betydningen ikke kan besvares noensinne, til forskjell fra ikke kan besvares naa.

 

...Og speorsmaal som det ikke kan bevises om kan besvares fordi de ikke kan besvares slik at problemstillingen koker vekk i kaalen, blir bare taapelige.

 

Ellers tror jeg universet er en kuppel som blir stoettet av en uendelig rekke skilpadder som staar oppaa hverandre.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 02:22, Abdullah skrev:

Jah. hva tror dere?

(tviler på gud mekket det sammen på 7 dager)


 

Salmenes bok, 90,4: "For tusen år er i dine øyne

som dagen i går da den fór forbi,

eller som en nattevakt."

 

Betydningen er omentrent at en dag i Guds øyne er 1000 år i menneskets øyne. Og det er bare et bilde.

 

Gud skapte ikke jorden på én uke - tok litt lenger tid, jfr. sitatet jeg har nevnt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 06:11, yummy skrev:


Salmenes bok, 90,4: "For tusen år er i dine øyne

som dagen i går da den fór forbi,

eller som en nattevakt."


Betydningen er omentrent at en dag i Guds øyne er 1000 år i menneskets øyne. Og det er bare et bilde.


Gud skapte ikke jorden på én uke - tok litt lenger tid, jfr. sitatet jeg har nevnt.



 

Dæsken han døtte ,,,

Så sant så sant , kun ett bilde ,en metafor.

1-0 til deg Yummy :smile:

 

Ellers er det ikke noe begynnelse og slutt på universet , kun dimensjoner :smile:

 

_________________

The days of the Hammer...

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Tracker på 2002-06-17 13:42 ]

Lenke til kommentar

"BigBang"-teorien er vel akseptert av de fleste seriøse forskere (også kristne!). Selv om det fortsatt er uvisshet rundt en rekke detaljer.

 

yummys sitat fra salmenes bok er kloke ord. (Også for oss som ikke er kristne.) Vi mennesker har problemer med å forstå enorme tidsperspektiver.

 

Dette er jo ganske tydelig når man ser for seg aper som våkner som mennesker neste dag, og Big-Bang som en stor nyttårsrakett. Dette er prosessor som tok milloner av år.

 

Vi kan rett og slett ikke forestille oss slike prosesser med annet enn matematiske og andre abstrakte vitenskaplige begreper. Men å ty til løsninger med guder og denslags, blir litt for lettvint.

 

LeD

Lenke til kommentar

Dette har du HELT rett i. Både fra et kristent og et vitenskapelig synspunkt.

 

Jeg er kristen, og jeg har også lært meg å se ting fra et vitenskapelig ståsted pga. min ingeniør - utdannelse. Så jeg prøver å se ting fra alle ståsteder, og velger å ikke forkaste noe. Vitenskapen er dessverre altfor ofte kritisk til bibelen. Skulle ønske det ikke var sånn, men men.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-17 18:26, Kjetil Lura skrev:


Vitenskapen kan ikke bevise at bibelens innhold stemmer derfor er de kritisk til bibelen.



 

Tvert imot. Store deler av innholdet i Bibelen har i den moderne tid vist seg å ikke være riktig. Så ingen med vettet/kritisk sans i behold vil lenger tro ordrett på innholdet i denne boken.

 

Og der har kristendommen et problem. Det er jo en dogmatisk religion som kun er bygget på en hellig bok. Guds ord, som IKKE skal tolkes.

 

Og selv om man velger å se på store deler av Bibelen som metaforer eller "historier med en god moral, som ikke nødvendigvis er sanne", kan man vanskelig bortforklare det Herren selv forteller at man skal gjøre med f.eks. de homofile... Når man da tolker Bibelen så langt at homofile kan være prester, er ikke "Herrens ord" lenger mye verdt. Og da er det jo overhodet ikke lenger noe grunnlag for hele religionen.

 

Det eneste man står igjen med er evt. den "personlige troen". At det finnes en skapende "Gud". Denne blir isåfall felles for muslimer, kristne, buddhister,... (Bare de "moralske" forellingene er annerledes, og de skal jo uansett ikke tolkes bokstavlig.)

 

Den eneste forskjellen mellom troende og ateister blir i såfall at ateister har innsett at det er menneskene selv som er "Gud"/den skapende kraften. Ja, det er faktisk vi som har skapt Gud. :smile:

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...