Gå til innhold

blåskjerm under oppstart av windows


Anbefalte innlegg

Eg og en kompis har akkurat bytta hk og cpu i en pc.. når pcen skal laste inn windows får den blåskjem med feilmelding:

Kjør CHKDSK /F  For å se etter skader på harddiskstasjonen, og start maskinen på nytt

 

kordan ska vi gjøre de då?

hd funker fint på min pc, har også lagt inn windows på nytt.

 

mvh..

takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere byttet hk og cpu og så reinstallerte dere? Og det gikk helt fint, frem til dere skulle starte den på nytt etter reinstall?

Slenger meg på denne.

 

Windows bør reinstalleres etter bytte av så fundamentale ting som bytte av hovedkort.

 

Hovedkortet dere har i PCen nå, har kanskje ikke samme brikkesettet osv... Derfor vil det kræsje. Er operativsystemet reinstallert?

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
ja vi har installert winXp på nytt på min pc.. klate ikkje boote med cd på pcen..

noken som veit kordan vi kan kjøre chkdsk?

Dette er grunnen til at dere får problemer. Det har ikke noe for seg å bruke checkdisk.

 

For å få PC'en hans til å boote med CD'en må du sette CD-rom som first bootdevice. Dette gjør du i BIOS.

Lenke til kommentar
Dette er grunnen til at dere får problemer. Det har ikke noe for seg å bruke checkdisk.

 

For å få PC'en hans til å boote med CD'en må du sette CD-rom som first bootdevice. Dette gjør du i BIOS.

 

nei har gjort de.. då den booter fra cd får vi bare opp Error loading os!

har prøvd forskjelige cder og!

 

Du booter enten med en bootdiskett, eller om XP fungerer som Win2k i starten: F8 tasten og velg safe mode med command Prompt. Derfra skal du kunne kjøre den kommandoen.

 

Pcen får også blåskjem når vi kjører i Safemode, men kan jo prøve og boote fra bootdiskett då!

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...