Gå til innhold

hvor mye forsjel er det på FAT og NTFS i ytelse?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt spørsmål, men ikke mulig å gi et enkelt svar. Det kommer helt an på hvor stor disken (partisjonen) er. FAT er dårlig egnet til dagens store disker, NTFS virker derimot like bra på store og små disker.

Såvidt meg bekjent er det dessuten heller liten forskjell også på små disker.

Skrevet
Er det ikke sånn at FAT32 ikke kan ta filer over 4GB elns?

Jo, det er nok det. Og NTFS er dårlig på mange småfiler. Både FAT og NTFS er dårlige filsystemer. Men av de to er nok NTFS best egnet.

Skrevet

FAT32 har ikke samme begrensninger som FAT. FAT32 takler vel partisjoner opptil 128GB.

Skulle gjerne hatt ReiserFS på windows maskina. Noen som vet om passende driver?

Skrevet

Har sett at linux har støtte for flere andre filsystemer, og mange snakket om at disse er mye bedre. Noen som kan forklare hva som er fordelen med f.eks. ReiserFS, og hva som er forskjellene?

Skrevet
FAT32 har ikke samme begrensninger som FAT. FAT32 takler vel partisjoner opptil 128GB.

Skulle gjerne hatt ReiserFS på windows maskina. Noen som vet om passende driver?

Det eneste som finnes av ReiserFS for windows er reiserfstool, ett interface for å indirekte lese ReiserFS-partisjoner i windows. Man har ikke skrivetilgang. Bør brukes sammen med YaReG, et GUI til reiserfstool.

Skrevet

Er det noen andre filsystemer enn fatxx og ntfs som lar seg mounte rw i windows? (v.h.a tredjeparts software)

ReiserFS har sin store styrke i ytelse ved mange små filer. F.x. ble responstiden på imap-serverene mine halvert ved bytte fra ext3 til reiser. (bruker maildir prinsippet hvor mail lagres i hver sin fil.)

Skrevet

hvilket FS kan jeg bruke som felles partison mellom win/linux

som er ca 60GB

det må ha:

støtte for filer på 10GB

være raskt

jeg tenker litt på ReiserFS, men det funker jo ikke i linux

Skrevet
hvilket FS kan jeg bruke som felles partison mellom win/linux

som er ca 60GB

det må ha:

støtte for filer på 10GB

være raskt

jeg tenker litt på ReiserFS, men det funker jo ikke i linux

ReiserFS fungerer som bare det i Linux, men du får ikke direkte tilgang til partisjonen i windows, som man kan med EXT2/EXT3. Skal man ha en partisjon som man både har lese- og skrivetilgang i begge operativsystemer, kan EXT2 være tingen. Det er visstnok skrivestøtte for EXT2 i windows, men om denne er stabil, er heller uviss.

Skrevet

Sist jeg sjekket fikk man bare lest/skrevet til ext2 via et spesiellt program i windows. Man fikk ikke mountet partisjonen slik som man gjør med FATxx / NTFS. (Partisjonen fikk ingen stasjonsbokstav.)

Om Stigfjel har rett har det nå kommet en løsning på dette. Noen som har prøvd dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...