Hårek Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Enkelt spørsmål, men ikke mulig å gi et enkelt svar. Det kommer helt an på hvor stor disken (partisjonen) er. FAT er dårlig egnet til dagens store disker, NTFS virker derimot like bra på store og små disker. Såvidt meg bekjent er det dessuten heller liten forskjell også på små disker.
Dingot0m Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Er det ikke sånn at FAT32 ikke kan ta filer over 4GB elns?
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Er det ikke sånn at FAT32 ikke kan ta filer over 4GB elns? Jo, det er nok det. Og NTFS er dårlig på mange småfiler. Både FAT og NTFS er dårlige filsystemer. Men av de to er nok NTFS best egnet.
Dario Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Og med FAT kan man bare ha filnavn opp til 12 bostaver :\
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Og med FAT kan man bare ha filnavn opp til 12 bostaver :\ Det gjelder ikke FAT32.
petterg Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 FAT32 har ikke samme begrensninger som FAT. FAT32 takler vel partisjoner opptil 128GB. Skulle gjerne hatt ReiserFS på windows maskina. Noen som vet om passende driver?
sub1343 Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 fat32 takler maks 32Gb pr partisjon vist jeg ikke husker så alt for feil
Calm Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Har sett at linux har støtte for flere andre filsystemer, og mange snakket om at disse er mye bedre. Noen som kan forklare hva som er fordelen med f.eks. ReiserFS, og hva som er forskjellene?
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 FAT32 har ikke samme begrensninger som FAT. FAT32 takler vel partisjoner opptil 128GB. Skulle gjerne hatt ReiserFS på windows maskina. Noen som vet om passende driver? Det eneste som finnes av ReiserFS for windows er reiserfstool, ett interface for å indirekte lese ReiserFS-partisjoner i windows. Man har ikke skrivetilgang. Bør brukes sammen med YaReG, et GUI til reiserfstool.
jorgis Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Noen som kan forklare hva som er fordelen med f.eks. ReiserFS, og hva som er forskjellene? ReiserFS ext3
petterg Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 Er det noen andre filsystemer enn fatxx og ntfs som lar seg mounte rw i windows? (v.h.a tredjeparts software) ReiserFS har sin store styrke i ytelse ved mange små filer. F.x. ble responstiden på imap-serverene mine halvert ved bytte fra ext3 til reiser. (bruker maildir prinsippet hvor mail lagres i hver sin fil.)
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Skrevet 27. januar 2005 EXT2 lar seg mounte direkte gjennom 3-parts drivere. Alt annet er det maks lesetilgang på.
genstian Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Skrevet 28. januar 2005 hvilket FS kan jeg bruke som felles partison mellom win/linux som er ca 60GB det må ha: støtte for filer på 10GB være raskt jeg tenker litt på ReiserFS, men det funker jo ikke i linux
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Skrevet 28. januar 2005 hvilket FS kan jeg bruke som felles partison mellom win/linuxsom er ca 60GB det må ha: støtte for filer på 10GB være raskt jeg tenker litt på ReiserFS, men det funker jo ikke i linux ReiserFS fungerer som bare det i Linux, men du får ikke direkte tilgang til partisjonen i windows, som man kan med EXT2/EXT3. Skal man ha en partisjon som man både har lese- og skrivetilgang i begge operativsystemer, kan EXT2 være tingen. Det er visstnok skrivestøtte for EXT2 i windows, men om denne er stabil, er heller uviss.
petterg Skrevet 28. januar 2005 Skrevet 28. januar 2005 Sist jeg sjekket fikk man bare lest/skrevet til ext2 via et spesiellt program i windows. Man fikk ikke mountet partisjonen slik som man gjør med FATxx / NTFS. (Partisjonen fikk ingen stasjonsbokstav.) Om Stigfjel har rett har det nå kommet en løsning på dette. Noen som har prøvd dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå