Gå til innhold

AMD Athlon XP-M. Hvilken bør jeg kjøpe?


Skello

Anbefalte innlegg

Har tenkt litt på og kjøpe ein XP-M prossesor på itbutikken sia dei er så billige.

Eg har då valget mellom

 

AMD Athlon XP-M 2400+ ( 266 MHz ), L2 512 kB 790,-

 

AMD Athlon XP-M 2400+ / 2 GHz ( 266 MHz ), L2 512 kB 656,-

 

AMD Athlon XP-M 2500+ / 1.87 GHz ( 266 MHz ), L2 512 kB 682,-

 

AMD Athlon XP-M 2500+ / 1.87 GHz ( 266 MHz ), L2 512 kB 724,

 

AMD Athlon XP-M 2800+ / 2.13 GHz ( 266 MHz ), L2 512 kB 1.006,-

 

AMD Athlon XP-M 3000+ / 2.2 GHz ( 266 MHz ), L2 512 kB 1.115,-

 

Veit at øverste 2400+ prosessoren er ein god klokker pga at den er 35W, men gjelder det ikkje nokken av dei andre og? Prisforskjellane mellom dei forskjellige prosessorane er så liten at det er samme kva for ein, men er litt surt og kjøpe xp-m2800 og finne ut at xp-m2500 er ein bedre prosessor.

 

#EDIT av moderator - Endret emnefeltet til noe beskrivende. Les mer her: http://forum.hardware.no/index.php?act=boardrules#emne

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endre Skrevet 27/01/2005 : 14:36

  De har ikke 2600+, da er utvilsomt 2400+ FJQ4C (35W) det beste valget. 2800+ og 3000+ er ikke noe å satse på, de har samme standardspenning som de vanlige desktop-utgavene.

 

Veit du om nokken butikker som selger xp-m2600+ då? helst her i landet.

Lenke til kommentar
Hva er anbefalt hovedkort til en slik CPU da? Ser det har vært mange her som har fått diverse feilmeldinger etter å ha plugga inn en slik CPU.

 

Abit NF2 noe å satse på f.eks?

Du skal ha Abit NF7 v2.0 eller NF7-S v2.0 begge disse er "konge kort" til overklokking av XP-M

 

Kjøp IKKE de nye NF7 S2 og S2G kortene, de egner seg ikke for overklokking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva er anbefalt hovedkort til en slik CPU da? Ser det har vært mange her som har fått diverse feilmeldinger etter å ha plugga inn en slik CPU.

 

Abit NF2 noe å satse på f.eks?

Du skal ha Abit NF7 v2.0 eller NF7-S v2.0 begge disse er "konge kort" til overklokking av XP-M

 

Kjøp IKKE de nye NF7 S2 og S2G kortene, de egner seg ikke for overklokking.

Jeg har A7N8X-E Deluxe (Asus) som fungerer greit nok, men som hverken har alle MP'ene tilgjengelig (uten mod?) eller kan gi mer enn 1.8V VCore.

Bare så det er nevnt...HK'et er topp ellers..

 

Edit:

Glemte jo å skrive at jeg har XP-M 2400+ 35w (fra IT-butikken) på detet Asus-HK'et..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Skrevet av C4STOR

Oppsettet finner du i profilen min

 

Ser det ikke i profilen din... ;)

har nettop satt opp et Asus A7N8X-E Deluxe med 2400+ 35W'eren,

hadde vært fint å få vite hvordan du klokket den, har ikke egentlig veldig lyst til å eksperimentere selv...

 

Kjører den nå på standard settings med 30C idle og rundt 35W load..

Lenke til kommentar
Skrevet av C4STOR

Oppsettet finner du i profilen min

 

Ser det ikke i profilen din... ;)

har nettop satt opp et Asus A7N8X-E Deluxe med 2400+ 35W'eren,

hadde vært fint å få vite hvordan du klokket den, har ikke egentlig veldig lyst til å eksperimentere selv...

 

Kjører den nå på standard settings med 30C idle og rundt 35W load..

Profilen, dvs når du klikker på brukernavnet ;)

 

Kjører min på 13x200 mao 2.6GHz og 1.8VCore.

 

du kan sikkert fint kjøre den på f.eks 2.4GHz (12x200) med 1.65VCore (standard spenning for Barton cpu'er). 2.2GHz kan jeg nesten garantere på 1.65V, men ved 2.4 kan det tenkes du må litt høyere.

 

Det er ganske individuelt hvor mye hver cpu klarer så det er bare å prøve seg fram :)

Lenke til kommentar

Ok, hehe, litt trøtt jeg. Sittet med særemne i hele dag...

 

Uansett.. Kjører du med luft- eller vannkjøling?

Har en 92mm vifte fra silenx og en thermalright kjøler (947U),

men dette er i et lavt kabinett, så det er ikke veldig mye plass til overs med tanke på luftsirkulasjon osv..

 

EDIT: Har prøvd meg litt fram nå, og hver gang jeg starter pc'en viser både

CPU-Z og thg_clock at frekvensen på prosessoren er ~850mhz? Noen gang vært borti dette? Den viste dette før jeg prøvde å overklokke og..

En av gangene jeg startet den viste den ~2000mhz, men så fortsatte jeg å steppe opp litt, og den viste igjen bare ~850 MHz...

Synes det er rart om den faktisk kjører så sakte, for pc'en går som et lyn...

Windows er riktignok nylig installert, men jeg er inne i Windows under 10sek etter jeg ser Windows loading-skjermen... Synes det var ganske raskt...

 

" Core speed: 841,9mhz

Multiplier: x 6.

FSB: 140,3MHz

Bus Speed: 280,6 MHz"

 

Har enda ikke opplevd at pc'en har blitt ustabil eller noe slikt..

I Bios var jeg oppe i 166MHz * 13 på det meste...

Endret av Hypie
Lenke til kommentar

Har et Asus A7N8X-E Deluxe

 

fant nå ut at så lenge jeg kjører settings på "Aggressive" eller "User-Defined" så blir ikke prosessor-hastigheten det jeg definerer. Setter jeg det på "Optimal" blir det slik jeg definerer.. Den kjører nå med 200x11 på 1.65V og det ser ut til å gå supert... :)

 

Btw, noen anelse om hvordan man finner ut hva det vil tilsvare i AMD's rangeringssystem?

Den var jo 2400+... Hva vil det si at det tilsvarer ved 2.2GHz faktisk hastighet?

Endret av Hypie
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

EDIT: Har prøvd meg litt fram nå, og hver gang jeg starter pc'en viser både

CPU-Z og thg_clock at frekvensen på prosessoren er ~850mhz? Noen gang vært borti dette? Den viste dette før jeg prøvde å overklokke og..

En av gangene jeg startet den viste den ~2000mhz, men så fortsatte jeg å steppe opp litt, og den viste igjen bare ~850 MHz...

Les innlegget mitt over...jeg har akkurat samme kort..

Ville tro C4stor eller andre med god peil.. på klokking kan svare...

Det er ikke alle HK som kan klare alle mulige MP'er som burde være tilgjengelig..

Fikk akkurat samme feilmeldinger selv igår da jeg holdt på med å teste ut min XP-M. Det er bare en del MP'er som dette Asus-kortet støtter...

Fant vel egentlig ikke ut av det... mye prøv og feil (bl.a. var det ikke mulig å kjøre med MP=10..merkelig nok)..

Fikk dog kjørt med 9.5 og FSB180->220, ..før jeg fant ut at 12 og 12.5 med ulike FSB'er var kurant..

Så nå kjører jeg med 12x200 som forløpig beste "combo" for stabilitet , VCore.. og temperaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...