Gå til innhold

hvilken linux er egentlig den beste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hehe da funker alt perfekt :D rett å slett genialt . må faktisk innrømme at jeg er fornøyd så langt, men hva med drivere til diverse er det noe som har en link med diverse programmer som f.eks en messenger av noe slag

 

edit: hmm hvilken brannmur å antivirus anbefaler dere da, går ut fra at de jeg har til windows ikke virker på linux

 

takker alle som har kommet med hjelp å ideer hilsen storfornøyd linux noob :!:

1. I de fleste GNOME-baserte distrubusjoner følger Gaim med, og Kopete følger med i de fleste KDE-baserte. Sjekk i menyen. Alle disse programmene kan håndtere de fleste nettverk.

 

2. Du trenger egentlig ikke brannmur i Linux, men hvis du vil være på den helt sikre siden anbefaler jeg Firestarter.

 

http://www.fs-security.com/

Lenke til kommentar

Hmmmm Hmmm

Ser at flere sier at en ikke trenger Brannmur og Antivirus?? Blir skikkelig forvirret....

 

Ok, jeg har kun vært Win Man i 15 år, men antivirus og brannmur er likssom en del av hverdagen. Nå vet jeg ikke historisk hvor mange angrep/virus det er mot Linux maskiner, men det koker vel ned til at dersom en har noe en føler en bør beskytte på maskinen, ja så bør en bruke både anti-virus og brannmur. særlig de som har xDSL. Selv om Linux har IPtable innebygd skader det jo ikke å kjøre en HW brannmur, eller en SW brannmur i tillegg. Det blir som å kjøre bil med belte OG airbag.

 

Men selvfølgelig, dersom en ikke bryr seg om hvilke data en har på mskinen, eller gjerne tar backup/reinnstallasjon og trenger alt kruttet som er i maskinen, da er kansje det oxo et alternativ for folk.

Lenke til kommentar
Hmmmm Hmmm

Ser at flere sier at en ikke trenger Brannmur og Antivirus?? Blir skikkelig forvirret....

 

Ok, jeg har kun vært Win Man i 15 år, men antivirus og brannmur er likssom en del av hverdagen. Nå vet jeg ikke historisk hvor mange angrep/virus det er mot Linux maskiner, men det koker vel ned til at dersom en har noe en føler en bør beskytte på maskinen, ja så bør en bruke både anti-virus og brannmur. særlig de som har xDSL. Selv om Linux har IPtable innebygd skader det jo ikke å kjøre en HW brannmur, eller en SW brannmur i tillegg. Det blir som å kjøre bil med belte OG airbag.

 

Men selvfølgelig, dersom en ikke bryr seg om hvilke data en har på mskinen, eller gjerne tar backup/reinnstallasjon og trenger alt kruttet som er i maskinen, da er kansje det oxo et alternativ for folk.

Du forstår ikke helt. De siste fem årene har jeg hørt om to worms til linux, det ene angrep en gammel versjon av apache serveren, og den andre angrep en feil i phpbb. I begge tilfellene har de bare samme tilgang som apache serveren, som betyr at de ikke kan slette/forandre på noen systemfiler, og heller ingen av dine filer (his det er riktig satt opp vil det ikke engang kunne *lese* filene dine).

 

De fleste distro'er kommer med innebygd firewall, og ingen servere kjørende etter setup.

 

Videre, med virus.. For eksempel ubuntu og debian bruker store servere med over 10 000 programmer på, der hvert enkelt av de programmene er beskyttet mot forandring av kryptograft (hashing, private/public key) helt fra innsendelsen fra pakkemaintaineren og frem til din maskin, og for å kunne bli maintainer så må du møte en som allerede er maintainer *in person*, så han kan sjekke ut at du er den du sier at du er. Videre så følger kildekode med praktisk talt alle programmer, så det er VIRKELIG vanskelig å gjemme en trojan eller spyware eller lignende i et program. Jeg henter vel ned 1-2 programmer i året fra det ville internett, og jeg er alltid forsiktig i de tilfellene.

 

Videre, er sikkerheten i linux slik at det en bruker gjør kan ikke påvirke systemet/en annen bruker, så du kan lage en "test-bruker" å kjøre alt du er usikker på med den.

 

Sammenlign dette med windows, der folk henter ned og kjører ting helt uhemmet, og de aller fleste har administratortilgang og kan fokke med hele systemet.

 

Så i praksis: spyware er ikke-eksisterende, virus helt ekstremt skjeldne, og worms bare et problem hvis du kjører servere.

Lenke til kommentar
Hmmmm Hmmm

Ser at flere sier at en ikke trenger Brannmur og Antivirus?? Blir skikkelig forvirret....

 

Ok, jeg har kun vært Win Man i 15 år, men antivirus og brannmur er likssom en del av hverdagen. Nå vet jeg ikke historisk hvor mange angrep/virus det er mot Linux maskiner, men det koker vel ned til at dersom en har noe en føler en bør beskytte på maskinen, ja så bør en bruke både anti-virus og brannmur. særlig de som har xDSL. Selv om Linux har IPtable innebygd skader det jo ikke å kjøre en HW brannmur, eller en SW brannmur i tillegg. Det blir som å kjøre bil med belte OG airbag.

 

Men selvfølgelig, dersom en ikke bryr seg om hvilke data en har på mskinen, eller gjerne tar backup/reinnstallasjon og trenger alt kruttet som er i maskinen, da er kansje det oxo et alternativ for folk.

Du trenger _ikke_ brannmur hvis du ikke kjører en server.

Lenke til kommentar

Nei det er somregel lite som har "ørene ut mot nettet"

 

Forøvrig følger brannmur med som en del av operativsystemet, og konfigurasjonsverktøy er inkludert som en del av de fleste store distroer. Blant annet vet jeg at fedora som standard skrur på brannmuren og ber den blokke alle porter allerede under installasjonen. Dette kan du selvfølgelig tweake manuelt.

 

Virus er ikke noe problem til linux. Det finnes antivirus for Linux - denne er beregnet på å ta windows-virus på en filserver.

 

Eneste i nærheten er såkalte rootkits - men dette krever at en manuellt bryter seg inn i maskinen din og installerer det. Så lenge du ikke kjører server (ssh spesiellt) (eller har brannmur - da har ikke "kjører server" noe å si) og ikke har dårlige passord, er ikke dette noe du behøver å bekymre deg over.

Lenke til kommentar
Selv om Linux har IPtable innebygd skader det jo ikke å kjøre en HW brannmur, eller en SW brannmur i tillegg. Det blir som å kjøre bil med belte OG airbag.

Enig, særlig hvis du har et internt nettverk der du gjerne vil holde alt så åpent som mulig, og du kjører servere. Jeg bruker en router med brannmur, men svært mye kan gjøres med fornuftige regler for iptables.

 

Virus er gjerne et minimalt problem i systemer som insisterer på å være inspiserbare, mens de trives i miljøer som insisterer på at masse prosesser skal kjøres, ikke bare transparent, men komplett usynlig for brukeren..

 

Sikkerhet: Jeg opplevde innbrudd med RedHat6.2 og Telenor ADSL, sjøl om en sikkerhetskyndig kamerat hadde satt opp brannvegg. Dette hadde aldri skjedd i dag, det viste seg at RH6.2 var et håpløst tilfelle sikkerhetsmessig. Enorm fordel med Open Source: Alle kan lese griseriet ditt når du lager dårlig kode.. Derfor oppdages og tettes de fleste sikkerhetshull i Linux før noen har utnytta dem i stor skala.

Lenke til kommentar
Du trenger _ikke_ brannmur hvis du ikke kjører en server.

Jeg bruker Linux til normal Desktop bruk og har ingen tjenere. Likevell føler jeg meg "litt" sikrere med en konfigurert brannmur. Jeg benytter en "nekt alt og tillat det som er nødvendig" policy på iptalbes. Dette fungerer utmerket. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror at denne konfigurerte brannmuren vil beskytte meg mot alt. Men den gir meg et litt høgere grad av sikkerhet enn hva man får ved en ikke-eksisterende brannmur.

 

Selv om jeg har tillat tilgang til nettet for ett sett med diverse programmer er det fremdeles endel IP pakker som blir droppet(Får ingen problemer med internett av de programmene jeg benytter av den grunn). Dette kan jo indikere på at det sendes endel trafikk ut/inn som ikke har noe med programmenes funksjonalitet å gjøre.

Lenke til kommentar

Til den som opprinnelig spurte om brannmur: Dette er veldig enkelt med fedora. Bare å trykke "neste" når du blir spurt om det, så vil den blocke alle porter - sånn at du kommer ut alt du vil (spyware som "ringer hjem" etc er ikke et problem på Linux - open source ;) ), men ingen kommer inn til deg uten innbydelse.

Lenke til kommentar
det koker vel ned til at dersom en har noe en føler en bør beskytte på maskinen, ja så bør en bruke både anti-virus og brannmur.

Hvis du føler deg tryggere med antivirus, kan du kjøpe VirusSafe fra Linspire. Den integrerer seg godt med skrivebordsmiljøer i Linux, og er enkel i bruk.

 

The number of Linux viruses is currently low, but that number is on the rise as the number of Desktop Linux systems continues to grow.

Lenke til kommentar
Selv om jeg har en linux-maskin på mitt nettverk, betyr ikke det at jeg lar den stå ubeskyttet. Jeg har selvfølgelig en HW-firewall, en datamaskin med to nettverkskort som kjører FreeBSD.

Det er slett ikke dumt med en slik firewall-løsning siden du har et LAN, men hadde man f.eks bare hatt en enkelt linux-pc er det ingen vits overhode å ha en løs firewall. Iptables gjør susen til alle formål.

 

Har faktisk enda til gode å komme over noen mer avansert firewall-løsning enn iptables. Den har så mange match rules og targets, og trenger man noe mer sært kan det lastes ned et hav av patcher som utvider funksjonaliteten ytterligere.

Lenke til kommentar

Beste Distro vet jeg heller ikke. Har begynt å virklig å like Demudi, som er fra Agnula-prosjektet. Demudi lever finfint sammen med Debian Testing og har en massevis av programmer til å lage lyder og musikk, og har en multimedia low latency kernel og bruker generelt JACK som lyd-server.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...