Gå til innhold

hvilken linux er egentlig den beste?


Anbefalte innlegg

Hmm kanskje en teit ting, men hvilke ditribusjoner er gratis?

Hva men Xandros? Finnes denne i gratis versjon? Og om den gjør, hva er det som skiller gratisversjonen fra de som koster noe?

 

Mandrake har oxo gratisversjon, hva skiller deres?

 

Dersom noen har gode linker eller egne erfaringer er det fint.

 

Trenger mulighet for å kjøre server, i windows verden IIS, usikker hva det er i linux. Vidre skulle jeg gjerne brukt en Buisness Suite, men vet ikke hva jeg skal gå for, og hva jeg trenger.

 

Er ikke så lett å migrere fra windows.........

 

Ja, og dersom jeg finner det som er riktig for meg kan jeg gjerne betale utviklerne, men skulle kanskje prøvd gratis versjonene først?

 

Vil også bruke det til å sette opp en egen filserver, for streaming av musikk, bilder og filemer lokalt.

 

Tips mottas gjerne

Mange av de spørsmålene gis svar på på http://www.linuxguiden.no/ - pluss mye annen informasjon.

 

Som nybegynner eller en som tenker på å skifte til linux bør du ta deg en leserunde der :-)

 

EDIT: En ting til.. Hvor er vidalinux på norsk oppsett? Har en far som ikke kan engelsk i det hele tatt, så i det siste har det blitt en liten prioritet og.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil også bruke det til å sette opp en egen filserver, for streaming av musikk, bilder og filemer lokalt.

3. Apache. Denne er brukt paa over 60% av verdens servere.

Tipper vanlig Samba er det han trenger?

Greit, man kan vel bruke Apache også, men hvorfor styre med det dersom han bare skal dele ut filer lokalt?

Lenke til kommentar

Det finnes jo nå uhyre mange Linux distribusjoner.. og flere kommer hele tiden.

Synes det begynner å bli litt tåpelig med så alvorlig mange "forskjellige" Linux distribusjoner.

 

Hva er antallet på nå? 500 ?

 

De store: SuSE har jeg opplevd som mest brukervennlig(Personlig synspunkt og andre).

1 SuSE

2 Mandrake

3 Fedora

4 Debian

5 Slackware

Lenke til kommentar
oi..ser ikke ut som slackware kommer høyt på lista når det gjelder brukervennlighet..hmm..har akkurat installert det..skal jeg bare gi opp lissom? :ermm:

Nei, det vil jeg absolutt ikke påstå. Selv om en installasjon ikke er "brukervennlig", betyr ikke det at det er umulig. Det er flere her, deriblant meg selv som har erfaring med Slackware, og det finnes masse dokumentasjon på nettet.

 

Edit: jeg startet selv med Slackware, og jeg angrer ikke i det hele tatt i dag. Det har gjort det enklere for meg å tilegne meg kunnskap om andre likeverdige systemer (les FreeBSD).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
oi..ser ikke ut som slackware kommer høyt på lista når det gjelder brukervennlighet..hmm..har akkurat installert det..skal jeg bare gi opp lissom? :ermm:

På min liste så er Slackware den mest brukervennlige distroen som eksisterer, så lenge man vet hva man skal/gjør.

 

Selv om Slackware kan være litt vanskelig så bør man ikke bare gi opp. Siden du har installert den så har du nå en mulighet til å sette deg inn i hvordan Linux er (og skal være), eller hate Linux for alltid :p

 

Hvis du ikke får til Slackware så prøv en av disse:

 

SuSE

Mandrake

Fedora

 

Lykke til ...

Lenke til kommentar

Kan si meg enig i at Slackware ikke er like brukervennlig som andre distroer etter å ha brukt det i et par år.

Men etterhvert blir du vant til rutinene med å installere / sett opp ting, og da vil det igjen virke enkelt.

Vil også tro jeg har lært mer nå enn om jeg hadde brukt feks. Fedora der _alt_ er grafisk osv.

Lenke til kommentar

Ut fra mine erfaringer, synes jeg ikke lista til DJViking er så dum. "Lett" er et svært relativt begrep: Når det gjelder å få et system opp med minimale forkunnskaper, tror jeg f.eks Mandrake er helt i toppskiktet, men straks det oppstår problemer eller en skal endre på noe, kan bildet bli et annet!

 

Det ER ofte forskjeller på betalings- og gratisnedlastingsversjonene, i tillegg til ikke-fri programvare går de gjerne på pakkeutvalget: Noen pakker mangler, og en må ut på nettet og leite - for Mandrake og Fedora (RedHat) er http://www.rpmseek.com/ et sted som har hjulpet mange (meg inkludert) ut av kniper. Ikke-kommersielle Debian-baserte distroer er gjerne uslåelige på dette området, både mht pakkeutvalg og tilgjengelighet.

Lenke til kommentar

-capricorny

Skjønner ikke helt ennå dette her.

 

Idag bruker jeg WinXPpro, IIS SQL 2000, samt to handfuller av windows prgrammer. Par tre adobe prgrammer, MS VisualStudio.net SQL Manager, et par programmer fra Marcomedia.

Som dere ser er det flere programmer som det ikke finnes andre alternativer for.

 

Kan kjøre en gammel pc som IIS server for hosting av asp.net. Men mange av programmene må jeg kjøre in en Windows emulator??. Er det noen distrubusjoner som er bedre egnet enn andre for dette?

 

Vidre blir jeg å kjøre MySQL server, og kanskje postgree. Som dere skjønner driver jeg med apllikasjonutvikling/testing. Men alt har skjedd på windows tidligere.

 

Dersom noen har erfaringer med å kjøre windows emulert, og dermed kunne bruke win-appz på linux box vil jeg gjerne høre. Stjeler dette mye ressurser? Er det stabilt?

 

Ønsker også mer info rundt gratis/lisens. Stemmer det at det meste til lunux er gratis? Er tillegsappz også/ofte open-source eller?

Gode linux alternativer til photoshop/Illustrator/Indesign?

 

Vil sikkert komme til å trenge mer hjelp etterhvert:-))

Lenke til kommentar

Slope: Kanskje best å ta sånne spm i en egen tråd?

Men noen vink:

- Alle programmer som fins på flere plattformer, kan du som regel med fordel kjøre på en Linux-server: Apache, PHP, Oracle, MySQL, Java/Tomcat, for ikke å snakke om scripting i Perl eller Python. Å sette opp en gammal boks for sånn testing kan være en bra måte å starte på. Har nettopp omskolert en 500 MHz Dell Latitude bærbar på jobben til LAMP (Linux Apache MySQL PHP) -server, går helt fint. Av distroer har jeg brukt Mandrake mest de siste åra, men både SUSE og Fedora 3 er bra valg. I din situasjon hadde jeg kanskje prøvd SUSE.

 

- vmware har i flere år vært en god og stabil måte å kjøre Windows i virtuell maskin under Linux (eller omvendt). Med anstendig prosessor og rikelig med minne går det helt fint, og det har bare vært unntaksvis programmer ikke vil kjøre. Veldig fint å ha ulike OS-versjoner i ulike virtuelle maskiner for sjekking av funksjon/kompatibilitet etc. De fleste av verktøyene dine burde kjøre der. Så kan du deretter teste ut Wine for å kjøre Win-programmene direkte i Linux. Noen applikasjoner kjører fjellstøtt i Wine, andre litt mer sjanglete og noen ikke i det hele tatt (noen virus f.eks.. kjører dårlig.. :))

 

- Det er masse kommersielle programmer tilgjengelig for Linux, men mange, også utviklere, får dekka alle sine behov med "free software" ("as in freedom AND beer"). For deg burde kanskje Mono være interessant: En Open Source, plattformuavhengig implementasjon av .NET, med (bl.a) full integrasjon av Java!

 

- For bildebehandling er GIMP verdt et forsøk!

Lenke til kommentar

hehe da funker alt perfekt :D rett å slett genialt . må faktisk innrømme at jeg er fornøyd så langt, men hva med drivere til diverse er det noe som har en link med diverse programmer som f.eks en messenger av noe slag

 

edit: hmm hvilken brannmur å antivirus anbefaler dere da, går ut fra at de jeg har til windows ikke virker på linux

 

takker alle som har kommet med hjelp å ideer hilsen storfornøyd linux noob :!:

Endret av Spyder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...