Gå til innhold

Må bli slutt på å bruke bilistene som melkekuer.


Anbefalte innlegg

At bilen har blitt så jævlig viktig for folk er synd, og vi kan skylde på elendig/ikke eksisterende byplanlegging.

Ja, men bilen er kommet for å bli, enten det er snakk om en bensinbil, dieselbil, hybridbil eller elbil. Grunnen til det er enkelt og greit at dette er den raskeste og mest komfortable formen for transport. Man kjører fra dør til dør og slipper å tenke på rutetider. Skal kollektivtransporten ha noen som helst mulighet til å konkurrere må den spille på bruken av tid. Folk vil fort frem.

 

For tiden satses det stort på å bygge ut nye motorveier i Norge, og i følge flere av dagens aviser skal det bygges ut nærmere 200 kilometer firefeltsvei de neste 4-5 årene. Skal toget kunne konkurrere må det bygges dobbeltsporsbaner paralelt med disse motorveiene. På en dobbeltsporet jernbane kunne signaturtogene fint holdt toppfarten på 210 km/t, altså dobbelt så fort som bilene kjører.

 

Når det gjelder kollektivtilbudet i byer er buss den billigste formen for kollektivtransport å bygge ut, men man er avhengig av god fremkommelighet. Kollektivfelt og egne gater som er forbeholdt busser er en god løsning slik det er endel av her i Kr. Sand.

 

Det er liten tvil om at kollektivtransport kan gjøre underverker, noe jeg fikk erfare da jeg besøkte to vidt forskjellige amerikanske storbyer i forfjor.

 

I Los Angeles var det alltid enorme køer, enten det var snakk om kl 11 på formiddagen eller kl. 11 om kvelden. Dette til tross for at motorveiene hadde opp til 14 felt. Forurensingen lå som tåke over byen. LA har så godt som ingen kollektivtransport med unntak av noen bussforbindelser og en liten monorail-sak som gikk til/fra flyplassen. At bilbruken hadde mange konsekvenser var det liten tvil om: ti mennesker ble drept og 50 skadet bare et par kvartaler unna der jeg var da en eldre mann svimte av bak rattet og krasjet rett inn i et farmers marked.

 

I San Francisco var det helt andre tilstander. Biltrafikken i gatene var igrunn nokså liten og lufta føltes ren. I Frisco har man et godt utbygd kollektivtilbud bestående av undergrunnsbane, elektriske busser og de karakteristiske trikkene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå stod også politiet og feiret de økte bøtesatsene med en real laserfest her på vestlandet (og sikkert mange andre steder) den 1. Februar.

 

Det varmet meg dypt og inderlig at en kvinne ble tatt i 91 km/t i 80-sonen på en 2-felts motorvei. Jeg ble så glad. Den varme følesen bare spredte seg rundt i kroppen med tanke på at hun måtte betale ut av nesen til pikkpakket som har med galskapen å gjøre. Nå ligger jo 78% av forumdeltakerene her under 79 på denne strekningen, så det er jo i og for seg et ikke-eksisterende problem. Hvis du ikke klarer å holde fartsgrensen bør du tross alt få en real økonomisk bakrus. Selv feiret jeg dagen med en bra fartsovertredelse, og til min forskrekkelse kom ikke tarzan i underbuksen hoppende ut med laseren på snei.

Lenke til kommentar

Det burde vært tilsvarende høye bøter for å kjøre under fartsgrensen, da dette skaper farlige situasjoner med irriterte bilister og farlige forbikjøringer. Å kjøre 10 under fartsgrensen tror jeg skaper mer farlige situasjoner enn å kjøre 10 over.

 

Dette er i hvert fall min erfaring på vei til jobb hver dag. Jeg opplever aldri noe truende ved at folk kjører for fort, men det forekommer relativt ofte at det skjer nestenulykker når folk skal kjøre forbi trafikksinker!

Lenke til kommentar
Det burde vært tilsvarende høye bøter for å kjøre under fartsgrensen, da dette skaper farlige situasjoner med irriterte bilister og farlige forbikjøringer. Å kjøre 10 under fartsgrensen tror jeg skaper mer farlige situasjoner enn å kjøre 10 over.

Det er vel også gode bøter for dette og, så du har fått ditt ønske innvilget :p

Lenke til kommentar

For min del kan de sette de satsene de vil i henhold til fartsbøter og lignende. Det er ikke verre å unngå dem enn å holde seg til fartsgrensen. At det kanskje er unødvendig å ha så høye satser, får være så, men det er tilsvarende unødvendig å trosse fartsgrensene.

 

Har folk flest like store innvendinger mot fartsgrensene, som de har mot straffesatsene? Mitt inntrykk er at folk flest har slått seg til ro med at fartsgrensene er som de er.

Lenke til kommentar
Dette er i hvert fall min erfaring på vei til jobb hver dag. Jeg opplever aldri noe truende ved at folk kjører for fort, men det forekommer relativt ofte at det skjer nestenulykker når folk skal kjøre forbi trafikksinker!

Så sant som det er sagt, ikke uvanlig med 10-15km/t under grensen og jeg ser daglig forbikjøringer som er mildt sagt skumle!

Igjen dette kunne vært fikset med bedre veinett, i Sverige feks. legger man seg bare til høyre om man vil fortsette å kjøre sakte, slik at de bak kan kjøre forbi. I Norge er ikke dette mulig eller lov.

 

Repekten for politi er snart ikke eksisterende, mange av oss har opplevd å få saker henlagt(der meg selv og flere bekjente) med begrunnelse trangt budskjett og lite mannskap. Man får da "morbide" tanker når man da møter de samme betjentene med en kaffekopp, laser og ett skjevt smil, da har de plutselig godt med resusser og mannskap...-tenke seg det.

Lenke til kommentar
Har folk flest like store innvendinger mot fartsgrensene, som de har mot straffesatsene? Mitt inntrykk er at folk flest har slått seg til ro med at fartsgrensene er som de er.

Så lenge veiene er som de er, selfølgelig.

 

Vurdere selv for første gang en S.U.V, med tanke på den dårlige veibanen vil dette være interessant. Kjører med koni dempere og lavprofil og bilen min blir regelrett slått i filler på veiene våres.

Lenke til kommentar
Nå stod også politiet og feiret de økte bøtesatsene med en real laserfest her på vestlandet (og sikkert mange andre steder) den 1. Februar.

 

Det varmet meg dypt og inderlig at en kvinne ble tatt i 91 km/t i 80-sonen på en 2-felts motorvei. Jeg ble så glad. Den varme følesen bare spredte seg rundt i kroppen med tanke på at hun måtte betale ut av nesen til pikkpakket som har med galskapen å gjøre. Nå ligger jo 78% av forumdeltakerene her under 79 på denne strekningen, så det er jo i og for seg et ikke-eksisterende problem. Hvis du ikke klarer å holde fartsgrensen bør du tross alt få en real økonomisk bakrus. Selv feiret jeg dagen med en bra fartsovertredelse, og til min forskrekkelse kom ikke tarzan i underbuksen hoppende ut med laseren på snei.

Helt enig. I Vestfold sto de i slutten av en motorveistrekning der fartsgrensen er satt ned til 90 et godt stykke før motorveien tar slutt. Folk som kjørte i 105 km/t på denne svært sikre veien (som vegvesenet selv har sagt at de vurderer å øke fartsgrensen til 100 på) fikk bøter på mange tusen kroner. Snakker om melking! Koste meg da jeg så tabloid i går og Pål T. Jørgensen grillet en av de ansvarlige for de nye bøtene.

Lenke til kommentar
Husk at befatning med selvstendig tankevirksomhet er en bannlyst aktivitet i enhver sosialdemokratisk læringsinstitusjon.

Uhmm, hadde vært veldig interessant å vite på hvilke fakta du baserer en slik underholdende påstand på. :D

 

Erfaring.

Din subjektive erfaring har ikke nødvendigvis noe med fakta å gjøre. For å unngå tvil ønsker jeg objektive fakta. Hadde jeg ønsket din mening hadde jeg skrevet det. Om du sitter inne med fakta så vis dem til oss andre. HVis du deriomot ikke har noen fakta som bygger opp en slik påstand, da er det bare "meningsløst rææl".

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Nå har Kjell Hansen som er en av de som fronter "Aksjon for å få ned bilavgiftene" i Sandefjord blitt intervjuet av Sandefjords Blad.

 

Er en feil i artikkelen det står 50 millioner istedet for 50 milliarder, har sendt mail til journalisten som har skrevet dette....-som sikkert mange andre har gjort.

 

Men uansett er det godt pr..

Sandefjords Blad - Aksjon for å få ned bilavgiftene

Lenke til kommentar

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article341362.ece

 

Sitat:

Andre motiver?

Langbach finner det oppsiktsvekkende at det skal være finansdepartementet som har vært en drivende kraft bak de nye bøtesatsene. Han mener det er betenkelig dersom motivet for å fastsette et nytt bøtenivå har vært noe annet enn det strafferettslige, skriver NTB. Sitat slutt.

Endret av jarmo
Lenke til kommentar
At bilen har blitt så jævlig viktig for folk er synd, og vi kan skylde på elendig/ikke eksisterende byplanlegging.

Ja, men bilen er kommet for å bli, enten det er snakk om en bensinbil, dieselbil, hybridbil eller elbil. Grunnen til det er enkelt og greit at dette er den raskeste og mest komfortable formen for transport. Man kjører fra dør til dør og slipper å tenke på rutetider. Skal kollektivtransporten ha noen som helst mulighet til å konkurrere må den spille på bruken av tid. Folk vil fort frem.

Nja. På korte distanser er bil veldig greit. Men på langdistanse velger jeg tog eller fly foran bil any day.

 

For tiden satses det stort på å bygge ut nye motorveier i Norge, og i følge flere av dagens aviser skal det bygges ut nærmere 200 kilometer firefeltsvei de neste 4-5 årene. Skal toget kunne konkurrere må det bygges dobbeltsporsbaner paralelt med disse motorveiene. På en dobbeltsporet jernbane kunne signaturtogene fint holdt toppfarten på 210 km/t, altså dobbelt så fort som bilene kjører.

Enig. Men det er tross alt staten som bestemmer begge deler. Jeg mistenker regjeringen for å ønske økt bilbruk og toget dit peppern gror.

 

Enig i resten :)

Lenke til kommentar
Enig. Men det er tross alt staten som bestemmer begge deler. Jeg mistenker regjeringen for å ønske økt bilbruk og toget dit peppern gror.

Staten banker inn mangfoldige mrd på bilistene, så jeg ser ikke bort fra at dette stemmer. Er forsåvidt enig i at man bør satse på et skikkelig kollektivtilbud med hurtigtog og det hele, men det spørs hvor lønnsomt dette er for den som evt skulle drive det.

Lenke til kommentar

Folk gir blaffen i høye bøter.

 

Denne første uken med nye bøtesatser har politiet intensivert fartskontrollene på Vestlandet, men så langt tyder lite på at folk lar seg skremme. Bare i Bergen sentrum har cirka hundre bilister fått fartsbøter de siste dagene.

Var det noen som hevdet at staten ikke forsøker å melke bilistene for mer penger?

 

Det er verdt å merke seg at "50-sonen" hvor politiet står med laseren i denne artikkelen, er rett etter en 2-felts 60 sone, hvor det er forsvarlig å holde 65+ km/t.

 

Til dem som måtte tro at økte bøtesatser har noen effekt på fartsovertredelser:

Selv om politioverbetjent Jan Gunnar Bøe sier at det er for tidlig å konkludere, er likevel førsteinntrykket nedslående: Ingen merkbar nedgang i fartssyndere.
Lenke til kommentar

Folk gir ikke blaffen i høye bøter, tror jeg, men det er blitt veldig allment å kjøre for fort. Å kjøre for fort sees ikke på som en stor forbrytelse av samfunnet, men staten skal ha det til å være en stor kriminell handling. Dermed bøter som hever seg over mye innen voldtekt og misshandling.

 

Jeg selv kjører ikke for fort fordi jeg har det travelt, men fordi det er en vane. Men jeg kjører såpass sakte at jeg har råd til en fartskontroll. Som oftest altså.

 

--

 

Bil er det eneste framkomstmiddelet som er aktuelt for meg. Alternativene er for dårlige.

 

--

 

Men jeg orket faktisk ikke skrive meg på listen :p.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...