Gå til innhold

Å lage et nytt land


Anbefalte innlegg

Har lurt på noe som kanskje er litt rart, men jeg finner ikke svaret.

 

Er det mulig å opprette sit eget land, krone seg selv til konge, bli statsminister og få eie alt selv, lage dine egene regler, og styre ALT selv?

 

Finnes det et land/tomt/geografisk ommråde ingen eier?

 

Og om det er mulig å få sitt eget land, hvordan?

Før i tiden var det bare å lage krig, og så hadde du ditt eget kand. Er det mulig i dag også? Om jeg går ut i sahara ørkenen og truer alle rundt meg (som selvfølgelig er ingen) til å overlate landet til meg, kan det gå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lurt på noe som kanskje er litt rart, men jeg finner ikke svaret.

 

Er det mulig å opprette sit eget land, krone seg selv til konge, bli statsminister og få eie alt selv, lage dine egene regler, og styre ALT selv?

 

Finnes det et land/tomt/geografisk ommråde ingen eier?

 

Og om det er mulig å få sitt eget land, hvordan?

Før i tiden var det bare å lage krig, og så hadde du ditt eget kand. Er det mulig i dag også? Om jeg går ut i sahara ørkenen og truer alle rundt meg (som selvfølgelig er ingen) til å overlate landet til meg, kan det gå?

Du har internasjonale territorier som pr. definisjon ingen eier.

 

jeg mener å ha lest at Danmark vurderer å anekterer (gjørekrav på) nordpolen siden de har store landområder på grønnland.

 

dog, jeg tror du vil få vanskligheter med å "opprette" ditt eget land et landområde.

 

tror jeg det er lettere å begå statskupp på en bananarepublikk eller stillehavsøy.

Lenke til kommentar

Alt landområde på kloden er idag under råderett for et eller annet land.

 

Norge eier feks. en del av Sydpolen, men hvem som helst kunne jo i teorien sendt noen der og tatt det, men det er internasjonalt godtatt at dette området tilhører Norge. Nå ferdes jo folk og fe der akkurat som de vil, uavhengig av hva Norge synes om det. Vi har jo også en øy sånn ca. mellom Afrika og Sydpolen. Den er erklært natur-reservat og har kun en automatisk værstasjon utenom den naturlige flora og dyreliv. Det er jo ingen overvåkning av disse stedene, så for alt vi vet er den øya svidd av nå :roll:

 

Uansett, skulle du okkupere et landområde, og politiet/militæret i gjeldene land du okkuperer ikke klarer å fjerne deg, ville du fått problemer internasjonalt.

Lenke til kommentar
Hvis det var lett ville noen ha gjort det allerede.

Har tenkt litt over det og funnet ut hvorfor privatpersoner ikke vil ha sitt eget land.

 

Du må ha en egen lov. Brannvesen, sykehus, politistasjon og fengsel. Skoler, universitei, rettssaler, kraftverk, rennevasjon, byggninger, veier, velikehold, veivesen, avtaler med andre land for kriminalitet (utleveringsavtaler o.l.) toll, maks frakt over grensen, kjøp og salg av varer som mat van mm fra andre land enn de varere ditt land produserte. Pass, sertifikat, legitimasjon, bankkort (og bank) + en haug av ting som sikkert ville ha kostet flere billioner av kroner.

 

 

Men så finnes den enkle løsningen da.

Kopier den norske loven (eller en annen lov) og bare rett på noen ting. Så lenge du ikke har noen innbyggere trenger du 99% av alt jeg remsett opp, så da kan du be FN om pengestøtte, og mens du venter på svar kan du spørre mang andre land om det samme. Da sier du selvfølgerlig at hittil har du ikke fått en krone, noe som stemmer fordi du ikke har fått noe svar eller fått pengene enda. Og å få penger av andre land er kanskje ikke så vansklig on du sier at du skal innformere alle innbyggerene i lande ditt om hvor mye penger landet har donert, driver reklame for de osv. Det er bare deg i landet, såår donasjonslande sier alt du skal reklamere for til alle innbyggerene har du allerede gjordt det, for når de leser det opp for deg har alle innbyggerene fått vite det. Enkelt.

Men pass på å være nøye med dato o.l. Det kan være veldig farlig å ikke skrive dette tilbudet om reklame gjelder inntil xx/xx200X

Lenke til kommentar
Fant ut noe. Om det blir dannet en ny øy av en vulkan er det ingen son ikke kan gjøre krav på den. DU fant den jo. Alså DIN øy.

 

Bare litt vansklig å oppdage en øy før 4,5milliarder andre mennesker.

Det er en "øy" midt i stillehavet som de regner med kommer opp av havet de nærmeste 30 åra.

 

denne øya er naturligvis allerede kjent.

 

Jeg vil også tro en del nasjoner har satelitter som vil se slikt lenge før deg.

Lenke til kommentar
Og uansett om du hadde fått den øya, så kunne jo bare noen andre kuppet den...

Hvordan? Om du sier til staten at du fant øya og ingen før deg har sagt det er den din. Er ikke det riktig da?

Joa, men så må du jo da forsvare landet ditt mot andre som vil ta det fra deg. Tviler på at NATO ville tatt deg inn, iogmed at du sannsynligvis ikke kunne stilt opp med noe i retur. Altså har du et veldig lite forsvar dersom noen skulle komme med et par våpen og gjøre statskupp..

 

Faktisk så har Don Rosa (tror jeg) skrevet en fantastisk bra Donald-historie på akkurat dette. Skrue får seg sitt eget land, der hvor pengebingen står. Andeby kutter så da av strømmen, vann og alt slikt til Skrue. De kan heller ikke forlate stedet pga de ikke har pass og når B-gjengen kommer vil ikke Andeby-politiet hjelpe. Ikke deres område lengre. Utrolig morsom historie som lett dreper smådrømmer om eget land :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fult mulig å "grunnlegge" et eget land, men problemet ligger jo i at noen eier det fra før. Du må derfor finne et lite område som ikke er bebodd gjerne en øy i stillehavet som er langt unna et annet bebodd område. Når du har funnet dette området(noe som ikke er særlig vanskelig pga ørten øyer i Stillehavet) så må du kjøpe øya eller området av eieren og søke staten som eier området om du kan gjøre krav på området som en selvstendig stat. Hvis du får Ja så er det ikke noe problem. Får du nei så må du kjøpe mange soldater

Lenke til kommentar
Og går det ann å okkupere Bouvet?

Vet noen hvordan det ser du der? Skog og vann, eller bare stein? Areal? Temperatur? Lever det noe(n) vesen(er) der?

Siden Norge gjør krav (som nå støttes av Storbritannia?) på Bouvet, vil det nok ses på som forræderi dersom du vil gjøre krav på området.

Og nei, det vokser svært lite der:

 

Bouvet_island_0.jpgBouvetøyen, 1898, manuelt farget s/h-fotografi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...