Gå til innhold

Informasjon om betaling i prisguiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Joda, dette fører debatten videre  :roll:

 

Hardware Online AS har et organisasjonsnummer, og kan settes i sammenheng med nettstedet hw.no og hardware.no. Derimot har ikke omformuleringer av navnet noe med saken å gjøre. Det var ikke hovedbudskapet i innlegget mitt*, og om dette er viktig å diskutere kan vi gjerne ta det et annet sted - så slipper denne tråden å handle om ting som ikke er vesentlig for prisguiden. Jeg håper du la merke til resten av det jeg skrev også.

 

*) Det var et eksempel for å underbygge budskapet

Det var du som mente det var useriøst å omtale HW som et AS. Når man snakker om inntjeningen på prisguiden, som har blitt diskutert inngående, og som i aller høyeste grad har noe med tråden å gjøre, ja så snakker man faktisk om Hardware Online AS. Hardware Online AS kan ikke bare "settes i sammenheng med" hw.no. Hardware Online AS er hw.no. Kanskje du skulle prøve å lese linken som heter "Om oss" på forsiden.

 

Edit: Rettet på tag.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Har lest gjennom hele posten og føler meg berettiget til å trekke noen konklusjoner

om konsekvensen av innføring av betaling i prisguiden:

 

1) Det vil føre til høyere pris for forbrukerne. Den økte utgiften til må dekkes inn en plass. Det er jo ikke sånn at dette vil føre til økt salg av hardware sett under ett, altså vil det ikke føre til høyere inntekter sett under ett.

2) Det blir vanskeligere for små og nye aktører å hevde seg i markedet. Det er allerede vanskelig og dyrt nok å skaffe seg ett navn i bransjen, denne ekstra utgiften gjør det ikke noe billigere.

3) Informasjonen om innføring av betaling har vert alt for dårlig. Kan ikke skryte på meg at jeg har særlig lang fartstid i prisguiden, men har vel brukt den jevnlig i over ett år nå. Oppdaget først at betaling var innført i Mars. Har dessvere ikke for vane klikke på "om prisguiden" linken hver gang jeg skal bruke den.

4) Skal ikke uttale meg om hvorvidt prisguiden har blitt bedre som forbrukertjeneste, den diskusjonen får andre ta seg av. Det jeg kan konkludere med er at de har skutt seg selv i foten med tanke på å nå målet om å "finne laveste pris på det produktet du er på jakt etter," med tanke på at aktører som har stor mulighet til å konkurrere på pris, som Multicom og Pyton har hoppet av.

5) Det fører til mer penger i kassa for HW. Noe som forhåpentligvis kommer brukerne til gode. Har ikke sett dramatisk forbedring ennå, men venter i spenning.

6) Det argumentet om at betaling er innført for å straffe useriøse aktører, holder bare ikke. Det finnes mange bedre metoder å gjøre det på.

 

Til slutt kan jeg jo ta med en generell kommentar om at det sjeldent stopper med bare ett steg mot økt kommersialisering, det finnes det utallige eksempler på. Forhåpentligvis kan HW motbevise den påstanden.

Lenke til kommentar

Takk for en fin oppsummering idjut2!

 

Skal være enig med deg i punkt 3, hvor du poengterer at informasjonen rundt innføringen av betaling i prisguiden har vært for dårlig.

 

Vil samtidig legge til et noen faktaopplysninger:

- I hele prisguidens historie (siden sommeren 1999) har vi lagt inn nesten 16000 produkter i databasen. Over 6000 av disse er lagt til etter at vi begynte å ta betalt (under et halvt år siden)

- For 9 måneder siden søkte vi i 170 000 varelinjer, og 45 butikker. I dag søker vi i 270 000 varelinjer og 65 butikker

- Pyton.no er med i prisguiden

- Itbutikken og Mamoz er de eneste jeg vet om som begrenser antall varelinjer som videreformidles til vår prisguide

- Multicom har hatt meget variert tilstedeværelse i prisguiden helt siden vi gikk over til automatisk innhenting av prisene (ja, i starten hentet vi inn prisene manuelt!!). Det var lange perioder de ikke var representert selv om tjenesten var gratis...

 

Håper denne informasjonen kan gi dere et bedre grunnlag for å vurdere deres synspunkter på den tjenesten vi tilbyr.

 

Til slutt vil jeg oppfordre alle til å hjelpe oss aktivt med å forbedre prisguiden. Tips om feil, tips om nye linker/bilder/spesifikasjoner, tips om manglende produkter, tips om dårlige erfaringer, osv. For effektiv behandling er det lurt å bruke "Meld fra om feil"-linken nederst på alle sidene i prisguiden.

Lenke til kommentar

Ja, etter det jeg kjenner til gjør de det. Det er imidlertid helt opp til butikkene selv å velge ut hvilke produkter de ønsker å ha med. Fordi mange av butikkene har vært med så lenge (og satte opp prislistene mens vi bare hadde datautstyr) er det imidlertid en risiko for at en del produkter, f.eks. mot mobil og HiFi-markedet ikke er med fra noen butikker.

 

Hvis dere finner slike tilfeller setter vi pris på et tips, så skal vi ta det videre med butikkene.

Lenke til kommentar

Velding fint at dere søker mange butikker, men det begynner kanskje å bli nok produkter nå?

 

Du sier dere søker 270 000 varelinjer og 16 000 varer. Det er når jeg skriver dette innlegget 6880 medlemer av hw.no forum.

 

Sett at brukerne av prisguiden he har et typisk forbruksmønster så står faktisk 20% av brukerne for 80% av bruken hvorpå svært mange søker etter det samme.

Greit nok at dere har noen hundre hovedkort,skjermkort,hdd,lcd, og vanlige komponenter.

 

Jeg mener det er unødvendig å ha 69 plasmaskjermer, 9 tegnebrett, o.l i prisguiden. Det er så få % av brukerne som kjøper slike produkt i forhold til hvor mange som kjøper hk, skjermkort. Dette fører til en mer kostnad for alle oss som ikke kjøper en plasmaskjerm, hvertfall slik dere nå har laget systemet.

 

Jeg tror det ville vært hensiktsmessig med en avgrensning av prisguiden. Fremfor å ta betalt for den.

 

Dere gjør en flott jobb, men dere kan ikke gjøre alt. Det tror jeg ingen tjener på.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Doleo, hva er poenget å skryte av mange produkt når de færreste av produktene faktisk er knyttet opp mot noen butikker? Det er flere produkt med pris 0 enn med reelle priser i guiden...

 

Det å skryte av hvor mange produkt som er i prisguiden, når halvparten (minst) ikke har pris, er som å skryte av alle fiskene som du nesten fikk på kroken.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Pes, :no: 17 sider med innlegg, og så mange lange innlegg.

 

Tydelig at dette har engasjert folk. :roll:

 

 

Ble litt skeptisk til en hel krone for klikk, men det går jo an å etterjustere, eller hva? Prisen per klikk kan jo settes ned hvis det var overkill.

 

Det som er leit er at det kanskje har skremt vekk noen web-butikker. Jeg la ihvertfall merke med at StartIt.no var borte. Dette er en Stavanger basert bedrift som er relativt liten. Etter min oppfattelse så finnes det få ordentlige webshop'er i Rogaland representert i Prisguiden. Det er trist å se at noen som taklet utfordringen med å være representert, for tiden er borte fra Prisguiden. Det må jo kreve litt å legge inn alle prisene også for en webshop. Kanskje de veide kostnaden på å oppdatere sine lister opp i mot gevinsten av å delta. StartIt.no var jo sjelden best i pris, og det kanskje fordi de har mindre marginer å gå på en de store. Men de har god kundeservice, og de er en lokal aktør som har peiling på data, sett i forhold til elektrokjeder som Siba og Elkjøp som tenker salg, salg, salg.

 

EN OPPFORDRING. Nå da HW.no hevder at de kan gi en bedre prisguide. Jeg har savnet en god Minne/RAM seksjon. Det er alt for få moduler representert i forhold til hva som finnes i web-butikkene. Dessuten er REG ECC og Unbuffered ECC underrepresentert i utvalget (meget få moduler å finne).

 

Det hadde også vært greit om en kunne fått et skille på REG ECC og Unbuffered ECC på sikt, hvis det lar seg gjøre.

 

K8N-E Deluxe hovedkortet fra ASUS og liknende nForce-3 baserte kort klarer ikke REG ECC, men må nøye seg med Unbuffered ECC eller "normale" DDR brikker som ikke har feilkorreksjon (ECC). (dette sannsynligvis for at REG brikker ikke kan overklokkes).

 

Gi oss flere Unbuffered ECC muligheter i Prisguiden, slik at en kan overklokke men beholde feilkorreksjon i minnebrikkene. Samme oppfordring går til web-butikkene.

 

:thumbup:

 

En liten kommentar for han som hevdet at folk skriver gratis for HW.no. Det er ikke riktig da de får en liten kompensasjon per innlegg.

 

På torsdag skal jeg møte en kar som skal jobbe fulltid med å legge inn produkter i prisguiden. Dette er noe vi uten klikkpenger ikke hadde hatt mulighet til å gjøre. Vi ser også på nye kategorier som vi vil inn på som DVD, hjemmekino m.m.

Be ham gjerne om å rydde opp i Minne/RAM seksjonen og få lagt til mer varianter av varer der. Det finnes alt for mye RAM moduler kanskje til at det er en enkel oppgave, men det hadde gjort mye for brukeropplevelsen. :love:

 

menneh..

 

Kan noen si meg hvor jeg får kjøpt aksjer i hardware.no AS? :)

Det hadde vært fett. :D

 

Vi vil ikke ha mafia tendenser her.

 

Hvorfor ikke, og hvor får jeg kjøpt aksjer?

Tviler på at en får tak i slike aksjer. Orkla har sikkert blitt kontaktet eller motsatt for å få bli med. Hardware.no er vel ikke børsnotert, eller!? ;)

 

Det finnes jo et godt alternativ til hardware.no sin prisguide, som ikke tar betalt pr. klikk: DinPris.no.

 

Utdrag fra "om DinPris.no":

"DinPris er en objektiv og uavhengig produkt- og prissammenligningstjeneste som hjelper forbrukere med å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk på nettet. DinPris er uavhengig av nettbutikkene og favoriserer ingen. Små og store butikker konkurrerer på lik linje med hverandre, og forbrukerne kan derfor føle seg trygge på at de gjør rett kjøpsbeslutning - hver gang....

 

...Vi tar heller ikke betalt per klikk (pay-per-click), slik mange av våre konkurrenter i Europa/Amerika gjør. Dette betyr at nettbutikkene ikke risikerer noengenting ved å stå oppført - som igjen garanterer at de som tåler sammenligning ønsker å bli oppført."

Ikke sikkert de ble så glade for den posten. Men interessant webside. Men veldig mangelfull på varesortiment.

 

:!: Må le litt.

 

Har likevel litt potensiale den siden der ja. Det er alltid noen funksjoner som et system har som de andre kan lære av. Spørs om ikke HW.no allerede vet om hvem som er de "farligste" konkurrentene for prisguide.

 

Du får be hw.no om å opprette et 829 nummer slik at du og andre likesinnede kan donere penger til dem når du måtte føle behov for det.

 

Informasjonen som står på hardware er mulig å finne andre plasser gratis på nettet. Det jeg er ute etter hos hw.no er å tips og informasjon på en plass, det er mange aktive forumbrukere som klarer å snuse opp de utroligste tingene.

 

At hw.no nå tar betalt for hvert klikk gjør meg ingenting, ikke prisen heller. Jeg har aldri trodd at prisguiden har klart å finne det absolutt billigste alternativet uansett. Min mening er at prisguiden brukt på en fornuftig måte forteller meg hva som er "normal" pris på en vare på det tidspunktet jeg søker. I tillegg har jeg en del favorittbutikker som jeg undersøker hvis jeg ikke finner treff på dem i prisguiden. Bl.a. ITButikken, der jeg fant den Ferrari saken folk gnåler sånn om.

 

 

At det nå er kommet frem at et klikk i prisguiden påfører en butikk en utgift på 1 krone fører bare til at jeg kommer til å være mer bevisst på hva jeg foretar meg. Mer vanskelig er det ikke, kall det en boikott hvis du vil. Men jeg mener at hw.no faktisk fortjener å tjene litt penger på at de har klart å samle prisene på så mange butikker et sted. Og de pengene ønsker ikke jeg å betale direkte.

:!: Tror ikke det 829 nummeret ville blitt like populært som Idol avstemmingen nei.

 

Gode poeng i grunnen, du kom med.

 

Velding fint at dere søker mange butikker, men det begynner kanskje å bli nok produkter nå?

 

Du sier dere søker 270 000 varelinjer og 16 000 varer. Det er når jeg skriver dette innlegget 6880 medlemer av hw.no forum.

 

Sett at brukerne av prisguiden he har et typisk forbruksmønster så står faktisk 20% av brukerne for 80% av bruken hvorpå svært mange søker etter det samme.

Greit nok at dere har noen hundre hovedkort,skjermkort,hdd,lcd, og vanlige komponenter.

 

Jeg mener det er unødvendig å ha 69 plasmaskjermer, 9 tegnebrett, o.l i prisguiden. Det er så få % av brukerne som kjøper slike produkt i forhold til hvor mange som kjøper hk, skjermkort. Dette fører til en mer kostnad for alle oss som ikke kjøper en plasmaskjerm, hvertfall slik dere nå har laget systemet. 

 

Jeg tror det ville vært hensiktsmessig med en avgrensning av prisguiden. Fremfor å ta betalt for den.

 

Dere gjør en flott jobb, men dere kan ikke gjøre alt. Det tror jeg ingen tjener på.

Synes det er helt greit at det er mest mulig av alle typer varer i prisguiden, så lenge de gjør Minne/RAM seksjon bedre. :!:

 

Vi logger klikk, IP-adresse og tidspunkt. I tillegg ligger det inne en sperre for å unngå at roboter eller vrange brukere skal påføre butikkene "falske" klikk på kort tid.

 

Dersom vi registrerer at det er unormalt mange klikk fra en nettbutikk kan vi enkelt gå inn å sjekke hva som har skjedd. Både Hw.no og butikkene selv har rapporter over klikkaktiviteten slik at uvettig klikking fra enkeltbrukere eller roboter raskt kan lukes ut.

 

Mvh,

Amund

Men sånn han beskriver det ved å legge ut linken på et eller annet community, IRC, forum, Usenet eller "whatever" da vil jo IP adressene være unike for hver person som klikker på linken (så sant de klikker på linken en gang). Da kan det jo generere tusenvis av unike treff. Er ikke det et problem?

 

Hvis dere tror det går an å filtrere vekk utenlandske IP adresser, så finnes det jo drøssevis av norske communities en ondsinnet person kunne ha lekt seg på.

 

Og mitt generelle inntrykk etter noen uker er at det blir mer og mer produkter some en ikke finner prisen på.

Høres ut som et dilemma som det kan være noe i .. :hmm:

 

Ombestemmer meg kanskje etter å ha lest blacktower sitt innlegg:

 

" Det skyldes litt trøbbel i forbindelse med at prisguiden bytter til ny og kraftigere server. Det jobbes med problemet. Det er forøvrig ingen sammenheng mellom dette og problemene forumet opplever, såvidt meg bekjent."

 

pgressum sitt innlegg:

 

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=367154&st=260#

 

Om cookies

 

______________

Interessant det der med cookies du forteller om. Jeg har sett at KLM flyselskapet også benytter tradedoubler. Vil det si at hvis jeg først tillater at Mozilla Firefox skal akseptere en tracker.tradedoubler.com cookie fra KLM sin webside, for så å senere besøke Komplett.no innen rimelig tid så er resultatet en kostnad som må betales gjennom TradeDoubler systemet, hvis jeg skulle kjøpe noe fra Komplett.no? Komplett.no får da en ekstrakostnad de egentlig ikke skulle ha hatt, hvis en skulle sett rettferdig på det?

 

Klarer Komplett.no å finne ut at den tradedoubler cookie'n er fra KLM og ikke i fra DinPris.no slik at de unngår sånne tabber ??

 

Det finnes jo et godt alternativ til hardware.no sin prisguide, som ikke tar betalt pr. klikk: DinPris.no.

 

Utdrag fra "om DinPris.no":

"DinPris er en objektiv og uavhengig produkt- og prissammenligningstjeneste som hjelper forbrukere med å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk på nettet. DinPris er uavhengig av nettbutikkene og favoriserer ingen. Små og store butikker konkurrerer på lik linje med hverandre, og forbrukerne kan derfor føle seg trygge på at de gjør rett kjøpsbeslutning - hver gang....

 

...Vi tar heller ikke betalt per klikk (pay-per-click), slik mange av våre konkurrenter i Europa/Amerika gjør. Dette betyr at nettbutikkene ikke risikerer noengenting ved å stå oppført - som igjen garanterer at de som tåler sammenligning ønsker å bli oppført."

Ikke sikkert de ble så glade for den posten. Men interessant webside. Men veldig mangelfull på varesortiment.

 

:!: Må le litt.

 

Har likevel litt potensiale den siden der ja. Det er alltid noen funksjoner som et system har som de andre kan lære av. Spørs om ikke HW.no allerede vet om hvem som er de "farligste" konkurrentene for prisguide.

Lenke til kommentar

Morsomt å lese gjennom tråden igjen, Personlig har jeg avskrevet reklameguiden, sålenge det er fritt frem å velge vilke produkter du vil ha i reklameguiden er den verdiløs, selv har jeg heller laget meg en bookmark som åpner de 7 beste webshoppene samtidig og sjekker prisene der, Og til HW dere kan gjerne skryte av å ha flere produkter inne en noengang, men hva hjelper det når dere ikke har priser fra andre en de som velger å gi dere priser, har gjennom tråden vist til så mange eksempler, så deres forklaring og bortforklaringer er ikke mye å sette lit til.

 

Men det er jo bra at dere tjener penger, det mener jeg.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Osse: Etter at vi la over til betaling så har følgende skjedd:

 

- Vi legger inn mange ganger så mange produkter som før

- Vi har fått med flere butikker enn noen gang før.

 

Med andre ord: Flere varer inne og vi sammenlikner fra flere butikker enn før.

 

PS: Vi skal se litt mer på ram. Sender et tips til prisguidegutta.

Lenke til kommentar

Jeg merker meg at Multicom er tilbake i prisguiden. Det burde vel være en positiv ting.

 

Det sender vel et signal til oss forbrukerne om at prisguiden fungerer etter hensikten og at nettbutikkene muligens ikke har råd til å ikke være med i prisguiden.

 

Ergo, prisen pr klikk kan ikke være avskrekkende, i motsetning til hva enkelte "hysteriske" personer har hevdet her.

Lenke til kommentar

Og der, vil jeg ikke bruke prisguiden mer. De små nettbuttikkene, vil ikke kunne være med. F.eks. en lokal nett-databutikk, avatek.no, har innimellom veldig lave priser, men de har ikke råd til å betale for en del klikk som forsvinner uansett. Jeg har lenge trodd at prisguiden har hatt alle netshopper som var værdt og nevne, og som ville være med.

 

Jeg må tilslutt si, jeg beklager til alle netshopper som har blitt snytt for noen kroner gjennom meg.

 

Jeg må også si at hw.no, begynner å bli mer å mer luktenes som et sted hvor eierne tjener penger, og at nytteverdien går ned.

 

Jeg har ikke brukt hw.no lenge, men jeg synes selv at kvaliteten på forumet, og spesielt hw.no sine tester og artikkler har falt. Kun ett nettsted i deres familie, som jeg synes har blitt bedre, og det er programmer.

Lenke til kommentar
Osse: Etter at vi la over til betaling så har følgende skjedd:

 

- Vi legger inn mange ganger så mange produkter som før

- Vi har fått med flere butikker enn noen gang før.

 

Med andre ord: Flere varer inne og vi sammenlikner fra flere butikker enn før.

 

PS: Vi skal se litt mer på ram. Sender et tips til prisguidegutta.

Takk for mer RAM treff, og takk for at noen gadd å samle trådene mine. Det ser jo mye bedre ut. Er det kun Administratorer som har mulighet til det, eller kan hver enkelt bruker rote med sånn også (samle tråden)?

 

EDIT: har ikke sjekket om RAM seksjonen ble bedre ennå. Men med bakgrunn i positiv tilbakemelding så synes jeg det var grunn til å takke. En litt påforhånd takk kanskje..

(Dette var en kommentar til post: pgressum Skrevet 16/06/2005 : 22:01

Endret av G
Lenke til kommentar
Takk for mer RAM treff, og takk for at noen gadd å samle trådene mine. Det ser jo mye bedre ut. Er det kun Administratorer som har mulighet til det, eller kan hver enkelt bruker rote med sånn også (samle tråden)?

Bare hyggelig. Som nevnt har vi mye bedre ressurser på prisguiden nå og de som jobber der gjør en meget bra jobb. Innspill som de du kom med mottas med takk :) Om du har andre tips så send meg gjerne en e-post på peroivind A hardware.no.

 

Vet ikke helt hva du tenker på med samle tråder, men det er sikkert en moderator som har gjort noe. Har ikke så mye med den biten å gjøre selv.

Lenke til kommentar

Hva med at forumene fikk nummerering på postingene slik at en enklere kan refere til dem, og eventuellt klippe og lime inn en URL til en spesifikk post. Har sett at andre forum på den store vide webben har slik system. Kanskje litt krevende å implementere, men likevel. Forumet er i stadig utvikling, og det er websidene også. Mye positivt som skjer. :roll:

Lenke til kommentar

Jaja, kanskje prisguiden ikke er så ille, holdt på å kjøpe en epson rx425 hos netshop/komplett til 1395/1375 - så at mshop hadde den til under 1000, men itbutikken.no som ikke er der var fortsatt billigst med 979.

 

Iallefall SKREMMENDE HØY PRISDIFFERANSE.

 

:blush: moderer min kritikk mot prisguiden en smule.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg står fortsatt på mitt og påstår at jeg syns det er en veldig dårlig ide å ta betalt for prisguiden. Måten jeg har brukt prisguiden på tidligere er at jeg har funnet et produkt i prisguiden, men så har jeg gått inn på komplett sine sider fordi jeg vet de har mye mye mye bedre informasjon om det produktet enn hva som er i prisguiden. Jeg har derimot veldig sjelden handlet på komplett, da de som regel er litt for dyre. Og dermed er komplett blitt belastet med flere hundre kroner pga meg, uten at jeg har kjøpt for en krone der.

 

(Komplett: Siden jeg fant ut at hw.no tar betalt pr klikk-through har jeg ikke klikket meg inn på noen nettbutikker fra prisguiden, så jeg har sluttet å belaste dere for penger uten å gi noe tilbake.)

 

Personlig ønsker jeg at tjenester som prisguiden er gratis å være med i. I mine øyne blir det helt feil overfor forbrukerne om det skal koste webshoppene penger å være med. Det eneste som kan forsvares slikt sett er om man finner en måte å ta betalt pr HANDEL som er initiert via prisguiden. (Men det er nok ikke trivielt å få oversikt over hvilke klikk som fører til kjøp.)

Lenke til kommentar
Hva med at forumene fikk nummerering på postingene slik at en enklere kan refere til dem, og eventuellt klippe og lime inn en URL til en spesifikk post. Har sett at andre forum på den store vide webben har slik system. Kanskje litt krevende å implementere, men likevel. Forumet er i stadig utvikling, og det er websidene også. Mye positivt som skjer. :roll:

Klikk på "skrevet" linken øverst i en post så får du en link direkte til en post. :)

Lenke til kommentar
Hva med at forumene fikk nummerering på postingene slik at en enklere kan refere til dem, og eventuellt klippe og lime inn en URL til en spesifikk post. Har sett at andre forum på den store vide webben har slik system. Kanskje litt krevende å implementere, men likevel. Forumet er i stadig utvikling, og det er websidene også. Mye positivt som skjer.   :roll:

Klikk på "skrevet" linken øverst i en post så får du en link direkte til en post. :)

Genial feature!!! :) Tusen takk for tipset! :)

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...